[WN] gewicht zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

gewicht zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 15:24

Hoi, vraagje; Ik heb een Billy Cook, die te zwaar voor mij is eigenlijk om op mijn pony van maar 1.42m te tillen. Een vriendin van mij heeft een crates, die echt minder weegt. Nu moet ik wel erg sparen en wil ik een goed passend, lekker zittend en betaalbaar zadel en vraag ik me af welke beetje te tillen zijn. Nu heb ik heel erg last van mijn rug en lukt het al helemaal niet. Ik heb wel aan kunststof gedacht, maar lijkt me eigenlijk niks qua pasvorm en zit, maar goed. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag. Voorlopig moet het zo, maar kan ik beetje orienteren. Thanks

cynthiar

Re: gewicht zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:40

Ik denk dat je dan naar een zadel moet zoeken met een kunststof boom.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:46

ik heb nu een Continental Equiflex en dat scheelt enorm met mijn andere zadel een Circle Y

anders als je voor een zadel gaat kijken moet je naar een zaak gaan waar meerdere zadels zijn
zodat je ze vast kan houden en zelf kan voelen wat voor jou goed is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 22:43

ja, ik moet eerst echt sparen, maar ik weet niet beter dan dat ze zo zwaar zijn. Door mijn gezondheid van afgelopen jaar en nu mijn rug merk ik het meer. Het is verder een fijn zadel, en mijn pony is niet eens groot. Maar was erg benieuwd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:58

Ja ik ken het, ik heb een keer het western zadel van mn lesgeefster mogen lenen, jee wat een zwaar ding.. Ik kreeg em ook niet op mn paard, ik kreeg em niet eens uit mijn zadelkast getilt Nagelbijten / Gniffelen
Misschien is een barefoot western of arizona iets voor je? Ik heb de cheyenne, die weegt ongeveer 7 kilo met alles erop en eraan. Dat is n heel verschil Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:03

ik had op mijn draver een Billy Cook van 17 kg liggen en het paard was 161cm
het went wel ,je word handig met het zadel erop gooien.

nu heb ik een appie van 150cm en mijn nieuwe zadel weegt zo`n 13 kg dat is een stuk lekkerder! Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 16:42

Ik heb al 2x eerder BC gehad en denk dat door mijn gezondheid het gewicht nu meer opvalt. Wel jammer. Kan niet 1,2,3 een ander zadel kopen, maar wil er in de toekomst als het niet beter wordt toch eens over nadenken en dan rekening mee houden. Ik hou op zich wel van het type zadel ook. Heb de boomloze etc wel bekeken, maar ben nog niet om. En ik heb wel een zadel nodig, want zonder kom ik er helemaal niet op, dus dat is geen optie als iemand wilde zeggen, zonder zadel rijden, hahahaha
Bedankt voor jullie reacties tot nu alvast

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:26

cynthiar schreef:
Ik denk dat je dan naar een zadel moet zoeken met een kunststof boom.

of zonder boom, ik heb een barefoot arizona en die weegt krapaan 3 kilo denk ik incl singel en beugels Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 05:14

Mijn cutting zadel weegt 15,5 kilo

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 07:31

mirgino schreef:
ik had op mijn draver een Billy Cook van 17 kg liggen en het paard was 161cm
het went wel ,je word handig met het zadel erop gooien.

nu heb ik een appie van 150cm en mijn nieuwe zadel weegt zo`n 13 kg dat is een stuk lekkerder! Haha!

wat een gewichten zeg.. mijn zwaarste zadel weegt met alles er op + gelsingelhoes. 4 kg.. en mijn lichtse 700 gram.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:05

ook zwaar 700gram ze zijn er lichter aangekleed

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:15

Whoosh! Tja het verschil is nu echt duidelijk Haha!
de westernruiters zijn Ruwe Bolster Blanke Pit Sigaar Koe Cool

maar dat is een erg licht zadeltje 700gr Wow!

maar veel zadel zal het dan ook niet zijn Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 06:46

Zal hooguit barebackpad zijn oid want zelfs mn podium was al meer dan 1 kilo en dat is een van de lichte zadels die er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:14

Tja voor western moet je wat over hebben Tong uitsteken Mijn zadel weegt ook 15kg. Toevallig laatst even gewogen omdat ik toch wel erg benieuwd was naar hoeveel kilo ik iedere keer op m'n paard gooi Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:16

Mijn crates is ook niet heel zwaar. Ik had hem op een paardje van 1.53 en op een van 1.77m Ben zelf niet groot en ook rugpatient, maar kreeg hem er wel op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 15:40

Ja, die crates is minder zwaar dan mijn BC. Het paard van die vriendin is een stuk hoger. Zij is langer dan ik, maar vond die van mij ook zwaar. Mijn pony is maar 1.42m en heb het zadel al 4 jaar, maar merk het nu gewoon erger. Daarvoor ook 2 keer BC gehad, maar toen zadelde iemand anders vaak voor me. Dan toch maar weer een sterk vriendje zoeken, hahaha Ik weeg zelfs maar 53 kg, dus dat zadel kan ie makkelijk hebben. Misschien gaat het binnenkort weer makkelijker, want heb ook een kleine zitting, dus zit me goed. Meeste zijn groter vaak. Wel grappig, klein en dan zo zwaar. Ben wel benieuwd wat ie weegt, zal eens kijken of ik kan wegen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:42

De mijne is trouwens een 15 inch. Misschien dat het daar inderdaad ook een beetje mee te maken heeft

(hij is te koop trouwens)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:29

Mijn tante heeft ook een Crates en de weegt toch nog 14 kilo

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:33

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 23:51

Mijn BC is klein en heb kleine zitting, meen 15 inch, die crates van een vriendin is veel groter, dus daar zal het niet in zitten. Crates heeft ook goed materiaal en is prima afgewerkt, dus misschien (van binnen) ander matariaal gebruikt, niet beter of slechter, gewoon ander materiaal en dus bij de ene zwaarder of lichter denk ik?
Heb dit zadel dus al 4 jaar en hiervoor ook BC, maar als je dan keer flink door je rug gaat, is ie opeens veel zwaarder. Zit eraan te denken om anders maar kameel te gaan rijden, die knielen..... Ook handig met opstappen. Maar zonder gekkigheid, dan vraag je het iemand anders en dan valt het verschil dus opeens ook op qua gewicht tussen zadels. En het is niet aan de buitenkant te zien of aan de maat. Wilde eigenlijk nog mooie beugels hebben, maar volgens mij wegen die ooik weer extra..
Ik hoop dat het weer makkelijker wordt, want wil mijn zadeltje liever niet kwijt. Maar als het dan niet gaat, ga je toch zitten denken he?! En ik kan voorlopig een nieuw zadel wel vergeten, aangezien mijn zoontje uit zijn baby zadel is gegroeid, 12''.