[WN] Draadnagel "verkeerd".

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Draadnagel "verkeerd".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:15

Enkel dagen terug hadden we op Bokt een topic-discussie over “merk zadels die soms ook niet lekker in elkaar zaten"…...

Normaliter zit het middendeel van de skirts met een leren riem (door een gat in de boom) tegen de boom aan getrokken. Dit op de hoogte waar de cantle in de seat eindigt (daarom zit daar ook een concho). Bij veel goedkope westernzadels worden echter de skirts met een draadnagel onder tegen de boom bevestigt (dat riempje is veel werk en ook dat gat boren kost alleen maar tijd).

Het toeval wil, dat ik enkele dagen geleden een partij westernzadels ter reparatie kreeg. En bij het opstellen van een kostenoverzicht, kwam ik bij de inspectie het navolgende tegen:
Afbeelding
Verrek; Wat zit daar nou? Zou dat een spijker zijn?
Afbeelding
Het is inderdaad een draadnagel. En niet zo'n kleintje ook. Uit het leer gescheurd . In de skirts zit door het schuren een gat van een cm doorsnede. Zou dat in het paard prikken?
Afbeelding
Eens aan de andere kant kijken. Daar is ie gelukkig helemaal weg. Hopenlijk zit die niet in het paard (grapje).
Afbeelding
En als je nu denkt dat dit een goedkoop zadel is geweest, heb je het helaas mis.
Sulphur.....

MVG Louis

Roxannne

Re: Draadnagel "verkeerd".

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:18

Hoe kan dit? hebben zadels die handmatig gemaakt worden dit minder?? of is dit juist een handgemaakt zadel??

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:17

Het betreffende BC zadel werd gegarandeerd in de fabriek van BC gemaakt. Er staat een productienummer in alsmede de firma stempel (binnen in de skirts).

Die spijkers zitten daar, om zo de skirts tegen de boom te houden. Dat doet men zo, omdat het makkelijker (en dus goedkoper) is bij de productie. Volgens de regels van de (zadelmakers-)kunst mogen er in de onderzijde van de bars natuurlijk geen spijkers; de mogelijke gevolgen zijn duidelijk. Men hoort hier eigenlijk door beide bars een gat te boren en de skirts d.m.v. leren strings door dat gat boven op de bars vast te zetten. Dat ook wel met een spijkertje, maar die zit dan boven op de bars en wordt bovendien niet door de skirts uit de bars getrokken. Ook in handgemaakt westernzadels zitten spijkers. Echter alleen daar waar het nodig is om bijv. opgespannen bekleding van de fork op zijn plaast te houden.

De strekking van dit topic is niet om BC af te vallen (bij de meeste bekend merken fabrieks zadels is het niet anders) maar om te laten zien, dat er ook bij bekende merken niet zo nauw wordt gekeken. Dat was ook de insteek van 06csma een week of 2 geleden naar aanleiding van de ontleding van een heel goedkoop westernzadel.

MVG Louis

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 01:25

Jeetje ik geloof mijn ogen niet

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:29

precies Louis!
maar jij bent wat handiger met de comp als ik,
wil eigenlijk ook die fotos laten zien ,ga ik hier toch nog eens proberen.
niet om tegen welk merk dan ook te schoppen maar om meer mensen te leren anders te kijken naar westernzadels en waarom wij deze dus anders maken dan ..............en mag ikdaar dan toch wel aan toevoegen voor niet amerikaanse prijzen.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:56

Dit is te belachelijk voor woorden.. dit verwacht je toch niet Bloos! En al helemaal niet van een zadel wat als goed bekend staat...