Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxannne
Berichten: 248
Geregistreerd: 14-08-06

Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 13:03

Ben wel benieuwd eigenlijk, het is een vreselijk zwaar zadel, zwaar grof leer. Onwijs lage cantle de rand van de cantle raakt bijna het zadel.Loopt van de cantle naar voren ineens vrij hoog op.

De vorm van de Fork vind ik ook erg uniek, vrijwel geheel afgerond.
Het is een handgemaakte Cimco en volgens mij van al heel wat jaartjes terug... Ruim 11 jaar geleden bij Jonker gekocht.

Wie weet wat voor een type dit zadel is? Blond

http://img135.imageshack.us/img135/769/im0008506vi.jpg

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:33

Ik denk een trail zadel.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:59

Die fork heet een A-fork en werd/wordt vooral gebruikt in Vaquero en klassiekere zadels. Is op zich niet vreselijk uniek maar zie je tegenwoordig gewoon zelden in de 'standaard' western (show)zadels.
Inderdaad een oudje lijkt me en tja.. die seat... die diepe seat is vrij typisch voor reining zadels of pleasure zadels, maar die hebben dan over 't algemeen niet zo'n achterlijk lage cantle... dat lijkt me weer meer bij een cutter horen. Misschien is't een soort roping zadel ofzo, hoewel daar de horn weer te iel voor is... en meestal zijn die oude werkzadels juist niet zo bewerkt.
Misschien Louis es vragen? Dit is wel in zijn straatje...
Ik gok op een klassieke reiner

thorretje

Berichten: 780
Geregistreerd: 11-10-05
Woonplaats: Overdinkel

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 01:04

Geen idee, maar vind 'm wel wat hebben..

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:57

Dit is een leuke combinatie uit "Reiner" en "Calf Roper". De opbouw voor (seat & fork) zijn "Reining", terwijl de cantle de "laagte" heeft van een "Calf Roper"; zo kun je heel snel van je paard af en blijf je niet met je benen achter de cantle hangen. De fork is een mix van A-Fork en Bowman.....

Ik hou het dus op een "Calf Roper", maar zal ook eens in de boeken gaan zoeken, kijken wat die zeggen. Dit type zadels zie je zelden in NL. Ik denk dat het een "goede oude" is, die in een verzameling niet zou misstaan.

MVG Louis

Roxannne
Berichten: 248
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 10:26

Citaat:
Ik gok op een klassieke reiner

Ja daar gokte ik ook op, alleen vlieg je met een heftige stop / rollback echt over de cantle heen.

Ik vind het een vervelend zadel, het is zwaar vooral de fenders en stijgbeugel zelf zijn enorm, de fork vind ik raar, Irritant lage cantle. Maar ik vind hem wel erg mooi. Haha!

Ik wacht nog even wat reacties af, bedankt allemaal. OK dan!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:31

Nah, had ik em toch aardig 'ontleed', of niet dan? Uiteindelijke oordeel baseerde ik op de 'voorkant' zeg maar, maar idd... in een slidingstop is't snel afstappen met dit zadel Haha!
Vind 't inderdaad best een cool 'oudje' waar vooral in Amerika ook nog wel markt voor is ook (collectors-item).

Roxannne
Berichten: 248
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:38

Misschien een oudje, maar het zadel wordt wel intensief gebruikt nog. (helaas want het zit vreselijk Haha! )

Bedankt voor jullie reacties, ben ik weer wat wijzer.... Wat ook nog kan natuurlijk, is dat iemand dit zadel ooit eens op bestelling heeft laten maken...... Pling met dit als resultaat.....

Jullie zaten zeker op 1 lijn francis! OK dan!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:51

Ik vind hem ook mooi! Maar ik val al snel voor zo een slick A-fork type en hou ook wel van oudjes.. Ik vraag me alleen af hoe hij voor de ruiter zit met zo een lage zitting? Zit dat wel lekker?

Mijn ex zadel was ook zo een oudje met slick A-fork, maar die had een minder lage cantle, zat heerlijk!

Roxannne
Berichten: 248
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 17:55

Nee deze cantle is te laag, ik vind het niet lekker rijden, nu ligt dit ook nog op een paard met erg lompe gangen dus eiegenlijk is het 10x niks.... Maar alles went.. haha

Ik heb de laatse tijd eens goed om me heen gekeken, maar ik heb echt geen enkel zadel gezien met een A-fork....
Het is dus echt iets van "vroeger" Lachen

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:07


Roxannne
Berichten: 248
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 20:54

lijkt me ook een zwaar zadel hoor!!
zo zie je ze echt niet meer nee

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:09

Ja was zeker zwaar..

Aan de ene kant jammer dat je ze zo niet meer ziet.. ik vind die A fork toch wel echt mooi (sablou maakt ze nog zo!) Maar aan de kant wel fijn dat zadels lichter kunnen!