Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 14:43


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:14

ik heb het met verbijstring zitten bekijken Koe

echt zonde dat er nog mensen met zulke zadels rijden,arme paardenruggen Ach gut

maar echt verbaasd ben ik natuurlijk niet dit soort zadels staan erom bekend dat ze een slecht pasvorm en afwerking hebben.

maar erg leuk om te zien hoe het zadel nu in elkaar zit[of niet Rolleyes ]

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:16

Wow, toppie link! OK dan! heb 'm direct in m'n favorieten gezet!
Super idee om eens zo'n low-end-of-the-market westernzadeltje uit elkaar te slopen om vermoedens dat het om rommel gaat te bevestigen...

Dat die dingen gevaarlijk zijn, bewijst dit onderzoek: De constructie van de stijgbeugel is van speelgoedkwaliteit (zonder CE-keurmerk Tong uitsteken ) en de singelophanging ronduit schokkend! Deze zou geheel over het zadel moet lopen, ipv er aan te zijn vastgeniet Bloos!

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:39

moet hier toch even op reageren.
Heb eens een duur continental zadel uit elkaar mogen halen met een gebroken boom erin (3 mnd oud)
kwam toen niet veel beters tegen .
dus dat dat alleen bij goedkope zadels voorkomt is niet waar.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:45

Tja, het ding stond te koop voor decoratieve doeleinden, wat verwacht je dan? Vind het nog netjes van de verkoper, die had het zadel ook aan een onwetend persoon als rijzadel kunnen verkopen, onder het motto 'weg is weg'.

Hoe andere zadels er (van binnen) uitzien, daar kan ik weinig over zeggen.

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:46

06csma schreef:
moet hier toch even op reageren.
Heb eens een duur continental zadel uit elkaar mogen halen met een gebroken boom erin (3 mnd oud)
kwam toen niet veel beters tegen .
dus dat dat alleen bij goedkope zadels voorkomt is niet waar.

Jammer dat je er geen foto's van hebt gemaakt Knipoog

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:48

06csma schreef:
moet hier toch even op reageren.
Heb eens een duur continental zadel uit elkaar mogen halen met een gebroken boom erin (3 mnd oud)
kwam toen niet veel beters tegen .
dus dat dat alleen bij goedkope zadels voorkomt is niet waar.


ik denk dat dat dan een uitzondering geweest is,en mischien wel een namaak? zadel?
de bomen van de originele Amerikaanse zadels zijn toch heel anders gemaakt.

daar zijn ook een paar topics over geweest Knipoog

Cer

Berichten: 30170
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:08

JoT schreef:
Tja, het ding stond te koop voor decoratieve doeleinden, wat verwacht je dan? Vind het nog netjes van de verkoper, die had het zadel ook aan een onwetend persoon als rijzadel kunnen verkopen, onder het motto 'weg is weg'.


Helaas komen dit soort zadels regelmatig op paardenruggen terecht... je kan ze ook voor dat doel kopen

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:25

Dat kan ja, maar in dit geval was het duidelijk dat dat niet de bedoeling was. Als ie nou een zadel wat echt voor rij-doeleinden was verkocht uit elkaar had gehaald, dan had ik het een ander verhaal gevonden.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:28

JoT schreef:
Dat kan ja, maar in dit geval was het duidelijk dat dat niet de bedoeling was. Als ie nou een zadel wat echt voor rij-doeleinden was verkocht uit elkaar had gehaald, dan had ik het een ander verhaal gevonden.

dit komt maar vaak zat voor,alleen heb je daar geen weet van Clown

mijn vriendin had bij haar draver een zadel gekocht ,bij een handelaar,het zadel zat nog in plastic
nieuw dus.
maar bij de 2 de buitenrit brak het zadel doormidden
gelukkig gebeurde dit in stap,maar dat zal je gebeuren in een keiharde draf Koe ben je mooi de sigaar!!!

dit is nu 10 jaar geleden ,gelukkig hebben we sinds die tijd erg veel bijgeleerd over westernzadels.

ik moet er niet aan denken aan al! die paarden met een ZM zadel op hun rug.
ik heb daarvandaan al meerdere scheve zadels gezien.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:35

Citaat:
Dat kan ja, maar in dit geval was het duidelijk dat dat niet de bedoeling was. Als ie nou een zadel wat echt voor rij-doeleinden was verkocht uit elkaar had gehaald, dan had ik het een ander verhaal gevonden.

je wilt niet wéten wat er allemaal te koop is als rijzadel!

Dit is een typisch zadelmarkt of hypodrama zadeltje, goed dat dit nou eens zo uitelkaar gesloopt te zien is, misschien dat mensen nou eens na gaan denken.
Dit geldt overigens ook voor goedkope engelse zadels of australian stocksaddle's!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:37

JoT schreef:
Dat kan ja, maar in dit geval was het duidelijk dat dat niet de bedoeling was. Als ie nou een zadel wat echt voor rij-doeleinden was verkocht uit elkaar had gehaald, dan had ik het een ander verhaal gevonden.


Dit zadel is door de verkoper aangeboden als decoratiezadel, uiteindelijk dus.
Het heeft wel degelijk als rijzadel gedient, en dat is wat er met de site aangegeven wordt denk ik.

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:44

JoT schreef:
Dat kan ja, maar in dit geval was het duidelijk dat dat niet de bedoeling was. Als ie nou een zadel wat echt voor rij-doeleinden was verkocht uit elkaar had gehaald, dan had ik het een ander verhaal gevonden.


Hier een paar (willekeurig op MP uitgezochte) andere verhalen:

http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... &df=1&fta=

http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... &df=1&fta=

http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... &df=1&fta=

Ben heel benieuwd hoe deze er van binnen uitzien, maar de vraagprijs is me wat te hoog Tong uitsteken
Vooral de rigging van het eerste zadel lijkt me erg interessant! Ja

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:48

oeoeoeoe, gatverdegatver, arme paarden....

die blessure, mag ik raden waar die zit?
Laatst bijgewerkt door cissy op 15-08-06 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:49

die 2e en 3e zijn echt precies dezelfde
te koop boij de horselover ketens Knipoog

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:50

haha jij zou ze allemaal wel willen strippen,he???

nou reken maar dat er wat mis mee is,nieuw kosten ze zo weinig dat er echt niet naar omgekeken is of het allemaal wel zit zoals het hoort.
er staan nieuwe westernzadels te koop voor 139 euro,wat kan dat nou zijn???? niet veel soeps toch?

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:51

susan schreef:
die 2e en 3e zijn echt precies dezelfde
te koop boij de horselover ketens Knipoog

Nee, niet precies hetzelfde: Eéntje heeft een achtersingel Tong uitsteken

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:59

Jongens, ik weet ook wel dat er zat flutzadels verkocht worden, tweedehands en nieuw. Heb helaas bij een vorig bijrijdpaard gezien wat voor ellende dat kan veroorzaken. Goedkoop is helaas maar al te vaak duurkoop... Maar deze verkoper was nou juist zo netjes om een zadel dat hij / zij niet meer geschikt vond om mee te rijden als decoratieding te verkopen. En dat vind ik gewoon een goed iets. Dat nou juist zo'n zadel gebruikt moet worden om aan te tonen wat voor rottigheid je jezelf op de hals kan halen door een slecht tweedehandszadel te koepn, dat vond ik dan weer een beetje apart. That's it, that's all Knipoog

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:45

WB wat een mooie decoratie zadels Haha!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:24

mirgino schreef:
ik heb het met verbijstring zitten bekijken.
Ik niet. Had niets anders verwacht.....


06csma schreef:
moet hier toch even op reageren.
Heb eens een duur xxxxxxxxxx zadel uit elkaar mogen halen met een gebroken boom erin (3 mnd oud)
kwam toen niet veel beters tegen .
dus dat dat alleen bij goedkope zadels voorkomt is niet waar.
De oorspronkelijke reden, waarom ik ben gaan proberen zelf westernzadels te maken, is, dat ik 14 jaar geleden mijn eigen topmerk westernzadel eens heb ontleed. Nou dat was bijna net zo'n leed...
Ik sluit me dus helemaal aan bij 06csma

MVG Louis

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:27

sablou schreef:
mirgino schreef:
ik heb het met verbijstring zitten bekijken.
Ik niet. Had niets anders verwacht.....


06csma schreef:
moet hier toch even op reageren.
Heb eens een duur xxxxxxxxxx zadel uit elkaar mogen halen met een gebroken boom erin (3 mnd oud)
kwam toen niet veel beters tegen .
dus dat dat alleen bij goedkope zadels voorkomt is niet waar.
De oorspronkelijke reden, waarom ik ben gaan proberen zelf westernzadels te maken, is, dat ik 14 jaar geleden mijn eigen topmerk westernzadel eens heb ontleed. Nou dat was bijna net zo'n leed...
Ik sluit me dus helemaal aan bij 06csma

MVG Louis


niet alleen quoten wat je wilt lezen he? Cool

ik heb er ook neer gezet;


maar echt verbaasd ben ik natuurlijk niet dit soort zadels staan erom bekend dat ze een slecht pasvorm en afwerking hebben.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:15

ik heb hier wel foto's van ,maar weet niet hoe ze hier te zetten, ga ik door een ander laten doen die beter met de comp overweg kan.
en zal dan voor tekst erbij zorgen waarom dit dus zo slecht was ,en wat je alleen maar kon zien toen het uitelkaar was ,niet toen het nog zo mooi aan de buitenkant was .
En wat ik dus ook altijd beweerde dat er binnen in vaak van alles fout kan zijn wat later pas openbaar word ( krom , teveel spijkers en krammen ) maar goed dat zien jullie wel op de foto,s
Hou het maar in de gaten.

Bloempjeh

Berichten: 640
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Heel > Limbo

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:35

Ik heb ook nog wel een decoratie zadel liggen die iemand uit elkaar mag slopen Knipoog Als die hem zelf komt ophalen (Limburg) is een Mexicaans zadel waar toch 5 jaar lang op is gereden... Al vraag ik me af hoe, ben 1x naar een zadelmaker ermee geweest en die stond te kijken dat die dingen nog mochten worden vrijgegeven Tong uitsteken (Die heeft een hoop ellende gezien met zo'n zadel vertelde ze )

Heb het zadel zomaar gehad van iemand die zo'n 60 Westernzadels wegdeed..

Afbeelding

*Nu is die wel wat minder soepel en netjes Knipoog )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 07:49

Waar dit item nu dus (helaas) weer naar toe gaat is dat alleen maar zadels van een zadelmaker (liefst Muijs en/of Sablou) gekocht kunnen worden om zeker te zijn van een goed zadel.

Iets wat dus niet de bedoeling van dit topic was en ook zeker niet waar is.

Een goed merkzadel zal heus ook wel spijkers hebben, maar kan minstens zo lang mee als een zadel van deze heren. Het gaat om de kwaliteit van het gebruikte materiaal; degelijk leer, goede merkboom en in elkaar gezet door iemand (of meerderen) met verstand van zaken, niet met in het achterhoofd dat een bepaalde kwantiteit gehaald moet worden.

Een goede (passende) middenklasser 'van de plank' (1300 tot 1900 Euro) zal een ruiter bij normaal gebruik zeker jaren plezier kunnen geven, niet gevaarlijk zijn, toch echt andere beugels, singelbevestiging e.d. hebben.

Een goede zadelverkoper/westernstore zal ook zeker garantie geven (1 jaar wettelijk verplicht) en op sommigen bomen zit al 5 of zelfs 10 jaar garantie vanuit de fabriek.

En die Continental... Zal best krammen hebben. Er is niet perse iets tegen krammen. Er staat nergens dat je een zadel met pin-gat-verbindingen, epoxie of willekeurig welke kram/schroeflose verbinding in elkaar moet zetten. Die ene Continental zal best iets mee zijn geweest (ik kan ook vast wel een Audi vinden waarvan de motor niet werkt). Maar ik heb op dit moment een passende Continental en een paard dat nog nooit zo lekker gelopen heeft.

Anoniem

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:17

Compliment voor de sloper die de moeite heeft genomen om deze repo te maken. Ik hoop dat de link nog vaak gebruikt zal worden, en nog vaak mensen van gedachten zal laten veranderen.
Voor de rest sluit ik me overigens volledig aan bij Anya. Zou ook jammer zijn als een goed topic als deze weer verzandt in ordinaire reclame.