Ervaring met lonestar store

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RedTopJack
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:13

sjietaah schreef:
Sonja schreef:
Offfffffffffff hij leest op Bokt. Niemand doet het, maar iedereen weet wat er besproken wordt...... Knipoog


Inderdaad.. Ik weet denk ik wel zeker dat er mensen hem ingelicht hebben over dit topic Knipoog


Is niet erg. Als het probleem is opgelost zal ik dat ook zeker melden op topic!!
Ik ben eerlijk in fouten en goede dingen. Je hebt er niks aan om dingen te vertellen die niet kloppen. Dus bij deze: spreek ik alleen de waarheid.

longhorn

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: valkenswaard

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:11

sjietaah schreef:
En MSQ om vanuit Groningen te oordelen of iemand uit Zeeland geen kennis van zadels passen heeft, zonder het gezien te hebben oid, vind ik toch een groot vooroordeel. Lachen

Nog even een kleine aanvullig..
Ik wil Lone Star niet de hemel inprijzen integendeel, maar er zijn overal tevreden en ontevreden klanten. En op sommige paarden is het nu eenmaal moeilijk een goed passend zadel te vinden.
Op het eerste gezicht lijkt het goed te liggen en later kan het toch weer slecht liggen, misschien doordat hij meer bespiering heeft gekregen? Tenminste zo is het mij verteld.


Om zonder het gezien te hebben te oordelen of iemand geen kennis van zadels heeft vindt je misschien een groot vooroordeel. Laat ik de zaak even omdraaien; iemand die door de telefoon weet te oordelen dat een zadel dat 2 drukplekken geeft wel goed past is ook erg straf.

Overigens ben ik de zadelmaker die de second opinion heeft gegeven.

Voor mij bestaan er geen moeilijke paarden als het gaat om een passend zadel te vinden. Ik maak mallen van de paardenrug en de boom voor het zadel wordt vervolgens op maat gemaakt (van zowel paard als ruiter). Dit past altijd en daarom kan ik ook makkelijk 10 jaar garantie geven.

Nu hoef je echt geen handgemaakt customzadel te hebben om een passend zadel op je paard te krijgen.
Zo'n 80% van de fabriekzadels ligt goed op het paard waar het voor bedoeld is. Bij die andere 20% is er wel iets aan de hand. Vaak is dit het niet goed aanmeten/passen van het zadel. Soms kan het nog gekker en worden zadels gekocht zonder dat ze vooraf zijn gepast.

Inderdaad kan een fabriekszadel in de eerste instantie goed liggen en daarna toch niet. Tenminste als je niet verder kijkt dan je neus lang is.

Even een paar opmerkingen;
Ten eerste; het zadel van dit topic is dermate te breed dat het ook op het moment van het passen te zien moet zijn geweest.
Ten tweede; bij nieuwe fabriekszadels sluiten de skirts vaak niet goed aan op de boom. Custom zadelmakers besteden veel tijd aan wat ze in Amerika "blocking" van de skirts noemen. De skirts worden nat gemaakt, rond de onderzijde van de bars gevormd, vastgezet en daarna een paar dagen gedroogd tot de vorm van de bars erin blijft staan. Vervolgens worden de randen van de skirts voorzien van een tweede laag leer en afgewerkt met (in mijn geval) medicinaal gelooide schapenvacht.
Overigens ben ik op een ander forum bezig met een reportage waar de bouw van een westernzadel tot in detail toe wordt beschreven en met foto's wordt toegelicht.

Indien de pasvorm van de skirts op de bars aanvankelijk niet 100% is zal dit tijdens het rijden gaan gebeuren. Afhankelijk van hoe vaak het zadel gebuikt wordt kan dit wel 6 maanden tot 1 jaar duren maar het gaat gebeuren. Op dat moment kan een zadel "ineens" niet meer passen.
De waarheid is echter dat het zadel nooit heeft gepast!.
Soms komen zadelverkopers met een wiretemplate (een metalen strip met dwarspinnen eraan) die ze in de vorm van rug van het paard buigen en vervolgens in de onderkant van het zadel "passen". Indien de skirts nog niet goed op de bars passen heb je dus niets aan deze methode. Verder krijg je hierbij een aardige vertekening door de aanwezige dikke fleecelaag danwel schapenvacht.

Indien mensen na een tijd problemen krijgen, is de reactie van de verkoper er vaak een uit het volgende lijstje:
-het paard heeft meer spieren gekregen,
-het paard heeft minder spieren gekregen,
-het paard is overtraind (al dan niet teveel over 1 kant),
-het paard is ondertraind,
-het komt omdat het paard ziek is geweest,
-je paard is veranderd door; ander voer, stress etc etc,
-etc,


Maar nooit: "de skirts zijn nu bijgevormd en nu is pas te zien dat het zadel nooit heeft gepast". Dat kost de verkoper namelijk geld, want die had de expertise moeten hebben om dit te zien cq te weten!

Indien je een erg jong paard hebt kan het natuurlijk veranderen, maar dan zit het in de leeftijd dat je hooguit wat grondwerk moet doen maar niet moet gaan rijden. Het dunner of dikker worden van een paard maakt ook al niet uit want dit zit voor het grootste gedeelte aan de onderkant en het zadel ligt op de rug. Er is in Amerika op universitair niveau wetenschappelijk onderzoek gedaan naar bovenstaande problematiek. Slechts in zeer sporadische gevallen heeft het te maken met spierontwikkeling en dus zeker niet zovaak als de zadelverkopers graag doen overkomen!

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:31

Bedankt voor de uitleg Longhorn!
Ik ben er stukken wijzer van geworden Lachen

RedTopJack
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:49

tesss schreef:
Even een stipje om dit topic in de gaten te houden. Ik wil wel weten wat er volgende week uitkomt Lachen



Ik heb net een mail gekregen dat ze waarschijnlijk zaterdag om 4 uur langskomen, dus dat word spannend!

Ik hou jullie op de hoogte!

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:54

Ik ben erg benieuwd iig!

Zit nu sterk te twijfelen of ik mijn zadel nu daar moet gaan halen.. Of niet.. Nagelbijten / Gniffelen

RedTopJack
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:56

sjietaah schreef:
Ik ben erg benieuwd iig!

Zit nu sterk te twijfelen of ik mijn zadel nu daar moet gaan halen.. Of niet.. Nagelbijten / Gniffelen


Ik zeg eerlijk: ik koop er niks meer ok al word het opgelost! Mijn vertrouwen is weg!

RedTopJack
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:56

PS: zorg gewoon dat je er iemand bij hebt die er verstand van heeft!!!!!!!!!!!

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:04

Kijk ik weet zelf ook wel hoe het zadel moet liggen.
Zo'n leek ben ik nou ook weer niet..
Iemand erbij is daarom wel een goed idee, 2 zien meer dan 1!
Maar ik heb ook een budget weet je, ook niet meer dan 1000 euro. En ik wil natuurlijk voor dat geld wel wat passends en nog een beetje kwaliteit zoals White star of Garland.

Billy Cook ed kan ik gewoon niet betalen, ben ook maar een arme student Knipoog En op een dressuurzadel door blijven rijden en ermee wedstrijden starten word niet erg geappricieerd denk ik!

Ik heb wel goede contacten met Arthur van Osch, maar dat is heel erg uit de buurt en moet ik Amy meenemen om te passen. En aangezien dat 3 uur rijden is met de trailer zie ik dat niet zitten. Daarom dacht ik dat Lone star een goede optie was, omdat dit dus in mijn provincie zelf zit. En hij komt aan huis passen.

Ach, ik kan hem altijd langs laten komen, ligt er niks goed dan kan ik altijd nog niks kopen.
Al weet ik toch ook een aantal tevreden klanten.

RedTopJack
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:11

ja kunt altijd kijken, je hoeft niet meteen te beslissen. zorg gewoon dat je er iemand bij hebt en vraag die naar zijn mening. Misschien is er voor jou paard bij hem wel een passend zadel?? wie weet. Succes, blijf alert!

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:09

sjietaah schreef:
Maar ik heb ook een budget weet je, ook niet meer dan 1000 euro. En ik wil natuurlijk voor dat geld wel wat passends en nog een beetje kwaliteit zoals White star of Garland..
Als je minder last wilt hebben van pasproblemen waarom dan geen boomloos zadel. Deze op Marktplaats valt binnen je budget, zit goed in elkaar en je kunt er zo een wedstrijd mee rijden
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 09304.html

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:32

DubbelDun schreef:
sjietaah schreef:
Maar ik heb ook een budget weet je, ook niet meer dan 1000 euro. En ik wil natuurlijk voor dat geld wel wat passends en nog een beetje kwaliteit zoals White star of Garland..
Als je minder last wilt hebben van pasproblemen waarom dan geen boomloos zadel. Deze op Marktplaats valt binnen je budget, zit goed in elkaar en je kunt er zo een wedstrijd mee rijden
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 09304.html


Ik krijg binnenkort de barefoot Arizona op proef.
Tenminste ik heb me er voor aangemeld.

Boomloos is denk ik niet echt goed voor mij..
Ik ben vrij zwaar en boomloos is toch niet uitermate geschikt voor zware mensen?
Of heb ik me dat ook weer wijs laten maken Tong uitsteken

En over pasproblemen maak ik me niet zo heel veel zorgen.
Maar wel over dat ik dus ook verkeerd ga oordelen dat ik niet hetzelfde krijg als de TS.
Amy heeft een makkelijke rug, ik kan er alles opleggen en het ligt goed.
Heb nu ook een westernleenzadel, er ligt wel eens een stock op, dressuur of veelzijdigheidszadels het pas allemaal vrij goed.

longhorn

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: valkenswaard

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 03:14

sjietaah schreef:
Ik ben vrij zwaar en boomloos is toch niet uitermate geschikt voor zware mensen?
Of heb ik me dat ook weer wijs laten maken Tong uitsteken


Even enkele "zadelweetjes":
Uitgaande van een dressuurzadel en een ruiter van 70 kilo is de drukverdeling op het paard 125 gram per vierkante centimeter.
Dezelfde ruiter in een goed passend westernzadel (ook al is dit zwaarder dan een dressurzadel) geeft een drukverdeling van slechts 50 gram per vierkante centimeter. De bars en de skirts zorgen namelijk voor een groot dragend oppervlak.
Een boomloos zadel geeft nog meer druk dan een dressuurzadel.

Sommige mensen zien het rijden zonder zadel als het toppunt van paardvriendelijk rijden. Wellicht naar aanleiding van de bovenstaande weetjes toch iets om nader over na te denken!

sjietaah schreef:
En over pasproblemen maak ik me niet zo heel veel zorgen.
Amy heeft een makkelijke rug, ik kan er alles opleggen en het ligt goed.



Fijn dat je paard een makkelijke rug heeft, maar onderschat het probleem niet. Een van de meest onderschatte problemen is dat van "bridging". Het zadel lijkt goed te liggen, maar in werkelijk ligt het alleen aan de voor- en achterzijde aan, daartussen zweeft het boven je paard. Dit is niet zomaar te zien. Je paard krijgt echter wel 4 drukplekken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:35

Interessant die drukverdeling. Wordt zoiets getest en op wat voor manier? Ik meen mij te herinneren dat een andere westernzadelmaker heeft geschreven dat de drukverdeling bij een westernzadel niet veel anders is dan bij een dressuurzadel. Maar ik zal nog even zoeken in de catacomben van bokt of ik dat inderdaad wel goed begrepen heb.

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:40

Ik meen me ook zoiets te herinneren Cornelie... Als ik tijd heb vandaag, dan ga ik ook wel even snuffelen Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:48

Ik heb het inmiddels gevonden, maar daar wordt voornamelijk over gewichtsverdeling geschreven en niet over drukverdeling. Ff in de dikke van dale kijken of het idd 2 verschillende woorden zijn Haha!

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:53

Ik wil dit ook even volgen. Ook omdat ik een tijd geleden met de verkoper gebeld heb en hij mij ook het verhaal vertelde over dat het passen met losse boom onzin was. Na dat verhaal heb ik ook afgezien om evt. een zadel bij hem te kopen. Overigens heb ik wel eens andere spullen daar besteld en daarvan was de service en kwaliteit in orde. Zadels is toch echt een vak apart.

RedTopJack
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:06

ElCid schreef:
Ik wil dit ook even volgen. Ook omdat ik een tijd geleden met de verkoper gebeld heb en hij mij ook het verhaal vertelde over dat het passen met losse boom onzin was. Na dat verhaal heb ik ook afgezien om evt. een zadel bij hem te kopen. Overigens heb ik wel eens andere spullen daar besteld en daarvan was de service en kwaliteit in orde. Zadels is toch echt een vak apart.



Ok dan heb je de juiste beslissing genomen, denk ik?? Ik heb nu namelijk wel een probleem dat mijn zadel niet past.
Hij was overgestapt van handgemaakte naar fabriek zadels omdat handgemaakte zadel niets is.

longhorn

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: valkenswaard

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:31

De cijfers bij de zadelweetjes zijn de uitkomst van een wetenschappelijke studie in Amerika.

Het dragend oppervlak is bij een (goed passend) westernzadel veel groter dan die van een engels zadel, daarmee neemt de druk af.

longhorn

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: valkenswaard

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:35

ElCid schreef:
Zadels is toch echt een vak apart.


Maar vaak ook een kwestie van gewoon logisch nadenken. Zo kan een zadel dat drukplekken geeft nooit goed passen.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:22

Ik lees al dagen dit topic. En natuurlijk kan ik het weer niet laten.....

A) Ik zie duidelijk 3 groepen western bokkers:
1- Diegenen die eigenlijk naar onze saddle clinics hadden moeten komen, dat niet gedaan hebben en nu op de blaren (van hun paarden) zitten....
2- Diegenen die zijn geweest en er veel aan hebben gehad.
3- Diegenen die zijn geweest en er heel veel mee doen.

B) Het geven van een second opinion is een mooie zaak. Het siert de mens. Het blijkt dat zo'n second opinion de verkoper dat laat doen, waartoe hij in 1e instantie blijkbaar niet bereid was.

Maar er zitten ook schaduwkanten aan. Want hoe ver ga je met zo'n second opinion? Tot en met Bokt ? Geschillencommisie ? Kantonrechter? En wie geeft dan die second opinion ? Is dat een "zadel expert" - en waaruit blijkt dat? Met alle respect, maar wie heeft er in Nederland een staats-praktijk-diploma westernzadel-maken? Ik niet.

Als ik bij -toekomstige- klanten kom, ben ik altijd heel erg voorzichtig in het geven van het statement "past niet" ; Wij maken perfect passende westernzadels; that's it! Ik sta na al die jaren nog altijd op het standpunt, dat het voor zadelverkopers (en makers) heel moeilijk is om van kant en klare westernzadels de juiste pasvorm te bepalen. En als ik niet kan zien of iets past, hoe kan ik dan zien dat iets niet past? Contra-dix, toch? Ik weet ook wel dat er duidelijke gevallen van "past niet" zijn, maar maak dat maar eens hard bij een hoogoplopend geschil. Drijfzand dus.....

MVG Louis

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:40

okee ik dan ook maar.
als ik de boom heb die in dat zadel toegepast is ,kan ik met die boom zien
of het past of niet .
daar zit vaak het probleem ,bekent is dat het een 16"seat is and that's it.
Daarom ruilen wij ook geen zadels in waarvan wij de maten niet hebben , omdat die dan tot in lengte van dagen bij ons blijft liggen , ik durf het n.l niet meer te verkopen omdat ik nooit weet of het past of niet .
En ik mag zeggen dat ik toch al even meeloop en een gedegen opleiding saddlemaking heb gehad
maar nog steeds leer.

longhorn

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: valkenswaard

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:45

Nou Louis, als jij dit zadel had gezien was je conclusie ook geweest dat het niet past. Zo duidelijk als bij dit zadel kom je zelden tegen, het was echt geen twijfelgeval.

Anoniem

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:02

Zowiezo, dat was al BEWEZEN dat het zadel niet paste Verward Een zadel dat drukkingen geeft past niet. Het past niet een beetje niet, of een beetje wel, het past gewoon NIET. Klaar. Hoef je niet eens een expert voor te zijn om dat vast te stellen, daar is 1 uit de verpakking gehaalde hersencel voldoende voor.

longhorn

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: valkenswaard

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 00:12

Mocht er een rechtzaak van komen (wat mij betreft; de rijdende rechter) en aan mijn deskundigheid worden getwijfeld kan ik zondermeer rekenen op die van mijn oud leraar waar ik ca. 22 jaar geleden de eerste kneepjes heb geleerd. Inmiddels heeft deze man zo'n 60 jaar ervaring als zadelmaker. Er zijn niet veel mensen met een dergelijke staat van dienst en dat zal zeker het nodige gewicht in de weegschaal leggen.

Laten wij vooralsnog hopen dat de gedupeerde eigenaresse een fatsoenlijke oplossing wordt aangeboden en niet op zaken vooruit lopen.

Trouwens het volgen van clinics is nooit weg en zeker aan te raden, maar je mist dan nog altijd de ervaring.
Om dezelfde reden meet ik ook altijd zelf het paard (en de klant) op. Ik kan mensen wel tekst en uitleg geven, maar als het mis gaat heeft de klant een probleem en dat is nergens voor nodig en zonde van de tijd en het geld.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:36

Sonja schreef:
Zowiezo, dat was al BEWEZEN dat het zadel niet paste Verward Een zadel dat drukkingen geeft past niet. Het past niet een beetje niet, of een beetje wel, het past gewoon NIET. Klaar. Hoef je niet eens een expert voor te zijn om dat vast te stellen, daar is 1 uit de verpakking gehaalde hersencel voldoende voor.


Sonja, dat het zadel voor jou en voor mij en voor wie allemaal meer, niet past (overigens voor de meeste van ons in dit topic, alleen maar van horen zeggen) is niet mijn punt. Ik ga ook voor "niet passen".

Wat mijn punt is, dat een rechter (als het ooit zover komt) zijn beslissing zal baseren op het oordeel van deskundigen. En vanuit het oogpunt van de rechtspraak heeft de klagende partij (incl. second opinions) dan net zoveel "know-how" als de gedaagde partij. En neem van mij aan, dat het meebrengen van "mijn oude meester" daar geen enkele zin in heeft. Verder is het westernwereldje klein en zal de expertise door de klagende partij al snel in een ander daglicht worden geprojekteerd.

Ik ben 2 keer in dergelijke situaties gevraagd. Bij de 2e heb ik bedankt (jou wellicht bekend), omdat bij de 1e geen enkele eer te behalen was (laat staan voor de koper een tevreden uitkomst). Ik zal ik je maar niet vertellen wat dat mij allemaal aan tijd gekost heeft. Uitleg opstellen van hoe het zou moeten zijn (volgens expert), toelichtingen en getuigen zijn bij de zitting. En dan komt er een uitspraak die eigenlijk niets meer zegt als "...koper heeft een paar goede schoenen gekocht, die een maat te groot blijken te zijn. Dit kan de verkoper niet alleen verweten worden, daar ook de koper in deze zijn verantwoording heeft....".
En aan het einde staan zowel de koper als de expert mooi in hun natte hemd. Blijft nog even de vraag: wie betaald nu eigenlijk al die uren en kosten die de expert heeft gemaakt om de koper te helpen? Of moet de expert die service (indirect) doorbereken aan zijn eigen klanten?

Nee, ik blijf bij mijn statetement, dat de second opinion een goede zaak is, maar drijfzand als het werkelijk tot een conflict komt. Er is m.i. maar één goede weg: slechte service aan de (vuile) Internet waslijn ophangen. De reacties daarop ken jij beter dan wie dan ook hier op bokt. Verkopers zullen dan heel snel bereid zijn om dan een "plus" te scoren.

MVG Louis