Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sia

Berichten: 15
Geregistreerd: 28-07-06

Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:09

Hey allemaal, vraagje voor 'de kenners' onder jullie Knipoog
Ik heb een westernzadel liggen, nog gekocht in Spanje, het is een groot en zwaar zadel (denk wel dat je weet wat ik bedoel) en ik zou er toch graag eens mee rijden. Nu, op Pipa gaat het niet want ze heeft een slechte rug en blijkbaar is het zadel te zwaar en te belastend om er intensief mee te rijden op haar.
Maar ik zou het wel graag op Napoleon (de Ardenner) proberen..Nu was mijn vraag: Napoleon is nu 5 jaar en groeit wss nog door tot zijn zes jaar. Ik ben een beetje bang dat het westernzadel nadelig zal zijn voor zijn rug...
Wat denken jullie? is een westernzadel nu juist beter en comfortabeler voor een paardenrug? of toch beter een engels zadel?

Ik zal foto's proberen te maken dit weekend zodat jullie een gedacht hebben wat voor zadel het precies is.

Groetjes,
Sia [Ariane]

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:12

Engels of western: het zadel moet vooral passen. Een zwaar maar goed liggend zadel is minder belastend dan een licht zadel met een belabberde pasvorm.

Op www.westernzadel.com staat beschreven hoe je een mal kunt maken en kunt kijken of een zadel enigszins zou kunnen passen.

Ik zal ook even tem-men zodat het topic naar de Tack-Room verplaatst wordt.

Anoniem

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:40

Een slecht westernzadel is net zo schadelijk als een slechtzittend dressuurzadel.
Een goed liggend westernzadel verdeelt de druk van het ruitergewicht over een groter oppervlak dan een dressuurzadel.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:58

WN-AM -> WN-TR

Sia

Berichten: 15
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 20:21

Romkabouter schreef:
WN-AM -> WN-TR


??? Verward

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:21

Tuurlijk is het het allerbelangrijkst dat een zadel past, ongeacht het soort zadel of rijstijl. Maar ik heb altijd gehoord dat een westernzadel beter is voor de rug van een paard omdat dit door het grotere oppervlak het gewicht van de ruiter beter verdeeld dan een dressuur zadel.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:36

Sia schreef:
Romkabouter schreef:
WN-AM -> WN-TR


??? Verward


Je had je topic in Algemeen geplaatst, maar voor dit soort vragen hebben we de Tack-Room (zadelkamer) Haha! Snapjevous?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:14

Sorry, had het kleine aantal posts niet gezien Knipoog
Maar farichta heeft gelijk Lachen

Sia

Berichten: 15
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 01:25

oké...sorry hoor weet nog niet goed hoe alles werkt hier Bloos

Maar kom er wel uit!
Bedankt voor de reacties btw, wist niet dat een westernzadel het gewicht beter verdeelt dan een engels zadel..is dat omdat engelse zadels een 'grotere' boom hebben?
Dus is verdeelt het westernzadel de druk hetzelfde als een boomloos zadel? of ben ik nu helemaal blond? Nagelbijten / Gniffelen

Groetjes
Sia

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:06

Volgens mij heeft dat niets met de boom van het zadel te maken, maar meer met het oppervlak dat een zadel bestrijkt en de gewichtsverdeling. Bij een dressuurzadel zit je maar op een klein stukje, het gewicht komt daar waar de kussens van het zadel zitten. Westernzadels zijn veel groter kwa oppervlak en dan wordt het gewicht dus over een groter oppervlak verdeeld. Belangrijk is natuurlijk wel dat er een goede pad onder ligt. Maar goed, ik ben niet echt een zadelexpert.

Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:40

Jolande schreef:
Volgens mij heeft dat niets met de boom van het zadel te maken, maar meer met het oppervlak dat een zadel bestrijkt en de gewichtsverdeling. Bij een dressuurzadel zit je maar op een klein stukje, het gewicht komt daar waar de kussens van het zadel zitten. Westernzadels zijn veel groter kwa oppervlak en dan wordt het gewicht dus over een groter oppervlak verdeeld.


je hebt helemaal gelijk!


Jolande schreef:
Belangrijk is natuurlijk wel dat er een goede pad onder ligt.


Een goede pad is zeker fijn, maar als het zadel goed past zou het niet eens eens nodig zijn. Dan kun je zonder pad rijden, net als je op een engels zadel dan zonder dekje kan rijden. De pad / het dekje, zijn meer om het zadel te beschermen tegen voornamelijk het zweet van het paard (wat het leer aantast als het niet afgewassen word).

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:45

Mloez, ik heb geen verstand van western, evenmin van de westernzadels. Maar ik heb juist gehoord dat een pad ALTIJD belangrijk is, ook als het zadel perfect past, omdat dit de taak van de kussens -schokdemping dus- heeft.
Laatst bijgewerkt door djodjodjo op 29-07-06 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:47

Bij bepaalde disciplines is het zeker ook belangrijk voor de schokdemping! Maar ik doel meer op de pasvorm. Sorry als dat niet helemaal duidelijk was!

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:48

Okee, geeft niet! Dus net zoiets als een bontje onder een goed passend engels zadel?

Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:50

Yep. Alhoewel veel engelse ruiters het niet passen van hun zadel willen oplossen met een bontje.
Of ze willen het vaak alleen voor het mooie uitzien. Er zijn maar weinig mensen die zoiets echt als functioneel ding gebruiken.
Ik werk in een engelse ruitersportzaak, vandaar Knipoog

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:54

Mloez zonder pad onder mijn zadel ga ik echt niet rijden ben geen dierenbeul

Sia

Berichten: 15
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 17:45

MSQuincyTE schreef:
Mloez zonder pad onder mijn zadel ga ik echt niet rijden ben geen dierenbeul


rustig aub..Wss vat je de tip van Mloez wat verkeerd op en ik ben er zeker van dat Mloez ook geen dierenbeul is, ookal zegt ze dit. Ze bedoelt dit wss niet slecht...maar dat kan Mloez zelf beter uitmaken..?

(Wil niet dat in een van mijn eerste topics hier op Bokt ruzie wordt gemaakt hoor!
Handel je deze discussie aub per pb af?)

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:41

Dit is wat ik gehoord heb....

Wat Mloez bedoeld is dat wanneer je zadel voor 100 % past...dat wil dus ook zeggen dat je zonder een singel aan je zadel kunt opstijgen en je zadel dus als een huis ligt.
Je dan zonder pad kan rijden.
Er zijn maar heel weinig zadels die zo goed liggen, wat ook geen wonder is want ook al laat je en custom maken, je paard veranderd al heel snel weer qua bespiering en het zal niet meer zo zitten als op de eerste dag dat je het zadel erop legde.

(bron: Willen Muijs)

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:11

Mloez schreef:
Een goede pad is zeker fijn, maar als het zadel goed past zou het niet eens eens nodig zijn. Dan kun je zonder pad rijden, net als je op een engels zadel dan zonder dekje kan rijden. De pad / het dekje, zijn meer om het zadel te beschermen tegen voornamelijk het zweet van het paard (wat het leer aantast als het niet afgewassen word).

Bij een westernzadel wordt vaak gekeken of het past zonder pad, dan kun je immers goed voelen hoe het zadel ligt. Maaaaar, ga nooit rijden zonder pad, daar is het zadel niet op gemaakt. Bij dressuurzadels zitten 'kussens' aan de onderkant waar het mee op de rug van een paard rus en dus veel zachter is dan de onderkant van een westernzadel waar wel wat (schapen) wol onderzit, maar daaronder direct het harde leer van het zadel. Dus moraal van het verhaal: altijd een goede pad onder een westernzadel.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:50

Ik val bijna van mijn zadelmakers-kruk als ik onderstaande lees.

Citaat:
Volgens mij heeft dat niets met de boom van het zadel te maken, maar meer met het oppervlak dat een zadel bestrijkt en de gewichtsverdeling. Bij een dressuurzadel zit je maar op een klein stukje, het gewicht komt daar waar de kussens van het zadel zitten. Westernzadels zijn veel groter kwa oppervlak en dan wordt het gewicht dus over een groter oppervlak verdeeld.

Helaas is bovenstaande helemaal fout. Een westernzadel heeft weliswaar grote skirts, maar deze dragen vrijwel NIETS bij tot de gewichtsverdeling. Sterker: bij veel westernzadels staan de skirts zelfs van het paard af. Skirts hebben heel andere functies:
- Het makkelijker laten “onderschuiven” en “wegschuiven” bij de motoriek van het paard ten opzichte van de harde boom in het zadel.
- Het beschermen van paard, ruiter en bepakking. Bijvoorbeeld tegen zweet of schuren van bepakking op de lenden van het paard.
Laat je niets wijsmaken: Voor de gewichtsverdeling van een westernzadel zorgt voor 95% de boom in dat westernzadel. Die moet dus werkelijk perfect passen, anders gaat het fout.\

Citaat:
Een goede pad is zeker fijn, maar als het zadel goed past zou het niet eens eens nodig zijn. Dan kun je zonder pad rijden, net als je op een engels zadel dan zonder dekje kan rijden. De pad / het dekje, zijn meer om het zadel te beschermen tegen voornamelijk het zweet van het paard (wat het leer aantast als het niet afgewassen word).
Een pad bij westernzadels is een absolute must. In westernzadels zitten geen kussens (zoals bij engelse zadels). Er is dus geen enkele demping (ook echte schapenvacht is nog te weinig). Gebruik je geen goed pad, ligt de harde boom van het westernzadel zo op de rug van je paard.
Wel eens met klompen aan de 100 meter sprint gelopen? Probeer eens het verschil met Nike Air!!!

Citaat:
Er zijn maar heel weinig zadels die zo goed liggen, wat ook geen wonder is want ook al laat je en custom maken, je paard veranderd al heel snel weer qua bespiering en het zal niet meer zo zitten als op de eerste dag dat je het zadel erop legde.
Bij mij zijn dus al 15 jaar wonderen te zien....Ik ga entree vragen:
“…komt dat zien, komt dat zien….Quarterhorses en Arabieren, die ondanks training, ziekte, zwangerschappen en trektochten nog altijd perfect onder hun zadels passen… En laat ik ze nou iedere maand controleren….overigens niet “met het handje”.

Citaat:
Bij een westernzadel wordt vaak gekeken of het past zonder pad, dan kun je immers goed voelen hoe het zadel ligt.
Ik hoop dat je deze stelling in goeder trouw hebt overgenomen. Want deze stelling is de reden van het feit dat meer dan 20% van de westernzadels niet past.

Arme paarden..... Ach gut Ach gut

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:06

Sablou ik ben het helemaal met je eens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:12

Ik niet MSQ, grotendeels. Maar niet helemaal.

Ik heb zo'n paard dat echt ander bespiering heeft gekregen.
Ze heeft jaren twee passende zadels gehad: een dressuurzadel en een westernzadel. Met het westernzadel reeed ik het meest, en ik merkte dat het niet meer paste toen ze in haar halstertouw ging bijten. Dan voel je je behoorlijk schuldig. Bij navraag van zowel western- als engelse zadelmaker bleken beide zadels niet meer te passen. Ze was vooral breder in de schouders geworden. De mediumboom van het dressuurzadel, moest een wijde boom worden en de gewone zadelkussens werden keilkussens. Ook het westernzadel bleek een bredere boom nodig te hebben.

Nu ben ik het wel eens met Sablou dat drachtig zijn, ziek zijn, gereden worden in principe niet wat uit hoeft te maken. Het verschil zit em in intensieve training. Vanaf dat ik haar met regelmaat intensiever ben gaan rijden, zijn haar spieren beduidend meer geworden. Dat kun je zien op foto's, maar ook gewoon zien aan het oude zadel. Dat klemt op de schouders.

En ik kan me wel voor mijn hoofd meppen dat ik dat niet eerder heb gezien, dan dat zij aangaf pijn te hebben.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 01:49

OO dat gedeelte Anya, in dat opzicht ben ik het dan weer met jou eens

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:04

Anya,

Ik wil niet doorzeuren, maar toch nog even het volgende:

20 van de 100 westernzadels passen niet. Van die 20 ligt bij 10 (dus 50% van de probleemgevallen) de oorzaak in het verkeerd selecteren van het westernzadel zelf. Menselijke fout. Bij bijna 3 van deze 20 problemen (ruim 25%) ligt de fout in het te vroeg selecteren van een westernzadel - paard gewoon nog niet klaar- (ook menselijke fout, overigens). Bij 2 van de 20 problemen ligt de oorzaak in ziekte of zwangerschap. En slechts bij (minder dan) 1 op de 20 problemen, ligt de oorzaak in de groei van spieren van het paard. M.a.w. van alle paarden die onder westernzadel lopen, heeft er dus minder dan 1 % een niet passend zadel door groei van de spieren. Dat kan bij jouw dus het geval zijn.

Maar er zit een andere "pijn".
Iedereen (kopers en verkopers van westernzadels) grijpt deze 1% aan, om de "schuld" van het niet passende westernzadel bij het paard neer te leggen. Lekker makkelijk, want het arme beest kan niets terug zeggen. Maar nog veel makkelijker voor de product aansprakelijkheid. Want deze stelling vrijwaard verkopers van hun verplichtingen voor de levering van een goed passend zadel of (dure) correctieve acties.

En als ik al die topics over "niet passen" mag geloven, groeit in Nederland 1 op de 5 westernpaarden na 6 - 12 maanden uit zijn zadel. Klinkklare kolder: die verkoper heeft gewoon staan slapen... Handje ?. En ik heb dat bewijs. Ik wil weer geen sluikreclame maken, maar bezoek eens één van onze "Saddle Clinics". Dan leggen wij het waarom uit.

Nogmaals uitzonderingen bevestigen de regel. Maar laten we er geen regel op zich van maken.

Als ik een zadel zou kopen (laten maken) maakte ik vooraf een contra-mal van mijn paard en kon de verkoper mij alleen zijn zadel verkopen, als hij die mal als onderdeel van de deal zou accepteren. Als ik dan na 1 jaar een niet passend zadel zou hebben, zou ik de mal te voorschijn halen en even nagaan waar het probleem werkelijk zit. Wedden dat veel verkopers zich 3x bedenken....

MVG Louis

PS.
Wij hebben recent meegewerkt aan een boek over het passen van zadels (engels en western) - komt over enkele maanden uit-. We informeren jullie daar nog over.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:22

Als nu alleen het westernzadel niet meer zou passen... maar ook het dressuurzadel paste niet meer. Toch aangemeten door een zeer gerenommeerde zadelmaker in mijn regio. En ze was toen al volgroeid (7 jaar oud en had drie veulens gehad).

Ik denk zelf dat een dressuurgetraind paard (wat Lan was) op zeker moment toch andere spiergroepen gaat gebruiken bij western. Ze is gewoon veel breder in de schouders geworden met name. Volgens de engelse zadelmakers kwam hij niet vaak kwpn-ers tegen met dergelijke ontwikkelde schouderpartijen.

Dus misschien ben ik een uitzondering met mijn paard. Maar omdat jij het zo stellig schrijft, wilde ik er toch wat van zeggen. Omdat anders het risico bestaat dat mensen denken dat het niet kán en dan om andere redenen hun paard met een niet passend (en dus pijnlijk) zadel door laten lopen dan dat het nooit gepast heeft.