Bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:06

Dropje2: ik ben absoluut GEEN deskundige, niet op westerngebied en al helemaal niet met bosals. Maar dit is kwestie van gewoon goed kijken als je iets om je paard hangt.

Mijn fjord heeft een ander neusbeen, en de KWPN'er ook. Die kun je gerust met bosal of mechanische hackemore oid rijden. Maar Faiz is op een of andere manier een beetje hol. Ik weet ook niet of dat een specifiek arabieren-iets is hoor, ik betwijfel het, want ik zie toch zeer regelmatig mensen met Arabs met bosal rijden, en ik ga d'r toch vanuit dat je zoiets ZIET als je er mee bezig gaat of wilt gaan...

Het kan ook zijn dat jouw paardje gewoon een heel gevoelig huidje heeft dat het daarom stuk ging. Een bosal is doorgaans toch behoorlijk stug. Overigens vraag ik me idd ook af of hij er perfect op reageerde of dat hij week voor een eventuele pijnprikkel.

Schuur_

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:22

Bij arthur ( in Vorstenbosch) hadden ze laatst een beginnersbosal voor 50 euro. Ook kun je er hoofdstel, bosal en mecate kopen voor minimum 199 euro. Ikzelf ben ook aan het spare voor eentje maar ben me der nu een beetje er in aan het verdiepen.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:31

een goede bosal kost nou eenmaal veel geld. goede rawhidestrings kosten 1,5 tot 2$ per lopende meter en een braider gebruikt al snel 60 tot 120 lopende meter string om een bosal te maken. goede kangaroo strings zijn zo mogelijk nog duurder. daarnaast zal hij er ongeveer 20 tot 25 uren over doen vooraleer de bosal af is.

een bosal hoort "life" en "spring" te hebben. dwz dat hij goed moet te "shapen" zijn door vochtig te maken en met rawhide cream in te smeren en dan in de vorm te laten drogen.eenmaal droog komt hij steeds terug naar zijn geshapedte vorm zonder flexibiliteit te verliezen. hoe meer life, spring en flexibiliteit de bosal heeft , hoe zachter hij is voor het paard. daarom kun je zeggen dat een hele stijve bosal te vergelijken is met een double twisted wire snaffle. deze eigenschappen worden bepaald door de core (het binnenste) en de kwaliteit van zowel de gebruikte strings als het braiden zelf.

samengevat kunnen we stellen dat een bosal gebruiken van minder dan 250€ overeenkomt met je paard voeren met brok daterend uit 1946