Bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:24

Ik heb eens zitten kijken naar bosals, maar ze zijn nogal duur overal Haha!
Weten jullie of er ook goedkopere bosals zijn (en waar dan) of dat er gewoon geen goedkopere zijn. Of zijn goedkopere niet goed?
De goedkoopste die ik tot nu toe tegen ben gekomen was 80 euro.
Tweedehands mag ook.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:33

pfff... waar heb je die vandaan ???? Mijne was destijds 600 gulden !! En ik gebruik hem nooit...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:44


ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:17

Hmmm.... in mijn western begintijd was alles o verschrikkelijk duur, nu nog overigens vind ik hoor.
Wil je Anouar op de bosal gaan rijden dan ??

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 20:26

Ik zat gewoon eens rond te kijken. Vind zo'n bosal heel erg stoer staan.
Bij paardnatuurlijk kwam hij het beste uit de test, een vriendin heeft hem toen gekocht en is er ook heel tevreden over.
Ik heb een prima bitloos hoofdstel. Ik hoef niet perse een bosal, maar als ik hem ergens wat goedkoper kan krijgen... Haha!

McCloud
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:28

€ 85 voor een bosal is spot goedkoop. Maar pas op goedkoop is ook hier vaak duurkoop. Een goed bosal kost zeker € 300 en dan komt er de mecate nog bij (kost veelal ook nog eens € 150 -en meer-).

Een bosal moet overigens goed passen. Dus vraag iemand die echt verstand van zaken heeft (zie hier op bokt bij shops/stallen etc. --> Claudia Rosel van Slidinghorse bijv.). Ook het rijden met bosal moet geleerd worden, want als je er echt reining patronen e.d. mee wil rijden, moet je heel anders met een bosal omspringen dan met een bit.

Een goed bosal heeft een kern van rawhide en niet van nylon o.i.d., zodat hij gelijkmatig buigt en niet in het midden knikt. De prijs is voor een groot deel afhankelijk van de braiding (aantal rawhide strings dat is gebruikt bij het vlechten). 8, 12, 16, 24 of 32 strings (hoe meer hoe hoger de prijs). Hoe meer twijgjes hoe gladder de oppervlakte en hoe beter voor je paard (scheelt veel met schuurplekken).

Ook in de training naar "bridle horse" is de bosal een noodzakelijke schakel.

Succes. Sam.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 21:30

Ik rij geen western, gewoon lekker buiten en endurance.
Ik rij altijd met een los teugeltje voornamelijk op m'n zit

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:13

god sablou ook weer van de partij maar nu onder een schaduw, erg kinderachtig....

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 00:23

Waarom kinderachtig? Verward
Ik ben blij dat hij er weer is, en zijn kennis en ervaring met ons wil delen Ja
Dat hij een nieuwe naam hanteert, betekent misschien vreest hij dat de naam Sablou werkt als een rode lap op sommige mods en er gelijk weer met slotjes gesmeten gaat worden? Afbeelding Afbeelding

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 02:07

Een goeie bosal is nou eenmaal duur

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:09

Wranglerbutt schreef:
Waarom kinderachtig? Verward
Ik ben blij dat hij er weer is, en zijn kennis en ervaring met ons wil delen Ja
Dat hij een nieuwe naam hanteert, betekent misschien vreest hij dat de naam Sablou werkt als een rode lap op sommige mods en er gelijk weer met slotjes gesmeten gaat worden? Afbeelding Afbeelding

kinderachtig omdat hij geen ban oid heeft gekregen en er zelf voor gekozen heeft te vertrekken maar dan terug komt onder en andere naam, dan denk ik wees een kerel en hou je woord of kom terug onder je eigen naam maar ga niet doen of je een ander bent....

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:16

@Susan : Daar gaat dit topic helemaal niet over !

McCloud
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:38

susan schreef:
god sablou ook weer van de partij maar nu onder een schaduw, erg kinderachtig....

Nu ben ik nieuwsgierig geworden: Leg eens uit.....

MVG Sam.

McCloud
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:33

Susan,

Ik ben even gaan zoeken en zoeken en zoeken...
Zie ik dat nou goed in jouw profiel?
Is jouw vriend Romkabouter, DE Romkabouter, mod van Bokt?
JA? DAN is jouw reactie me wel duidelijk.

Overigens; Hoe kom jij aan info voor jouw eerdere reactie?
Zijn dat geen -persoonlijke- gegevens uit de database van Bokt?
En daar kun jij zomaar gebruik van maken?
Als dat zo is, moet je Romkabouter vragen zich iets meer te buigen over de beveiliging van -persoonlijke- gegevens op Bokt en iets minder druk te maken over sluikreclame in recente topics.

Susan. Ga lekker paardrijden.

MVG SAM

Anoniem

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:52

Piepeltjes doe es lief tegen elkaar. TS wil info over een bosal, niet over kinderachtig gezeur over al dan niet inloggen vanaf een IP-nummer dat VOOR MODERATORS (!) zichtbaar is voor de goede orde.
@Susan: dan ook gaan zeuren tegen Muijs want die heeft ook een nieuwe inlognaam gekozen. Niet Roomser zijn dan de Paus.


@TS: 85 Euro voor een goede (!) bosal is een koopje, OF een kat in de zak.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:27

heb zojuist een Bosal van iemand te leen die hem wel wil verkopen. Wilde hem ook eens uitproberen op mijn niet erg naar zijn bitje luisterend paardje. Weet iemand waar ik dan op moet letten om erachter te komen dat dit een goede is. Ik begrijp dus nu dat hij in het midden niet mag buigen. Nogmeer??

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:47

Mensen, ontopic blijven graag.

Anders moet ik idd weer met slotjes gooien Scheve mond

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:51

Verward was ik niet on topic????

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:08

@Dinopino: was voor je voorgangers Knipoog

Laatste ter correctie:
Sonja schreef:
Piepeltjes doe es lief tegen elkaar. TS wil info over een bosal, niet over kinderachtig gezeur over al dan niet inloggen vanaf een IP-nummer dat VOOR MODERATORS (!) zichtbaar is voor de goede orde.[]

Sonja heeft gelijk, ip's zijn zichtbaar voor ons. We hebben setje tools daarvoor. En susan heeft het niet van mij, maar net als verscheidene andere users door logisch te denken.

Citaat:
@Susan: dan ook gaan zeuren tegen Muijs want die heeft ook een nieuwe inlognaam gekozen. Niet Roomser zijn dan de Paus.

Dit is geen schaduwaccount, iedereen kan de naam op bokt 1 maal wijzigen. Niet illegaals aan Knipoog

Als jullie hier een verdere discussie over willen voeren, stel ik voor dat iemand er een topic op FZ over opent. Verdere reactie hierop in dit topic worden verwijderd, ter bescherming van het topic.

Anoniem

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:09

Dinopino schreef:
heb zojuist een Bosal van iemand te leen die hem wel wil verkopen. Wilde hem ook eens uitproberen op mijn niet erg naar zijn bitje luisterend paardje. Weet iemand waar ik dan op moet letten om erachter te komen dat dit een goede is. Ik begrijp dus nu dat hij in het midden niet mag buigen. Nogmeer??


Even een totaal ondeskundige maar wel uit ervaring voortkomende tip:
Kijk of een bosal uberhaupt wel prettig voor jouw paard is. Ik had onze arabier er graag mee willen inrijden, omdat ik in eerste instantie graag zonder bit werk met jong spul. Echter, zijn neusbeen is hol. En dan bedoel ik niet het knikje (de dish) die die rarebieren hebben, maar echt als je er voor staat van links naar rechts zeg maar. Dan is het links en rechts iets hoger dan in het midden van het neusbeen. Hierdoor gaf de bosal maar op heel weinig plaats druk op de neus. Oftewel; een veel hogere puntbelasting. Helemaal NIET vriendelijk dus! (en dan kunnen mensen wel reageren dat er ook geen druk op de teugel hoort te staan, maar zeker bij een jong beest heb je dat nou eenmaal niet altijd in de hand. Ik niet tenminste Knipoog )

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:50

Bedankt daar zal ik straks even na kijken. Eigenlijk had jij dus wel eentje moeten hebben die in het midden doorbuigt dus Cool

Anoniem

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:19

Nee, ook met een zachte neusband blijft die puntbelasting, stomweg omdat de vorm van het neusbeen zo is. Een bosal past dus gewoon niet fijn bij dit dier z'n hoofd. ALS ik al bitloos zou willen rijden, dan zou ik met zijn neus waarschijnlijk voor een sidepull kiezen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:27

Ik heb zowel m'n bosals als mecate als hoofstellen gekocht bij www.lonetreetack.com en ben erg tevreden over de kwaliteit en de service.

Maar het is inderdaad wel belangrijk dat je je laat informeren door iemand die weet hoe je er mee om moet gaan zoals Claudia Rosel. Een bosal is geen snaffle of shank en is technisch toch iets moeilijker om mee te rijden dus je moet wel weten wat je wel en niet moet doen.

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:35

Hoi Sonja, bedankt voor jouw deskundige uitleg! Wij reden onze Rarebier ook op de bosal, en echt een hele dure van 32 strings, kostte ruim 400 eurri's maar zn neus ging er steeds van stuk terwijl we echt niet hoefden te trekken en zo want hij reageerde er perfect op en hij droeg de bosal zo parmantig Vingers aflikken , helaas zijn we er toen maar mee gestopt, zo'n kale neus is ook geen potje..
Jammer, het ging echt heel goed, we reden lekker buitenritjes en naar het strand, hij luisterde perfect! Het lag dus niet aan ons maar aan zn Arabieren-neusje..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:52

Hij luisterde perfect of deed het hem gewoon pijn? Knipoog