Weer die pasvorm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Weer die pasvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 00:03

Om het (foto) topics van Francis nieuwe zadel niet verder op te blazen, heb ik hieronder mijn reactie in dit nieuwe topic gezet.

Met “echte” Horsemen, bedoel ik die mensen, die de hun brood verdienen in het western zadel. Niet die mannen/vrouwen die op western wedstrijden rijden (niets mindere horsemen, hoor). Nee ik doelde op de Finney’s, Campbell’s en Carcia’s van deze wereld. Of een Tom Selleck (ja die) om maar eens een –voor de meeste van jullie - meer bekende te noemen.

Abonneer je op 2 USA western magazines, vergeet de advertenties en lees en kijk goed. Koop ook 2 goede boeken over westernzadels. En lees. Lees waar het verschil zit tussen een Opel en Morgan (even buiten de prijs).

En als je dan een jaar of 3 de artikelen over tack in die bladen volgt en daar de info uit die boeken naast legt, komen er zadelmakers voorbij als Steve Mecum, Chuck Stormes, Dale Harwoord, William Sherer en Dusty Johnson (om er maar een paar te noemen). Hoewel “Simco en Co” zich (in sommige bladen) suf adverteren, komen die nooit aan het woord of worden ze nooit vernoemd in artikelen over tack. Zou dat een reden hebben?

Niet dat Simco, Crates en Cook slechte zadels zijn, maar het is massa consumptie goed geworden (en wij maar kijken of ie uit Sulphur komt - ik lach me kapot - . En daar zit nou net het verschil met bijvoorbeeld Dusty Johnson. Die kent al zijn klanten persoonlijk en staat ook na zijn pensionering nog garant voor zijn zadels en juiste pasvorm.

Tot nu toe zijn alle pasmallen, vorm vriezers, na-meet-ramen en wat we al niet meer hebben voor de controle van de pasvorm van kant en klare zadels, hulpmiddelen met een fout tolerantie van tenminste 20%. Het is toch bedroevend hoeveel topics er o.a. hier op Bokt voorbij vliegen over niet passende zadels? En al die paarden hebben “spieren” gekregen. Of zou dat nou een hele sterke smoes zijn van zadelverkopers, die hun klanten iets “niet-passends” hebben aangepraat, om een jaar later hun “verantwoording” te ontlopen?
Het gaat er in ieder geval in als zoete koek….Smakelijk eten !!

MVG Louis

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Weer die pasvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 00:05


sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Weer die pasvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 09:28

@Cornelie.
En over dat artikel.
Hoe is dat onderzocht? En bv maar 5 % vanwege spieren, is er dan een voor en na onderzoek geweest? En de 50 % van begin af aan dat niet gepast heeft, hoe is dat onderzocht? En dit bedoel ik overigens niet verkeerd, maar kritisch belangstellend. Er wordt al heel veel geschreven in paardenland maar wetenschappelijk onderzoek wordt zelden gedaan.


Dit onderzoek was (als ik het me nog goed kan herinneren) gedaan in samenwerking met de uni van Oklahoma. IK weet niet meer of het wetenschappenlijk onderbouwd was. En zelfs dan kun je ook nog over de manier van onderzoek gaan twisten. Dus....
MAAR vreemd genoeg nemen asp.kopers wel genoegen met andere methodes waarvan je met enige nadenken de juistheid veel sterker in twijfel kunt trekken.

Laat ik een aantal zaken noemen die wel 100% staan als een huis:

Case 1a. Diane to Impress. QH. 1989. Merrie.
Zadel ingemeten op 4,5 jarige leeftijd. Is door de jaren sterk afwisselend bereden. Trektochten door de Eifel, maar ook 2x ruim 1/2 jaar stilgestaan (drachtigheid en rust ziekte). Wordt nu, na haar 3e veulen al weer 1 1/2 jaar zeer intensief bereden. Haar zadel wordt met grote regelmaat op pasvorm gecontroleerd. Zadel past door al die jaren heen nog altijd perfect.

Case 1b. Jerry Hyppnosis. QH. 1999. Ruin.
Zadel ingemeten op 4,5 jarige leeftijd. Wordt intensief bereden. 2x per week training. Regelmatig dagtochten en vakanties (14 dagen). Zijn zadel wordt met grote regelmaat op pasvorm gecontroleerd. Zadel past door al die jaren heen nog altijd perfect.

Case 1c. Chiane Best of Both. QH. 2000. Merrie.
Zadel ingemeten op 4 jarige leeftijd. Wordt intensief bereden. 2x per week training. Regelmatig dagtochten en vakanties (14 dagen). Haar zadel wordt met grote regelmaat op pasvorm gecontroleerd. Zadel past door al die jaren heen nog altijd perfect.

Case 1d. Gazal VII. VB. 1979. Merrie.
Zadel ingemeten op haar 12e. Werd intensief bereden. Heeft nu AOW (27) en krijgt door de ouderdom nu een ingezakte rug. In de tijd dat zij nog onder het zadel was (ze heeft half Europa te voet gezien), werd haar zadel regelmatig gecontroleerd op pasvorm. In 14 jaar NOOIT problemen met pasvorm.

Case 2. De paarden van onze klanten.
Voor zover ons nu bekend, heeft geen enkele klant een aanpassing hoeven laten doorvoeren i.v.m. pasproblemen door "groei van spieren" van hun paarden. In onze klantenkring zit een goede doorsnee aan leeftijden (van paarden), waarbij de 4 - 8 jarigen het sterkst vertegenwoordigd zijn.

Ik mag dus stellen, dat onze paarden en die van de klanten het levende bewijs zijn, dat een goed ingemeten westernzadel in heel veel gevallen correct blijft passen, daar waar het de "spieren" van de paarden betreft. We zitten hier dus echt aan de 99 %. Dat is nog minder dan de 5% in dat onderzoek.

Ik weet het zeker. Naakte boom op het paard en controleren. Bij niet passende boom: op maat laten maken. En de rest is en blijft gokken.....

MVG Louis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:19

Ik ben het zeker met je eens dat met een kale boom passen nog het beste
werkt.

Maar nog over het trainen. Ook daar zijn veel verschillende vormen in.
Zowel pride zijn fysio als zadelmaker hebben gemerkt dat hij flink in
spieren gegroeid is bij de schoft en halsaanzet. Ik heb daar ook
oefeningen en trainingstips voor gekregen. Hij is ook uiteindelijk een
paar maten gegroeid. Er is telkens een tekening gemaakt van zijn
rug/schoft en ook daarin zie je verschil. En we hebben de laatste paar
jaar dressuur (engels) gereden. Toen ik meer oprichting ging vragen
gingen de spieren ook groeien. En de paarden die flink getraind worden
voor de endurance krijgen ookk vaak weer andere spiergroei.

En er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die bijna dagelijks hun paard rijden maar niet echt op een trainingsintensiteit zitten die de spieren prikkelen. Dan veranderd er niet veel nee.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:33

Even een dom vraagje misschien hoor;

We zijn er allemaal over uit dat je het beste een zadelpasvorm kunt bekijken door de kale boom.
Er blijkt een marge van 20% te zijn in het beoordelen van de pasvorm bij het passen van een zadel.
Dan houd je die marge toch ook als je een ingemeten zadel na een paar jaar gaat controleren op pasvorm?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Weer die pasvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:54

Citaat:
Met “echte” Horsemen, bedoel ik die mensen, die de hun brood verdienen in het western zadel. Niet die mannen/vrouwen die op western wedstrijden rijden (niets mindere horsemen, hoor). Nee ik doelde op de Finney’s, Campbell’s en Carcia’s van deze wereld. Of een Tom Selleck (ja die) om maar eens een –voor de meeste van jullie - meer bekende te noemen.

Ik neem aan dat deze ranch "horsemen" veel paarden rijden en ze niet 1 paard hebben waar ze jaren me rondrijden.
Laten ze voor al deze paarden dan een zadel op maat maken?
En vervolgens worden die zadels met de paarden meeverkocht?

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 12:02

vera schreef:
Er blijkt een marge van 20% te zijn in het beoordelen van de pasvorm bij het passen van een zadel.

De stelling even in een iets andere vorm:
...bij het controleren van de pasvorm van een gereed (kant en klaar) westernzadel blijken 20% van de zadels achteraf niet juist te passen....

Dit heeft niets te maken met het verstrijken van tijd. Als je 10 westernzadels, waarvan de verkoper (in alle eerlijkheid) meent dat ze correct passen, terstond uit elkaar zou halen, zodat je de kale boom zou kunnen gebruiken voor een 2e controle, zal blijken dat van deze 10 westernzadels er 2 gewoon niet passen.

Waarom het
lijkt

dat ze (in complete vorm) wel passen, komt omdat het leer nog stijf is en niet de zelfde welving en kromming heeft als de boom in dat zadel (die zoals we weten de pasvorm bepaald). Na een jaar gebruik is dat leer "ingereden" en komt de ware pasvorm naar boven.

Overigens ben ik van mening dat die 80% procent ook nog eens voor 30% bestaat uit "gelukstreffers". JE KUNT GEEN KANT EN KLAAR nieuw WESTERNZADEL OP JUISTE PASVORM CONTROLEREN (tenzij je door leer heen kunt kijken).

vera schreef:
Ik neem aan dat deze ranch "horsemen" veel paarden rijden en ze niet 1 paard hebben waar ze jaren me rondrijden.
Laten ze voor al deze paarden dan een zadel op maat maken?
En vervolgens worden die zadels met de paarden meeverkocht?
.
Tom Selleck (gewoon weer een voorbeeld) heeft zelf 6 of 7 paarden, waarvan er een aantal verschillend gebouwd zijn. Bij Tom (hij kan het betalen) heeft ieder paard zijn eigen zadel (sommigen zelfs meerdere zadels). Hij laat zijn zadels bij verschillende zadelmakers maken (heeft een beetje met stijl en uitvoeringen te maken).

Ik ken zat (engelse) manege's waar ieder paard zijn eigen zadel heeft. Niets bijzonders dus.

Bedenk dat in iedere groep paarden (laten we voor het gemak maar weer even onze eigen "groep" nemen) een aantal paarden "gewoon" dezelfde vorm boom kunnen gebruiken. Wij weten welke van onze paarden onder welk zadel kunnen. Dat weet Tom ook. En John, en Jim en Ervin en Mike en.....

En veel van onze klanten weten dat ook. Hoe? Ze kregen de mal (een kopie daarvan) mee of kochten gewoon een 2e naakte boom erbij. Handig om te controleren (je weet maar nooit), handig bij de verkoop van het zadel (dan weet je zeker dat je iets passends verkoopt) of handig als je meerdere paarden hebt: Jumping Jewel en Diamond Dog kunnen onder hetzelfde zadel. En zo gaat dat bij veel ranche's in USA ook. Ralide heeft bijvoorbeeld maar zes echt verschillende maten. Veel bloedlijnen hebben gelijk-soortige ruggen. Dus daar kom je met zes maten een heel eind. En een enkeling heeft een uitzondering. Een kwestie van ........

MVG Louis

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 12:13

cornelie schreef:
En er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die bijna dagelijks hun paard rijden maar niet echt op een trainingsintensiteit zitten die de spieren prikkelen. Dan veranderd er niet veel nee.


Je stelling klopt helemaal.

Maar is het dan niet vreemd, dat ik in 90% van de topics over niet (meer) passende westernzadels lees dat de oorzaak in "spier opbouw zou liggen". Want als dat zou kloppen, doen al die ruiters (beter gezegd die paarden) aan zeer speciale "body building".

Mijn ervaring leert mij wel wat anders. Als ik bij dat soort paarden kom, zie ik vaak "gewone" paarden en geen Contoured's (om maar een body builder onder de QH's te noemen). En zelfs als ik een body builder tegen kom, staan de eigenaren er vaak heel stom van te kijken als ik ze vertel dat de passende Ralide boom de term "Arabian" heeft.......

Dot van Francis is bepaald geen iel paardje. Wat denk je wat voor een boom daar in het zadel zit?
Wij mensen maken allemaal de grote fouten door:
a- De zadelvorm te laten bepalen door het algemen beeld dat zo'n paard geeft
b- Het gehele westernzadel (met skirts) te zien als de "pasvorm". Fout natuurlijk, want een boom is veel kleiner dan we allemaal menen....

MVG Louis

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:28

viewtopic.php?f=25&t=372200

Keiharde regels
10. Het plaatsen van commerciële berichten is niet toegestaan.

Sluikreclame voor zadels is op de andere fora aan banden gelegd, om zoveel mogelijk uniforme besluitvorming te behouden doen we dat dus ook op WN

Je kunt een banner kopen bovenaan bokt. Neem daarvoor contact op met beheer.