Sports medicine boots

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mathilde

Berichten: 714
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Den Bommel

Sports medicine boots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 10:35

Mijn merrie (nrps) is nogal week gekoot. Hierdoor heeft ze vrij snel dat ze een van haar achterbenen nogal vreemd onder haar lijf zet en dan weg draait naar binnen als je recht wegstapt. We hebben haar direct naar een veearts gebracht toen we dit zagen en ze is rondom op de foto geweest. Antwoord van de veearts: been heeft iewat afwijkende stand en in combinatie met de week gekootheid zal ze eerder een overbelasting hebben aan de spieren en pezen dan een gemiddeld paard. Het was niet gelijk iets waar ik me helemaal zorgen over moest maken, maar ik moest er wel mee leren leven. Nu heeft ze in ongeveer anderhalf jaar tijd drie keer niet helemaal goed gelopen, ze loopt dan niet kreupel maar zet haar been gewoon niet helemaal goed weg. Dit duurt dan maar een dag, soms een paar dagen. Twee keer nadat ze los heeft gelopen in de wei of de bak en een keer na het trainen.
Nu zou ik haar graag willen ondersteunen als dat mogelijk is. N.a.v. een advies wat ik kreeg van iemand ben ik eens gaan zoeken naar de voors en tegens van medicine boots.
http://www.horseillustrated.com/horse/p ... 128&cid=27

http://www.xcodesign.com/aaep/rounds/di ... m?cat=25#9

Nu is dus mijn vraag of deze boots ook daadwerkelijk zoveel ondersteuning geven. Kan ik ze beter wel of juist niet gebruiken en waarom? Zijn er nog meer mogelijkheden om dit een beetje te voorkomen (overbelasting voorkomen begrijp ik, maar 15 min stappen, draven en een paar pasjes achterwaarts is i.m.o. nog geen overbelasting)
Dus mensen, kom maar op met de tips en meningen, wil ze allemaal horen

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:50

Volgens mij kan een beschermer geen ondersteuning bieden om dat het probleem in de bouw van je paard zit,het beschermd hem wel tegen invloeden van buitenaf.Persoonlijk denk ik als het probleem lees dat je er meer bij gebaat zou zijn om te streven naar perfectie in het hoefbeslag,een goede beschermer is natuurlijk nooit overbodig.

Mathilde

Berichten: 714
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Sports medicine boots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 09:18

Dat is dus precies wat ik bedoelde; geeft die boot wel daadwerkelijk ondersteuning? Vandaar die twee artikelen; de een zegt zus de ander zo. Ze worden wel zo gepromoot, dat ze ondersteuning geven maar ik plaats er tot op zekere hoogte zelf ook mijn kant tekening bij. En ik streef altijd naar perfectie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:09

Een goede beenbescherming kan de schokken, en eventuele trappen tegen het pijpbeen absorberen, maar een afwijkende beenstand nooit corrigeren. Ik mis in dit hele verhaal de leeftijd van de merrie, de discipline die je wilt rijden, en het beslag wat ze heeft. Als je wilt gaan voor de reining, en met name de sliding stop zal een goede (western)smid met verstand van sliding beslag je merrie iig kunnen behoeden voor blessures die samen kunnen gaan met het oefenen van diezelfde sliding stop. Sliding beslag geeft je paard niet zoveel steun als normaal beslag dat zou doen, dus daar zou je rekening mee moeten houden. Daarentegen mag je een biljarderende hoefstand ook niet zo drastisch gaan veranderen dat ze dit niet meer kan doen, daar creeer je ook problemen mee....

Mathilde

Berichten: 714
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Sports medicine boots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 00:17

Cassidy, je hebt helemaal gelijk en ik begrijp ook dat je een afwijkende beenstand hier niet mee kan oplossen. Ik vroeg mij alleen af of ik haar hiermee meer kon ondersteunen. Ze is zes jaar oud, loopt nu nog zonder beslag. Ik ga voor de pleasure en de trail, daar voelt zij zich goed bij en ik ook.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:44

Op pleasure en trailwedstrijden mag je paard ook niet met beenbescherming, dus zou ik proberen om het ook bij de training zonder te houden, helemaal als ze zonder beslag loopt. Wat je kunt doen om botten en pezen steviger te maken is iedere dag bij het uitstappen 10 minuten op harde bodem te gaan lopen (mits de hoeven dat toestaan).

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Sports medicine boots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:15

Amen! Sigaar

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: Sports medicine boots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:18

ik denk dat als je wat steun wil geven, je de benen het best kan bandageren, dat doen ze in de dressuur ook niet voor niets
dan hoeft ze ook niet bang te zijn dat ze zichzelf verwond