welk bit bij inrijden quarter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mondriaan
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Blaricum

welk bit bij inrijden quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:51

Welk bit raden jullie aan bij het inrijden van een quarter? Er zijn zoveel verschillende bitten dat ik het niet meer weet.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:12

Een dubbelgebroken snaffle zoals de myler comfort snaffle is een heel fijn bit.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:08

crazycactus schreef:
Een dubbelgebroken snaffle zoals de myler comfort snaffle is een heel fijn bit.


Ben ik het helemaal mee eens .

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:46

En ik ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:54

Ik heb een dubbelgebroken bit gebruikt bij het inrijden van mijn laatste jonge paard, maar die werd alleen maar vreselijk onrustig van dat bitje. Overstap op een enkelgebroken trensje bracht een grote verbetering.

Is erg persoonlijk wat je paard het lekkerst vindt.
Milena heeft altijd op dubbelgebroken trens gelopen, en loopt niet goed op bitten met vast mondstuk.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:53

Idd..Myler CS !!

mondriaan
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Blaricum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 07:29

bedankt voor al jullie antwoorden!

Blackpearls

Berichten: 282
Geregistreerd: 12-06-06
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:57

Jah idd (k zet ook nog maar ff reactie neer)

ik rijd nu ook met dubbelgebroken bit met een olijfknop in het midden (don't ask) en mijn paard doet het daar prima op.... het hangt er ook een beetje van af hoe gevoelig je paard in de mond is, of niet?

Natural_K
Berichten: 694
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:53

Mijn paardje is nu 5 en rijd hem nog steeds op een myler snaffel. Dat is een geweldig bit (vind ik) het heeft koper er in verwerkt en in het midden zit een brede rol... het voordeel van dit bit is dat het niet in het gehemelte van het paard prikt als je druk op de mond zet. ik zweer bij myler... alleen mijn portomonee helaas niet.....Maar goed.. heb je eenmaal een myler aangeschaft dan ben je ook verzekerd van een lange levensduur!

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Re: welk bit bij inrijden quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:23

waarom niet gewoon een halster, een sidepull of een bosal zodat je paard tijd krijgt om zijn balans te vinden in de 4 gangen vooraleer je in zijn mond gaat trekken, want dat zul je nog lang genoeg moeten doen

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Re: welk bit bij inrijden quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:29

dofuzz schreef:
waarom niet gewoon een halster, een sidepull of een bosal zodat je paard tijd krijgt om zijn balans te vinden in de 4 gangen vooraleer je in zijn mond gaat trekken, want dat zul je nog lang genoeg moeten doen



dat dacht ik ook! ik rij mijn jonge ruin op een myler in ,maar ik zit ook sterk aan bitloos te denken.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: welk bit bij inrijden quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:57

Ik raad je niet aan om met een bosal te beginnen...
Daar ben je echt een hele rustige hand voor nodig.
Aangezien jonge paarden nog wel een een bokje willen maken of een sprintje willen trekken lijkt me dat niet ideaal.
Een sidepull lijkt me ook geen goed plan...min of meer om dezelfde redenen.

Als je persé bitloos wil kan je het beste een touwhalster pakken.
Ik denk dat je met een gewoon halster niet genoeg controle hebt...heb ook sterk mijn twijfels of je dat met een touwhalster wel hebt maar dat is iig een beter alternatief.


Ik zweer evenals genoeg mensen hierboven bij de Myler Comfort Snaffle! Haha!

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Re: welk bit bij inrijden quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:08

controle hebben over een paard wat je net zadelmak maakt???????
ik dacht net dat het aanrijden van paarden ging over communicatie opstarten en van daaruit controle krijgen en niet andersom. die 2-jarige( of whatever leeftijd het hier politiek correct is om een paard te beginnen trainen) weet nergens van en zeker niet wat betreft een bit, hoe scherp of zacht dat ook is. die heeft zijn eigen balans nog niet onder controle door zijn steeds veranderende lichaam, en dan verwacht je dat met een myler cs'tje dat vanzelf komt , of zie ik dat verkeerd? ik wil dat ie eerst netjes leert wat druk is, en hoe die te volgen, dan mag ie zichzelf en mij leren dragen en dat kan allemaal bitloos. op die manier kan ik zijn mond sparen en gevoelig laten voor het latere, serieuzere werk.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: welk bit bij inrijden quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:13

BlazingBoots schreef:
Ik raad je niet aan om met een bosal te beginnen...
Daar ben je echt een hele rustige hand voor nodig.
Als je geen rustige hand hebt, moet je je helemaal niet met het inrijden van een paard bezighouden.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: welk bit bij inrijden quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:26

Nee daar heb je gelijk in, maar ik vind dat je met een Bosal aardig wat meer kapot kan maken dan met een zacht bitje.
Er zijn ook maar weinig mensen die echt weten hoe met een bosal te rijden op een ervaren paard...dus laat staan dat er veel weten ermee om te gaan op een groen paard.



En dan nog, als een paard met een Bosal op de kletter gaat zie ik hem nog niet snel kalmeren wanneer dat harde stuk rawhide keihard op zijn neus klapperd.


@ Dofuzz: Als ik een paard ga inrijden kent ie het bit allang..daar is hij dan al minstens 2 maanden mee in aanraking geweest. Hij kent het sturen dan ook al van het lange lijnen werk.
Opzich heb je wel een punt verder, bitloos is super als je een daarvoor geschikt paard hebt.
Als de mijne daar goed op zou reageren zou ik dat ook doen..en dan het liefst met een touwhalster.