Op een dag gaat een forum-lid op onderzoek in Nederland-Zadelmakersland.
De vraag is heel simpel. Wie heeft er ervaringen met zadelmakers en zo ja, wat zijn deze? “…..zowel positief als negatief reageren via PB a.u.b…..” is het verzoek.
En zoals altijd, komen er verliezers en winnaars uit de strijd.
Even los de vraag of je de uitslag al te zwaar moet nemen. Iemand die 100 zadels heeft gemaakt (verkocht), heeft per definitie meer klachten als iemand die 50 zadels heeft gemaakt. Veel mensen reageren niet (positief noch negatief).
De winnaars zijn natuurlijk te vinden in de hoek waar de minste klappen zijn gevallen (betere reclame kun je niet hebben). Maar de grootste groep die profiteert zijn de toekomstige kopers. Voor die worden even wat puntjes op de i gezet.
Maar ik wil het eigenlijk over de verliezers hebben.
Als je een paar klachten over je product of service hebt gekregen, zou je denken dat zo’n “verliezer” er alles aan zou doen om de schade te herstellen. Niet zozeer de schade aan zadels, maar meer de schade aan de reputatie. Dan zou ik de klant alsnog benaderen met de vraag wat er in optiek van die klant fout is gegaan. En ik zou, natuurlijk binnen redelijke grenzen, er veel aan doen om de klant op Bokt zijn – nu positieve – ervaring ten toon te laten stellen. Maar vreemd genoeg gebeurt dat niet.
In plaats daarvan gaat men het product van “een winnaar” afkraken.
Nu ga ik niet bij de 1e de beste spot (van wie dan ook) achter de schrijfmachine zitten. Maar als je binnen een paar weken uit verschillende hoeken 5 keer het zelfde verhaal hoort, ga je (althans ik) in de verdediging.
Al meerdere keren is ons verteld, dat onze zadels “heel vreemd” in elkaar zou zitten. Zo “vreemd” dat de “Vierkante Tafel” of “Whoa” of “Annie Milch” (ja, dat is een nieuwe), die zadels nooit in zouden ruilen als er iemand bij hen een zadel zou kopen.
Nou worden er waarschijnlijk weinig van onze zadels bij de “Tafels” , “Milchs” of “Whoas” aangeboden, want we maken er niet veel en al onze klanten zijn – voor zover ik weet - tevreden (dus waarom inruilen), maar 1 ding is zeker: onze zadels worden “niet vreemd” in elkaar gezet.
MVG Louis