[WN] waarnaar kijken bij aankoop westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

waarnaar kijken bij aankoop westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 12:10

hoi, ik voel me een vreemde eend in de bijt, maar ik waag het toch....
ik doe 100% dressuur, maar omdat mijn paard ook graag buitenrijd wil ik een westernzadel aanschaffen, ik vindt dat voor buitenrijden toch wat lekkerder dan een dressuurzadel.
ik heb nu een te leen die ik kan kopen.
mijn merrie is een haflinger van 1.50, maar niet breed gebouwd.
dat zadel heb ik gepast, met pad.
het heeft gelegen op een paard met een hoge schoft.
waar moet ik op letten als het zadel erop ligt, bij de schoft, schouderbladen, achter, enz.
ik heb net dat topic over divoza-zadels gelezen en ik moet erbij vertellen dat ik nu erg ga twijfelen over dit zadel, die komt nml ook bij divoza weg.
maakt het ook uit, als het zadel goed ligt, dat het bij divoza weg komt?
voor die paar keer dat ik buiten rijd?
wees niet te streng voor me
ik heb er niet zoveel verstand van....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:37

Heb je niet iemand in de buurt die even kan komen kijken?? En waar woon je in grunn??? als het in de buurt is kan ik misschien wel even komen kijken.

MyWup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 12:47

ik woon in noordhorn, plm 15 km van stad.
de eigenaresse vh zadel heeft gekeken, die zei dat ik maar even moest gaan rijden.
ik ken niemand die er verstand van heeft, van western dan he?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:22

Divoza zadels zijn van mindere kwaliteit, da's gewoon een feit... daardoor loop je het risico dat dingen sneller stuk gaan, de boom scheef wordt of wat dan ook... Hoe snel dit gaat is natuurlijk evenredig aan de frequentie van het gebruik van het zadel.. leg je'm 1 keer per maand op dan zal het langer duren voordat er nietjes los komen (bij een goed zadel wordt er geschroefd en genageld.. níet geniet) of 'leer' gaat scheuren (dit soort zadels is vaak van materiaal wat de naam leer niet eens mag dragen bij wijze van spreken) dan wanneer je't elke dag of een paar keer per week gebruikt.
Vraag is of jij dat risico wilt lopen... want 150 euro (ik roep maar ff wat hoor) voor een westernzadeltje voor 'er bij' lijkt leuk, maar als je daarmee de rug van je paard naar de knoppen rijd of zelf met zadel en al op de grond beland omdat er iets breekt tijdens een lekkere galop, had je denk ik toch gewild dat je even doorgespaard had.

En dan hebben we het dus nog niet gehad over pasvorm... een westernzadel passen is (lees de diverse topics er maar eens op na) vakwerk en niet iets waar je al te licht over moet denken... óók als je zo'n zadel maar een enkele keer gebruikt moet het toch goed liggen, wil je je paard niet kapot rijden... dat kan nl. op een buitenrit van 2 uur ook al wel.

Ik zou dus als ik jou was even een poosje door sparen of dieper in de buidel tasten voor een goed tweedehands zadel waarbij je een kénner hebt laten kijken of het zadel past.

Succes er mee!

MyWup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 14:44

dank je, ik heb vanmiddag nog eens gepast,en hij lijkt toch echt te knellen op de schouderbladen.
ik heb wel ervaring met dressuurzadels, maar als je de anatomie van je paard kent zie je dat dit zadel idd niet echt voor mijn paard geschikt is.
bedankt voor je uitleg, ik zie er dus toch idd vanaf!