maten westernzadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

maten westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 16:34

ik ben me een beetje aan het oerienteren op verschillende zadels en nu valt het mij op dat de meeste zadels te leveren zijn in 15 of 16 inch, en dat terwijl ik normaal 17.5 inch of soms zelfs 18 inch heb.

En bij de boommaten staat semi quarter of quarter, wat houdt dat precies in? ik ben een enorme leek op western gebied, daarom ga ik als het zover is, (als mijn paardje oud genoeg is om bereden te worden) ook langs bij een goede zadelmaker, die verstand van zaken heeft.

Maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig eigenlijk wat dit precies inhoud.
Verder valt het me op dat het gemiddelde western zadel veel duurder is dan een gewoon engels zadel. En nu kwam ik een site tegen van horseman en daar vielen de prijzen me nogal mee. Hoe kan dat dan? Ik dacht dat deze toch wel een bekende naam had.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: maten westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:44

De maat die jij hier bedoeld is de maat van de seat (zit) voor de ruiter. Vergelijk deze niet met de maten van Engelse zadels want er is geen overeenkomst. De maat van de seat wordt gemeten tussen de plaats waar de horn in de fork zit (binnenzijde) tot aan het hoogste punt van de cantle (dat is de rand van de seat). Door de bank genomen kun je stellen dat 16" de maat voor een normaal postuur is met een lichaamslengte rond de 1.80 en gewicht rond de 80 Kg, maar dat is geen wet.

De maten als semi-quarter, full-quarter, arabian, etc. zijn aanduidingen voor de boom maten in westernzadels. MAAR: deze klassificatie is niet genormeerd. Dus wat bij fabrikant X een full-quarter is, kan bij fabrikant Y een semi-quarter zijn. Dat is één van de (helaas vele)redenen waarom er relatief veel paarden (20%) met een niet correct passend westernzadel rondlopen.

Neem eens kijkje op onze website. Daar staat heel veel infor over westernzadels in het algemeen en over de westernzadels die wij maken.

En als je zin hebt, kom je eens langs (wij zitten een steenworp van Reuver) en dan informeer ik je graag (en geheel vrijblijvend).

MVG Louis

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 23:06

heel erg bedankt! ik heb op jullie website gekeken en ik heb je even een mailtje gestuurd!

_yvonne

Berichten: 2905
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:18

ga je western rijden?

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:32

ja door mijn ruggetje is het rijden op een engels zadel gewoon onmogelijk geworden en op een western heb ik weinig last. Heel vreemd maar goed. En omdat ik Sietske nou niet het type dressuur/spring paard vind lijkt me dit een juiste keuze

_yvonne

Berichten: 2905
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:52

op zich een hele goeie keus. onze buurvrouw (silvester hier op bokt) is een paar keer nederlands kampioen geworden met haar haffie, mijn zus heeft ook western gereden met haar haflinger! ze kunnen het dus prima!!

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:06

dan hebben we nog even te gaan willen we nederlands kampioen worden!