maten westernzadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

maten westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 16:34

ik ben me een beetje aan het oerienteren op verschillende zadels en nu valt het mij op dat de meeste zadels te leveren zijn in 15 of 16 inch, en dat terwijl ik normaal 17.5 inch of soms zelfs 18 inch heb.

En bij de boommaten staat semi quarter of quarter, wat houdt dat precies in? ik ben een enorme leek op western gebied, daarom ga ik als het zover is, (als mijn paardje oud genoeg is om bereden te worden) ook langs bij een goede zadelmaker, die verstand van zaken heeft.

Maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig eigenlijk wat dit precies inhoud.
Verder valt het me op dat het gemiddelde western zadel veel duurder is dan een gewoon engels zadel. En nu kwam ik een site tegen van horseman en daar vielen de prijzen me nogal mee. Hoe kan dat dan? Ik dacht dat deze toch wel een bekende naam had.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: maten westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:44

De maat die jij hier bedoeld is de maat van de seat (zit) voor de ruiter. Vergelijk deze niet met de maten van Engelse zadels want er is geen overeenkomst. De maat van de seat wordt gemeten tussen de plaats waar de horn in de fork zit (binnenzijde) tot aan het hoogste punt van de cantle (dat is de rand van de seat). Door de bank genomen kun je stellen dat 16" de maat voor een normaal postuur is met een lichaamslengte rond de 1.80 en gewicht rond de 80 Kg, maar dat is geen wet.