Bitwerking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:51

Sommige bitten hebben zulke rare tongbogen en andere rare gebogen capriolen dat ik me wel eens afvraag of het uberhaupt wel fijn is voor het paard om zo'n stellage in zijn of haar mond te hebben...

Neem als voorbeeld zo'n bit met een hele hoge tongboog, die steekt toch ten alle tijden tegen het gehemelte v/h paard aan lijkt me, ook wanneer je de teugels geheel los laat hangen??

Kan iemand mij hier meer uitleg over geven?
Dus of het ook gevoelig voor de paardenmond is wanneer je totaal geen mond contact hebt???????????

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:22

Niemand?????????

Anoniem

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:50

Majella001 schreef:
Sommige bitten hebben zulke rare tongbogen en andere rare gebogen capriolen dat ik me wel eens afvraag of het uberhaupt wel fijn is voor het paard om zo'n stellage in zijn of haar mond te hebben...


*** Tja mijn paard heeft het allerliefst gras in de mond maar lieverkoekjes worden niet elke dag gebakken

Neem als voorbeeld zo'n bit met een hele hoge tongboog, die steekt toch ten alle tijden tegen het gehemelte v/h paard aan lijkt me, ook wanneer je de teugels geheel los laat hangen??

*** Nee hoor, als de teugels los hangen, dan heb je geen werking op het verhemelte.

Laten we eerst even kijken naar hoe en waar een bit eigenlijk inwerkt in de mond.
De inwerkplaatsen IN de mond zijn de tong, het verhemelte, de mondhoeken en de lagen. BUITEN de mond heb je dan nog de kinketting en het kopstuk (beide bij scharenbitten).
Als je een zo recht mogelijk mondstuk neemt, dus een ongebroken trens, dan ligt die echt OP de tong. En dat vinden niet alle paarden fijn.
Denk je dat ongebroken mondstuk met een tongboog (noemen ze tongvrijheid) in, en je kunt je voorstellen dat de tong iets minder druk krijgt, maar dat de lagen dan wat meer opvangen.
Als je naar een enkelgebroken mondstuk kijkt, dan zie je dat dat 'knikt' als je aan de teugels trekt. Dat werkt dan behalve op de tong ook in op het verhemelte, maar ook op de lagen en een beetje op de mondhoeken. Is dus minder stil in de mond dan ongebroken mondstuk.
Dan heb je het dubbelgebroken mondstuk, wat door veel mensen als superpaardvriendelijk gezien wordt, maar wat in de tong knijpt als je aan de teugels trekt. Dit bit werkt weer veel meer op de tong en de mondhoeken in.

Dit zijn eigenlijk de basisvormen mondstukken, en daar heb je dan weer heel veel variaties op. Wel gebroken maar stabieler door een rolletje ipv normale bevestiging, grotere of kleinere tongboog etc etc. En bij bv correctionals zie je dat de specifieke inwerking van het mondstuk nog eens extra benadrukt wordt door extremere inwerking, en/of door combinatie met andere 'technieken' zoals bv onafhankelijk van elkaar bewegende scharen, tongboog met rolletje etc etc.


Kan iemand mij hier meer uitleg over geven?
Dus of het ook gevoelig voor de paardenmond is wanneer je totaal geen mond contact hebt???????????

*** Als je met gevoelig bedoelt dat het paard signalen oppikt zonder dat bv direct contact met de schaar aanwezig is: Ja. Als je bedoelt of het daadwerkelijk inwerkt onder direct contact: Nee, alleen 'basiscontact' omdat het nou eenmaal in de mond zit.

Kun je hier wat mee?

Groetjes, Sonja


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:56


Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 16:16

Thanks Sonja, het is me nu wat duidelijker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:29

Hmmm en om het nog wat verwarrender te maken heb je dan ook nog de vormen van de shanks die wat schijnen te doen, maar daar snap ik ook niks van.

Wat bij scharenbitten nog wel een groot verschil is om mee te rijden is of je de scharen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen.

Maar voor alles geldt eigenlijk dat wat het prettigst is sterk afhangt van paard en ruiter. Qua paard om voorkeur voor dragend op tong of lagen, grootte van de mondspleet, mate van speekselvorming etc. En qua ruiter bv in beheersing van het 'langzaam' oppakken.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:10

Ik rij met een myler shank snaffle en daar zit ook een poortje in hij staat wel in mijn profiel

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 09:27

Ik vind deze wel heel mooi:

Afbeelding

Maar ik heb geen idee of ie lastig in de mond ligt, WANNEER ik de teugels NIET aanraak dus met een zeer losse teugel rijd..
Het ziet er zo lastig uit...

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:44

@Majella: Dat is een bit voor paard & ruiter in vergevorderde staat van training
Ik zou d'r nog maar even niet aan beginnen, als ik jou was...

Anoniem

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:50

Majella001 schreef:
Maar ik heb geen idee of ie lastig in de mond ligt, WANNEER ik de teugels NIET aanraak dus met een zeer losse teugel rijd..
Het ziet er zo lastig uit...


Vraag jezelf eerst eens af WAAROM je met dit bit zou willen rijden???

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:55

Dat zegt ze toch:
Citaat:
Ik vind deze wel heel mooi

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:58

Idd het is een prachtig bit maar ik zoek ook een bitje waar ze wat directer op reageert en waar ze dus niet doorheen loopt.

Ik rijd al 8/9 jr western met haar en heb de eerste paar jaar dan ook met zo'n watertrensje gereden.
In de bak rijden we met een dubbel gebroken Tom Thumb bitje en op een wedstrijd met een Curb bit met een low port...maar beide bitjes zijn geen succes.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:00

Wranglerbutt schreef:
@Majella: Dat is een bit voor paard & ruiter in vergevorderde staat van training
Ik zou d'r nog maar even niet aan beginnen, als ik jou was...



Dit hoor ik vaak maar wat ik niet snap, als het paard & ruiter zo vergevorderd is, waarom hebben ze dan zo'n bit nodig???? Dan zouden ze toch juist bewijs van spreken hoofdstelloos moeten kunnen rijden...??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:21

O ja hoor, thuis wel. Geen probleem, met alleen een touwtje om de nek een heel pattern, gaat keurig. Maar op wedstrijd heb ik toch echt even wat meer nodig. Alleen al omdat daar veeeeeel meer externe stoorzenders zijn, maar ook opvoedkundig richting mijn paard. Ik wil daar met een zo klein mogelijke ingreep toch een goed resultaat boeken als er wat mis gaat. Waarbij je de term resultaat vooral in opvoedkundig perspectief moet zien en (veel) minder in de vorm van een lintje.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:26

Sonja schreef:
O ja hoor, thuis wel. Geen probleem, met alleen een touwtje om de nek een heel pattern, gaat keurig. Maar op wedstrijd heb ik toch echt even wat meer nodig. Alleen al omdat daar veeeeeel meer externe stoorzenders zijn, maar ook opvoedkundig richting mijn paard. Ik wil daar met een zo klein mogelijke ingreep toch een goed resultaat boeken als er wat mis gaat. Waarbij je de term resultaat vooral in opvoedkundig perspectief moet zien en (veel) minder in de vorm van een lintje.


Juustem, dat wil ik nou ook.
Het is niet voor thuis bedoelt maar voor op een wedstrijd maar eenmaal in de losrijbak met al die andere die afsnijden of passeren met 10 cm ruimte er tussen zou ik graag een bit willen welke dan jammer genoeg welliswaar een hardere inwerking heeft met een heel klein licht tikje aan de teugel dan dat ik continue met aangespannen teugel moet rijden zoals met dat curb bit...
Ze loopt dan gewoon een beetje door het bit heen. Kennelijk vind ze het leuker om achter de andere paarden aan te galopperen...nou nee dus, vind ik niet.
Ik wil graag gewoon met losse teugel rijden zoals dat gewenst is bij de Pleasure maar ik wil graag ook iets in te brengen hebben bij paardlief en niet wanneer het haar uitkomt..

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:44

Citaat:
Ze loopt dan gewoon een beetje door het bit heen. Kennelijk vind ze het leuker om achter de andere paarden aan te galopperen...nou nee dus, vind ik niet.
Sorry hoor, maar dat klinkt niet als een paard in vergevorderde staat van training
Wat raadt je instructeur je eigenlijk aan?

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:59

Majella001 schreef:
Dit hoor ik vaak maar wat ik niet snap, als het paard & ruiter zo vergevorderd is, waarom hebben ze dan zo'n bit nodig???? Dan zouden ze toch juist bewijs van spreken hoofdstelloos moeten kunnen rijden...??


Dat is zo maar dat laten de regels weer niet toe... Daarbij is zo'n bit ook een beetje een statussymbool bij de cowboys. Net als een stang en trens in de dressuur geeft het een beetje aan op wat voor niveau je rijd.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 13:07

Wranglerbutt schreef:
Citaat:
Ze loopt dan gewoon een beetje door het bit heen. Kennelijk vind ze het leuker om achter de andere paarden aan te galopperen...nou nee dus, vind ik niet.

Sorry hoor, maar dat klinkt niet als een paard in vergevorderde staat van training
Wat raadt je instructeur je eigenlijk aan?


WB ik heb er geen slechte bedoelingen mee, om haar extra te pijnigen o.d.
Nee ik wil gewoon een bit waarmee ik reactie krijg wanneer mevrouw is afgeleid..
Ik denk niet dat ik de enigste ben die dat doet..
Ik heb vaak zat ook bij de Amateurs paarden gezien die het ineens op een lopen zetten....en dan mag je dus niet ingrijpen dmv een duidelijk communicatie middel???

Het lijkt me ook dat bitjes een bepaalde bedoeling hebben zoals een scherper bit voor paarden welke tegen het bit inlopen.
Ik kan er naast zitten uiteraard maar dit lijkt mij voor de hand liggend.

Ik wil dus een bit waarbij ik dus hele lichte en dus onzichtbare hulpen kan geven ipv echt de teugels aan te pakken, dat wil ik dus niet.
Ik kan me dan niks anders bedenken dan een scherper bit. Het hoeft geen martelwerktuig te zijn maar goed, dat ligt dan toch ook weer deels bij de ruiterhand...

Een instructeur?? Die heb ik nog niet.
Ben dat wel van plan maar dat gaat wel wat kosten (trailer huren, lesgeld per uur etc.) dus zodra dat mogelijk is doe ik dat ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:38

Wranglerbutt schreef:
Citaat:
Ze loopt dan gewoon een beetje door het bit heen. Kennelijk vind ze het leuker om achter de andere paarden aan te galopperen...nou nee dus, vind ik niet.
Sorry hoor, maar dat klinkt niet als een paard in vergevorderde staat van training
Wat raadt je instructeur je eigenlijk aan?


WB je praat poep.
Je mag bij mij thuis komen kijken hoe ver ik in de THUIStraining ben, en dat komen vergelijken met een wedstrijdsituatie.

Nog beter, je mag het ook zelf eens proberen... dus noem maar een datum en een show dan komen we kijken.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 14:47

Ik heb deze besteld!!!

Afbeelding


Met zo'n port erin;

Afbeelding



Ik heb eerder met een 'curb' bit zoals dit gereden maar dan met een low port...kwam weinig reactie op van Blondy's kant...
Ook was dat bit eigenlijk te klein en zwaar...

Deze is erg licht die ik nu heb gekocht dus geen baksteen in de mond maar schijnt toch een duidelijke inwerking door de hoge port te hebben maar uiteraard alleen wanneer je de teugels aanpakt... (wat ik niet vaak van plan ben, dan kan ik net zo goed met die low port blijven rijden...)
Op de site waar ik deze besteld hebt staat ook dat de paard dan eerder break at the poll lopen.........ik ben benieuwd.

Als ik 'm binnen heb, probeer ik 'm eerst voorzichtig in de bak, gaat dat goed, dan gebruik ik m'n Tom Thumb bitje om te trainen en dit nieuwe bit voor de komende wedstrijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:53

Ik heb mijn wat scherpere bit meestal bij me op show, maar gebruik het alleen als het te hectisch is. Gewoon zorgen dat je snel kunt wisselen indien nodig. Werkt prima.
Normaliter rij ik met een zo simpel mogelijk snaffleshanks, Mylertje.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 15:02

Neuh dit bit wat ik besteld heb hierboven zal alleen voor op shows gebruikt worden.

Thuis voor in de bak heb ik deze:

Afbeelding

Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen ja zodat ze niet aan een bit gaat wennen (ik rijd ook wel eens met een touwtje om d'r hals)

Op een wedstrijd is ze wel rustig, ze wilt er niet echt vandoor gaan maar ze is best kijkerig of schrikt als een ander paard te dicht op haar inhaalt....is niet erg maar ze gooit meteen dat hoofd omhoog en dan lopen we meteen uit balans dus ook niet meer verzameld...dat wil ik voorkomen.
Vandaar een scherper bitje..
En als het goed is, hoef ik mijn teugels niet aan te pakken en hangen deze netjes in een boogje zoals het hoort en dan heeft ze ook geen last van het bit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:05

Ik zou wel thuis ook eens met dit bit gaan rijden, want je hebt wel voor een bit met een heel andere inwerking gekozen. Heb je dat bewust gedaan?
Jouw trainingsbit laat toe dat jij op de twee mondhelften apart kunt inwerken, terwijl je nieuw bestelde bit dat niet heeft.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Re: Bitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 15:28

Ja thuis is training he dus dan moet ik wat flexibeler kunnen zijn met het geven van hulpen en dat dan oefenen totdat ze dat door heeft en dan kunnen we het 'showbit' erin hangen...

Maar goed, alle oefeningen van appuyeren t/m spinnen doet ze 100% oke maar het gaat mij om de halshouding, die is vaak iets aan de hoge kant van haar doordat ze naar alles zit te koekeloeren..

Dat is nergens voor nodig vind ik.
Ik heb speciaal gekozen voor dit bit vanwege de hoge port, zodat ik niet meer opvallend de teugels hoef op te pakken wanneer het mis gaat maar heel lichtjes 1 kneepje hoef te geven en dat ze dan weer in positie loopt..

Een bit met vaste scharen is toch wat scherper ook dan met beweegbare??
Althans dat dacht ik...

Anyway, this will do, no doubt.
Ik heb vaker met een curb bit (vaste scharen) gereden, ik merk geen enkel verschil aan Blondy, wel voor mezelf..

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:01

Dan kun je net zo goed een myler kopen.