[WN] westernzadel geschikt voor zeer slechte rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

westernzadel geschikt voor zeer slechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:08

Zoals de titel al zegt....

Mijn man moet weer een nieuw zadel aangezien het zadel wat hij nu heeft bagger is voor zijn rug. Voor het paard helemaal perfect.
Het is een Kentauer dressuur 18.5" boommaat 4 (= groot).
Maar hij wordt in een bepaalde houding gedrukt die zijn rug door een bulging disc niet aankan.

Nu raadde iemand ons een Westernzadel aan...maar wij hebben hier totaal géén ervaring mee.

Suggesties??

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:18

Dat is heel moeilijk om zo een oplossing voor aan te dragen.
Westernzittingen zijn er in veel soorten; van plat tot 'kommetje'.

Alleen er op zitten (op een bok oid) zegt niet zoveel, je moet er echt mee kunnen rijden en dan is het paard met zijn bewegingen ook nog een graadmeter voor lekker zitten of niet.

Wat veel mensen met rugproblemen als prettig ervaren is dat op een westernzadel men geneigd is om meer in 'stoelzit' te zitten. Hierdoor komt de ruggegraat iets rechter, waardoor er minder druk is op de rugkant van de wervelschijven.

Ga in een grote westernzaak eens proefzitten op wat zadels, misschien dat hier al verschil te voelen is of neem eens een (privé)lesje op een westernmanege zodat het verschil in beweging te voelen is.

Westernfjord

Re: westernzadel geschikt voor zeer slechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:25

Ik ben ook rugpatient/whiplashpatient. Ik kon niet meer goed in een Engels zadel 'zitten'. De galop ging helmaal niet meer, ik werkte het paard enorm tegen.
Op aanraden van mijn zus, die al fanatiek bezig was/is in de westernsport ben ik een westernzadel uit gaan proberen in combinatie met een les.
Voor mij ging er een wereld open. Door de andere zithouding en mede door de lessen die ik ging volgen is het bergopwaarts met mij gegaan. Het paardrijden werkt zelfs voor mij therapeutisch, minder rugpijn en mijn motoriek is sterk verbeterd.

Dit geldt voor mij; wil dus niet zeggen dat het bij een ander zo is. Maar probeer eens een les bij iemand, dat kan nooit kwaas!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:00

Ik ga helemaal met westernfjord mee
Als je minder 'gespannen' zit, en meer op je kont, dan vang je vanzelf al de ergste klappen op. Bij het engelse rijden moet je op je zitknobbels zitten in plaats van op je kont, en dan op zo'n hard zadel.. Ik heb ook een tijdje met pijn in mijn rug gelopen.
Een westernzadel vind ik zelf ook al een stuk beter dan een engels zadel, maar waar ik helemaal weg van ben is een barefoot! Die zijn echt geweldig voor een slechte rug! En er zijn hier op bokt meerdere mensen met diezelfde ervaring, er is ook ooit een topic over geweest.

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:54

MysticTinker schreef:
Ik ga helemaal met westernfjord mee
Als je minder 'gespannen' zit, en meer op je kont, dan vang je vanzelf al de ergste klappen op. Bij het engelse rijden moet je op je zitknobbels zitten in plaats van op je kont, en dan op zo'n hard zadel.. Ik heb ook een tijdje met pijn in mijn rug gelopen.
Een westernzadel vind ik zelf ook al een stuk beter dan een engels zadel, maar waar ik helemaal weg van ben is een barefoot! Die zijn echt geweldig voor een slechte rug! En er zijn hier op bokt meerdere mensen met diezelfde ervaring, er is ook ooit een topic over geweest.

helaas....ik heb zelf een Barefoot (voor mij super!!)...maar daar houdt mijn man het nog geen 3 min. op uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:29

Jou man heeft dus nog wel wat steun nodig .

Ben zelf ook rug patient (geweest, hernia) en kan ook niet meer op een engels zadel zitten(alhoewel ik het binnenkort weer eens wil proberen.

Voorheen had ik een westernzadel en dat zat werkelijk perfect. helaas past hij niet meer op mijn paard en na een verleden met een hoop zadel ellende heb ik een barefoot gekocht. Dat gaat bij mij tot nu toe nog erg goed.

Waar ik ook goed op kan zitten zijn de stockzadels maar dan wel op een goed merk zoals bv de Sidney Poly.
Ik heb er uren op doorgebracht zonder enige klacht.
De zadels hebben voldoende ruimte en bieden goede steun.

Een ijslands zadel is misschien ook een optie. Hun zit is wat vlakker en je hebt niet zo'n gedwongen houding.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:10

het probleem is inmiddels zo goed als opgelost....dus hoeven gelukkig niet weer een nieuw zadel te kopen.
Wij hebben een zadelmaker laten kijken (Harnessmaker hier op Bokt)...en het resultaat is verbluffend.
Mijn man stapt nu lachend van zijn paard!!!!!!!!!!!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:10

en wat is er dan gebeurd? wat voor oplossing heb je nu? daar ben ik wel benieuwd naar...