Wat is er nu precies mis met een buildup pad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mathilde

Berichten: 714
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Den Bommel

Wat is er nu precies mis met een buildup pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:31

Ik lees op div. forums dat het gebruik van een build up pad afgeraden word. Ik kan een heel eind mee gaan in " je zadel pas of het past niet" verhaal. Maar zijn er dan helemaal geen uitzonderingen? Ik kan er zelf wel wat uit ervaring bedenken:
fokmerrie die als het veulen weg is nogal invalt en vrij schraal en smal in haar schouders en rug is. Daarnaast heeft ze een extreem hoge schoft. Zadel zakt net een stukje en raakt net de schoft. Is het dan voor af en toe een rondje polder zo'n crime om er een build up pad onder te doen?

Ik hoor ook de term "bridiging" voorbij komen; wat is dit nu precies.
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig en benieuwd naar jullie visie hierop.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Wat is er nu precies mis met een buildup pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:22

Mathilde,

Het probleem "build-up" pad:
1- Waar past het zadel niet? Ik kan een heel scala en combinaties bedenken.
2- Wat bereik ik nu met het build-up pad X? M.a.w. los ik het probleem met pad X op, of maak ik het juist erger?.
3- Wat zit er in het build-up pad en waar (hoe dik/dun - overgang)?

Kijk, als ik exact weet hoe de vorm van de tree is en wat de "vulling" van het build-up pad is, kan ik me er nog iets positiefs bij voorstellen.
Maar helaas, in verreweg de meeste gevallen kent men noch de vorm van de boom, noch de vulling van het build-up pad. Gevolg: "...men denkt er goed aan gedaan te hebben, maar heeft het probleem vaak alleen maar erger gemaakt....".

Het ergste is, dat men het build-up pad vervolgens is gaan gebruiken als "aanvullend" verkoop argument bij slecht passende westernzadels.

Bridging wil niets anders zeggen dan dat de boom van het westernzadel alleen op de achterste en voorste punten van de boom op de rug van het paard rust. In het midden is er (veel) ruimte en raakt de boom de rug van het paard niet. Het zadel vormt dus als het ware een brug tussen achterhand en schoft.

Het tegenovergestelde is rocking. Hierbij rust het zadel alleen in het midden van het zadel op de rug van het paard. De punten "zweven" en dus krijg je het schommelstoel effect (rocking-chair).

MVG Louis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:12

Denk dat een build up pad als opvangmiddel voor een tijdelijk probleempje zoals een paard wat door ziekte/werpen of wat dan ook even wat ingevallen is, niet zo'n bezwaar is, maar je moet het dus niet als oplossing voor een langdurig/permanent probleem willen gebruiken.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:36

Als je build up pad langdurig gebruikt kan het dus zijn dat je paard vast gaat zitten in de schouders.
Zoals hier ook al wordt gezegt het is een tijdelijke oplossing..
Ik gebruik hem momenteel ook, maar ook voor tijdelijk.

Mathilde

Berichten: 714
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Wat is er nu precies mis met een buildup pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 09:30

Mensen, bedankt voor de uitleg. In het geval van de merrie is het een kwestie van twee a drie weken tot dat de wei haar weer voorzien heeft van wat "vlees". Ik ben veder zelf ook altijd wat huiverig voor hulpmiddelen, waar een buildup pad voor mij toch ook beetje onder valt. Maar zoals altijd is Louis zijn uitleg weer heel helder.