hallo, ik hoop dat jullie ff kunnen helpen: ik wil een tweedehands zadel kopen voor mijn paard (1.65m) ze heeft een small/medium boom in een engels zadel. ik rijd normaal dressuur enzo met haar alleen nu wil ik eens western proberen. dit wordt mij derde zadel (!!) dus ik wil niet zoveel geld uitgeven (€ 300 ofzo iets)
kunnen jullie vertellen waar ik op moet letten welke merken zijn goed, of heeft iemand ervaring met zadelmarkt achtige zadels??
Kijk of je een goede tweedehands kan vinden en begin niet aan zadelmarkt zadels.... Koop ook niet zomaar elk zadel want niet ieder westernzadel past op elk paard. Laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft.
Ik weet nog een leuk zadel te koop, een simco met een vrij smalle boom. Dark oil zonder bewerking. Het is niet zo'n grote maat qua zit, ik denk 15,5 (is 17,5 voor een engels zadel) maar ik zit er lekker in met mijn niet al te slanke achterwerk.
Dat niet alleen, dat een zadel bij Arthur vandaan komt houdt niet vanzelfsprekend in dat het een in Nederland handgemaakt zadel is.. juist niet zou ik haast zeggen, want afgezien van de inruilers verkoopt hij volgens mij juist voornamelijk fabriekszadels.
hey maar kunnen jullie ook zeggen waar ik op moet letten?? en werkt de pasvorm niet een beetje hetzelfde als bij een enels zadel (niet op de schoft drukken , niet op de schouders, niet te ver naar voren of achteren en niet klapperen??) en ik wil echt wel een 18" engelse maat (dat lijkt me wel zo lekker zitten op de lange termijn ) nou ja... bedankt iig
Er komt wel wat meer kijken bij een westernzadel omdat je er niet zo makkelijk onder kan kijken als bij een engels zadel. Daarom altijd het welgemeende advies om een ervaren iemand te laten kijken.
ow ik had eigenlijk nog een vraag: is een semi quarter zadel geschikt voor een smaller paard (draver) maar ze is wel goed bespierd niet de typische dunne draver om he zo maar te zeggen...
Dat ligt er maar net aan van welk merk dat zadel is. Termen als Quarter tree, semi of full Quarter zeg nl. niks omdat het geen vaste standaard maatvoering is. Wat bij de ene fabrikant een Quartertree is kan bij de ander wel een semi-quarter zijn.
Ik heb voor mijn grote gespierde draver een Bob's Costum semi quarter (zie fotolink onderschrift). Maar goed, ik rij uitsluitend western dus wilde ik gewoon een beregoed zadel (m,n oude westernzadel was te smal voor haar).
Wil je iets goeds, betaal je daar ook voor. Die zadels van €300,00 zijn idd leuk om er een keer op te leggen en een foto van je paard te maken met westernzadel op. Meer niet. Ik heb nog aardig wat zadels moeten passen voordat ik het zadel had wat ik nu heb.
Maar hé, goed rond kijken en wie weet, kun je eerst een zadel proberen van iemand
heey jij hebt toch een halfzus van mijn paard! ik wil opzich al langer western rijden alleen ik kan het dus zelf niet (je kan hier ook niet zo goed leskrijgen)en omdat het nu heel goed gaat met dressuur wil ik gewoon met buitenritten western rijden (zodat er verschil blijft in haar hoofd dus daarom hoef ik geeen zadel van 800 euro er staan ook veel wintecs op maarktplaats enzo. iemand ervaring?? bedankt xxx jessy
Nogmaals, het tuig bepaald niet de rijstijl. Lekker buitenrijden gaat prima met een dressuurzadel Als je een zadel van een paar honderd euro koopt en het ligt niet goed en daar vervolgens mee naar buiten gaat zal het paard buitenrijden juist minder prettig ervaren en misschien zelfs niet meer willen.
Sorry maar ik denk dat je heel veel geluk moet hebben wil je voor 300 euro een zadel vinden dat past, en niet geneigd is uit elkaar te vallen. Westernzadels zijn meestal wat duurder, als je gewoon lekker wilt rijden zou ik het zadel houden dat je er nu op hebt.
Goedkoop is duurkoop, dus koop alsjeblieft niet het eerste het beste 'westernzadel' dat lijkt te passen, je zal niet de enige zijn die een paard met rugproblemen over houdt.
@jus soms kom je nog wel eens iets leuks tegen, maar dat gebeurt niet zo vaak idd. Het zadeltje waar ik het eerder over had is zo iets. Het is een merkzadel (Simco) en gewoon goed, zit lekker (heb er zelf regelmatig op gezeten). Maar meestal is het troep idd...
Tja wat zal ik zeggen. 300 euro is erg weinig voor een westernzadel voor een paard waarvan je mag verwachten dat niet alles goed op dat paard ligt. Omdat westernzadelmaker doorgaans niet de bouw van een paard van 1.65 met een dressuurgefokte bouw in gedachten hebben bij het ontwerpen van zadels.
Als voorbeeld: voor mijn dressuurgefokt paard van 1.68 ben ik behoorlijk lang op zoek geweest. De meeste zadels pasten niet. Boom te laag, zadel te smal. Zadel briged of kiept of whatever.
het is dus behoorlijk zoeken tussen de zadels die op de 2e hands markt komen. Die zijn voor quarters, arabieren of haffen/fjorden/tinkers gekocht.
Je zult dus veel geluk moeten hebben om iets passends te vinden. En al helemaal voor dat geld.
Mijn advies is: zoek een passend zadel. Kijk dan of het in je budget past. Zoniet... blijf lekker op je engelse zadel rijden. Vind het paard fijner dan een niet passend westernzadel.