Wat is een kwalitatief goed western zadel en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Wat is een kwalitatief goed western zadel en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 17:34

Hoi,

Ik moet binnenkort een nieuw zadel voor mijn brede Quarter kopen. Maarrrrr....welk merk is kwalitatief goed? Ik zie door het bomen het bos niet (meer..)
Ik wil een degelijk zadel met boom van goede kwaliteit. Heb nu een Equiflex zadel en hiervoor een Archie's. allebei mooie zadels (vooral de archie's maar die paste helaas niet meer).

Weet iemand de voor en nadelen van bepaalde kwaliteit zadels? (pasvorm, gewicht, prijs/kwaliteit, etc etc)

(Of welke moet je echt niet aanschaffen?)

Passen is natuurlijk wat ik ga doen, dat staat voorop...
Maar wat vooronderzoek vind ik wel fijn. (je kunt mij als verkoper namelijk alles wijsmaken :? #) :wow:

Ik rij reining en ranch riding en ga zo nu en dan het bos in.

Wat zijn jullie ervaringen?
En waar heb je je zadel laten aanmeten?

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is een kwalitatief goed western zadel en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:22

Mijn zadel komt bij Arthur vandaan. Officieel gebruikt gekocht, maar je kon niet zien dat het gebruikt was. Je mag het zadel dan ook een paar weken testen en evt. terugbrengen. Ik ging gewoon voor een zadel, nieuw of gebruikt.
Zowel bij Arthur als bij Eurohorse wordt gebruik gemaakt van de zadelspin, dat is op zich een mooie manier om te zien of de schoft en schouder vrij blijven, maar je moet ook naar het paard in beweging kijken, want een zadelspin is een dood ding (net als een boom).

Sommigen zweren bij Eurohorse, anderen vinden het niets.
En zo is het ook met Arthur.

Staar je niet blind op 1 merk, want als het niet past heb je er nog niets aan. Maar je kunt wel nadenken of je een Pools bijvoorbeeld goed genoeg vindt of toch niet.

Mijn zadel, een Champion Turf heeft een houten boom en een wollen onderkant. Nepwol als onderkant zegt ook weer niet alles of het een mindere kwaliteit is. Want er zijn ook A-merken die gewoon een synthetisch produkt daar gebruiken.

Als Arthur niet zo ver weg is, zou je ook daar eerst eens naar de winkel kunnen gaan, hij heeft echt 100-en zadels liggen. Dan kun je gewoon ook eerst eens kijken wat er allemaal is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat is een kwalitatief goed western zadel en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 02:59

Equiflex zijn fijne zadels, maar je moet ze goed laten nakijken, want ze kunnen weleens kapot zijn van binnen.

Archie's zijn ook fijn, maar of het jou en je paard fijn past, verschilt per zadel.

En dat is bij alle bekende merken wel zo. Ze hebben vaak meerdere modellen en uitvoeringen, dus de verschillen onderling kunnen best groot zijn.

En je hebt persoonlijke voorkeuren. Ik hou er totaal niet van om "opgesloten" te zitten.

Materialen is ook persoonlijk. Waar een boom van gemaakt is zegt lang niet alles. En schaap aan de onderkant is leuk als het nieuw is. Dan heeft het veel demping. Maar bij een wat langer gebruikt zadel heb je toch een goede pad eronder en dan is de kwaliteit daarvan belangrijk. Wij rijden altijd met wolvilt of wol. Ook de singels.

Bij Arthur kan je lekker rondlopen en neuzen vooraf, of in een zadel zitten. Maar waar en hoe dan ook, het enige fijne zadel is een zadel dat je paard past en daarna de ruiter.

Er zijn meerdere zadel verkopers en passers en echt over iedereen is wel wat goeds of slechts te vinden.