Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9009
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:36

Mijn merrie komt van een handels/trainingsstal. Keurig stal maar (begrijpelijk) wordt daar niet het zadel passend gemaakt voor het paard. Zadel van de voorkeur van de ruiter er op, bontje er onder en gaan. En dat gaat best. Beestje prima te rijden.
Maar wel kale plekken op haar rug.

Ja, dat heb ik dan toch liever niet. Als ik zo'n beest heb om te houden ga ik toch liever een beetje puzzelen. Helemaal op maar gemaakt hoeft dan ook weer niet. Maar dat het zadel van het ene paard best heel fatsoenlijk pastte was duidelijk. Dat het andere zadel een drama was ook.
Ik heb echt heel verschillende paarden. Één met een wat holle bouw. en 2 met een heel platte rug. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn om te bedenken dat je daar een ander zadel voor nodig hebt/ iets anders onder moet leggen. Nou heb ik hekel aan te veel spullen tussen mij en mijn paard, dus kies is veel liever voor een zadel wat gewoon ligt.

Dus schadelijk... vast niet altijd.
Fijner voor beide om een iets verder te kijken: ja

En @ayasha. Jij hebt lekker praten: jij bent een mug. Ik denk dat het bij iedere extra paar kilo steeds meer uitmaakt of het zadel fijn past bij het paard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:07

Avalanche schreef:
SP: Je hebt ook moderne zadels met een hele open zit. En als je naar voren wordt geduwd, ligt het zadel gewoon niet goed op het paard.


Qimm schreef:
Ik zie soms wrongen op zadels dat ik echt het idee heb dat ik zit te kijken naar zadels voor aangepast paardrijden zeg maar :oo


Bij die wrongen is het dus wel de bedoeling dat je bovenbeen daar achter ligt, de wrong mag niet je bovenbeen in een positie duwen.

Al vind ik het met bv Custom ook wel vrij belachelijk worden.
Maar geloof mij dat je soms erg blij kan worden van een wrong met een paard dat groot beweegt en dan vol in de rem gaat :')


Ik rij al bijna 30jr op western zadels, dus zit amper tot eigenlijk niet meer op engelse zadels.

Ik zat even op een paard van iemand en dat was een vrij nieuwe, gepast zadel. Zou zo niet hebben gezegd dat het niet lekker lag. Maar het was echt kort.
Vrij kort daarop op een ander zadel van iemand gezeten en dat vond ik een prima zadel, dus lag ook niet aan het niet meer gewend zijn aan engelse zadels.

Maar goed, met western zadels heb ik ook voorkeur. Al vaker een zadel weg gedaan omdat ik het niet lekker vond zitten.

Ik vond Kieffer niet hard zitten. De Stubben springen misschien eerder.

Maar waar het eigenlijk om gaat is of trainers passende zadels gebruiken.....

Mensen halen er van alles bij, maar ook vroeger werd niet zomaar overal een zadel op gekwakt. Misschien is Kieffer vergeleken bij nu niet zo goed, maar voor toen was het wel prima en niet zomaar een zadel overal op gooien.
Zelfde als ik lees dat er toen geen hete, chique warmbloed paarden waren......Nou, echt wel. Misschien anders dan nu, maar niet zoals hier beschreven werd.

Je doet wat je kan voor de tijd waarin je leeft. Over 20jr vinden mensen wat we nu doen weer achterhaald en dat zal altijd wel zo blijven.

Vroeger had je eikels en nu heb je eikels. Maar je had toen ook fijne trainers en ruiters en die heb je nu ook nog.
Het doorslaan is een hype, maar alle ontwikkelingen negeren is ook niet goed.

En ik zeg het vaker; ik snap dan niet dat mensen wel de nieuwste mobiel willen, hele dag op internet zitten, nieuwste auto's kopen etc. Ontwikkeling is toch onzin?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:43

Pol: :+ Thx om het er in te wrijven. Want ondergewicht dat niet op pijl te krijgen is, met geen enkele dokter of diëtist. Is echt een zegen. Ik zeg toch ook niet dat ‘men’ die extra kilo’s dan maar moet af vallen?

Maar als we dan toch die toer op gaan met argumenten:

Wanneer ruiters kwa conditie eens half zo fit zouden zijn als hun paard (en dan heb ik het niet over gewicht of vorm maar puur kwa conditie.) zou dat ongeacht hun kilo’s ook al veel doen, ik mag dan een mug zijn maar als ik door gebrek aan conditie consequent tegen zou werken zouden mijn paarden echt niet beter af zijn. Sterker nog. Als ik níet zo gedisciplineerd zou trainen mocht ik met mijn lijf nog 5kg minder wegen en mijn paarden zouden niet lang blij zijn. Is dat niet ook de slagzin in elk topic over gewicht?

Ik zie genoeg slanke sprieten met een dusdanig gebrek aan conditie dat je elke kilo dubbel mag tellen na een half uur.

En eigenlijk geeft dit heel mooi het ‘probleem’ weer in deze discussie, er zijn zóveel facetten die belangrijk zijn in deze discussie die NIET los te koppelen zijn van de discussie dat het onmogelijk is om echt een eenduidig antwoord te geven op de vraag van TS. Het zadel is, in het totaal plaatje, gewoon een onderdeel van zoveel meer delen...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:06

Even totaal off topic: Ik vind het zacht gezegd al niet netjes om een (erg) slank persoon een mug te noemen, dat is hetzelfde als een persoon met overgewicht een olifant te noemen. IMO is dat erg beledigend, body shaming en sowieso niet oké.

On topic, in mijn opinie klopt de schoenen vergelijking. Een bepaald paar schoenen zal een bepaalde groep mensen passen, maar lang niet iedereen. Ik verbaas me werkelijk nog steeds over hoe weinig mensen echt een zadel aan laten meten en hoeveel mensen gewoon rijden met bijvoorbeeld een 2e hands zadel dat ongeveer de goede maat zou moeten hebben en zonder echte kennis van zaken het zadel op het paard kwakken en tevreden zijn als het op het oog al min of meer goed ligt.

Ik zie dat als lopen in te krappe schoenen, je kunt dan wel 200 blarenpleisters plakken, maar fijn zal het nog steeds niet lopen. Of te grote schoenen, je kunt een extra paar (of twee) sokken aan trekken, maar echt fijn zal het nog steeds niet lopen en struikelgevaar is groter.

Dus nee, ik vind het niet oké dat er (zonder echte kennis van zaken) één zadel voor meerdere paarden wordt gebruikt en eventuele mindere ligging met een pad wordt opgevangen. IMO zou een zadel in basis gewoon al goed moeten liggen, anders moet je niet willen opstappen.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:27

Daphara schreef:
Dus nee, ik vind het niet oké dat er (zonder echte kennis van zaken) één zadel voor meerdere paarden wordt gebruikt en eventuele mindere ligging met een pad wordt opgevangen. IMO zou een zadel in basis gewoon al goed moeten liggen, anders moet je niet willen opstappen.


Maar dat is voor een handelsstal toch niet te doen? Ideaal is het inderdaad niet, dat ben ik met je eens, maar ik vind het ook niet heel gek dat ze niet elke keer een zadel gaan aanmeten voor een paard wat ze het liefst zo snel mogelijk weer verkocht hebben. Een aantal zadels aangevuld met een goede pad of bontje is in mijn opinie dat wel een prima tussenoplossing.

Een trainer zou een paard aangeleverd moeten krijgen met passen tuig en dat ook moeten gebruiken. De kosten van het passende tuig zijn voor de eigenaar.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:32

Jessix schreef:
Een trainer zou een paard aangeleverd moeten krijgen met passen tuig en dat ook moeten gebruiken. De kosten van het passende tuig zijn voor de eigenaar.


Dat is tamelijk onmogelijk als je je paard bij een trainer neerzet om zadelmak/ingereden te worden :+

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:02

Ibbel schreef:
Jessix schreef:
Een trainer zou een paard aangeleverd moeten krijgen met passen tuig en dat ook moeten gebruiken. De kosten van het passende tuig zijn voor de eigenaar.


Dat is tamelijk onmogelijk als je je paard bij een trainer neerzet om zadelmak/ingereden te worden :+


Ja, dat ook maar ook moet je dan weer goed uit komen als ruiter.
En in dat geval denk ik dat in vele gevallen het bevordelijker is dat een ruiter goed in het zadel past.
Mijn bijrijder is klein en slank, die rijd nu in een zadel wat een inchmaat te groot is voor dr, maar andersom, ik kan niet in een zadel rijden waar zij perfect in past.
Als ik dat wel zou doen kan ik én niet goed zitten én de druk van het zadel is niet oké.

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:04

Ik denk dat de commercie ook een rol speelt.
Ik heb mijn zadel voor mijn vorige paard gekocht.
Op mijn huidige paard kon het zadel prima worden aangepast volgens de zadelmaker, een oude rot in het vak.
Komt er na zijn pensioen een nieuwe dame van hetzelfde bedrijf naar mijn zadel kijken zegt ze dat het zadel niet geschikt is voor mijn paard.

Paard was iets te dik dus eerst op gewicht laten komen. Komt ze weer kijken en roept ze..
Dit paard heeft geen prestige rug maar raar maar waar past het wel.
Prestige rug?
Als dat de manier is waarop zadels aangemeten en verkocht worden dan past het al gauw niet..

996981
Berichten: 9774
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:05

Ik vraag me af of iedereen met een kantoorbaan hier een bureaustoel heeft die specifiek op de persoonlijke bouw en wensen is aangepast? :D

prugelpiet

Berichten: 12575
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:09

Achterom schreef:
Waarom gaat het in een topic over westernzadels nu al de hele tijd over Engelse zadels?


Ik denk dat de meesten niet door hebben dat dit gewoon in de WN Tack Room staat :+

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:13

Velen die hier reageren (ik ook) rijden Western maar hebben ook engelse zadelervaring ;)
En paarden trainen met hetzelfde zadel is niet voorbehouden aan Westerntrainers.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:13

996981 schreef:
Ik vraag me af of iedereen met een kantoorbaan hier een bureaustoel heeft die specifiek op de persoonlijke bouw en wensen is aangepast? :D


Of een autostoel op maat :j

Of een maatrugzak...

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:21

SjonnieZ schreef:
Ik denk dat de commercie ook een rol speelt.
Ik heb mijn zadel voor mijn vorige paard gekocht.
Op mijn huidige paard kon het zadel prima worden aangepast volgens de zadelmaker, een oude rot in het vak.
Komt er na zijn pensioen een nieuwe dame van hetzelfde bedrijf naar mijn zadel kijken zegt ze dat het zadel niet geschikt is voor mijn paard.

Paard was iets te dik dus eerst op gewicht laten komen. Komt ze weer kijken en roept ze..
Dit paard heeft geen prestige rug maar raar maar waar past het wel.
Prestige rug?
Als dat de manier is waarop zadels aangemeten en verkocht worden dan past het al gauw niet..

Dit is gewoon een gezegde omdat de meeste prestige zadels hetzelfde soort kussen heeft.

Ik pleurde eerder mijn KN dressuurzadel ook overal op. Ene paard een bontje, ander een corrigerende pad of alleen een dekje. Lag altijd wel ok en de paarden liepen er goed onder. Helaas krijg je niet bij ieder trainingspaard een zadel erbij :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:29

996981 schreef:
Ik vraag me af of iedereen met een kantoorbaan hier een bureaustoel heeft die specifiek op de persoonlijke bouw en wensen is aangepast? :D


Toevallig wel en toevallig heb ik ook schoenen die goed passen.

Ik heb op een trainingsstal op pension gestaan en daar hadden ze zo’n 6 zadels voor 10-20 trainingspaarden. Bij elk nieuw paard dat in training kwam (en niet met eigen zadel gebracht werd) werd eerst bepaald welk van de zadels het beste zou passen en het nummer van het zadel werd op de stal geschreven. Elk paard kreeg ook een simpel eigen hoofdstel met (doorgaans) een dubbel gebroken kneveltrensje voor de jonkies, dat op een haak met stal nummer hing in de zadelkamer. De grooms wisten dan precies welk zadel en hoofdstel voor dat paard nodig waren. Ook ik hielp regelmatig met opzadelen terwijl de trainer achter elkaar de paarden reed, we probeerde het altijd zo te timen dat paarden met hetzelfde zadel niet achter elkaar hoefde te lopen.

Ideaal en hoeft niet belachelijk duur te zijn op die manier. De zadels waren zeker niet nieuw, eerder oud, maar werden wel netjes onderhouden en jaarlijks gecontroleerd.

Dus nogmaals, nee ik vind niet dat een trainer één zadel voor alle paarden kan gebruiken. Maar bij een systeem als bovenstaand kan wel één zadel voor meerdere paarden gebruikt worden, maar dus niet voor alle paarden. Elk paard moet imo een zo goed mogelijk passend zadel krijgen.

Mijn jonge paard heb ik ook zadelmak gemaakt met het zadel van mijn oudere paard, maar het inrijden hebben we toch echt gedaan met een op maat gemaakt zadel en ja, helaas moest dat binnen 6 maand vervangen worden, dus dat ook gedaan.
Een paardenrug kun je IMO maar 1x verpesten, ik doe het liever goed.

Maar dat is mijn mening.

996981
Berichten: 9774
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:10

Daphara schreef:
996981 schreef:
Ik vraag me af of iedereen met een kantoorbaan hier een bureaustoel heeft die specifiek op de persoonlijke bouw en wensen is aangepast? :D


Toevallig wel en toevallig heb ik ook schoenen die goed passen.



Maar dat is mijn mening.

Schoenen die jij goed vind passen? Of die speciaal op je voeten zijn aangemeten? :D
Over westernzadels kan ik geen mening vormen. Over Engelse zadels wordt naar mijn mening (zeker door particulieren) enorm spastisch gedaan.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:11

Ibbel schreef:
Jessix schreef:
Een trainer zou een paard aangeleverd moeten krijgen met passen tuig en dat ook moeten gebruiken. De kosten van het passende tuig zijn voor de eigenaar.


Dat is tamelijk onmogelijk als je je paard bij een trainer neerzet om zadelmak/ingereden te worden :+


Oh echt? Voor ik op mijn paarden ging was de zadelfitter wel gewoon geweest hoor. Juist om te starten vind ik dat belangrijk. Uiteraard kan er eerst nog niet getest worden met ruiter erop, maar wel zonder. En zodra het kan laat ik het opnieuw beoordelen met ruiter. Dus je :+ gaat voor mij niet op.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:16

Ik heb 2 weken terug nog een heel naar effect gezien van een onpassend western zadel.
Een zadel dat echt duidelijk gemaakt was voor een Paard met schwung maar werd op een kogelrond jong koudbloedje gekiepert. Skirts te lang en het geheel te hoog boven het paard. Paard schrok van een bus en sprong opzij waardoor het instabiele zadel opzij gedraaid is. Ruiter ligt nu met gebroken wervels in het ziekenhuis.

Ook westernzadels moet in iedergeval in de basis bij het paard passen. Voor de finesse kun je het met pads oplossen.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:17

Jessix schreef:
Ibbel schreef:

Dat is tamelijk onmogelijk als je je paard bij een trainer neerzet om zadelmak/ingereden te worden :+


Oh echt? Voor ik op mijn paarden ging was de zadelfitter wel gewoon geweest hoor. Juist om te starten vind ik dat belangrijk. Uiteraard kan er eerst nog niet getest worden met ruiter erop, maar wel zonder. En zodra het kan laat ik het opnieuw beoordelen met ruiter. Dus je :+ gaat voor mij niet op.

Het is gebruikelijk dat de trainer een eigen hoofdstel en zadel gebruikt en de meeste zien wel of een zadel goed genoeg past. Wordt nogal een duur grapje als je op een 3 / 4 jarige een zadel passend laat maken, vooral in de eerste maanden kun je dan een abonnement nemen op de zadelmaker.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:25

Amiigo schreef:
Jessix schreef:


Oh echt? Voor ik op mijn paarden ging was de zadelfitter wel gewoon geweest hoor. Juist om te starten vind ik dat belangrijk. Uiteraard kan er eerst nog niet getest worden met ruiter erop, maar wel zonder. En zodra het kan laat ik het opnieuw beoordelen met ruiter. Dus je :+ gaat voor mij niet op.

Het is gebruikelijk dat de trainer een eigen hoofdstel en zadel gebruikt en de meeste zien wel of een zadel goed genoeg past. Wordt nogal een duur grapje als je op een 3 / 4 jarige een zadel passend laat maken, vooral in de eerste maanden kun je dan een abonnement nemen op de zadelmaker.


Ik geloof je direct. Geen ervaring met trainers. Ik heb mijn eigen paarden gestart en inderdaad met dat abonnementje op de zadelmaker. Als ik een trainer zou overwegen dat zou ik mijn paard ook aanleveren met passend zadel.

prugelpiet

Berichten: 12575
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:47

Jessix schreef:
Ibbel schreef:

Dat is tamelijk onmogelijk als je je paard bij een trainer neerzet om zadelmak/ingereden te worden :+


Oh echt? Voor ik op mijn paarden ging was de zadelfitter wel gewoon geweest hoor. Juist om te starten vind ik dat belangrijk. Uiteraard kan er eerst nog niet getest worden met ruiter erop, maar wel zonder. En zodra het kan laat ik het opnieuw beoordelen met ruiter. Dus je :+ gaat voor mij niet op.


Nee, want er zijn vrij weinig prof. ruiters die met zadels van een ander gaan rijden. Die zitten het fijnst en beste in hun eigen zadels en leggen die op alle paarden. Je kan je zadel wel meegeven, maar 9 v/d 10 zal je zeggen het weer mee naar huis te nemen.

Om het dan toch maar te vergelijken met mijn eigen ervaring: er komen bij ons veel klanten paarden proberen met hun eigen springzadels. Precies om de reden dat ze in hun eigen zadels het lekkerst, beste en stevigst zitten.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:10

prugelpiet schreef:
Nee, want er zijn vrij weinig prof. ruiters die met zadels van een ander gaan rijden. Die zitten het fijnst en beste in hun eigen zadels en leggen die op alle paarden. Je kan je zadel wel meegeven, maar 9 v/d 10 zal je zeggen het weer mee naar huis te nemen.

Om het dan toch maar te vergelijken met mijn eigen ervaring: er komen bij ons veel klanten paarden proberen met hun eigen springzadels. Precies om de reden dat ze in hun eigen zadels het lekkerst, beste en stevigst zitten.


Ja dat zal allemaal wel, maar zoals ik al schreef is dat voor mij dan dus niet van toepassing.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:15

Wij hebben zowel Engelse zadels als western en endurance die we op meerdere paarden gebruiken.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:26

Er is ook niets mis mee.
Ik heb bij een revalidatiecentrum (voor mensen) een schema gemaakt wel paard met welk zadel kan en welke pads er dan onder moesten. Dat ging om Camarquezadels die met vilt onderlegd worden.
Die hoeven echt geen 15 zadels te kopen, er was altijd wel een combinatie te maken aangezien ze voldoende variatie hadden.

prugelpiet

Berichten: 12575
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:42

Jessix schreef:
prugelpiet schreef:
Nee, want er zijn vrij weinig prof. ruiters die met zadels van een ander gaan rijden. Die zitten het fijnst en beste in hun eigen zadels en leggen die op alle paarden. Je kan je zadel wel meegeven, maar 9 v/d 10 zal je zeggen het weer mee naar huis te nemen.

Om het dan toch maar te vergelijken met mijn eigen ervaring: er komen bij ons veel klanten paarden proberen met hun eigen springzadels. Precies om de reden dat ze in hun eigen zadels het lekkerst, beste en stevigst zitten.


Ja dat zal allemaal wel, maar zoals ik al schreef is dat voor mij dan dus niet van toepassing.


Niemand heeft ook gezegd dat dat op jou van toepassing is/was. Het bericht waar je in eerste instantie op reageerde ging al over een paard bij een ander in training hebben.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:40

prugelpiet schreef:
Niemand heeft ook gezegd dat dat op jou van toepassing is/was. Het bericht waar je in eerste instantie op reageerde ging al over een paard bij een ander in training hebben.

Ja waarop ik al direct schreef dat ik dat al niet op die manier zou doen. (Zonder eigen zadel) Dus allemaal prima hoe andere dat doen of willen, voor mij niet van toepassing. Als jij het algemeen bedoeld moet je mij misschien niet quoten?