Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:28

DuoPenotti schreef:
Nu heb ik vast alleen maar verkeerd foam gezien maar dat zit ik op bepaalde plekken inzakken en dan doet het niks meer.
Dan is een ouderwets indra gelpad nog beter denk ik.
En idd een goed wolletje.

Er is foam zoals memory foam wat inderdaad niets doet. Maar er zijn ook foams die wel voor een goede drukverdeling kunnen zorgen. Een wolletje van echt wol werkt ook altijd wel goed.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:35

sasja0705 schreef:
Maar wat gebeurt, als het schapenvacht zich "gezet" heeft?
Dan wordt het toch juist op bepaalde stukken dunner?


Waar is hiermee dan bij het oo maat gemaakte zadel dan rekening gehouden?
Of moet er dan op zijn tijd toch een dikkere pad eronder ?


Dat valt heel erg mee. Nee, dus geen dikkere pad eronder omdat je dan de pasvorm nadelig beïnvloedt. De schapen die wij gebruiken blijven heel lang in vorm en worden nauwelijks dunner omdat het medicinale vachten zijn die speciaal geprepareerd om heel lang demping, vochtafvoer, etc. te geven. Die vachten hebben heel dichte wol en zijn ca. 3 tot 4 cm dik............nog een 2,5 cm dikke pad eronder en je bent alle gevoel met je paard kwijt en de stabiliteit ben je kwijt. Bij een echt goed passend zadel zijn dikke pads simpelweg niet nodig ook niet als het schaap wat dunner wordt.........maar het gros van de zadels past niet echt goed dus............en hebben vaak alleen een dun laagje fleece ( = plastic).

Foam komt er hier niet in; ik zie er geen enkel voordeel in boven echt schaap en wil geen plastic op de rug van de paarden i.v.m. o.a. de warmte afvoer.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:42

WHorse schreef:
Mijn ervaring is dat bij mijn op maat gemaakte zadels (niet van ElCid) het schaapje wel iets dunner wordt maar door de bouw van het zadel doet dat niets af aan de pasvorm. Bij mijn potige merrie doe ik er een 1/2 inch pad onder, meer is niet nodig en dan past het zadel ook niet mooi meer.


Dat bedoel ik dus, net als die boer op maatklompen ;-). 1/2 inch is ook ongeveer de dikte van de ( dubbele) blankets die wij gebruiken.

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:23

@ ElCid, dus dan gebruiken jullie echte Merino ?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:46

sasja0705 schreef:
@ ElCid, dus dan gebruiken jullie echte Merino ?


Ja, bestaat er namaak dan? ;-)

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:39

ElCid schreef:
sasja0705 schreef:
@ ElCid, dus dan gebruiken jullie echte Merino ?


Ja, bestaat er namaak dan? ;-)


Yepp onder " medicinal" ... maar medicinal mag alleen van Merino zijn... daarom even voor de zekerheid gevraagd

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:48

sasja0705 schreef:
Yepp onder " medicinal" ... maar medicinal mag alleen van Merino zijn... daarom even voor de zekerheid gevraagd

Oh, oke. Ik was al bang dat ze synthetische Merino schapen hadden uitgevonden _O- ;)

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 16:22

Nou zijn er in nederland ca 5 westernzadelVERKOPERS en ik ken 2 westernzadelmakers (misschien mis ik er een of twee)
Als je een zadel nodig hebt, komt er iemand met een busje zadels en dan maar wat passen. Even kijken en kopen maar. Soms past het prima op het paard maar het gaat ook vaak mis. Ik heb nooit het vertrouwen gehad dat zo’n zadel echt goed lag. Daarom laat ik zadels op maat maken.
Nu heb ik een jong paard en daar leg ik nu een zadel van mijn andere paard tijdelijk op. Beetje met een pad etc rommelen en dan ligt het goed genoeg tot het maatwerkzadel er is. Ik heb niet het vertrouwen in de zadelverkopers dat zij mij een zadel leveren die beter past dan dit.

Kortom, ik snap de mensen die met een zadel meerdere paarden rijden wel

Vaak hoor je meteen als alternatief om boomloos te rijden. Ik durf het niet…een BM op mijn jonge paard. Ben toch bang dat boomloos de druk niet goed genoeg verdeeld.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:26

5 verkopers??? Denk dat je er zo 3 kunt doorstrepen omdat die er heel geen verstand vsn hebben..mss zelfs wel 4

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 17:42

Popstra schreef:
5 verkopers??? Denk dat je er zo 3 kunt doorstrepen omdat die er heel geen verstand vsn hebben..mss zelfs wel 4


Ik dacht…. “ ik breng het positief “

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:01

Haha, ja heel positief :D

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:30

Popstra schreef:
Haha, ja heel positief :D


Sterker nog, er zijn nog meer zadelverkopers dan je noemt en nog minder die er verstand van hebben.........
Als je een zadel gaat aanschaffen moet je zelf ook kennis van zaken hebben, en die is is vrij makkelijk op internet te vinden; youtube staat vol met filmpjes; deze van Rod Nikkel bijv. https://www.youtube.com/watch?v=mWoORDN8_R8&t=163s ( al houden wij wel aan dat een zadel wat minder ver naar achteren mag dragen) . Als wij een paard inmeten vertel ik er ook bij hoe, wat en waar en waarom; dus we laten veel mensen wijzer achter.
Het gaat uiteindelijk om het paard.
Veel zadelverkopers hebben altijd wel een zadel dat "past" ergens in de collectie ; een enkeling zegt ook nog wel eerlijk dat ze geen passend zadel hebben.
Tijdje geleden een zadel gemaakt voor een zwaar paard; daar zou een zadelverkoper geen zadel voor hebben......maar uiteindelijk bleek na goed inmeten de vorm van het paard echt niet heel raar te zijn. Redelijk standaard zelfs..............

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 22:35

Het filmpje van Rod Nikkel is inderdaad goed. Hij legt het goed uit en op die manier is het met wat ervaring en oefening ook goed zelf te doen. Dan heb je die verkoper “met het handje” niet nodig.

Als op Bokt een vraag gesteld wordt over de pasvorm van een zadel, is het antwoord vaak dat je er een zadelpasser bij moet halen. Vervolgens wordt er dan een naam genoemd vn een zadelverkoper, die vervolgens op dezelfde manier het zadel past als dat je zelf kunt…. Zonder kale boom en zonder röntgen-ogen. Maar omdat die namen nu eenmaal bekend staan als de western zadelpassers, wordt dat geaccepteerd en wordt er van alles van gekocht….

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:41

Maar het is uiteraard ook zo, hoe je zelf als koper er in staat en of je jouw "huiswerk" gemaakt hebt.
Ik vind het te gemakkelijk om nu zadelverkopers simpel af te branden en "zadelmakers" te prijzen.
Legio voorbeelden van op maat gemaakte zadels (of nu engels of western) die dan NIET bleken te passen.
Want ook van de "makers" hebben veel gewoon een mooi praatje.
Is ons ook gebeurd... en hebben bijna een westernzadel op maat laten maken. Alleen gingen bij mij toch n paar alarmbellen af en ik ben gaan informeren- even in Amerika... bij mensen die zadels iedere dag moeten gebruiken, bvb cowboys.
En nee, die tijden dat er gewoon ieder paard naar de knoppen gereden werd, zijn al lang voorbij. Goede workinghorses zijn goud waard en hebben dus ook goed equipment.
Maar de veruit meesten hebben dus GEEN op maat gemaakt zadel - en als, dan is die voor de ruiter gemaakt en niet voor het paard.
En nee - ook de workinghorses zijn niet meer uniform en hebben allemaal dezelfde bouw.
Maar ook daar wordt een kanteklare zadel gepasst.
Wat wel zo is, is dat in Europa hoofdzakelijk de middenklasse zadelmerken verkocht wordt.
De merken die in de USA bovenaan staan, zijn met import en al hier gewoon niet te betalen plus dat de namen "onbekend" zijn.

Dat op zich niet erg maar wel dat de meeste zadels of reining of plessure zijn en de bouw hiervan ,of wel de zit en beenpositie van de "normale" ruiter, gewoon niet past plus in 9 van de 10 keer de zittingmaat simpel te groot is.

Dat je geen springzadel koopt als je allee dresuur wilt rijden is kennelijk heel logisch... bij westernzadels wordt dit jammer genoeg heel vaak vergeten.


Dus als je jouw huiswerk maakt en weet wat je wilt doen met jouw paard , dan is de kans klein, dat maar zo wat aangesmeerd krijgt.
En heb je zo een "verkoper" dan hup naar de volgende.

Nadat wij dus veel research in de USA gedaan hadden (jammer genoeg niet persoonlijk wel via Internet, en sta nog steeds perplex hoe behulpzaam sommige zadelmerken en shops waren) zijn wij dus met een beeld van wat wij willen hier in Nederland gaan shoppen. En geslaagd voor volledig verschillende 2 Friesen.
En : met eerlijk advies, want ons eerst beoogde model was gewoon niet passend.
Het alternatief wel...

Dus of Engels of western... huiswerk

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:04

Ehm, de reining zadels in europa zijn wel degelijk de A merken en gaan als warme broodjes over de toonbank hoor! Zadels van 5 tot 9+K

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:28

Popstra schreef:
Ehm, de reining zadels in europa zijn wel degelijk de A merken en gaan als warme broodjes over de toonbank hoor! Zadels van 5 tot 9+K


Ik zeg ja ook niet dat het geen A merken zijn..alleen even middenklasse ... maar wat hier als A merk...is in USA nog niet persé A merk...
En dat ze hier voor 5 tot 9+K verkocht worden... betekend niet dat ze daar ook voor dit geld verkocht worden...
Voor 5 tot 9k+ krijg je in de USA nog heel andere "A" merken..

Voorbeeld voor een naam ( en dan pin mij nu NIET vast of A of B merk!)
Billy Cook .
Zadel wordt hier in Europa verkocht voor - ik roep maar wat - 3000 €
Identieke zadel kost in USA 1500 $
Als ik precies deze zadel in USA gekocht had, incl shipping, invoer en btw en de hele rompslomp, had ik 2200 € betaald.

Ik moet even zoeken, voor de precieze cijfers, maar ik had het dus met 2 zadels ooit precies uitgezocht.

Nu heb je natuurlijk een aantal winkels in Europa die per Container kopen ( ook gezamenlijk) dus het transport ligt dan bij max 50 ( en geen 250) voor een zadel ,geen btw ( die wordt alvast bij de verkoopprijs berekend) en lagere invoer.
Tel uit de marge, die dan bij zadels gemaakt wordt.

Nu moet uiteraard iedereen verdienen en heeft kosten.
Maar omdat een zadel toevallig meer dan 5000 kost - nee, daarmee is die nog niet persé een A-merk

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:31

Ander voorbeeld: in de USA en Australië zijn bvb Deuber of Portugese zadels bijna niet te krijgen.
Ik heb mijn Deuber naar Australië verkocht voor 2000 (ex shipping) en de koopster heeft mij nog net niet de voeten gekust.
Zelfde als mijn Portugees zadel, die is nu in Montana... hier voor 600 niet aan de straatsteen kwijt geraakt... maar verkocht voor 950 incl shipping (220)
Dus vraag en aanbod

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 10:45

Ik vind het wel jammer dat je hier bij de zadelverkopers alleen reining zadels (en wat varianten daarop) kunt krijgen. Als je dus meer een centered zit wil (wade , visalia etc) dan heb je geen keuze terwijl dat in de US geen enkel probleem is.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:24

WHorse schreef:
Ik vind het wel jammer dat je hier bij de zadelverkopers alleen reining zadels (en wat varianten daarop) kunt krijgen. Als je dus meer een centered zit wil (wade , visalia etc) dan heb je geen keuze terwijl dat in de US geen enkel probleem is.


dat is niet helemaal waar hoor :) Alleen de markt voor dat soort zadels is hier wat kleiner (dat schijnt o.a. in Duitsland al heel anders te zijn). De hoofdmoot is idd nog altijd reining. Maar er is zeker wel keuze als je wat anders wilt, al zal tweedehands wat lastiger zijn.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 11:30

Het zal er best zijn…maar het is wel zoeken. Tweedehands slaag ik niet. Ik laat het maken en dan is het helemaal naar mijn zin. Het past dan goed op paard maar ook voor mij. Ik kan echt niet zitten in zadels met de beugels naar voren en stoelzit… te oud voor denk ik

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:54

WHorse schreef:
Het zal er best zijn…maar het is wel zoeken. Tweedehands slaag ik niet. Ik laat het maken en dan is het helemaal naar mijn zin. Het past dan goed op paard maar ook voor mij. Ik kan echt niet zitten in zadels met de beugels naar voren en stoelzit… te oud voor denk ik


Bingo , en dat is dus juist wat ik bedoel... het gros zijn reining en plesure zadels...
Maar wie - behalve wedstrijdruiters - rijd nu reining?
Of echt plessure ?
Ik was mijn hele leven anti-westernzadels .
A) omdat iedere zitting mij gewoon te groot was ( maatje 36/39 en dan lekker zwemmen in die dingen )
en
B) ook wegens de beugelpositie. Zelf bij de zadels die hier onder "al round" verkocht worden, zit je nog met de benen te ver naar voren.
Tot ik ik een wade zag... maar die waren mij dus ook te breed van voren...en niet te tillen voor mij.
En toen dus een simple working, echt het simpelste van het simpelste.
Pure toeval omdat zadelverkoper die in de auto had liggen. Hij kwam voor manlief en zijn merrie en vroeg mij gewoon om even te proberen...
Bingo : 13,5 inch zitting ,lang been een ik had het gevoel echt in mijn paard te zitten.
En mijn Friesisch-hangbuikzwijnte- liep ultra relaxt...
Dus om. Een paar maanden later heeft manlief dan ook zijn bijna nieuwe allround-zadel ingeruild voor dezelfde als die mijne, alleen met grotere zitting.

Als jezelf niet goed in een zadels kunt zitten, wegens beugelpositie en zitting, dan kan die zonder ruiter nog zo goed passen op het paard maar door eeuwig schuiven en zoeken naar zit - het gewicht niet korrekt verdeeld worden en wordt dan dus ook onpassend voor paard...

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:08

sasja0705 schreef:
Popstra schreef:
Ehm, de reining zadels in europa zijn wel degelijk de A merken en gaan als warme broodjes over de toonbank hoor! Zadels van 5 tot 9+K


Ik zeg ja ook niet dat het geen A merken zijn..alleen even middenklasse ... maar wat hier als A merk...is in USA nog niet persé A merk...
En dat ze hier voor 5 tot 9+K verkocht worden... betekend niet dat ze daar ook voor dit geld verkocht worden...
Voor 5 tot 9k+ krijg je in de USA nog heel andere "A" merken..

Voorbeeld voor een naam ( en dan pin mij nu NIET vast of A of B merk!)
Billy Cook .
Zadel wordt hier in Europa verkocht voor - ik roep maar wat - 3000 €
Identieke zadel kost in USA 1500 $
Als ik precies deze zadel in USA gekocht had, incl shipping, invoer en btw en de hele rompslomp, had ik 2200 € betaald.

Ik moet even zoeken, voor de precieze cijfers, maar ik had het dus met 2 zadels ooit precies uitgezocht.

Nu heb je natuurlijk een aantal winkels in Europa die per Container kopen ( ook gezamenlijk) dus het transport ligt dan bij max 50 ( en geen 250) voor een zadel ,geen btw ( die wordt alvast bij de verkoopprijs berekend) en lagere invoer.
Tel uit de marge, die dan bij zadels gemaakt wordt.

Nu moet uiteraard iedereen verdienen en heeft kosten.
Maar omdat een zadel toevallig meer dan 5000 kost - nee, daarmee is die nog niet persé een A-merk

Ik heb het over Bobs...Jim Taylor custom saddles, Superior Saddlery...
DE A merken in de reining zadels momenteel

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:24

WHorse schreef:
Het zal er best zijn…maar het is wel zoeken. Tweedehands slaag ik niet. Ik laat het maken en dan is het helemaal naar mijn zin. Het past dan goed op paard maar ook voor mij. Ik kan echt niet zitten in zadels met de beugels naar voren en stoelzit… te oud voor denk ik


Ja, maar het is dus wel te krijgen. Het kost alleen wat meer doorgaans, en je moet er wat langer op wachten. Wij hebben ook geen reiningzadel (meer), maar een hardseat ranch/werkzadel waar je rechtop in zit (maar wij zijn ook oud :') )

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:38

sasja0705 schreef:
Bingo , en dat is dus juist wat ik bedoel... het gros zijn reining en plesure zadels...
Maar wie - behalve wedstrijdruiters - rijd nu reining?
Of echt plessure ?

Als jezelf niet goed in een zadels kunt zitten, wegens beugelpositie en zitting, dan kan die zonder ruiter nog zo goed passen op het paard maar door eeuwig schuiven en zoeken naar zit - het gewicht niet korrekt verdeeld worden en wordt dan dus ook onpassend voor paard...


Er zijn er, naast de wedstrijdruiters (wat er ook al veel zijn, is hier in Nederland toch nog altijd het grootst) meer dan je denkt die reining rijden hoor. Pleasure zijn er een stuk minder, en in een echt pleasurezadel zit je trouwens al totaal anders dan in een reiningzadel.

Dat je als ruiter ook goed in het zadel moet zitten is zeker waar, maar dat kan ook op een reiningzadel want die zitten zeker niet allemaal hetzelfde.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 12:45

De western sportzadels hebben toch vaak de beugels naar voren gepositioneerd en een oplopend zitvlak.
Working/ranch/wade/visalia zadels zijn echt heel anders in zit.

Ik merk aan mijn jonge paard dat hij in de war raakt van mij omdat ik zit te schuiven en corrigeren in mijn reiningzadel die ik uit nood even had aangeschaft (jong paard) dus dat zadel komt er niet meer op. Ik leg nu mijn visalia er op, creatief met padding en dan redden we het wel even tijdelijk