Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.
_Zsazsa_ schreef:Ayasha schreef:Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.
Dat ben ik toch echt niet met je eens.
Ik geef nu zo’n 10 jaar fulltime les en je wil niet weten wat er voor bagger op de zadelmarkt te krijgen is. Ga er maar vanuit dat 70% gewoon 0 verstand van zadels heeft en er maar wat op legt. Er zijn tegenwoordig zoveel type paarden en daar kun je dan echt niet met 1 zadel op gaan zitten. Te lange zadels op te korte rugjes. Te smalle of te brede bomen. Zo pijnlijk voor je paard! Je mag nooit concessies doen op je zadel.
Je zit daar met je volle gewicht een uur in te werken, dat moet gewoon goed zijn. En als je 10 dezelfde type paarden hebt kun je vast wel uit de voeten met kwalitatief goed zadel met een pad of bontje, zoals je op prof stallen vaak ziet. Maar toch hebben die vaak ook nog meerdere modellen in verschillende boommaten. Laat mensen vooral niet in de waan dat een zadel niet belangrijk is.
Ayasha schreef:Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.
troi schreef:Sommige trainers werken mn met 1 of slechts een paar bloedlijnen. Dat type paard heeft hun voorkeur. En dan krijg je dieren die qua bouw ook op elkaar lijken. Dan kan ik me goed voorstellen dat je met een paar zadels goed terecht komt.
siskeh schreef:Ik ken ook meerdere stallen waar het op deze wijze gaat, en over het algemeen zal je, je verbazen hoe "goed" deze ruggen zijn in vergelijking met wat je bij veel particulieren ziet lopen.
Als je voor kwpners een redelijke "gewoon" zadel hebt met een MW boom, 17,5 inch, dan zal je verbaast staan hoe vaak dat goed gaat. Is het paard dan wat schraal of heeft een hoge schoft dan komt er een bontje bij en de rest gaat wel aardig.
Het heeft echt wel te maken met het "type" paard, ik kom namelijk helemaal nergens met een MW boom, doe mij maar XW![]()
Groot verschil zit hem in: hoe intensief word en dier gereden, vergeet niet dat de meeste grote stallen écht niet 20 minuten hun paard aan een lang teugeltje laten "instappen"(lees wat doelloos door de bak sloffen) Het zal vaker zijn dat een dier uberhaupt maar 3x 20 minuten gereden word per week
én een groot verschil is dat de ruiters daarin in balans zitten. Als een ruiter een onafhankelijk zit heeft, en vooral het zwaartepunt niet te ver naar achteren laat komen, dan kom je echt met heel veel weg.
Je hebt echt wel situaties waarin een zadel écht niet past, maar zeker met een paar standaard zadels kom je al vrij snel op een "voldoende" passend zadel.
WHorse schreef:Ik ken ook western trainers die eigen paarden jaren met 1 zadel rijden. En ook ranch workers die 1 zadel hebben met verschillende pads.
https://www.youtube.com/watch?v=NUXAKtg6SuA
Ook in dit filmpje: 1 zadel met uitleg hoe je met pads kan zorgen dat het op een quarter, een muildier en een paard met hoge schoft past.