Cycle y cutting/reining zadel vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 15:55

Ik heb sinds kort een verzorgpaard. (Quarter) Daar kwam natuurlijk een zadel bij.
Het paard is pleasure opgeleid maar hij draagt een cutting zadel.
Nu vind ik het zadel nogal stijf en onhandig (maar ben zelf dan ook geen westernruiter).
Het leer was behoorlijk droog en inmiddels is er al een halve liter olie over gegaan :Y) het zadel is afgelopen jaren bijna niet gebruikt en aan de fenders te zien (geen draaing oid) is er denk ik nooit veel mee gereden.


Mss iemand met ervaring met dit type zadel? Hoe rijd het, ....?

Nu waren er alleen blankets meegegeven, maar de vorige eigenaresse reed dus met alleen de blanket? Een pad met inlages of van vilt of .. heb je toch gewoon nodig voor een westernzadel?
De achterkant van het zadel (zonder pad), waar het gevlochten stukje zat, vond ik ook erg fel op de rug liggen, mss is dit normaal zonder pad? Het zadel is vooraan bvb ook niet "geflared" zoals ik bij andere westernzadels wel eens zag en ik vond dat er weinig ruimte was op de schouder, maar wederom, mss omdat er geen pad op lag?
Zadel overigens ook niet aangesingeld! Dus gewoon los liggend.

De manier van aansingelen heb ik inmiddels via youtube achterhaald hahaha :+

Paard moet wel nog even aansterken, dus rijden zit er voorlopig nog niet in .. maar is het dan slim om zo een groot, zwaar zadel over een "schrale" pony te gooien? Of zou dat met een goede pad niet mogen uitmaken zolang de pasvorm goed is?

Is zo een zadel altijd stijf? Of is dat door het drogere leer en niet gebruiken?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zat zelf meer te denken om een boomloos (western)zadel aan te schaffen en een goede bbp voor kortere ritten. Maar mss is er met dit zadel gewoon helemaal niets mis haha . Het oogt gewoon zo log en groot op die kleine pony :') (maar ben vroegah altijd een dressuurmuts geweest dus ...)

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:18

Dat merk heb ik vaker voorbij zien komen. Is dus niet iets onbekends.
Het zadel ziet er vrij nieuw/weinig gebruikt uit, zo van de foto's. Dus het verbaast mij niet dat het nog vrij stug is.
Die draai in de fenders maken kan je ook zelf doen met behulp van een stok. Dat kan je vast wel ergens op internet vinden hoe dat moet. Alleen zou ik dat wel eerst even voorleggen aan de eigenaresse van je verzorgpaard, want het is wss haar zadel?
Een goede pad heb je idd nodig onder een Western zadel. Blankets zijn om over een pad te leggen "voor de mooi". Misschien heeft de oude eigenaresse nooit de pads mee gegeven omdat ze die nog kan/wil gebruiken op een ander paard?

Als het paard erg is veranderd in conditie en/of bespiering, dan zou ik wel even de ligging van het zadel laten nakijken door een Western zadelpasser, voordat je er weer mee gaat rijden.
Ik laat mijn Westernzadel sws ook elk jaar nakijken, of het nog goed ligt en of er evt kleine reparaties nodig zijn.

Je zou het paard bvb ook eerst weer kunnen opbouwen met een simpel Engels zadeltje, als het Western zadel echt niet (meer) goed blijkt te liggen en dan zou je het later nog eens kunnen laten controleren, wanneer het paard weer op conditie is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:28

Zadel ziet er netjes uit. Door gebruiken wordt het vast weer beter.

Of het past valt zo nooit te zeggen. Met goede foto's kunnen we zien als iets echt overduidelijk niet past. Maar verder heeft niemand rontgen ogen.

Als je paard niet goed bespierd is, zou ik er sws niet op gaan zitten. Ook niet met een boomloos of bbp.

Onder een western zadel hoort een goede pad. Het niet passen van een zadel mag je daar eigenlijk niet mee opvangen, maar gebeurt wel vaak.

Fenders even draaien, anders is het niet fijn rijden.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 16:51

Fenders heb ik idd goed geolied en daarna gedraaid gehangen met een stok.

Ik ga inderdaad niet zomaar rijden .. we doen nu alleen maar wandelen aan de hand en grondwerken.
Rijden is pas voor over x aantal weken of maanden afhankelijk hoe snel hij opknapt en weer normale rugbespiering heeft (want ik ben zelf ook een iets zwaardere ruiter dus wil zeker geen schade brengen). Maar ik twijfel ergens gewoon of ik dit zadel dan perse wil gebruiken.

Een goede pad zou ik dan zowieso wel aanschaffen. Welke pad met ruggengraatvrijheid is aan te raden en kost geen 500euro?
Maar een zadel fitter is tegen dan mss wel de beste keuze.
Kan wel dat het zadel ooit goed gepast heeft en nu vanwege weinig bespiering en ... dat het wat minder ligt. Maar toch, ja , geen idee .. ik heb al veel kleinere/lichtere/compactere zadel gezien.
En dan vraag ik me gewoon af én gewicht zadel + gewicht ruiter.. de drukverdeling bij goed passen is mss wel beter dan bij een boomloos zadel?

Ik heb het zadel er nu alleen even opgehad omdat ik het vast had (mee naar huis genomen om in te vetten) en ponylief op de paddock in de buurt stond. Dus wou toch even kijken hoe het enigzins lag. (Zag er zo groot uit haha)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:15

Als je foto's wil plaatsen, moet je je pony recht neerzetten en zadel erop. Dan van zij, voor en achterkant duidelijke foto's. Dat geeft echt geen garantie, maar compleet niet passen zie je zo wel.

Is het zo gelukt met de fenders? Wij maken de achterkant eerst nat, dan stok erin en daarna pas laag olie.

Als je gaat kijken naar beste kwaliteit is het 5 star of Diamond wool. Dan heb je echt goede wolvilten pads. Maar van Classic Equine heb je ook hele fijne en die zijn iets goedkoper.
Je kan ook naar 2e hands kijken.

Een goede passende singel is ook belangrijk. Net als de pasvorm van het zadel, moet de plek van de singel goed zijn. Nooit strak aansingelen.
Ik zweer bij de mohair roper singels de laatste jaren. Er komt geen neopreen meer bij de paarden. Heb ook wollen, maar die vallen me dan bij de mohair roper touwsingels tegen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 05:35

Als ik je serienummer bij circkel y invoer lijkt het alsof het zadel uit 2005 komt. Als die dan weinig gebruikt word snap ik wel dat die een beetje stijf is. Dan kan die misschien nog een beetje meer olie zelfs gebruiken.
https://circley.com/knowledge-base/how-do-i-read-my-serial-number
Hierbij het linkje om je zadel info uit te lezen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:47

Pasvorm idd laten controleren. Een goed passend boomzadel is helemaal voor een zwaardere ruiter wel echt aan te raden boven een boomloze.

Als je toch boomloze wilt kijk dan aub naar een stevige semi-boomloze zoals de freemax. Dat zijn wel de prijzige en vereist een duur pad, reken voor de combi nieuw rond de 1500 euro.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:07

Degelijke pad vind je in de meeste kwaliteitswesternzaken. Ruggengraatvrijheid is niet nodig bij een goed boomzadel. Het zadel zelf lijkt mij OK. Ik kan natuurlijk niet zien of de boom nog goed is, maar het ziet er weinig gebruikt uit.
Als je zelf wat zwaarder bent, kies je beter voor een boomzadel dan voor een boomloos of barebackpad.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:26

sevke schreef:
Degelijke pad vind je in de meeste kwaliteitswesternzaken. Ruggengraatvrijheid is niet nodig bij een goed boomzadel. Het zadel zelf lijkt mij OK. Ik kan natuurlijk niet zien of de boom nog goed is, maar het ziet er weinig gebruikt uit.
Als je zelf wat zwaarder bent, kies je beter voor een boomzadel dan voor een boomloos of barebackpad.


Over dat vetgedrukte.
Ook bij boomzadels is ruggengraatvrijheid belangrijk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:45

Je trekt je pad omhoog in je zadel. Dat is genoeg. Je zadel hoort niet op de ruggengraat te leggen als het goed past. Dat is bij een boomloos wel het geval.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:00

sevke schreef:
Je trekt je pad omhoog in je zadel. Dat is genoeg. Je zadel hoort niet op de ruggengraat te leggen als het goed past. Dat is bij een boomloos wel het geval.

Ook bij boomloos heb je zadels die ruggengraat goed vrijhouden en met kussenpanelen werken.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:28

Zoals de anderen ook al zeggen ziet het zadel er op zich gewoon netjes uit, alsof het niet veel gebruikt is inderdaad :j
Wat betreft ruggegraatvrijheid ga ik met Sevke mee, dat is niet per se nodig bij een goed passend boomzadel.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:36

Bij een boomzadel zit de ruggengraatvrijgeid in de vorm vd boom maar een pad met ruggengraatvrijheid kan natuurlijk ook geen kwaad. Zolang jij nog twijfelt tussen beide typen zadels is het best slim om een pad te kopen die voor beide bruikbaar is

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 16:16

Bedankt voor alle tips en info!!

Bij het zadel zit een Billy Cook touwsingel.

Ook zitten er nog lederen beugels aan. Ik denk wel dat ik liever lichtere beugels heb (zoals die van aluminium), maar moet even kijken hoe dat ook allemaal bevestigd word. Snap ook nog helemaal niet hoe ik de fenders van lengte moet verstellen bvb :+
De eigenaresse is een stuk korter dan mij, dus ik gok dat ze ooit wel langer moeten haha, maar dat zijn zorgen voor later. Rijden zit er voorlopig nog niet in.

Ik ga dan idd uitkijken voor een goede pad. Zelf ben ik wel fan van de standaard vilten pads. Maar mss dat 1 met aanpasbare inlages beter is omdat het paard wrs nog wel wat van bespiering ed zal veranderen in de toekomst.
Bij mijn oude paard had ik een HAF pad onder mijn boomloos zadel. (Barefoot).

Ik zal ook binnenkort foto's maken van OP het paard (eerst zadel nog eens oliën, want de olie is op, maar dat ding is in 2sec droog dus kan wel wat gebruiken haha).. zitting, boom, horn ed alleen ingevet. De fenders en lederen riemen voor singel heb ik met een kwast echt ingewreven met olie. Maar ik merk gewoon dat het nog ontzettend stijf is allemaal.

Moest ik toch ooit van zadel wisselen, kies ik idd voor de freemax of continental.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:33

Je kan er nog een berg olie op smeren, maar hij wordt bij gebruik beter. Tenzij hij te uitgedroogd is en gaat scheuren of breken, maar dat lijkt me zo niet.

Volgens mij zijn de BC touwsingels katoen. Ook vast prima.

Beugels moet je kijken. Ik heb houten, omdat die lichter waren en me in totaal gewicht scheelt.

Er zijn genoeg youtube filmpjes hoe je singels vastmaakt, fenders korter of langer maakt etc. Maar als je aan de achterkant van je fender kijkt, spreekt het snel voor zich.
Je hebt een soort hoesje om de sluiting zitten. Dat schuif je omhoog. Dan doe je de pinnen in de gaten die je wilt en schuift dat hoesje weer omlaag.
Ik vind het makkelijker om ook het leren riempje dat boven je beugels zit even los te maken.

Haf pad vond ik echt niks. Maar heb ooit alles van neopreen en kunststof eruit gedaan. Met inlages kan, maar moet je wel goed weten wat je op moet vullen. Diamond wool heeft allerlei soorten, ook met inlages volgens mij.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:30

En als je liever met een klassiek zadel rijdt, ook geen probleem. Maakt het paard niks uit.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 11:48

superpony schreef:
Je kan er nog een berg olie op smeren, maar hij wordt bij gebruik beter. Tenzij hij te uitgedroogd is en gaat scheuren of breken, maar dat lijkt me zo niet.

Volgens mij zijn de BC touwsingels katoen. Ook vast prima.

Beugels moet je kijken. Ik heb houten, omdat die lichter waren en me in totaal gewicht scheelt.

Er zijn genoeg youtube filmpjes hoe je singels vastmaakt, fenders korter of langer maakt etc. Maar als je aan de achterkant van je fender kijkt, spreekt het snel voor zich.
Je hebt een soort hoesje om de sluiting zitten. Dat schuif je omhoog. Dan doe je de pinnen in de gaten die je wilt en schuift dat hoesje weer omlaag.
Ik vind het makkelijker om ook het leren riempje dat boven je beugels zit even los te maken.

Haf pad vond ik echt niks. Maar heb ooit alles van neopreen en kunststof eruit gedaan. Met inlages kan, maar moet je wel goed weten wat je op moet vullen. Diamond wool heeft allerlei soorten, ook met inlages volgens mij.


Ik denk dat ik gewoon (tegen dan) een zadel fitter laat komen om mee te kijken of het zadel past en welke pad dan van doen is. Want zelf heb ik dus 0,0% verstand van western hahaha ..
En ja die fenders, ik zag al die metalen plaatjes en was al een beetje in paniek haha :+ ik gaver van de week nog eens naar kijken.

En het is niet dat ik er zomaar een berg olie op gooi. Sommige delen zijn echt énorm droog en dus idd aan het "scheuren", al is het nu nog miniem. Dus met goed oliën nu nog te redden. De flexibiliteit in de fenders en .. zal idd eerder door rijden pas komen wrs.

Nu gaan we toch eerst hoefschoenen laten aanpassen zodat we al wat langer aan de hand kunnen wandelen en .. 3 mei komt er iemand langs *\o/*
Op stal nu ook 2 mensen tegengekomen die ook western rijden _/-\o_ en die willen ook graag helpen tegen het opzadelen er echt aan komt hahahaha
Ze haddeb ook aangeboden dat ik met 1 van hun ijslanders mee op pad mocht, maar vind mezelf toch echt te zwaar daarvoor (nu nog 89kg, maar wel goed bezig met gezond afvallen).
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 24-04-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 11:50

sevke schreef:
En als je liever met een klassiek zadel rijdt, ook geen probleem. Maakt het paard niks uit.


Ja idd, als dat hele western me niks lijkt, ga ik terug naar iets klassieker. Maar mijn vorige verzorgpaard had ook een continental en dat ding reed heerlijk!!

Dus ik denk dat, moest dit zadel toch niks zijn, ik eerder toch eens via passervice bvb een freemax uitprobeer of ....

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:19

Een Freemax (buffel) is een vrij licht zadel (9 kilo) en zou denk ik een stuk geschikter zijn dan die je nu hebt. Je geeft zelf aan 89kilo te zijn (zonder kleding?), en dan een zadel van rond de 14(?) kilo, wordt echt te zwaar, zeker als het om het paardje gaat wat ik in een ander topic van je zag (schrale 20 jarige?)

Het is absoluut geen aanval! Ben zelf ook aan het kijken voor een licht zadel ivm gewicht, en omdat je Freemax benoemde denk ik dat dit misschien inderdaad een optie zou zijn.

Succes!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 12:38

SweetVanille schreef:
Een Freemax (buffel) is een vrij licht zadel (9 kilo) en zou denk ik een stuk geschikter zijn dan die je nu hebt. Je geeft zelf aan 89kilo te zijn (zonder kleding?), en dan een zadel van rond de 14(?) kilo, wordt echt te zwaar, zeker als het om het paardje gaat wat ik in een ander topic van je zag (schrale 20 jarige?)

Het is absoluut geen aanval! Ben zelf ook aan het kijken voor een licht zadel ivm gewicht, en omdat je Freemax benoemde denk ik dat dit misschien inderdaad een optie zou zijn.

Succes!


Ik vind idd het huidige zadel te zwaar in combi met mijn gewicht.
Het gaat idd om de schrale 20 jarige. Die gelukkig wel snel de goede kant op gaat zonder teveel poespas. DA is net geweest en hij is verder "gezond" verklaart op het luchtzuigen na, maar met de band is dat onder controle en hij zuigt al minder dan de 1ste dagen, dus al iets verbetering. Hij lijkt ook in het algemeen vrolijker, meer geïnteresseerd, .. Ook "buigproeven" waren stijf haha maar wel ok. Voordraven op het harde had geen zin, want hij loopt daarvoor nog te gevoelig. Maar in de piste loopt hij redelijk prima (ook nog ietwat gevoelig omdat er heel kleine steentjes in het zand zitten en piste vrij hard ligt nu) maar verder wel correct en er is geen vermoeden van bvb artrose. Tanden zijn wel bijgevijld en voor de hoeven komen ze dus 3 mei.

Mijn gewicht, ik ben al een goede 15kg afgevallen inmiddels, doel is 80kg, in combi met mijn lengte is dat een mooi gewicht. Maar een lichte ruiter zal ik dus nooit zijn.
Maar dit is ook wel het streefgewicht dat ik wil halen voordat ik ga rijden. En tegen dan zou normaal paardlief ook weer in betere conditie moeten zijn. Dus we werken nu samen naar eventueel terug kunnen rijden.

Rijden zit er voorlopig zowieso niet in, maar wou al graag advies inwinnen zou tegen dat die in de plooi zit, bvb graag een freemax testen, maar net zo goed bvb een ghost of ... het is zowieso niet de bedoeling om intensief te gaan rijden. Maar wil wel het meest comfortabele voor paardlief en mezelf.
Een freemax zadel heeft idd een beetje mijn grootste voorkeur op dit moment. Dus mss dat ik even ga uitkijken voor de toekomst voor een 2e handsje oid.

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:12

Juist voor een zwaardere ruiter zou ik niet snel voor boomloos gaan omdat de kans op puntbelasting dan ook groter is.
Bovendien is de freemax buffel ook juist niet bedoeld voor een zwaardere ruiter.
Mijn advies zou juist zijn: zoek een goede zadelpasser op het moment dat je aan rijden toe bent en zorg voor een passend zadel. Bij voorkeur mét boom.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:53

Achterom schreef:
Juist voor een zwaardere ruiter zou ik niet snel voor boomloos gaan omdat de kans op puntbelasting dan ook groter is.
Bovendien is de freemax buffel ook juist niet bedoeld voor een zwaardere ruiter.
Mijn advies zou juist zijn: zoek een goede zadelpasser op het moment dat je aan rijden toe bent en zorg voor een passend zadel. Bij voorkeur mét boom.



Dan zou je de Freemax cow moeten doen maar die is weer zwaarder en een stuk duurder.

Die is vanaf ong 80 kilo, Buffel tot ong 80 kilo. Dus met wat afvallen moet dat toch lukken. (Praat ik zowel over TS als mij O:) )

Maar zadel met boom is weer nog zwaarder...Of de rest moet pure kunstof zijn.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Cycle y cutting/reining zadel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 09:26

Ik ga inderdaad tegen dan een zadelfitter laten komen.
Voorkeur gaat uit naar (semi) boomloos, maar als dat niet kan, kan het niet natuurlijk. Al denk ik wel dat een correcte pad ook al veel doet bij een goed boomloos zadel.
Doel is idd om (onder) de 80kg uit te komen, maar mijn 'rij doel' is dus die 80kg.
Heb ook naar de freemax Cow zitten kijken, maar die is idd al weer bijna net zo zwaar als het huidige zadel.
Endurance zadels bvb zou ik eventueel ook willen passen/testen.