Het paard is pleasure opgeleid maar hij draagt een cutting zadel.
Nu vind ik het zadel nogal stijf en onhandig (maar ben zelf dan ook geen westernruiter).
Het leer was behoorlijk droog en inmiddels is er al een halve liter olie over gegaan

Mss iemand met ervaring met dit type zadel? Hoe rijd het, ....?
Nu waren er alleen blankets meegegeven, maar de vorige eigenaresse reed dus met alleen de blanket? Een pad met inlages of van vilt of .. heb je toch gewoon nodig voor een westernzadel?
De achterkant van het zadel (zonder pad), waar het gevlochten stukje zat, vond ik ook erg fel op de rug liggen, mss is dit normaal zonder pad? Het zadel is vooraan bvb ook niet "geflared" zoals ik bij andere westernzadels wel eens zag en ik vond dat er weinig ruimte was op de schouder, maar wederom, mss omdat er geen pad op lag?
Zadel overigens ook niet aangesingeld! Dus gewoon los liggend.
De manier van aansingelen heb ik inmiddels via youtube achterhaald hahaha

Paard moet wel nog even aansterken, dus rijden zit er voorlopig nog niet in .. maar is het dan slim om zo een groot, zwaar zadel over een "schrale" pony te gooien? Of zou dat met een goede pad niet mogen uitmaken zolang de pasvorm goed is?
Is zo een zadel altijd stijf? Of is dat door het drogere leer en niet gebruiken?

Ik zat zelf meer te denken om een boomloos (western)zadel aan te schaffen en een goede bbp voor kortere ritten. Maar mss is er met dit zadel gewoon helemaal niets mis haha . Het oogt gewoon zo log en groot op die kleine pony