Western en bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:41

sevke schreef:
@Daihyo: bitloos màg, maar wel met bosal. Je hebt veel verschillende soorten bosals qua scherpte en je kunt ze op twee handen in de snaffle klasses en bij de green riders ofwel éénhandig in de bitklasses gebruiken.
Vandaar mijn vraag: waarom is dit niet genoeg? Western is western, en al die andere optomingen zijn per definitie niét western.
Misschien vindt mijn paard een Engels zadel wel fijner? Misschien ligt het aangenamer op zijn rug en het weegt ook veel minder. Toch mag je niet met een Engels zadel starten behalve in de hunter en freestyle, en dat is helemaal prima vind ik.
Persoonlijk draag ik ook liever een rijbroek ipv een jeans met chaps, maar de reglementen zijn nu eenmaal zo en als mij dat niet aanstaat is dat pech voor mij. En zoals Superpony zegt : die hatelijke hoed. Ik heb nu gelukkig een hele goede op mijn hoofd geshapede hoed, maar toch heb ik hem niet graag op, zeker niet als het warm is. En ik zou dikwijls liever in een korte mouwen hemdje showen in de zomer, en in de winter met een warm vest.
Je kunt niet verwachten dat ze de regels naar iedereens wensen gaan beginnen te wijzigen. Je mag rijden met een snaffle, met een bit en bitloos met een bosal. Mij lijkt het dat daar toch voldoende keuzemogelijkheden zijn, niet?


Nee :) ik wil graag met een sidepull starten.

De eerder gemaakt vergelijking met springen betreft een drogredenatie.

Ik kan precies dezelfde trail oefening zonder bit. Ik kan keurig in de trail mee doen, zonder bit. Ik kan ieder gewenste manouvre in iedere proef.
Ik vraag niet of ze voor mij de back er misschien uit willen halen, ik vraag niet om voortaan met maximaal 4 personen te starten, of dat ik alleen nog maar linksom hoef te galoperen want links vindt ze te lastig.
Er veranderd niets aan de proef. Er zou niets moeten veranderen aan het beeld van een ontspannen paard met de juiste hoofd-hals houding. Er hangt alleen geen bit in.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:10

Een sidepull is geen westernoptoming, daar zit het probleem. Ook niet als het een beetje een 'westernuitvoering' is.
Dat is hetzelfde als met een Engels zadel willen starten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:53

weslyjune schreef:
sevke schreef:
@Daihyo: bitloos màg, maar wel met bosal. Je hebt veel verschillende soorten bosals qua scherpte en je kunt ze op twee handen in de snaffle klasses en bij de green riders ofwel éénhandig in de bitklasses gebruiken.
Vandaar mijn vraag: waarom is dit niet genoeg? Western is western, en al die andere optomingen zijn per definitie niét western.
Misschien vindt mijn paard een Engels zadel wel fijner? Misschien ligt het aangenamer op zijn rug en het weegt ook veel minder. Toch mag je niet met een Engels zadel starten behalve in de hunter en freestyle, en dat is helemaal prima vind ik.
Persoonlijk draag ik ook liever een rijbroek ipv een jeans met chaps, maar de reglementen zijn nu eenmaal zo en als mij dat niet aanstaat is dat pech voor mij. En zoals Superpony zegt : die hatelijke hoed. Ik heb nu gelukkig een hele goede op mijn hoofd geshapede hoed, maar toch heb ik hem niet graag op, zeker niet als het warm is. En ik zou dikwijls liever in een korte mouwen hemdje showen in de zomer, en in de winter met een warm vest.
Je kunt niet verwachten dat ze de regels naar iedereens wensen gaan beginnen te wijzigen. Je mag rijden met een snaffle, met een bit en bitloos met een bosal. Mij lijkt het dat daar toch voldoende keuzemogelijkheden zijn, niet?


Nee :) ik wil graag met een sidepull starten.

De eerder gemaakt vergelijking met springen betreft een drogredenatie.

Ik kan precies dezelfde trail oefening zonder bit. Ik kan keurig in de trail mee doen, zonder bit. Ik kan ieder gewenste manouvre in iedere proef.
Ik vraag niet of ze voor mij de back er misschien uit willen halen, ik vraag niet om voortaan met maximaal 4 personen te starten, of dat ik alleen nog maar linksom hoef te galoperen want links vindt ze te lastig.
Er veranderd niets aan de proef. Er zou niets moeten veranderen aan het beeld van een ontspannen paard met de juiste hoofd-hals houding. Er hangt alleen geen bit in.


Nee hoor, het is gewoon een voorbeeld.

Jij wil western rijden en starten. Daar gelden regels.

Jij vindt bitloos hetzelfde. Maar stel he. Er zijn regels voor bitten. Het modelletje fietsketting mag niet. Ik kan roepen; Ja, maar ik heb zachte handen, kan alles hetzelfde met dat bit, mijn paard loopt fijn en ontspannen. Dan is het einde toch zoek?

Dan laten ze bitloos toe en komt de een met een heel dun riempje over de neus en de andere een hele dikke. De een trekt eraan en de volgende laat een mooi ontspannen beeld zien. Moet de jury met een centimeter gaan kijken wat nog diervriendelijk is? Moeten ze de afdruk gaan beoordelen?

Ik denk echt dat mensen een beetje onderschatten hoe lastig het is om shows in goede banen te lijden en dat iedereen zich ook aan alle regels houdt. Ook bij losrijden bijv.

En dat de Dawra dingen kan organiseren is leuk voor hun, maar het is een relatief kleine club in Nederland.

Ik kan alles zonder hoofdstel, zoals zoveel mensen. Maar ik hoef dat niet te laten zien of te bewijzen. Ik plaats dan een filmpje op fb en dat is voor mijn lol.

Er zijn overal regels op wedstrijden en het is een keuze of je daar aan mee wil doen. Wedstrijden rijden zijn ook niet verplicht en zeggen ook niks over je rijkunsten.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:40

Sidepull past inderdaad niet op wedstrijden ( western of niet) maar het is hoe dan ook alleen trainingsattribuut en hoort dus niet op een show thuis. Naast de twijfelachtige werking overigens. Zoals al gezegd; de enige echte "western" bitloze optoming is de bosal.

Ik snap wel waarom die minder populair is; een goede bosal is duur ( samen met de hanger en mecate mag je va. ca. 400,- neertellen) en past niet zomaar meerdere paarden; dus meerdere paarden is vaak meerdere bosals. Daarnaast kan je ervoor kiezen om de bosal te verfijnen en bijv. na verloop van tijd de overstap te maken van de 5/8 ( of 3/4) naar de 1/2 inch. Dan heb je er per paard al 2 nodig........

Daarnaast is het met een bosal niet mogelijk om quick fixes te doen; een paard op bosal moet je opleiden ( niet africhten ;-) ) en daar moet je de tijd voor nemen. De ruiter moet een goede balans hebben; kunnen rijden met gewichts en been hulpen en vrij onafhankelijk, met trillingen of een simpele vingerbeweging, moeten kunnen werken met de mecate teugels. Omdat het een signaalwerktuig is betekent het veel meer een proef voor de ruiter; vrijwel elk paard ( uitzonderingen daargelaten ;-)) is prima te rijden op een bosal, op elk niveau in elke discipline, maar niet elke ruiter kan met een bosal omgaan door bovenstaande.

Discipline van de ruiter, een goede zit met een goede houding van armen en handen, is hierin veel belangrijker; sommige ruiters bereiken dat nooit, anderen hebben dat van nature. Rijden met een bosal is nog veel meer een kwestie van communicatie, subtiele communicatie, dan rijden met een andere bitloze optoming of bit. Met die andere dingen kan je controle afdwingen en heel veel verdoezelen; met een goede bosal lukt dat niet en kan je echt geen controle afdwingen; subtiele communicatie is de enige mogelijkheid.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:24

superpony schreef:
weslyjune schreef:
Nee :) ik wil graag met een sidepull starten.

De eerder gemaakt vergelijking met springen betreft een drogredenatie.

Ik kan precies dezelfde trail oefening zonder bit. Ik kan keurig in de trail mee doen, zonder bit. Ik kan ieder gewenste manouvre in iedere proef.
Ik vraag niet of ze voor mij de back er misschien uit willen halen, ik vraag niet om voortaan met maximaal 4 personen te starten, of dat ik alleen nog maar linksom hoef te galoperen want links vindt ze te lastig.
Er veranderd niets aan de proef. Er zou niets moeten veranderen aan het beeld van een ontspannen paard met de juiste hoofd-hals houding. Er hangt alleen geen bit in.


Nee hoor, het is gewoon een voorbeeld.

Jij wil western rijden en starten. Daar gelden regels.

Jij vindt bitloos hetzelfde. Maar stel he. Er zijn regels voor bitten. Het modelletje fietsketting mag niet. Ik kan roepen; Ja, maar ik heb zachte handen, kan alles hetzelfde met dat bit, mijn paard loopt fijn en ontspannen. Dan is het einde toch zoek?

Dan laten ze bitloos toe en komt de een met een heel dun riempje over de neus en de andere een hele dikke. De een trekt eraan en de volgende laat een mooi ontspannen beeld zien. Moet de jury met een centimeter gaan kijken wat nog diervriendelijk is? Moeten ze de afdruk gaan beoordelen?

Ik denk echt dat mensen een beetje onderschatten hoe lastig het is om shows in goede banen te lijden en dat iedereen zich ook aan alle regels houdt. Ook bij losrijden bijv.

En dat de Dawra dingen kan organiseren is leuk voor hun, maar het is een relatief kleine club in Nederland.

Ik kan alles zonder hoofdstel, zoals zoveel mensen. Maar ik hoef dat niet te laten zien of te bewijzen. Ik plaats dan een filmpje op fb en dat is voor mijn lol.

Er zijn overal regels op wedstrijden en het is een keuze of je daar aan mee wil doen. Wedstrijden rijden zijn ook niet verplicht en zeggen ook niks over je rijkunsten.


Dat de DAWRA 'dingen' kan organiseren heeft niets met klein of groot te maken. Ook bij de DAWRA is de procedure; voorstel schrijven en indienen en op de ALV presenteren zodat de leden kunnen stemmen. Niets meer en niets minder en net zoals bij iedere andere vereniging met leden.

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:36

Toch kan een paard een bepaalde voorkeur hebben. Mijn paard springt echt technisch beter bitloos. Ik zie dat elke keer op foto's (ik ben de fotograaf, dus sta er zelf niet op), met meerdere ruiters. De voorbeentechniek is beter en het openen in de landing ook. Het is niet dat ze meer balken aantikt met een bit, maar puur de techniek. Dus we springen bitloos.

Het is niet zo dat een bit niet gaat, want ik rij er ook mee in de westernles. Dat gaat weer prima.

Alles vrijgeven hoeft natuurlijk niet, maar je zou ook kunnen zeggen we kijken wat wel kan. Met de tijd meegaan. Vroeger mocht het bij de knhs ook niet, bitloos is ook niet 'klassiek', dus ik heb me daar ook jaren voor ingezet dat het wel mocht. Toen het mocht was het tot en met de L2, en was ik al te ver met bit. Het heeft daar ook lang geduurd.
Zelf zou ik eerder voor een sidepull kiezen dan een bosal. Het zou me niets verbazen als over 10 jaar er toch wel ergens in een klasse een sidepull toegestaan is. Er zijn er genoeg met westernlook en het bijzondere is dat ik mijn eerste sidepull kocht in een westernhoekje. Sport evolueert. (niet altijd ten goede overigens)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:07

IlonavL, Een grote of kleine, Nederlandse vereniging of op basis van USA regels maakt natuurlijk wel verschil.

En ja, je kan optomingen toestaan. Maar ook grote kans dat over een paar jaar ook weer bitloze optomingen verboden zijn, omdat mensen altijd creatief zijn met varianten op...........

En dan doel ik even op de engelse sport waar ook weleens je nekharen overeind staan en men wel wat strenger mag worden. Het is niet; bitloos is vriendelijker, dus moet altijd mogen. Dan gaat er een hoop mis en dat weten wedstrijd organisaties donders goed.

En dat mensen doordrammen dat bitloos ook alles kan.......Daar gaat het dus niet om. Het is geen wedstrijdje of stoer doen; ik kan zonder bit. Het gaat erom dat een bit bij paard, niveau ruiter en leeftijd paard later past. Daar zit een theorie achter.

En bij bitloos dat je diverse inwerkingen hebt en dus met meer of minder druk kan rijden. Waar op de neus zeker niet altijd beter, zachter of vriendelijker is. Maar WEL ook in verhouding tot de ruiters met snaffle of bit moeten zijn.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:12

Ligt er maar net aan hoeveel mensen er op de ALV komen stemmen, ik heb qua opkomst de laatste jaren anders niet zoveel verschil gezien tussen een grote of kleine vereniging ;) Maargoed, dat is een andere discussie :)

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:17

Citaat:
bitloos is ook niet 'klassiek',


Huh, bitloos is juist klassiek ten voeten uit. Bitten zijn juist minder klassiek. In de klassieke rijkunst ( en dan heb ik het over zowel de "dressuur" ( en niet over de trukendozen in de wedstrijdring of de "geen gelul, hop in de krul" sport) als in de Californische stijl is het gebruik van bitloze optomingen juist heel normaal; denk aan kaptoom, seretta en bosal. De bosal ( = hackamore) komt nb. voort uit het Spaans ( Jacquima wat neusriem/ halster betekent) en wat daar gebruikt werd als bitloos rijhoofdstel, nu nog te zien bij de Paso Fino's en soms bij de Criollo's.
Realiseer je dat een bit een "duur" stukje materiaal was voor velen terwijl een Jacquima en aanverwanten vrij makkelijk zelf gemaakt konden worden van leer of touw.

In de klassieke scholen worden paarden veelal eerst op kaptoom beleerd ( zelden op de seretta omdat die zo scherp is) of zelf simpel op een neusriem met teugels eraan ( gezien bij 1 van de grote klassieke meesters in Portugal).

Een bit komt, in de echte klassieke stijlen, pas tevoorschijn als een paard bitloos overal aan gewend is en feilloos reageert op gewichtshulpen; voorbeelden daarvan zijn in de Californische stijl de two rein en in de klassieke/ academische dressuur de combinatie van seretta en bit. Dat bit komt er echt pas in als het paard er aan gewend is. I.p.v. het paard "af te richten" door een bit in zijn mond te stoppen wordt het paard eerst opgeleid zonder bit en dan mag het rustig aan het bit wennen. Pas als het paard het bit kan dragen en weet hoe zo'n ding aanvoelt wordt er pas wat mee gedaan.

Elk paard kan, mits het op de juiste manier wordt opgeleid, bitloos gereden worden. Maar het vergt van de ruiter wel veel meer kunde in rijkunstig opzicht ( zeker de bosal) en dat is de reden dat men meestal naar een bit grijpt.

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:34

ElCid schreef:
Citaat:
bitloos is ook niet 'klassiek',


Huh, bitloos is juist klassiek ten voeten uit. Bitten zijn juist minder klassiek. In de klassieke rijkunst ( en dan heb ik het over zowel de "dressuur" ( en niet over de trukendozen in de wedstrijdring of de "geen gelul, hop in de krul" sport) als in de Californische stijl is het gebruik van bitloze optomingen juist heel normaal; denk aan kaptoom, seretta en bosal. De bosal ( = hackamore) komt nb. voort uit het Spaans ( Jacquima wat neusriem/ halster betekent) en wat daar gebruikt werd als bitloos rijhoofdstel, nu nog te zien bij de Paso Fino's en soms bij de Criollo's.
Realiseer je dat een bit een "duur" stukje materiaal was voor velen terwijl een Jacquima en aanverwanten vrij makkelijk zelf gemaakt konden worden van leer of touw.

Dit is wat de KNHS altijd zei als je het aankaartte. Dus 'niet klassiek'. Toen heb ik wel gezegd, die cap is ook niet klassiek.
Ik weet wel dat bitloos al heel lang gebruikt wordt, maar het is dus kennelijk een manier om het af te wijzen. Dat heb je natuurlijk ook in andere takken van de paardensport.
Nu met al die kleuren toestaan in jasjes e.d. krijg je een kakelbonte toestand wat zeker niet klassiek is, maar goed, in het begin was het bitloos gewoon 'niet klassiek' en niet toegestaan. Dat was het antwoord van John Bierling, toenmalig directeur van de KNHS.

Toen er ooit een 'talentenjacht' georganiseerd werd door Laurens van Lieren heb ik halverwege het bit er uit gehaald. Er stond namelijk niets in de regelementen dat je niet bitloos mocht en wat er niet staat mag immers. Daar las ik later in een verslag dat een ruiter bitloos reed en dat het mogelijk 'provocerend' bedoeld was. Nee, dat was het absoluut niet. Maar het was toen echt nog notdone. Mensen vonden het toen bijzonder, een paard wat te rijden is zonder bit.
Ik denk dat het tijd nodig heeft en dat er dan wel iets meer vrij gelaten wordt. Uiteraard is niet elke bitloze optoming vriendelijk.
Zelf zou ik dan kijken naar een sidepull. Maar goed, dat vindt ook weer niet iedereen fijn. En inderdaad als je het los laat, dan krijg je alle soorten en maten van hefboom tot touwtjes, en absoluut niet vriendelijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:18

IlonavL schreef:
Ligt er maar net aan hoeveel mensen er op de ALV komen stemmen, ik heb qua opkomst de laatste jaren anders niet zoveel verschil gezien tussen een grote of kleine vereniging ;) Maargoed, dat is een andere discussie :)


Ja, daarom! Maar dat kan wel het verschil maken. Ik dacht dat DAWRA normaal wel een vaste, trouwe club leden had.
Maar dat dacht ik vroeger van de paints ook ;)
En Wran gaat soms alle kanten op.

*Bitloos is niet hier op Bokt uitgevonden en al veel ouder dan mensen hier oud zijn. Dus hier lopen geen pioniers van bitloos rond.

Als je ergens aan meedoet waar iedereen met bit of snaffle rijdt, doe je gewoon ergens aan mee. Voor de leuk een hoofdstel uit kan soms best.
Maar bij een serieuze clinic is het inderdaad provoceren. Als je namelijk van een bekende trainer les hebt, heb je respect voor je trainer en doet dingen in overleg met je trainer.

Daarbij heeft het ook geen nut en kan het zelfs storend zijn. Een trainer die onbekende mensen staat les te geven, heeft geen idee wie de mensen en paarden zijn vaak. Die heeft wel een verantwoordelijkheid om alles in goede banen te leiden en dat alles veilig gebeurt.

Nu zal ruiter X het wel zonder kunnen en voorbereid zijn. Maar als iedereen zijn hoofdstel of bit af doet, krijg je straks rondvliegende paarden.
En zeker waar je weet dat een trainer zelf met bitten traint, redelijk onbekend is met bitloos, doe je zoiets gewoon niet.

Als ik les geef en mensen gaan op eigen houtje werken, gaan zij weg of ben ik weg. Zo simpel is het.

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:16

Het was geen clinic. Maar een soort voorrijden. Niet meer en niet minder. Je mocht zelf weten met welke uitrusting je kwam, dat stond er ook bij, wedstrijduitrusting niet verplicht. Dus dan moet je dat specificeren als je iets niet wilt. Dat is heel wat anders dan een les of clinic, dan verwacht je er wat van te leren en pak je een uitrusting waarmee je in de sport verder komt. Dat is dus zeker GEEN provoceren. Laat dat even duidelijk zijn. Ik heb dus geen les gehad.

Ik heb wel wat clinics gevolgd, ook wel bitloos en niet iedereen stond er positief tegenover, maar het was nooit een probleem (bitloos in clinics waar het ook op wedstrijden mocht). Als ze vroegen waarom bitloos in een springclinic, en ik legde het uit, dan was het prima. Maar ja, bitloos springen mocht altijd al (teugels moeten direct aan het hoofdstel verbonden zijn stond er toen, dat was dan vaak een lage neusriem in mijn geval, want meer was er nog niet op de markt verkrijgbaar zonder hefboom wat mocht). Ik heb nooit een bitloze dressuurclinic gevolgd, wel gewoon les.

Als ik een les of clinic rij, dan kijk ik naar wat toegestaan is op wedstrijden. Dus bij western rij ik op een snaffle, ik kan er wel een shank in hangen, maar de fijnafstelling kan beter, dus dan heb ik meer aan gewoon 2 handig rijden. Bij springen is het altijd bitloos. Bij dressuur hangt er van af. Uiteraard is het ook paardafhankelijk, want sommige paarden pak ik altijd op een trensje. Gekke dingen die niet toegestaan zijn op wedstrijden zie je mij niet mee in een les of clinic verschijnen, maar thuis ben ik wel eens geneigd om te rijden met een halsring o.i.d. Maar ik heb verder natuurlijk wel eens westernles gehad met een springzadel. En ook westernles met een gewoon hoofstel met gesloten normale Engelse teugels. Dat was geen probleem. Normale rijlaarzen draag ik ook wel en een normale rijbroek. Dat zal op wedstrijden uiteraard niet gebeuren.

Maar goed, als je dus een sidepull wilt toestaan op wedstrijden, dan moet dus iemand dat aanvragen en zal er op de alv over gesproken moeten worden. Dat is eigenlijk de boodschap dus.
Lessen kan normaal gesproken met alles in overleg, kies een instructeur die bij je past. De beste instructeur kan voor jou niet de beste zijn indien de persoonlijkheid niet past.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:14

De rassenshows moeten de amerikaanse regels volgen, als daar bitloos niet toegestaan is, is dat hier ook niet, zou alleen kunnen in niet officiele onderdelen en de meeste willen wel de approved classes rijden omdat ze hier performance punten mee kunnen halen.
De nederlandse verenigingen wran en dawra kunnen hun eigen regels hanteren, las dat de dawra al stappen genomen heeft met bitloos en mogelijk volgt de wran ook als dat een wens is van de leden (kun je indienen op de ledenvergadering).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:21

Tja, beginners horen ook echt niet op shank, maar die wordt er ook veel te snel in gehangen.


crow schreef:
De rassenshows moeten de amerikaanse regels volgen, als daar bitloos niet toegestaan is, is dat hier ook niet, zou alleen kunnen in niet officiele onderdelen en de meeste willen wel de approved classes rijden omdat ze hier performance punten mee kunnen halen.
De nederlandse verenigingen wran en dawra kunnen hun eigen regels hanteren, las dat de dawra al stappen genomen heeft met bitloos en mogelijk volgt de wran ook als dat een wens is van de leden (kun je indienen op de ledenvergadering).


Dat! Zo simpel is het. En waar het niet kan, moet je gewoon niet starten en iets anders zoeken.

Je kan niet hier roepen dat het op engelse wedstrijden wel kan en het dan op western wedstrijden ook moet kunnen. Nee, als je het wil en het kan daar wel, moet je daar starten.

Heeft niks met kunnen of ontwikkeling te maken, want heel veel western ruiters kunnen zonder hoofdstel rijden.
Het gaat erom dat het niet western is en dat is een stijl, net als de knop op je zadel, de outfit, de reins.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:38

Helder uitgelegd crow, zo is het :)

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:49

We gaan het dus zien of het ooit gaat mogen. Mij maakt het op zich niet veel uit, maar ik sta wel open voor bitloos.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:01

nogmaals : de enige echte bitloze westernoptoming is de bosal. Een sidepull is dat niet en bovendien, zoals ElCid correct aanhaalt, en ik ook al had gezegd : is dat trainingsequipment, net als een neusriem. En dat mag niet. En zal ook nooit mogen.
Jammer, maar helaas.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:01

Ik ben heel benieuwd hoe we over tien jaar op dit topic terugkijken, of er dan veel veranderd is of niet.


ElCid schreef:
Bitloos is ( binnen de westernsport) dus niet een vernieuwing maar een uitbreiding van een al bestaande mogelijkheid ( waarbij ik de sidepull liever zie gaan dan komen overigens.......omdat het een instabiel ding is wat onduidelijke ( soms scherpe) hulpen geeft ( vooral die met rawhide neusdeel) met een slechte release maar een hele lage drempel omdat het op dezelfde manier gebruikt kan worden als een snaffle).
Zie het als een stukje vooruitgang, verbreding en uitbreiding die zeer welkom is.


Een goed bitloos hoofdstel is alles behalve instabiel en een sidepull heeft juist een prima release - er zit 0 vertraging tussen het moment dat je de teugel loslaat en het moment dat de druk op de neus afneemt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:10

Runa schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe we over tien jaar op dit topic terugkijken, of er dan veel veranderd is of niet.


ElCid schreef:
Bitloos is ( binnen de westernsport) dus niet een vernieuwing maar een uitbreiding van een al bestaande mogelijkheid ( waarbij ik de sidepull liever zie gaan dan komen overigens.......omdat het een instabiel ding is wat onduidelijke ( soms scherpe) hulpen geeft ( vooral die met rawhide neusdeel) met een slechte release maar een hele lage drempel omdat het op dezelfde manier gebruikt kan worden als een snaffle).
Zie het als een stukje vooruitgang, verbreding en uitbreiding die zeer welkom is.


Een goed bitloos hoofdstel is alles behalve instabiel en een sidepull heeft juist een prima release - er zit 0 vertraging tussen het moment dat je de teugel loslaat en het moment dat de druk op de neus afneemt.


De western sport bestaat al langer dan 10 jaar, dus waarom zou het over 10 jaar anders zijn?

Er zijn veel belangrijkere zaken om aan te pakken. En er zijn al behoorlijk strenge regels en controle. Wat dat betreft loopt de western juist voor op engelse wedstrijden bijv.

De Wran waar hier over gesproken wordt, zal vast toegeven. Die willen wel leden en zullen dus vast en zeker proberen iets te veranderen en aan te passen als er vraag is.
Maar de mensen die serieus de sport in willen en doorstromen, zullen dan weer tegen de echte western regels aanlopen.

Daarbij, nog steeds, wat is het probleem? Een open ruiter mag een senior horse ook niet op 2 handen op snaffle starten. Dus prima als hij daar thuis mee traint, maar op show een show legal bit.
Dus thuis een sidepull is prima, als je op show je maar aan de geldende regels houdt.

Leeftijd waarop men start bijv is een veel groter besproken onderwerp en zal veel eerder veranderen.

Mochten ze regels aanpassen qua bitloos gaat het dus om western bitloze optomingen en gaat het over de bosal die vaker gebruikt zal worden.
Geen engelse optomingen, zoals; hackamore, kim/kaak gekruist etc.

Net zoals je nooit met een zadel zonder knop mag starten. Tenzij hunter. Want dat is western. Bevalt het niet, moet je echt ergens anders starten.
Ik start ook niet als ik dat niet wil of kan. En het bos is groot.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:43

superpony schreef:
De western sport bestaat al langer dan 10 jaar, dus waarom zou het over 10 jaar anders zijn?

Oh chips sorry, je hebt gelijk. En sport kan natuurlijk alleen veranderen in hetzelfde aantal jaren als dat hij bestaat

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:23

Runa schreef:
superpony schreef:
De western sport bestaat al langer dan 10 jaar, dus waarom zou het over 10 jaar anders zijn?

Oh chips sorry, je hebt gelijk. En sport kan natuurlijk alleen veranderen in hetzelfde aantal jaren als dat hij bestaat


:')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:26

Runa schreef:
superpony schreef:
De western sport bestaat al langer dan 10 jaar, dus waarom zou het over 10 jaar anders zijn?

Oh chips sorry, je hebt gelijk. En sport kan natuurlijk alleen veranderen in hetzelfde aantal jaren als dat hij bestaat


Dat slaat werkelijk nergens op.

Je kijkt totaal niet naar de ontwikkelingen die al zijn geweest, hoeveel jaren daar overheen gaan en waarop dat gebasseerd is.

Alle ontwikkelingen zijn met behoud van het western, dus er zal altijd een knop op je zadel moeten bijv.

10 jaar voor veranderingen is helemaal niks. Dan zou het nu al een issue moeten zijn en dus ook in de USA, wil je dat het ooit aangepast zal worden.

En zoals beschreven en tig keer herhaald, zullen NIET western optomingen nooit geaccepteerd gaan worden.

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:08

Tja, een cap is natuurlijk ook absoluut niet western. Toch zie je dat inmiddels ook wel her en der.
Dus zeg nooit nooit zou ik zeggen.
Ik denk dat het zo bedoeld wordt. Dat western western moet blijven snap ik ook, maar dat mensen naar welzijn willen kijken ook. En dat er dan niet direct een ja op komt is ook weer begrijpelijk.
En dat de Nederlandse clubjes eerder bitloos zullen toestaan lijkt me ook niet raar.

We gaan het gewoon zien de komende jaren. Wie weet ben ik eerder gestopt met rijden voordat er bitloos toegestaan wordt. :Y) Ik maak me er in ieder geval niet druk om.

Achterom
Berichten: 23039
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:16

Leg me eens uit wat bitloos precies met welzijn te maken heeft? Want dat begrijp ik in al die jaren dus echt nog steeds niet.

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:41

Achterom schreef:
Leg me eens uit wat bitloos precies met welzijn te maken heeft? Want dat begrijp ik in al die jaren dus echt nog steeds niet.

Eigenlijk doelde ik in eerste instantie op de leeftijd van paarden bijvoorbeeld als welzijn. Maar sommigen vinden bitloos DE way to go. Als je een echt brede neusriem als sidepull gebruikt kan ik me voorstellen dat het zachter werkt dan een dun bit met hefboomwerking. Maar natuurlijk is alles te misbruiken, bit en bitloos. Echter, paardensport ligt natuurlijk in z'n geheel best wel onder een vergrootglas. Springruiters die elektrische sporen gebruiken, endurance paarden die dood neervallen, westernruiters die al 2 jarigen uitbrengen, enz. Dus vergeet niet dat er ook nog een opinie van buitenstaanders een rol kan gaan spelen.
Als een aantal bitloze voorstanders het goed weten te spelen en daarmee dus buitenstaanders ook weten te bespelen kan je best een verschuiving krijgen. Alleen uitleg geven over waarom een bit prima kan is bij sommigen niet genoeg.
Maar nee, welzijn is echt niet gewaarborgd als je bitloos gaat rijden. Bij boomloos ook niet, ijzerloos ook niet, en als je pas op een 4 jarige mag kruipen ook niet.