De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 16:57

Inderdaad de komende weken word rijden echt niet wat, sneeuw moet eerst helemaal weg zijn. Het is een leuk aangezicht maar baal er nu wel een beetje van. Hopen dat het snel voorjaar word zodat we weer meer regelmaat in het rijden hebben..

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:01

Petrichor schreef:
Inderdaad de komende weken word rijden echt niet wat, sneeuw moet eerst helemaal weg zijn. Het is een leuk aangezicht maar baal er nu wel een beetje van. Hopen dat het snel voorjaar word zodat we weer meer regelmaat in het rijden hebben..

Ik had gehoopt achter mijn paard te kunnen skiën, dat hebben we vaker gedaan, maar hier ligt gewoon amper sneeuw.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:11

Tja, hier is de bak bevroren, omdat het nat was geweest. Hij is doorgaans goed droog. maar dit was even teveel en de sloot werkt niet optimaal qua water afvoeren.

Sneeuw is hier per plek heel veel en amper wat, maar komt omdat we net schuin achter open veld zitten en daar heel erg veel wind vandaan komt. Heb ook weleens mijn nieuwe zand uit de wei kunnen scheppen.

Die paar weken dat je niet kan rijden, hoort erbij. Of je moet een binnenbak huren, maar ik zou nu niet op pad gaan. Paarden worden er echt niet slechter van. Hier niet althans, lopen 24/7 vrij rond.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:21

Er kan wel gestapt worden denk ik. De hoefslag was plat gemaakt en mogelijk dat het met bevriezen nu met maar -2 meevalt. Maar ik heb nu geen tijd en komend weekend zit ik onder het ijs. Dan maar even niet. Ze staan overdag buiten. Zadel ligt wel in de vrieskou, kan er vast ook wel tegen.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-02-21 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:27

Ik zou het gewoon even niet doen.

Heb met dit weer weleens in het bos een staprondje gemaakt, maar als de ondergrond of bevroren is of niet te zien, zou ik het gewoon niet doen.

Wel typisch dat ze dan alleen de hoefslag vrij maken. Daar rij ik nou net nooit.

Mijn spullen liggen en hangen gewoon in de schuur. Is een oudere schuur en gaan we dit voorjaar wel isoleren, maar nu komt er wat sneeuw binnen en het vriest er ook. Sneeuwt niet op mn spullen, maar gaat allemaal echt niet stuk. Als je twijfelt leg je het thuis of dek je het goed af.

Maar ik zou het nooit vol bij de verwarming leggen.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:42

Ik ga voorlopig gewoon niet rijden, lijkt mij super mooi in de sneeuw rijden maar ik durf dat niet. Wij hebben op stal vandaag een paddock gemaakt in de bak waar ze een paar uur per dag kunnen staan. Ik vind het in de wei op dit moment ook gevaarlijk, onze paarden staan normaal overdag buiten en in de avond binnen. Mijn paard heeft vandaag al een salto ik de wei gemaakt dus nu toch maar veilig een stukje van de bak afgezet, dan weet ik dat de ondergrond vlak is. :)

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:46

superpony schreef:
Ik zou het gewoon even niet doen.

Heb met dit weer weleens in het bos een staprondje gemaakt, maar als de ondergrond of bevroren is of niet te zien, zou ik het gewoon niet doen.

Wel typisch dat ze dan alleen de hoefslag vrij maken. Daar rij ik nou net nooit.

Mijn spullen liggen en hangen gewoon in de schuur. Is een oudere schuur en gaan we dit voorjaar wel isoleren, maar nu komt er wat sneeuw binnen en het vriest er ook. Sneeuwt niet op mn spullen, maar gaat allemaal echt niet stuk. Als je twijfelt leg je het thuis of dek je het goed af.

Maar ik zou het nooit vol bij de verwarming leggen.

Nou, nee hoor, het enige onderhoud aan de bak die er gedaan wordt doe ik zelf. Ik ben de enige die de bak gebruikt. Maar ik heb geen sleep en doordat de hoefslag het hardst is, is deze dus vlak. De rest is rul en mul normaal gesproken. Ik moet eigenlijk eens een ploeg zien te lenen waar een paard voor kan om de hoefslag los te trekken. Ik rij ook niet alleen op de hoefslag, eigenlijk erg weinig, maar ja, dat is gewoon in 10 jaar niet slepen het hardst geworden. En als een ander op mijn paard rijdt wordt de hoefslag wel veel gebruikt. De rest van de bak heb ik redelijk kunnen bijhouden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:28

Gewoon goed slepen of vrachtje zand bij. Ik heb nooit een hoefslag liggen.

Maar de bak is achterin iets anders dan voorin en ik heb wel voorkeur cirkels. Dat zie je, maar is na slepen zo weg. Wij hebben een sleep die overal achter kan; auto, trekkertje, zitmaaier, wat je wil. Ik vind met de auto het leukst...................Maar dat is wel een heel slecht argument en niet auto vriendelijk.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:06

Ik heb dus geen sleep en verder ook niets te zeggen over de bak. Als ik niet enig onderhoud doe, dan gebeurt er niets.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:30

Petrichor schreef:
Ik ga voorlopig gewoon niet rijden, lijkt mij super mooi in de sneeuw rijden maar ik durf dat niet. Wij hebben op stal vandaag een paddock gemaakt in de bak waar ze een paar uur per dag kunnen staan. Ik vind het in de wei op dit moment ook gevaarlijk, onze paarden staan normaal overdag buiten en in de avond binnen. Mijn paard heeft vandaag al een salto ik de wei gemaakt dus nu toch maar veilig een stukje van de bak afgezet, dan weet ik dat de ondergrond vlak is. :)



Is jullie wei zo onregelmatig dan?
Bij mij lopen ze gewoon op de wei nu , het is wel een bevroren ondergrond maar ze lopen er prima eigenlijk..
Heb ze ook aan de hand mee gehad het bos in gister en vandaag, wat prachtig was dat <3

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 03:16

germie schreef:
Ik heb dus geen sleep en verder ook niets te zeggen over de bak. Als ik niet enig onderhoud doe, dan gebeurt er niets.


Dat is toch tegenstrijdig wat je nu zegt? Je hebt er niks over te zeggen, maar bent wel degene die onderhoud doet..........

Sommige mensen maken zelf een sleep. Goedkoper kan je het niet maken..............

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:42

superpony schreef:
germie schreef:
Ik heb dus geen sleep en verder ook niets te zeggen over de bak. Als ik niet enig onderhoud doe, dan gebeurt er niets.


Dat is toch tegenstrijdig wat je nu zegt? Je hebt er niks over te zeggen, maar bent wel degene die onderhoud doet..........

Sommige mensen maken zelf een sleep. Goedkoper kan je het niet maken..............

IK doelde op zand er bij. Dat kan ik dus niet zomaar doen.
De hoefslag en 1 hoek zijn dus vlak en hard, daar helpt een sleep ook niet tegen. Daar moet een ploeg ofzo door.Dat zand is hard geworden. Een sleep maakt alleen vlak. Het moet ook vrij diep dan losgetrokken worden.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 10:34

Summerdreams schreef:
Petrichor schreef:
Ik ga voorlopig gewoon niet rijden, lijkt mij super mooi in de sneeuw rijden maar ik durf dat niet. Wij hebben op stal vandaag een paddock gemaakt in de bak waar ze een paar uur per dag kunnen staan. Ik vind het in de wei op dit moment ook gevaarlijk, onze paarden staan normaal overdag buiten en in de avond binnen. Mijn paard heeft vandaag al een salto ik de wei gemaakt dus nu toch maar veilig een stukje van de bak afgezet, dan weet ik dat de ondergrond vlak is. :)



Is jullie wei zo onregelmatig dan?
Bij mij lopen ze gewoon op de wei nu , het is wel een bevroren ondergrond maar ze lopen er prima eigenlijk..
Heb ze ook aan de hand mee gehad het bos in gister en vandaag, wat prachtig was dat <3


Eigenlijk valt dat best wel mee, maar bij de bak weet ik 100% zeker dat de ondergrond daar goed van is. :)

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:47

De wei is redelijk vlak en daar lopen ze nu op. Er liggen wel wat bevroren plassen. Ik heb dit weekend volgepland met ijsduiken, dus rijden wordt toch niet. Les maar afgezegd dus wegens bevroren bodem en nu maar wachten op dooi.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:20

Ik heb een binnenbak maar heb gewoon even geen zin om met min 5 op m’n paarden te zitten. :D

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:37

Popstra schreef:
Ik heb een binnenbak maar heb gewoon even geen zin om met min 5 op m’n paarden te zitten. :D

In een binnenbak is het meestal minder koud en heb je ook geen wind. Dus niet zeuren. :P

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:16

Popstra schreef:
Ik heb een binnenbak maar heb gewoon even geen zin om met min 5 op m’n paarden te zitten. :D


Is het in de bak nu -5?

Een winterstop als ze goed in conditie en vorm zijn kan prima.

Mijn (buiten) bak is nu dan wel bevroren helaas, maar met dit weer zou ik fysiek nooit in staat zijn om te rijden en dan zou ik mn paarden eerder in de weg zitten of niet correct rijden. Kan ook never nooit meer afstappen nu.

Normaal doe ik wel een rondje buiten, maar er lagen hier zoveel plassen, dat ik onder het sneeuw niet kan zien waar een ijsplaat ligt, dus neem het risico dit jaar niet.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:10

Mijn bak is open aan de lange zijdes en een kopse kant met daar Wind doek. Daarbij het zand nu gort droog is en 1 stofwolk als je gaat rijden (reining bodem) Kan nu niet gesproeid worden.
Mijn paarden zijn altijd op conditie. Ik doe enkel geen manouvres in de winterstop mar houd ze wel op gang. Dat weekje niks doen kan ook geen kwaad.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:57

Ik zit eens naar plaatjes van barrel racing zadels te kijken. Oh wat zou ik daar graag eens inzitten om te voelen hoe dat zit, opgesloten tussen de lepel en de horn. :D
Lijkt me heel stabiel zitten zoals die kinderzadeltjes, maar ook totaal geen bewegingsruimte meer. ;)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:19

Popstra schreef:
Mijn bak is open aan de lange zijdes en een kopse kant met daar Wind doek. Daarbij het zand nu gort droog is en 1 stofwolk als je gaat rijden (reining bodem) Kan nu niet gesproeid worden.
Mijn paarden zijn altijd op conditie. Ik doe enkel geen manouvres in de winterstop mar houd ze wel op gang. Dat weekje niks doen kan ook geen kwaad.


Daar zat ik net aan te denken. Je zal wel met een watertank slepen, dus altijd een vochtige bodem.

Een rustperiode wordt vaker gegeven en is best goed. Maar het voelt soms wel anders of het gepland is of dat je ze onverwacht verplicht niet kan trainen.


germie schreef:
Ik zit eens naar plaatjes van barrel racing zadels te kijken. Oh wat zou ik daar graag eens inzitten om te voelen hoe dat zit, opgesloten tussen de lepel en de horn. :D
Lijkt me heel stabiel zitten zoals die kinderzadeltjes, maar ook totaal geen bewegingsruimte meer. ;)


Dat is een vak apart en zie je in Nederland bijna niet. Barrel racen moet je echt heel erg goed opbouwen zonder snelheid in het begin en echt weten waar je in gaat sturen en hoe etc.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:51

germie schreef:
Ik zit eens naar plaatjes van barrel racing zadels te kijken. Oh wat zou ik daar graag eens inzitten om te voelen hoe dat zit, opgesloten tussen de lepel en de horn. :D )

Makkelijk genoeg na te maken... neem een kussen of opgerolde handdoek en doe die achter je rug tot je goed klem zit tegen de pommel/fork.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:59

superpony schreef:
germie schreef:
Ik zit eens naar plaatjes van barrel racing zadels te kijken. Oh wat zou ik daar graag eens inzitten om te voelen hoe dat zit, opgesloten tussen de lepel en de horn. :D
Lijkt me heel stabiel zitten zoals die kinderzadeltjes, maar ook totaal geen bewegingsruimte meer. ;)


Dat is een vak apart en zie je in Nederland bijna niet. Barrel racen moet je echt heel erg goed opbouwen zonder snelheid in het begin en echt weten waar je in gaat sturen en hoe etc.

Ik ga zelf niet barrel racen, hooguit een keer voor de lol om tonnetjes, maar dat gaat niet heel hard, maar dat is dan voor de souplesse. Maar echt, neeeeee. Lijkt me niets, maar ik vraag me gewoon wel eens af hoe zo'n zadel zit, want daar zit je echt voor en achter klem lijkt het.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:57

Komend weekend weer les. 2 weken niet gereden dan door de vorst. Het is niet anders.
Inmiddels is alle gevoeligheid uit het staartbotje verdwenen. En komt het weer terug na de les, dan vrees ik toch echt dat ik toch t.z.t. op zoek zal moeten gaan naar een beter zadel voor mij. Ik heb meerdere keren een Alamo zadel gereden, maar helaas ligt dat zadel niet goed op mijn paard. En daar heb ik geen last. 1 keer de proef op de som genomen om even kort te rijden met dat zadel op mijn paard met een pad voor boomloze zadels zodat je de schoft wel vrij kon leggen, en ook toen geen last.
Het is dus echt het zadel helaas, ook bij Engelse zadels geen last.
Een bontje op het zadel heb ik nog in overweging, maar dan ga je weer meer op je paard en je zadel zitten. Dus ik weet niet of ik dat wel wil. Dat zou misschien de makkelijkste oplossing zijn, maar het is feitelijk geen oplossing omdat het zadel niet bij mij past. Het vervelende is dat je het niet direct merkt, dus met een zadelpassessie wordt het ook lastig om er snel achter te komen. Als het eerste zadel irriteert, dan merk ik het een kwartier na het afstappen en dan zal ik het bij de volgende zadels ook merken.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:13

Maar als dit zadel geen vulling heeft en je daar last van hebt, maar je wil niet 'iets extra's' tussen je zit en het paard dan heb je dat toch met alle andere zadel die wél een vulling hebben zodat je geen last hebt van je stuitje ??

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:31

DubbelFun schreef:
Maar als dit zadel geen vulling heeft en je daar last van hebt, maar je wil niet 'iets extra's' tussen je zit en het paard dan heb je dat toch met alle andere zadel die wél een vulling hebben zodat je geen last hebt van je stuitje ??

Volgens mij heeft Garland een gelzitting. Het is niet dat ik direct wat zoek met 'vulling', ik denk dat het de vorm is van de seat. Want die Alamo heeft ook niet echt een vulling hoor. Maar is een geheel ander merk en zit ook echt anders. Iets op het zadel is vaak dikker dan iets 'in' de zitting. En het kan schuiven.
En met een stubben van 30 of 40 jaar oud heb ik dus totaal geen last. Ik heb eigenlijk altijd harde zadels gehad. Daarom is het ook raar dat ik het nu opeens voel.