Western zadel dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:46

Hilary schreef:
Nou ja, je kijkt natuurlijk naar de druk onder het oppervlak van het zadel. Als er meer druk is aan de voorkant, of juist achterkant, of juist in het midden, kun je bekijken waar die druk ontstaat tussen zadel en paard en daar je conclusies uittrekken. Je wil gelijkmatige drukverdeling (even heel kort door de bocht) en geen piekbelastingen. Maakt niet uit wat voor zadel je er dan op gooit.

Met een dressuurzadel krijg je dan zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=09Qmr6VIRto

En je kunt er onderzoekjes mee doen, bijvoorbeeld zoiets: https://www.researchgate.net/figure/Mea ... _221999859


Maar onder een engels zadel zitten kussens. Onder een westernzadel niet. Normaliter pas je zonder pad, maar voor die drukverdeling moet je dan feitelijk wel een pad kiezen en dan wordt het al minder nauwkeurig verwacht ik. En het hangt heel erg van de keuze van pad af dan.

Maar het zou ideaal zijn wanneer je kan meten en de uitslag ook kan vertalen naar het zadel. Net als wat DD beschrijft is een pasmal al niet 100% nauwkeurig en telt leeftijd van het zadel mee, kwaliteit van het leer en het schaapje etc.

Als zo iemand western zadels wil meten, zou ze eerst meerdere metingen moeten gaan doen om een soort standaard te krijgen en inzicht.

renate561

Berichten: 81
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:48

Ik weet niet of het al genoemd is, maar vergeet niet dat een westernzadel anders ligt dan een engels zadel. De engelse zadels horen ongeveer twee vingers achter de schouder te liggen. Westernzadels liggen verder naar voren.
Zou je eens een foto kunnen sturen van hoe je het zadel erop hebt liggen?

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 08:30

Afbeelding

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:07

Is je paard veranderd in bespiering? Hij is net zadelmak, schrijf je...
Of heb je al je twijfels over de ligging sinds je t zadel hebt?

Een Western zadel kun je niet zo gemakkelijk aanpassen en dus zul je bij een jong paard mss een paar keer van zadel moeten wisselen.
Daarom is het aan te raden om te beginnen met een (2e hands) zadel wat niet zo duur is, of beginnen met een Engels zadeltje of mss boomloos. Totdat het paard niet meer zo verandert in de bespiering; dan kan je voor een zadel gaan op lange termijn.
Hierdoor is het vaak mogelijk bij Westernzadels om je oude zadel in te ruilen.
Als je over 2 mnd nog niet tevreden bent, bestaat er dan de mogelijkheid om je zadel in te ruilen voor iets anders?

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 12:24

mairead schreef:
Is je paard veranderd in bespiering? Hij is net zadelmak, schrijf je...
Of heb je al je twijfels over de ligging sinds je t zadel hebt?

Een Western zadel kun je niet zo gemakkelijk aanpassen en dus zul je bij een jong paard mss een paar keer van zadel moeten wisselen.
Daarom is het aan te raden om te beginnen met een (2e hands) zadel wat niet zo duur is, of beginnen met een Engels zadeltje of mss boomloos. Totdat het paard niet meer zo verandert in de bespiering; dan kan je voor een zadel gaan op lange termijn.
Hierdoor is het vaak mogelijk bij Westernzadels om je oude zadel in te ruilen.
Als je over 2 mnd nog niet tevreden bent, bestaat er dan de mogelijkheid om je zadel in te ruilen voor iets anders?


Toen ik het zadel kocht was mijn paardje 4,5 jr. Hij was idd uit zijn eerst zadel gegroeid. Dit is zijn tweede zadel. Hij doe regelmatig grondwerk, dubbele longe, ect. Toen de verkoopster in november kwam heeft ze hem opnieuw opgemeten. De verandering was nihil.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:28

Ik vind de foto echt niet duidelijk, dus voor hulp van bijv ElCid zal je betere foto's moeten maken. Maar zo even snel lijkt het mij echt te smal voor. Lijkt te klemmen, dus schandalig als dat echt zo goed gepast is. Ben nu wel benieuwd naar de zadelpasser die je dit heeft verkocht.

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:40

Ik volg dit topic omdat ik binnenkort ook een westernzadel aan wil schaffen. En nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd wie je erbij gehad hebt. Mag natuurlijk via PB als je het niet hier neer wilt zetten.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:59

superpony schreef:
Ik vind de foto echt niet duidelijk, dus voor hulp van bijv ElCid zal je betere foto's moeten maken. Maar zo even snel lijkt het mij echt te smal voor. Lijkt te klemmen, dus schandalig als dat echt zo goed gepast is. Ben nu wel benieuwd naar de zadelpasser die je dit heeft verkocht.


Is inderdaad schandalig en al de 2e die ik deze week spreek met een slecht passend zadel van deze "zadelpasser" ( naam heb ik via PB gekregen) ...........
Een van de velen zadelverkopers dus zonder kennis van zaken!

Op bovenstaande foto zou ik eerder zeggen dat het zadel veel te wijd is, waardoor het te ver over schoft en schouders zakt en dus gaat knellen.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:05

Om het zadel goed te kunnen beoordelen zal het zonder de pad op het paard moeten liggen en op de juiste plek vwb de singelophanging.
Nu is de pad hoog in de kamer getrokken en lijkt het daar te klemmen, zonder pad kan het er heel anders uitzien.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:09

Daarom is er ook om een foto zonder pad gevraagd.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:10

Ik zou er een wonpad onder leggen. Mijn zadel past perfect, maar heeft ook de neiging om te gaan schuiven als er zo'n wollen pad onder ligt en de wol wordt nat. Dat is omdat het betreffende paard nogal een bolle buik heeft en wat overbouwd is. Met een wonpad heb ik dit niet.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:12

sevke schreef:
Ik zou er een wonpad onder leggen. Mijn zadel past perfect, maar heeft ook de neiging om te gaan schuiven als er zo'n wollen pad onder ligt en de wol wordt nat. Dat is omdat het betreffende paard nogal een bolle buik heeft en wat overbouwd is. Met een wonpad heb ik dit niet.


Maar als het zadel niet past is dat zinloos dus het is waarschijnlijk beter om eerst dat te checken voordat er nog meer uitgaven gedaan worden.
Als dat wel een oplossing is zou dat een uitkomst zijn dus we gaan het zien. Maar ondanks dat heb ik altijd mijn bedenkingen bij schuivende zadels; dan klopt er toch ergens iets niet al is het "maar" de plek van de rigging.

Jaceymila
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-18

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:23

Heb je een foto zonder pad eronder?
Het zadel lijkt nl te ruim

KikiKSA

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:56

Ik denk dat ik aardig kan inschatten welke zadelpasser hier is geweest aangezien er maar weinig met kale boom passen.
Als het diegene is wie ik denk dat het is kan je zeker wel spreken over een kundige zadelpasser.
Ik heb in ieder geval nog nooit issues gehad en heb inmiddels meerdere zadels door ze aan laten meten.
Ze neemt de zadels waarvan ze verwacht dat ze zouden kunnen passen allemaal kaal mee en als een zadel past zet ze deze ter plekke weer in elkaar. Dus de opmerking dat er 'toch misschien een andere boom in gaat' is echt niet van toepassing.
Ik begrijp dat je contact hebt gezocht met de passer via de mail maar niks meer hebt gehoord?
Soms glipt een mail er ook wel eens tussendoor dus misschien nogmaals proberen?
Ik ken in ieder geval genoeg andere passers die NIET met kale boom passen en daar zou ik dus echt geen vertrouwen in hebben.
De zadelpasser waarvan ik denk dat jij spreekt kan ik echt alleen maar aanbevelen bij iedereen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:25

KikiKSA schreef:
Ik denk dat ik aardig kan inschatten welke zadelpasser hier is geweest aangezien er maar weinig met kale boom passen.
Als het diegene is wie ik denk dat het is kan je zeker wel spreken over een kundige zadelpasser.
Ik heb in ieder geval nog nooit issues gehad en heb inmiddels meerdere zadels door ze aan laten meten.
Ze neemt de zadels waarvan ze verwacht dat ze zouden kunnen passen allemaal kaal mee en als een zadel past zet ze deze ter plekke weer in elkaar. Dus de opmerking dat er 'toch misschien een andere boom in gaat' is echt niet van toepassing.
Ik begrijp dat je contact hebt gezocht met de passer via de mail maar niks meer hebt gehoord?
Soms glipt een mail er ook wel eens tussendoor dus misschien nogmaals proberen?
Ik ken in ieder geval genoeg andere passers die NIET met kale boom passen en daar zou ik dus echt geen vertrouwen in hebben.
De zadelpasser waarvan ik denk dat jij spreekt kan ik echt alleen maar aanbevelen bij iedereen...


Dat werd niet gezegd. Je hebt ook passers die kale bomen hebben liggen en die passen. Dan komen ze met een zadel waar die boom in zou zitten en dat klopt vaak niet. Dat werd ook gezegd, dat je dan een zadel koopt met een andere boom.
De zadelpasser die jij noemt werkt anders dan de andere "bekende"

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:37

om een zelfde probleem, (en heb vermoeden zelfde pasmethode en bedrijf). Heb ik een jaar later een zadel gekocht bij country mill. Na dit gebeuren dacht ik dat ik een heel moeilijk paard had. Maar heb specifiek gevraagd naar die man (herman?) en na een paar proberen had hij zo "mijn" zadel. :D
Daarna heb ik weinig problemen meer ervaren. Nou ja nu schuift hij naar links/rechts maar dat is eigenlijk omdat mijn paard op dieet moet :+

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:38

Je kunt je paard meenemen naar Arthurs Westernstore in Vorstenbosch. Een mega aanbod aan zadels, en iemand die asboluut weet waar hij naar moet kijken. Op locatie kun je het zadel proberen, bevalt het niet, word er een ander gepakt. Of je neemt hem aan de longe, net hoever je paardje is in zijn opleiding

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:18

Hoe goed Arthur ook 'kan kijken', hij heeft nog steeds geen röntgenogen ;)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:20

DubbelDun schreef:
Hoe goed Arthur ook 'kan kijken', hij heeft nog steeds geen röntgenogen ;)


Maar hij heeft wel een drukmeting pad, erg veel keus in zadels en verreweg meeste ervaring. Anderen worden opgehemeld en daar zie ik ook met regelmaat niet passende zadels voorbij komen. Ik vind dat niet fair.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:27

Ikzelf vind arthur ook het fijnste , drukmetingpad en een ruime keuze. Van andere heb ik net zo goed betere en mindere verhalen gehoord. Maar de slechte ervaring heb ik toch met een zadelpasser die vrij vlug op bokt als aanrader genoemd word

Jaceymila
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-18

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:43

Mijn zadels komen allen bij Arthur vandaan en al jaren naar alle tevredenheid !

KikiKSA

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:48

Naar mijn idee blijft passen met de kale boom en ter plekke het passende zadel weer in elkaar zetten nog steeds het beste, en ook de enige juiste manier...
Ik weet ook niet beter dan dat er na het in elkaar zetten weer moet worden gereden om te zien of het zadel nog steeds goed ligt en ook voor de ruiter goed zit.
Als we het hier over dezelfde zadelpasser hebben is er altijd wel een oplossing te vinden en probeert zij niet alleen maar een zadel te verkopen.
Er zijn ook situaties waarin er gewoon geen passend zadel te vinden is voor de combi ruiter met paard en dan zal zij dit ook zeker aangeven en dus niets verkopen, hoe vervelend dit dan ook is.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:49

Zoals gezegd is een drukmetingpad ook niet alles en veel van zijn klanten zijn terugkerend omdat de (veelal nieuwe) zadels na een paar maanden niet meer passen. Maar hij ruilt ze graag in en verkoopt ook graag weer een nieuw zadel... wel met bijbetaling natuurlijk... ;)

Ik ben niet tegen of voor een bepaalde zadelpasser, ik ken er geen één die niet ooit eens een steek heeft laten vallen. Ik verbaas me alleen elke keer weer hoe mensen het blijkbaar normaal vinden en zadels kopen alsof het broodjes zijn.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:59

ik denk ook eerder te wijd van voor , toen ik mijn paard kocht zat daar een 1.5jr oud zadel bij nieuw gekocht en laten passen op stal ...

ik het paard gekocht en thuis met rijden schoof het zadel steeds naar voren en dook omlaag
met longeren klapperde het vreselijk op de rug

ik heb die zadel passer/verkoper gebeld maar mijn paard [ van 9 jr ] was uit het zadel gegroeit in 1.5 jr

nu had ik die persoon al niet hoog zitten na dat ik bij een vorig paard een zadel erop kon leggen met buildup pad zodat ze erin zou groeien

heb het zadel gelijk eraf gehaald en een zadel op maat laten maken ....en het verschil in de boom was gigantisch zadel paste voor geen meter veel te wijde boom........

als het bij fezelfde persoon gekocht is ??? snel op laten halen en geld terug!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:23

TijnnFaith schreef:
Je kunt je paard meenemen naar Arthurs Westernstore in Vorstenbosch. Een mega aanbod aan zadels, en iemand die asboluut weet waar hij naar moet kijken. Op locatie kun je het zadel proberen, bevalt het niet, word er een ander gepakt. Of je neemt hem aan de longe, net hoever je paardje is in zijn opleiding

En toch stond ik in zijn winkel toen hij tegen een andere klant zei; dit is een vrij standaard maat zadel en als hij niet helemaal past moet je er een dikkere pad onder leggen 8)7