Wat voor soort singel is fijner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:37

Ik had ook opeens singelproblemen door mijn professionals choice singel met schapenvacht, ook nog afneembaar = dus wasbaar, maar toch wondjes. Mijn zadelmaker raadde een anatomische singel of een banaansingel aan, met bont of neopreen maakte volgens hem niet zoveel uit. Gebruik nu een anatomische met een nep vachtje en dat gaat echt heel prima! Neopreen ben ik geen fan van, al heeft hij daar volgens mij nooit problemen van gekregen :o

Op de laatste foto die je post vind ik de singel ook wat te kort :P

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:46

Ik ben ook geen fan van neopreen, maar dit was nu ook puur om te proberen. Ik merk met rijden geen verschil en het feit dat ik dus al 3,5 jaar een verkeerde singel hebt maakt mij daar in ook behoorlijk onzeker. Niemand, werkelijk niemand, en oh er zijn veel mensen bij mijn pony geweest, die er ooit iets van gezegd heeft. En daar baal ik van.

Nu ontstaat er één keer een onschuldig wondje, waarschijnlijk zelfs doordat het wol te hard is geweest icm zand, en kijk nu eens waar we beland zijn :')
Ik droom momenteel zelfs over singels …..

Dus dan maar weer een 32'' proberen. :o?

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:52

Wat een korte singeltjes komen hier voorbij zeg!!! Op de foto's van Dubbeldun zien de singels kwa lengte er het beste uit.

Ik gebruik op al mijn quarters de maten 30'' (kort) en 32''

Wist überhaupt niet dat 22'' bestond. Is dat voor Shetlanders?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:53

:')

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:28

@popstra: En dan te denken dat die singel een 30" is :D

@denies: je moet écht die 22" eens opmeten... dat klopt écht niet. Volgens mij zit er een verkeerd maatplaatje op.

Overigens vind ik die singel op de laatste foto's ook te kort. Links is net aan, maar zou mijn voorkeur niet hebben. En rechts mag 10 cm langer.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 15:35

Opgemeten had ik al gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Dus een 32'' gaat ook te kort zijn? :')

Een 22'' naar 26'' scheelt zo'n 6cm.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:42

Ja, daar kun je niet anders van maken. Kwam die singel wel onder je paard zijn buik vandaan ?? :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 15:42

Afbeelding
Afbeelding

Ja hoor.
Zoals ik al zei, heb de singel al zo'n drie jaar. Genoeg zadelpassers & trainers er langs gehad die er allemaal niets over gezegd hebben. Ook nóóit geen problemen met de singel gehad.

Ik wilde nu alleen een nieuwe ...

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:58

Dit is echt een puzzeltje... snap er niets van :)

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:02

Ik heb een Fra, en dan redelijk lang.
Ivm met een kortere singel kopen, poosje weer met mn oude neopreen gereden, paard liet wel merken dat ze deze singel minder vond. Dus heb braaf de dure kortere singel van FRA gekocht :')

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 16:05

DubbelDun schreef:
Dit is echt een puzzeltje... snap er niets van :)


Begrijp je mijn 'ik voel me heel blond' gevoel nu? Haha. Ik druk het nog netjes uit.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:36

Ja, ik snap het nu wel :)

@ladypaard: zo duur is de FRA toch niet ?? Ik vind 55 euro een nette prijs voor een singel.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:09

Maar ik zou me niet zo vasthouden aan wat mensen zeggen of juist niet. Mensen zijn ook erg gemakzuchtig en zelfs sommige trainers letten niet op dingen of weten het misschien niet eens. Het kost ze soms klanten als ze zeggen dat dingen niet goed zijn.

Fleece zou ik ook echt nooit kiezen.

Natuurlijk is wol of mohair wat duurder, maar ik rij al 25jr western en heb nog spullen uit de begin tijd die echt nog steeds prima zijn. Goede kwaliteit betaald zichzelf echt terug.

Als mensen uit de engelse sport komen, moeten ze even wennen aan de prijzen van goede western tack. Geen idee wat een leuk sjabrakje kost, maar voor een wolvilten pad moet je toch minimaal 150-200 euro rekenen. Dat is dan even wennen. Maar ik heb er dan ook niet 30 in verschillende kleurtjes hangen.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:33

Wellicht helpt dit ;)

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 17:49

Dankjewel Kitty!

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:11

DubbelDun schreef:
@popstra: En dan te denken dat die singel een 30" is :D

@denies: je moet écht die 22" eens opmeten... dat klopt écht niet. Volgens mij zit er een verkeerd maatplaatje op.

Overigens vind ik die singel op de laatste foto's ook te kort. Links is net aan, maar zou mijn voorkeur niet hebben. En rechts mag 10 cm langer.

De singel komt bij Arthur vandaan....ik begrijp nu wel dat de maat niet klopt :')

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 19:47

Mijn eigen singel komt niet bij Arthurs vandaan. De singel die ik geleend heb zou ik niet weten.


..

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:17

DubbelDun schreef:
Ja, ik snap het nu wel :)

@ladypaard: zo duur is de FRA toch niet ?? Ik vind 55 euro een nette prijs voor een singel.



Wel als je dezelfde lengte gewoon hebt liggen :/

En de andere (nu te lange fra-singel) een half jaar oud was :')

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:37

xDenies schreef:
Mijn eigen singel komt niet bij Arthurs vandaan. De singel die ik geleend heb zou ik niet weten.


..


Mijn singels komen allemaal bij Arthur's vandaan en kloppen gewoon qua maten hoor. Heb vorig jaar nog voor mn ene ruin mn singels opgemeten en die van iemand anders om een maat te bepalen voor hem.
Koop er vaak, ook goede pads etc en nooit problemen. ( wel goede prijzen )

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:45

Ik heb eigenlijk alleen de OP gelezen, maar wilde graag even inhaken op de onderste singel van het lijstje: de Shoulder relief cinch. Ik ben daar namelijk super enthousiast over! Ik ben momenteel drie maanden op een ranch in Canada die trailrides doen, en zij zijn aan het overstappen op de shoulder relief cinch omdat hij zoveel meer ruimte geeft in de oksel, en door de vorm de druk veel beter verdeeld over het borsteen. Ik geloof dat ik ergens een goede foto heb met het verschil. Ik ga even zoeken.

Edit: gevonden!

Afbeelding

Ze rijden altijd in de bergen hier, maar met deze singels liggen de zadels ook veel stabieler, waardoor er minder of niet na-gesingeld hoeft te worden na een stukje rijden en voor een steile klim.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 07:59

superpony schreef:
Mijn singels komen allemaal bij Arthur's vandaan en kloppen gewoon qua maten hoor. Heb vorig jaar nog voor mn ene ruin mn singels opgemeten en die van iemand anders om een maat te bepalen voor hem.
Koop er vaak, ook goede pads etc en nooit problemen. ( wel goede prijzen )


Ik was ook niet degene met die opmerking. :) Ik kom er ook wel eens en ben laatst goed geholpen met toffe nieuwe rijlaarzen.


eilleen333 schreef:
Ik heb eigenlijk alleen de OP gelezen, maar wilde graag even inhaken op de onderste singel van het lijstje: de Shoulder relief cinch. Ik ben daar namelijk super enthousiast over! Ik ben momenteel drie maanden op een ranch in Canada die trailrides doen, en zij zijn aan het overstappen op de shoulder relief cinch omdat hij zoveel meer ruimte geeft in de oksel, en door de vorm de druk veel beter verdeeld over het borsteen. Ik geloof dat ik ergens een goede foto heb met het verschil. Ik ga even zoeken.

Edit: gevonden!

[ [url=m/Hz2nIt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze rijden altijd in de bergen hier, maar met deze singels liggen de zadels ook veel stabieler, waardoor er minder of niet na-gesingeld hoeft te worden na een stukje rijden en voor een steile klim.


Super bedankt hiervoor! Ondanks het prijskaartje ben ik ook enthousiast. Maar... ik wil wel de bruine variant met bont.

Hoe ervaar jij het systeem dat je een bepaalde laag er vanaf kan halen? Blijft dit een beetje intact? Klittenband word in mijn ervaring toch zwakker.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:48

Als ze hem zonder bont wil is er ook een goedkopere variant O:) €69,-
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:06

@eileen: het zijn idd fijne singels, maar op dat plaatje van jou vind ik hem nog steeds te laag liggen en als je paard zijn been naar achteren beweegt komt die nog steeds tegen de gesp aan.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:34

Ik zeg ook niet dat alles k*t is bij Arthur he ;) maar hij verkoopt wel eens ,,B keus,, en dan vooral tijdens de sale met Kerst en zal me niks verbazen dat er dan een verkeerde maat op een singel stond.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:38

Kitty_ schreef:
Als ze hem zonder bont wil is er ook een goedkopere variant O:) €69,-
[ [url=m/Yi8wK1.png]Afbeelding[/url] ]


Wat lijken die op de Fairfax singel! Heel interessant. Aan mijn Parelli Cruiser zit een Engelse singel van Fairfax inderdaad. Heel fijn. Ga me eens verdiepen in deze western variant voor mijn Fusion zadels!