Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 09:58

Hallo!

Ik ben opzoek naar een westernzadel voor een Quarter horse ruin van 1.55. Hij is bijna 5 jaar oud en ik ben nu rustig bezig met het zadelmak maken, alleen is dat zonder zadel vrij lastig :') Hij kent nu de barebackpad (met singel), hij heeft het westernzadel van mijn andere paard een keer op zijn rug gehad en ik heb er een keer zonder zadel opgezeten.

Voor mijn andere paard is Euro horse langs geweest, super fijn, maar uiteindelijk wel een redelijk prijzig tweedehands zadel gekocht, bijna 2000 euro. Op zich niet erg, want het moet passen, maar mijn andere paard was op dat moment al uitgegroeid en had ook al gewoon zijn bespiering. Hij doet nu dus ook al een aantal jaar met dit zadel (met controles uiteraard). Ik verwacht dat dit 'nieuwe' paard nog wel heel wat zal gaan veranderen, maar hoe snel gaat zoiets nu? Wat is de ervaring met hoe snel je weer een nieuw zadel nodig hebt? (en ja, ik snap best dat dit per paard heel veel verschilt, maar graag ervaringen) Hoe doen anderen dit met hun jonge paard?

Het mooiste zou zijn als ik nu gewoon een zadel kan kopen voor rond de 1000 euro, maar ik ben bang dat ik straks weer met iets van 2000 euro thuis kom omdat de zadels met een iets leuker prijskaartje dan weer niet passen ofzo := De prijzen voor het inruilen/verkopen van het oude zadel zijn volgens mij stukken lager dan waar je het zadel voor koopt, dus ik ga er maar niet van uit dat ik nog een leuke prijs terug kan krijgen voor het zadel wat dan niet meer past.

Dus, ik hoor graag ervaringen van anderen en tips zijn welkom :D

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:12

Ik heb uitsluitend zadels met een 3 way rigging, zo kan ik zelf de rigging aanpassen naar gelang het paard uitzet :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:06

Misschien nu 300 euro uitgeven aan een boomloos zadel dat lekker meegroeit? En dan de rest op je spaarrekening zetten zodat je over drie jaar als hij zeker weten niet meer verranderd je droomzadel kunt kopen.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:18

Je hebt een westernzadel (Deuber) waar je de boom van kan verstellen. Misschien is dat iets?

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:19

Ik heb toen der tijd mijn 5jarige arabiertje ingereden met een veelzeidigheids zadel, precies om het probleem en de kosten van western zadels te omzeilen.

Deze heb ik van toen tot nu (hij is nu 8jaar), dus in 3 jaar tijd, 2 keer aanlaten passen en afgelopen winter nalaten kijken en hij lag nog top. (bij Countrymill).
Toen hij 1 jaar onder het zadel was, toen was die 6 jaar, heb ik Eurohorse langs laten komen voor een western zadel. Zij heeft hem opgemeten en de periode erna in mijn budget range gekeken naar passende zadels. 2 Maandjes later kwam er een 2e hands Dale Chavez binnen en deze lag als een huis.

Inmiddels 2 jaar verder en na laten kijken door Countrymill, hij is nu iets te ruim geworden op de schoft. Hij is verder omhoog uitgegroeid. Dit nu tijdelijk opgelost met een Reverse Wedge pad en aan het sparen voor een Showzadel voor volgend jaar.

Me veelzeidigheids zadel houd ik lekker erbij voor het buitenrijden.

Boomloos is hier ook een optie voor, maar dan zou k wel voor een Bob Marshal gaan. Zelf ben ik er geen fan van, omdat je jonge paarden juist het makkelijker wilt maken om goed door te bollen van achter naar voren. Maar ik ken er genoeg die goed lopen onder boomloos.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:30

Hier ook boomloos gekocht met het idee om later een goed western boomzadel te kopen, maar die dingen zitten zo lekker dat hij nooit meer is weggegaan :=

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 16:31

Bedankt voor de reacties en het meedenken! Ik ben niet echt een fan van boomloos, ik zit daar zelf niet echt fantastisch op. Moet zeggen dat ik niet heel veel verschillende boomloze zadels geprobeerd heb hoor, maar ik denk dat mijn voorkeur toch uit gaat naar een 'normaal' zadel :P

Een simpel veelzijdigheidszadel kopen om mee te beginnen had ik ook bedacht, alleen vind ik dat dan ergens ook weer wat zonde.. Denk dat je dan ook al snel aan 600-800 euro zit en die moet je dan ook weer kwijt zien te raken. Want ik denk dat je die niet echt in kunt ruilen voor een westernzadel (misschien wel bij Countrymill, maar die komt niet aan huis :\ )

Euro horse heeft een 'jonge paardenplan', ze komen dan elke 3 maanden terug (kost je wel elke keer 85 euro), maar als je dan een nieuw zadel moet dan ruilen ze die in op het vorige zadel - 1 euro per dag dat je het zadel gebruikt hebt. Als ik na een half jaar dan een ander zadel moet dan heeft het zadel me dus 182,50 gekost voor een half jaar, dat valt nog wel mee..

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:43

Valt mee. Voor me vorige merrie heb ik paar jaar terug voor 350e een goede wintec gekocht en die nu voor 10euro met andere boom aangepast aan me nieuwe merrie. Die echt nog te dik en onbespierd is om een western zadel voor aan te laten meten.

Me ruin heb ik met een Massimo trail zadelmak gemaakt en het 1e jaar op doorgereden. Nu super voor buitenrijden. Die heeft me incl aanpassingen wel 1000e gekost, maar die houd ik voor altijd. Zo n top zadel voor dressur, hunter en buitenrijden primaaa.

Voor een goede boomloze ben je ook al snel 1000e kwijt dus ik zou zelf dan neigen naar een simpel wintecje en na een jaartje doorstappen.

Ik vind eurohorse echt top, het enige nadeel is dat hun nieuwe zadels van een merk zijn die je nergens anders echt kan inruilen. Plus hoog in prijs en iets minder in qualiteit en dus heel laag in waarde als je hem ooit ergens anders dan bij hun wilt inruilen.

Countrymill is wat dat betreft stukken breder. Maar je moet er wel heen. Wij combineerde het altijd met een weekendje of dagje veluwe. Dan is 2.5u heen en 2.5u terug rijden iets minder nutteloos.
Toen der tijd toen die van mij nog niet zadelmak was, fiets mee en in de veluwe fietsen en wandelen daar

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:44

Je hebt ook speciale pads voor als het paard nog wat bespiering op de rug mist. Deze kun je zolang gebruiken onder je zadel.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:54

Britt een Freemax dan? Ik vind ze echt super fijn zitten en ze zien er ook nog mooi uit voor een ''boomloos'' zadel.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:27

@britt: ik zou een afspraak maken met de boomloos passervice. Dan kun je diverse boomloze zadels (waar je vast nog nooit op gezeten hebt) proberen en misschien je ervaring bijstellen :)
Ella https://boomlooszadelpasservice.nl/ is zeer kundig en heeft veel merken van de betere boomloze familie. Dan heb je een goed zadel tegen een prijs beduidend lager dan de 2e hands van Eurohorse én je kunt er minimaal de jaren mee overbruggen dat je paard nog niet is uitgegroeid.
En misschien wil je daarna idd niet anders meer ;)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:16

Ik heb voor mijn jonge paard ook een boomloos gekocht. De barefoot Arizona (nut).
Na nog geen 10 x rijde paste zijn boom zadel al niet meer (zat wel een winterstop tussen).
Onder dit zadel merk ik direct verschil, ontspand zijn rug veel makkelijker, beweegt soepeler, loopt ruimer en reageert bizar goed op de zit voor een paard dat net onder het zadel is (en dat voor een tinker).
Het is echt de moeite waard om het te proberen! Ik ben ook altijd van de “gewone” zadels geweest (Billy c Horseman enz) maar zeer aangenaam verrast!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:21

xLianneZorro schreef:
Britt een Freemax dan? Ik vind ze echt super fijn zitten en ze zien er ook nog mooi uit voor een ''boomloos'' zadel.

Die zat voor mij als een boomzadel, Een barefoot arizona is voor mij een ramp.
Heb nu bob marshall maar daar moet je wel echt van houden denk ik.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:46

Ik rij dan wel geen western, maar met inrijden heb ik wel ervaring. Ik ben ook begonnen met een boomloos zadel tot hij volledig uitgezet en uitgegroeid was. Nooit spijt van gehad, was erg handig en ook licht om hem te laten wennen aan een zadel (om zelf op te pakken en er overheen te leggen, je hoeft zelf niet meer zo te tillen wat bij een jong paard soms handig is).

Boomloos heb je ook een western versie. Veel succes alvast!

Daihyo

Berichten: 88046
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:27

Azmay schreef:
xLianneZorro schreef:
Britt een Freemax dan? Ik vind ze echt super fijn zitten en ze zien er ook nog mooi uit voor een ''boomloos'' zadel.

Die zat voor mij als een boomzadel, Een barefoot arizona is voor mij een ramp.
Heb nu bob marshall maar daar moet je wel echt van houden denk ik.

Hier hetzelfde. Altijd boomzadels gehad (een stuk of 7 in 8 jaar tijd :+ ), maar nu alweer 1,5 jaar heel blij met mijn Freemax. Had ik veel eerder moeten doen. Het zit als een boomzadel, is wel flexibel, maar toch stevig. En aan te passen naar de groei van je paard. Ideaal. Inmiddels is de fork versmald met edges omdat mijn haflinger is afgevallen. Deze zijn er bij groei weer makkelijk uit te halen.
Afbeelding

Afbeelding

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Zadel kopen voor jong paard, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 09:54

De Freemax vind ik erg mooi! Maar ondanks al jullie adviezen ben ik tóch voor een boomzadel gegaan van Eurohorse. Via het Jonge paardenplan (wat ik niet kende toen ik het topic opende) is het goed te doen en weet ik zeker dat ik gewoon weer een nette prijs voor het zadel terug krijg.

Ik wil iedereen wel bedanken voor het meedenken!!