Positie westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:27

wat voor paard heb je peluchy?
ik heb criollo stokmaat 145 cm
vandaar dat ik dus ook korte maat moest hebben.

Een zadel vind ik wel een ding altijd hoor.Het wade zadel wat ik nu nieuw heb gekocht daar heb ik toch wel 3 jaar naar toe gewerkt.
Zadel gekocht, ingeruild, geld erbij ander zadel etc etc totdat ik dit wade zadel kon veroorloven.
Dit zadel gaat de rest van mijn carriere mee (ik ben 53) en blijft zijn waarde houden.
Heerlijk diepe zit, zeer stevige beugels en lekker grote knop om mn (reuma)polsen op te laten rusten.

Hoe ouder dit zadel gaat worden hoe mooier, nu nog zo nieuw dat je eigenlijk bang bent om er naar te kijken ;)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:28

Peluchy schreef:
Wat ik mij af vraag, als ik mijn paard inrijd met zo'n op maat gemaakt carbon westernzadel, hij is nu 6 jaar, riskeer ik dan niet dat hij over een jaar niet meer zal passen? Neen, 2000 euro is niet veel geld. Leder op zich is al zo duur, laat staan dat er een volledig zadel van gemaakt moet worden...


Mijn paard heeft zijn 1e maatzadel gekregen toen hij 5,5 was en heeft nu nog exact dezelfde boommaat. Qua rugvorm veranderd een paard niet of nauwelijks meer na 5,5 / 6 jaar. Toename in bespiering is eigenlijk nooit een reden voor het niet passen van een zadel; meestal heeft een zadel dan nooit goed gepast..................
Mijn Paint is wel breder geworden sinds zijn 1e zadel maar ik kan met de pasboom die ik heb zien dat de rugvorm nog exact hetzelfde is, ook zijn nieuwe carbon boom is die maat; hij is nu bijna 13!

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 00:59

connie64 schreef:
wat voor paard heb je peluchy?
ik heb criollo stokmaat 145 cm
vandaar dat ik dus ook korte maat moest hebben.

Een zadel vind ik wel een ding altijd hoor.Het wade zadel wat ik nu nieuw heb gekocht daar heb ik toch wel 3 jaar naar toe gewerkt.
Zadel gekocht, ingeruild, geld erbij ander zadel etc etc totdat ik dit wade zadel kon veroorloven.
Dit zadel gaat de rest van mijn carriere mee (ik ben 53) en blijft zijn waarde houden.
Heerlijk diepe zit, zeer stevige beugels en lekker grote knop om mn (reuma)polsen op te laten rusten.

Hoe ouder dit zadel gaat worden hoe mooier, nu nog zo nieuw dat je eigenlijk bang bent om er naar te kijken ;)

Hij is een kruising met koudbloed...ong 1m55 groot...
Ja heerlijk, zo'n zadel is al lang mijn droom....

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 01:03

ElCid schreef:
Peluchy schreef:
Wat ik mij af vraag, als ik mijn paard inrijd met zo'n op maat gemaakt carbon westernzadel, hij is nu 6 jaar, riskeer ik dan niet dat hij over een jaar niet meer zal passen? Neen, 2000 euro is niet veel geld. Leder op zich is al zo duur, laat staan dat er een volledig zadel van gemaakt moet worden...


Mijn paard heeft zijn 1e maatzadel gekregen toen hij 5,5 was en heeft nu nog exact dezelfde boommaat. Qua rugvorm veranderd een paard niet of nauwelijks meer na 5,5 / 6 jaar. Toename in bespiering is eigenlijk nooit een reden voor het niet passen van een zadel; meestal heeft een zadel dan nooit goed gepast..................
Mijn Paint is wel breder geworden sinds zijn 1e zadel maar ik kan met de pasboom die ik heb zien dat de rugvorm nog exact hetzelfde is, ook zijn nieuwe carbon boom is die maat; hij is nu bijna 13!

Ook als ze nog niet ingereden zijn? Verbreden zal hopelijk niet het geval zijn. Hij is nu veel te dik en moet echt vermageren....
Dus als ik het goed begrijp klopt het niet dat een paard na een paar maand al uit een maatzadel gegroeid is? Dat is zo moeilijk....daarom wou ik boomloos gaan en heb mijn vriend nu al overtuigd....
Nu, ik ga boomloos uittesten en anders mail ik je voor een simpel, licht westernzadel ;-), of de Deuber, we zien wel...

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:46

Ik heb toendertijd voor de freemax gekozen, omdat ik barefoot had en deze veel te slap vond om mijn paard mee in te rijden. Het zadel leek toen te passen, maar ik wist niet veel van ruglengtes ed. Jammer genoeg heeft ze een paar jaar stil gestaan vanwege gezondheidsproblemen. In de tussentijd veel geleerd over plaatsing en lengte zadel en toen bleek de freemax echt te lang. Ook door de oefeningen die we nu doen met meer rug gebruik, zie je dat ze last heeft. Ze reageert nu ook echt negatief er op, terwijl we alleen nog grondwerk doen. Op dit moment is ze 10 en dus nog niet doorgereden. Voor mij is het heel belangrijk dat ze een zadel heeft dat haar rug niet in de weg zit. Als tussenoplossing heb ik nu een recado in gebruik. En met deze krijgt ze het vertrouwen in zadels weer terug. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze straks gewoon weer blij onder het nieuwe zadel loopt. :D

@Elcid: ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. En helemaal hoe hij straks op haar rug ligt! Met de recado begint ze steeds zekerder te worden, dus ben echt heel benieuwd. :D

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:46

Citaat:
Ook als ze nog niet ingereden zijn? Verbreden zal hopelijk niet het geval zijn. Hij is nu veel te dik en moet echt vermageren....
Dus als ik het goed begrijp klopt het niet dat een paard na een paar maand al uit een maatzadel gegroeid is? Dat is zo moeilijk....daarom wou ik boomloos gaan en heb mijn vriend nu al overtuigd....
Nu, ik ga boomloos uittesten en anders mail ik je voor een simpel, licht westernzadel ;-), of de Deuber, we zien wel...


Nee, een paard is na een paar maand niet uit een, goed, maatzadel gegroeid. Dan zou elk paard binnen een paar maanden uit welk zadel dan ook groeien. Zoals ik al schreef heeft mijn Paint al 7 jaar lang dezelfde maat, het maatzadel van de Lusitano ligt er nu ca. 6 jaar op en past nog prima.
Zeker de zadels zoals wij die maken is de kans op "eruit" groeien minimaal. De meeste zadels, ook het gros van de "maatzadels" wordt gebouwd op standaard bomen in verschillende standaard maten, soms met een aanpassing. Dat werkt heel goed voor standaard paarden ( de bouw van Paints en Quarters is meestal vrij aardig standaard, al zijn daar natuurlijk ook verschillen in). Op het moment dat een westernzadel op een "niet" standaard paard wordt gebruikt ontstaan er nogal eens problemen. Arabieren, Haflingers, Belgen, KWPN'rs, etc. etc. worden, zeker in Europa, met westernzadel gereden en die wijken qua bouw, meestal, af van de standaard Paint/ Quarter.

Ik ben, persoonlijk, absoluut geen fan van boomloos ( de echte goede daargelaten en die zijn duurder dan onze maatzadels :o ). De ligging is vaak niet al te best, er is vaak een duidelijk piek in de druk op de rug ( zeker bij ruiters boven de 65 kg........), ze zijn vaak niet zo stabiel, etc. Een ( passende) zadelboom is uitgevonden voor het comfort van het paard omdat de druk dan verdeeld wordt over de paardenrug. Er wordt nogal eens gesuggereerd dat een boom er voor de ruiter in zit, dat is dus niet zo.
Overigens geven ook de meeste Engelse ( dressuur/ spring) zadels een piekdruk omdat het draagvlak veel korter is. Maar een boom moet dus wel passen en als die past is en blijft het de beste oplossing om een paarden rug te ontzien en te sparen.
Die piekdruk is op zich niet meteen een probleem als er niet lang gereden wordt ( veel boomloze en Engelse zadels zijn dan ook "sport" zadels) maar voor lange ritten is een boom dus wel aan te raden en eigenlijk voor jonge paarden ook omdat het ook de stabiliteit en drukverdeling ten goede komt. Een scheef zittende ruiter op een boomloos zadel verstoord de balans nog meer dan als die ruiter op een boomzadel zit.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:24

finnie je rijdt op een recado.....leuk! Op mijn vorige criollo ook altijd met recado gereden....

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:35

@connie64: als ik het me goed herinner was dit zadel ooit eens van jou. Klopt dat? Ik had toen contact met de vorige eigenaar van het zadel. Kan me vergissen hoor.. Zoek het nog even op. ;)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 13:53

ElCid schreef:
Citaat:
Ook als ze nog niet ingereden zijn? Verbreden zal hopelijk niet het geval zijn. Hij is nu veel te dik en moet echt vermageren....
Dus als ik het goed begrijp klopt het niet dat een paard na een paar maand al uit een maatzadel gegroeid is? Dat is zo moeilijk....daarom wou ik boomloos gaan en heb mijn vriend nu al overtuigd....
Nu, ik ga boomloos uittesten en anders mail ik je voor een simpel, licht westernzadel ;-), of de Deuber, we zien wel...


Nee, een paard is na een paar maand niet uit een, goed, maatzadel gegroeid. Dan zou elk paard binnen een paar maanden uit welk zadel dan ook groeien. Zoals ik al schreef heeft mijn Paint al 7 jaar lang dezelfde maat, het maatzadel van de Lusitano ligt er nu ca. 6 jaar op en past nog prima.
Zeker de zadels zoals wij die maken is de kans op "eruit" groeien minimaal. De meeste zadels, ook het gros van de "maatzadels" wordt gebouwd op standaard bomen in verschillende standaard maten, soms met een aanpassing. Dat werkt heel goed voor standaard paarden ( de bouw van Paints en Quarters is meestal vrij aardig standaard, al zijn daar natuurlijk ook verschillen in). Op het moment dat een westernzadel op een "niet" standaard paard wordt gebruikt ontstaan er nogal eens problemen. Arabieren, Haflingers, Belgen, KWPN'rs, etc. etc. worden, zeker in Europa, met westernzadel gereden en die wijken qua bouw, meestal, af van de standaard Paint/ Quarter.

Ik ben, persoonlijk, absoluut geen fan van boomloos ( de echte goede daargelaten en die zijn duurder dan onze maatzadels :o ). De ligging is vaak niet al te best, er is vaak een duidelijk piek in de druk op de rug ( zeker bij ruiters boven de 65 kg........), ze zijn vaak niet zo stabiel, etc. Een ( passende) zadelboom is uitgevonden voor het comfort van het paard omdat de druk dan verdeeld wordt over de paardenrug. Er wordt nogal eens gesuggereerd dat een boom er voor de ruiter in zit, dat is dus niet zo.
Overigens geven ook de meeste Engelse ( dressuur/ spring) zadels een piekdruk omdat het draagvlak veel korter is. Maar een boom moet dus wel passen en als die past is en blijft het de beste oplossing om een paarden rug te ontzien en te sparen.
Die piekdruk is op zich niet meteen een probleem als er niet lang gereden wordt ( veel boomloze en Engelse zadels zijn dan ook "sport" zadels) maar voor lange ritten is een boom dus wel aan te raden en eigenlijk voor jonge paarden ook omdat het ook de stabiliteit en drukverdeling ten goede komt. Een scheef zittende ruiter op een boomloos zadel verstoord de balans nog meer dan als die ruiter op een boomzadel zit.

Tja, hier kan ik echt niets aan toevoegen. Wat je hier beschrijft is oook 100 procent mijn gevoel.
Toch twijfel ik soms nog om toch boomloos in te rijden, omdat men zegt dat paarden er losjes onder bewegen, geen risico voor niet passen als het goed aangemeten is en ppaard kan er spiertjes onder ontwikkelen. Aan de andere kant geeft boomloos me vergeleken met een goed westernzadel zo'n slap gevoel. De Startrekk western die ik ooit test gereden heb viel mee, maar sommige andere voelden zo slap aan...
Ik ga denk ik doorsparen...
Gisteren artikel gelezen over carbon bomen, maar mijn idee is dat niets boven een maatwerk houten boom gaat....ik vermoed dat ik als ik de centjes heb, ga voor een maatwerk kort westernzadel met hele korte westernboom (bvb zoals je die hebt op maat voor Arabieren of Camargue type paardjes....)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:00

oww aha dat was het originele recado, is de enige in zn soort in nederland.....jaaah ik weet t, superzadel!!
Ben je er nog steeds blij mee?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:07

Waar heb je iets gelezen over carbon bomen dan? Aangezien het een nog gloednieuw concept is :o ! Puur uit nieuwsgierigheid, hoor. ( evt. per PB)

Er zijn inderdaad mensen die een houten boom met rawhide bekleed het ultieme vinden.........maar een echt goede houten/ rawhide boom op maat is duur ( rond de $ 650,-) , duurder dan carbon en niet sterker, maar wel zwaarder.
Daarbij hangt het ook af van hoe een carbon boom gemaakt is, er zijn bijv. ook gietbomen met carbon of houten bomen met een carbon laag ( i.p.v. rawhide).
Onze carbon bomen zijn gemaakt volgens hetzelfde procedé als racefiets frames en auto en boten carrosserieën gebouwd worden. Oersterk, onverwoestbaar en, wat ook heel fijn is in onze natte landje, ze kunnen prima tegen water......
Een houten boom zal, als het rawhide niet 100% goed om de boom heen zit wat bij de minder prijzige bomen nogal eens het geval is, vochtig kunnen worden en dan krijg je dus schimmel en rot. Daarbij heb ik houten bomen in mijn handen gehad die gebruikt worden voor het gros van de zadels, dat is letterlijk waaibomenhout, slecht geschuurd, slecht geplakt of zelfs met nieten in elkaar gezet. Laagje rawhide er over ( of soms een dun laagje plastic) en het lijkt allemaal prachtig mooi maar het hout is dan ze zwak dat het echt niks kan hebben.

Een paard beweegt ook losjes onder een goed passend zadel ;)

Maar wij kunnen ook zadels met houten bomen leveren, bekleed met rawhide of glasfiber ( sterker dan rawhide) :o in de juiste maat.

Het gebruik van houten bomen is hoofdzakelijk gestoeld op traditie, er zijn intussen materialen ontwikkeld die beter zijn dan hout of metaal en een er van is carbon :D maar is en blijft natuurlijk een persoonlijke keus. Op grond van onze bevindingen kiezen wij heel duidelijk voor carbon :j

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 14:13


Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 14:17

Finnie schreef:
Ik heb toendertijd voor de freemax gekozen, omdat ik barefoot had en deze veel te slap vond om mijn paard mee in te rijden. Het zadel leek toen te passen, maar ik wist niet veel van ruglengtes ed. Jammer genoeg heeft ze een paar jaar stil gestaan vanwege gezondheidsproblemen. In de tussentijd veel geleerd over plaatsing en lengte zadel en toen bleek de freemax echt te lang. Ook door de oefeningen die we nu doen met meer rug gebruik, zie je dat ze last heeft. Ze reageert nu ook echt negatief er op, terwijl we alleen nog grondwerk doen. Op dit moment is ze 10 en dus nog niet doorgereden. Voor mij is het heel belangrijk dat ze een zadel heeft dat haar rug niet in de weg zit. Als tussenoplossing heb ik nu een recado in gebruik. En met deze krijgt ze het vertrouwen in zadels weer terug. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze straks gewoon weer blij onder het nieuwe zadel loopt. :D

@Elcid: ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. En helemaal hoe hij straks op haar rug ligt! Met de recado begint ze steeds zekerder te worden, dus ben echt heel benieuwd. :D

Ik wou de freemax testen, maar misschien dan beter niet kopen als ik je ervaringen lees. Eens ik voorbij de 1000 euro uitgeef, spaar ik liever door voor stevig op maat gemaakt westernzadel.
Ja de recado, heel authentiek, maar ik ben er te zwaar voor ;-)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:23

Interessant artikel en vele verschillende meningen! Ik ben het niet overal mee eens, vooral niet als er gezegd wordt dat een houtenboom "feel" en "flex" heeft.........als dat zo is is die boom niet goed meer ;) .
Nog een ander voordeel van de carbon boom is de dikte van de bars, die zijn nl. veel dunner dan van een houten boom met het gevolg dat je dus veel "feel" hebt met het paard. Omdat je veel dichter op de rug zit kan je veel subtieler zithulpen geven dan bij een houten boom met een dikke pad. Wij gebruiken onder onze zadels geen pads maar wollen blankets, omdat de zadels perfect passen en er een mooie laag echt schaap onder zit, is er verder niks nodig maar het geeft daardoor juist veel meer gevoel met het paard.

Dat is ook meteen het nadeel van veel Engelse zadels met dikke kussens; het gevoel met het paard is daardoor veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:32

Of een boomzadel blijft passen heeft vaak niet zoveel te maken met de kamerbreedte aan de voorkant, maar vooral met de vorm van de bars (rails bij Engelse zadels) onder de zitting.

De breedte van de schouders is vanaf een bepaalde leeftijd namelijk vaak wel stabiel, maar veel paarden krijgen bij gewichtsveranderingen een andere rugcontour, zowel in de lengte als in de breedte. Als een paard bijvoorbeeld links en rechts van de ruggengraat mooie dikke rugspieren heeft liggen, dan is de bovenkant van de rug onder de kont van de ruiter vrijwel plat. Die bespiering trekt de rug bovendien omhoog en maakt de rug ook van bekken tot schoft rechter. Als je daar een boom op aanpast, dan heb je dus een boom die van bekken tot schoft gezien vlak is en van links naar rechts ook plat als je kijkt naar de hoek van de bars ten opzichte van elkaar.
Afbeelding

Als zo'n paard bespiering verliest, dan zie je dat de rugspieren verdwijnen en de ruggengraat hoger komt te liggen. De rug is in doorsnede onder het zadel dan niet meer plat, maar dakjesvormig met de ruggengraat als hoogste punt. Een slechter bespierde rug zal bovendien meer gaan doorhangen (er zijn geen spieren meer om de rug tegen de zwaartekracht in op te trekken) waardoor de rug van bekken tot schoft hol wordt.
Doordat dat paard gewicht/spieren verliest, een A-vormige rug krijgt onder de kont van de ruiter en bovendien een hollere rug krijgt van voor tot achter, dan past dat oude zadel op twee manieren niet meer: omdat de rechte bars nu op een holle rug liggen gaat het zadel bruggen, waarbij de voor- en achterkant van de bars in de rug prikken en het midden boven holle rug zweeft. En omdat de platte rug met verzonken ruggengraat veranderd is in dakjesvormige rug met hoge ruggengraat duwen de binnenkanten van bars aan weerszijden van de ruggengraat in de lange rugspier terwijl de buitenkanten van die bars zweven.
Hier zie je het probleem van de voorkant, maar midden onder de ruiter heb je hetzelfde probleem, en dat is de plek waar de meeste veranderingen optreden bij paarden die makkelijk van bespiering wisselen: niet alleen hoe hol het zadel is wordt dan een probleem, maar vooral ook de hoek waarin de bars ten opzichte van elkaar staan:
Afbeelding

Gelukkig zijn veel paarden heel stabiel in hun rugvorm qua bespiering en die niet meteen de rugspieren eraf gooien als ze een maandje stilstaan of ander voer krijgen, maar er zijn ook genoeg paarden die wel flink van rugvorm veranderen met elke verandering in voer/training (ik heb er zelf zo eentje). Je kunt dan nog steeds een op maat gemaakte boom kopen, maar je moet dan wel heel erg goed weten op welk moment je die boom laat maken (namelijk als hij op zijn bespierdst is), en de rest van het jaar alle fluctuaties in bespiering wegpuzzelen door pads met shims (wiggen) eronder te leggen waardoor je de niet-passende boom tijdelijk weer passend kunt maken tot het paard er weer in is gegroeid.

Dat is trouwens niet uniek aan boomzadels, want bij sommige boomloze zadels & paarden moet je ook regelmatig shims gebruiken om het verschil tussen meer/minder training en zomer/winter op te vangen zodat het zadel niet gaat schuiven/voorover kukelt/teveel op de ruggengraat komt te liggen. Doordat een boomloos zadel flexibel is zal het echter minder snel ergens drukken en veranderen de 'bars' automatisch mee qua hoek en holheid/rock als de ruiter erop gaat zitten, alleen zullen ze als ze niet passen wel vaak gaan schuiven, dus dan ga je weer puzzelen met singelbevestiging en shims.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:17

elcid, jij zegt toch dat paarden niet snel van maat veranderen maar xyzutu wel....ik ga hier ook mee met xyzutu, paardenruggen veranderen zeker wel, kijk alleen maar eens naar zomer en winterbeharing...dik speklaagje in winter, weinig of veel rijden....

geloof wel dat je veel op kan vangen met een goede pad maar je moet zelf wel altijd kritisch blijven en zo af en toe toch eens de boel checken!.

Verder geloof ik ook dat de meeste paarden toch wel goed reageren op een niet 100% passend zadel....als er nu een afdruk van mijn paard zijn rug gemaakt wordt durf ik te wedden dat over 4 maanden het er heel anders uit ziet.

Uiteraard moet je er zoveel mogelijk aan doen om alles zo goed mogelijk passend te maken maar helemaal 100% passend?....wel interessant om dit te volgen!

te zwaar voor je recado? ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.....wil je iets meer uitleggen?
Dan zou je ook te zwaar zijn voor ieder ander zadel of begrijp ik niet wat je bedoelt?;)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 15:37

Ik vind het ook super interessant! Thx voor jullie input!
Ik ken er zelf nog niets van, dus ben me wat aan het inlezen over westernzadels.
Voor zover ik het zie, is mijn mening dat het niet te zwart/wit bekeken mag worden.
Het ene paard is ook het andere niet. Je moet natuurlijk geen boom laten maken voor een paard die conditioneel niet in orde is of nog niet uitgegroeid is...
Mijne is bvb een tafelmodel. Enige wat hij zal doen, is afvallen nu hij begint te werken. Veel 'vet' ligt er niet bovenaan een rug, dus het zal voornamelijk zijn buik, billen, ribben en nek zijn die zullen verslanken. Een getrainde lange rugspier, zal niet extreem bol of hol worden is mijn idee. Trouwens, het paard moet juist die lange rugspieren leren ontspannen, niet opbollen, maar eerder 'rekken'.
Het zijn de buikspieren die vooral moeten leren werken en dragen tijdens bereden werk.
Als ik het zo bekijk, dan zit het probleem niet zozeer in de lange rugspieren, die zijn lang en vlak, dus naar mijn mening zullen die niet veel veranderen aan de hoek van de bars.
Wat denk ik wel sterk kan bijkomen met werken, zijn de spieren rond de schouders, de trapezius vermoed ik?
Afbeelding
Ik liet mij vertellen dat als je dit aangeeft aan de boom-bouwer of hoe die persoon ook officieel heet, dat die dan iets flair geeft aan de bars die over de schoft valt. Dat je dan moet werken met pads (trouwens, voorste deel van een westernzadel zit geen boom, is leder en kan zich dus gewoon meevormen)
Het is dus niet zo denk ik dat de rug plat waar de bars liggen, bij een normaal, volwassen, uitgegroeid paard zo sterk zal veranderen door te werken, tenzij het paard extreem afvalt natuurlijk door ziekte of zwangerschap...verderop ligt weer een 'bollere'spier dan de lange rugspier, de gluteus, maar daar mogen de bars in geen geval op komen te liggen. Dus in mijn ogen valt het nog erg goed mee ivm die verandering in hoek van de bars...als er maar gelet wordt op nog wat speling vooraan...om het bijkomen door training van de trapezius te kunnen opvangen...

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:42

connie64 schreef:
elcid, jij zegt toch dat paarden niet snel van maat veranderen maar xyzutu wel....ik ga hier ook mee met xyzutu, paardenruggen veranderen zeker wel, kijk alleen maar eens naar zomer en winterbeharing...dik speklaagje in winter, weinig of veel rijden....


Ik zeg dat de vorm van de rug niet zal veranderen, de wervelkolom zal qua vorm niet anders worden na de leeftijd van 5 a 6 jaar. Door vermagering/ vervetting, ziekte, ouderdom en vooral afname van spieren kan een zadel soms minder goed passen maar dan zou je dus voor zomer/ winter in veel gevallen al een ander zadel moeten hebben!!?? Een paard wat in normale conditie is en blijft zal vrijwel zijn hele leven met dezelfde boommaat kunnen doen, uitzonderingen daargelaten. De veranderingen zijn overigens zelden zo extreem dat de maat compleet veranderd. Daarom maken wij dus vrij korte bomen en passen we de vorm van de bars ook aan zodat een zadel eigenlijk altijd goed blijft liggen. Zoveel te langer een zadel ( of beter het draagvlak van een zadel) en zoveel te rechter de bars zoveel te groter de kans dat de zadelpasvorm minder zou kunnen worden.

De vorm van de rug, waar het zadel draagt veranderd dus niet of nauwelijks, speklagen en vermagering zijn een kwestie van goed management. Winterhaar is niet zo dik dat een paardenrug ineens een andere vorm krijgt............
Met een ( goede) pad kan je weinig tot niks opvangen, je kan alleen wat opvullen en de druk anders verdelen maar bij een goed passend zadel is dus alleen een blanket voldoende. ( In goed passende klompen draagt men ook dunne sokken ;) ).
Wij rijden onze paarden al jaren met dezelfde maat boom, zomer en winter, met veel en weinig trainen en we leggen regelmatig weer even de kale boom op de rug...........en die past dus altijd weer.

Een zadel wat na verloop van tijd, veel gezien bij "fabriekszadels" die na een maand of 6 "opeens" niet meer passen, niet meer goed ligt heeft waarschijnlijk nooit gepast. Doordat bij dergelijke zadels het leer niet "geblokt" wordt ligt het zadel in 1e instantie alleen op de skirts, die zakken in en dan komt de boom pas op de paardenrug te rusten en die past dan dus niet. Dat heeft niks te maken met een rugvorm en ook niet met meer of minder trainen of meer of minder eten of zomer/ wintervacht.

Maar het is een leuk verkooppraatje! Zo kan je mensen om de paar jaar een nieuw zadel verkopen en het oude laten inruilen. 3 x raden wie daar beter van wordt? Het paard en de eigenaar meestal niet :o

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 19:37

Ik hoorde beetje zelfde verhaal Elcid, ivm vorm wervelkolom.
Als het maar vakkundig op maat gemaakt wordt...
Ook ben ik van mening als je paard zo extreem vermagert en spieren plots invallen, dat je dan het verstand moet hebben om gewoon even niet te rijden tot paard weer beter in conditie is (bvb door gewoon lichtjes te grondwerken)
Wat is leder dat 'geblokt' wordt aub? Dat wist ik niet dat in begin het zadel enkel rust op de skirts, dus in feite bridget dat zadel dan als ik het goed begrijp...

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 20:06

Ik zat even te kijken naar jouw links, El Cid, dat roundskirt westernzadel op dat witte paardje is precies wat ik wil, ivm californisch rijden met Alex Zell....is dat ook een van jullie ontwerpen aub?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:51

Peluchy schreef:
Ik zat even te kijken naar jouw links, El Cid, dat roundskirt westernzadel op dat witte paardje is precies wat ik wil, ivm californisch rijden met Alex Zell....is dat ook een van jullie ontwerpen aub?


Dat is geen ontwerp van ons maar wel het type zadel wat wij maken; kort en het oude Oldtimer/ Vaquero type.

Overigens zijn de clinics van Alex Zell en Jeff Sanders ook heel leuk ;)

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:33

@Peluchy: ik raad je niet af om de Freemax te proberen. Verre van dat. Ik denk zelf dat de Freemax een betere boomloze oplossing is, dan veel anderen. Juist omdat hij minder flexibel is en dus meer draagvlak. De Freemax is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Vanwege de veranderde inzichten in draagvlak van de rug van het paard ed, zijn ze de zadels ook korter gaan maken. Mijn zadel is van 2012 en heeft dus nog de lange lengte. Mijn paard zelf heeft maar max 42 cm draagvlak op haar rug. De Freemax is ong 47 cm. En ja, daar heeft ze nu dus echt last van. De nieuwe Freemax zadels ( de short versie) is korter, maar nog altijd min 45 cm geloof ik. In ieder geval, te lang voor mijn paard haar rug. Vandaar ook de keus voor het zadel met de carbon boom. Deze is op maat voor haar rug en heeft als voordeel dat het lekker licht is. Maar, ik weet dat er veel mensen heel tevreden zijn met hun Freemax.

@Connie64: de recado bevalt nog steeds! Gaat ook zeker nooit meer weg. Maar, jouw wade zadel mag er ook zijn hoor! Mijn nieuwe zadel wordt iets soortgelijks... :D

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 21:46

Thx Finnie, we zijn er juist over aan het praten...we zijn beide wat bang voor boomloos omdat een westernzadel met boom toch steviger zit als ze eens gek doen tijdens galopjes in het bos. De freemax misschien testen, gewoon om te weten hoe het past, maar neig steeds meer naar kort, stevig westernzadel op maat. Zal hem grandioos staan. Ik mis zo erg die stevige fork ipv dat slappere boomloze. In stap en draf ben ik niet bang, maar voel me heel onzeker met boomloos in galop als ze eens bokken.
Is het draagvlak dan korter met die carbon boom dat van de freemax?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:57

Het draagvlak van de carbon boom kan precies zo kort/ lang gemaakt worden als nodig is. Ik heb geen ervaring met de Freemax dus daar kan ik niks over zeggen.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:15

@Peluchy: als je zeker wilt weten waar je voorkeur ligt, probeer dan gewoon eens de Freemax. Dan blijf je niet twijfelen en weet je veel meer waar je voor wilt kiezen. ;) Welk zadel je uiteindelijk kiest, hangt geheel af van jouw voorkeur en dat van je paard. Ik ben toendertijd op Barefoot overgestapt, vanwege alle problemen met westernzadels met een standaard boom. Het ene was heel scheef en zorgde bijna voor een kapotte rug van mijn paard toendertijd. Het 2e zadel bleek na een aantal jaar enorm te bruggen met alle gevolgen van dien. Paard was super sjaggerijnig van zadels en Barefoot was toen de oplossing. Jaren heel fijn op gereden. Maar, bij haar dochter was het een ander verhaal. Als beginnetje was de Barefoot lekker licht en ze vond het prima. Maar, een jong paard kan zijn spieren nog niet goed gebruiken. En toen dus op zoek naar een stevigere boomloos. Want was zelf ook allergisch geworden voor boomzadels. Freemax voldeed aan die eis en was ook nog eens een echt westernzadel! Wat wil je nog meer... :D
Maar ja, toen kwam de kennis over max lengte in draagvlak. En daarna over het gewicht. En je paard laat op dat moment overduidelijk zien wat niet gaat.
Dan ga je alles heroverdenken en op zoek naar nieuwe inzichten. Ik ben nog steeds voor boomloos. Maar, ik weet ook dat een goed passend boomzadel heel wat meer voordelen heeft. Aangezien ik er nu de mogelijkheid voor had, was de keus snel gemaakt. ;)
Wat het draagvlak betreft... dat is gemeten op max 42 cm op mijn paard. En voor zover ik weet is dat ook de maat van de boom. Mijn Freemax heeft een draagvlak van 47 cm.

@ElCid: dat klopt toch? Dat de boom max 42 cm zal zijn? Voor ik dadelijk helemaal verkeerde info geef. ;)