Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:34

Ik had van jou ook niet anders verwacht.....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:39

Trainers zijn dominant. Als trainers presteren, worden deze op een voetstuk geplaatst en nemen mensen heel veel voor waarheid aan. Ze kletsen zelfs hun trainers na en willen alles maar recht praten wat krom is.

In de dressuur zie je al jaren paarden in een krul en allerlei oefeningen doen. Het gros van de recreatie/wedstrijd ruiters wil dit na doen, dus grijpen alles aan, incl hulpmiddelen.
Dat is in de western niet anders.

Een twisted is niet om een ''gewoon'' paard van het bit af te krijgen. En al helemaal niet ipv teugels losgooien.
Een twisted wordt heel soms gebruikt door een trainer als een paard helemaal hard is gereden in de mond. Als een wannabe al met correctional heeft lopen rossen, moet je terug naar de basis om weer wat gevoel terug te krijgen. Op de GOEDE en tevens nette manier duurt dit best lang.

In de basis is het NOOIT nodig om een paard hiermee te rijden. Een jong paard inrijden krijg je goed aan de voorkant, door hem goed door zijn lijf te rijden en het verschil te leren tussen contact, druk en los.

Ik heb op verschillende paarden gezeten die een proefje bij de DRHA kunnen lopen en getraind zijn door bekende trainers. Het meerendeel doet een trucje en dat komt wel degelijk voort uit angst.
Een enorm verschil met een correct getraind paard.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:53

Citaat:
Een twisted wordt heel soms gebruikt door een trainer als een paard helemaal hard is gereden in de mond. Als een wannabe al met correctional heeft lopen rossen, moet je terug naar de basis om weer wat gevoel terug te krijgen. Op de GOEDE en tevens nette manier duurt dit best lang.
Dit klinkt alsof het paard eelt in zijn mond/ op de lagen kan kweken.
Vraag eens aan een paardentandarts hoe vaak die eelt op de lagen gezien hebben?? Ik denk nooit. (op de ziel veel meer, maar dát ziet niemand 8-) )

Dus als een paard hard in de mond is dan moet je nog harder/scherper inkomen om nog wat gedaan te krijgen??
Persoonlijk zou ik dan eerder naar een bitloze optoming grijpen. Dan verzacht je niet alleen 'het eelt op de lagen', maar ook in de ziel ;) en krijgt het paard misschien weer lol in zijn werk en komt ook de will to please weer terug.

En laten we niet gaan roepen van 'een neusriem kan net zo scherp zijn' want dat is ook een bekende onderhand...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:08

bruintje123 schreef:
Ik had van jou ook niet anders verwacht.....


Dank je :)
Dus die aansnoerdingen die ze in de klassieke sport om een paardenhoofd binden, om te voorkomen dat ze hun mond open doen, en daarbij tegelijkertijd het dier in zijn ademhaling belemmeren, die vind jij wél OK? Die zie ik hier op Bokt nochtans passeren met de regelmaat van de klok. En toevallig vind ik die niét OK. Dat mag, hé? Zoveel mensen, zoveel meningen.
Zelfde met zo’n pessoaspul om te longeren, waarbij het paard bij iedere stap die hij neemt zichzelf in de mond rukt, welliswaar met een ‘normaal’ trensje (maar dan meestal zo’n RVS en veel te dik ding wat in de mond gepropt zit), zodat hij niet anders kan dan zijn hoofd buigen, dat is allemaal wél OK?
Of zo’n boomloos ding, waarmee je gigantische drukpuntbelasting op de ruggengraat creëert, is dat dan OK?
En de gemiddelde manège, waar afgestompte paarden veel te dikwijls hetzelfde rondje lopen, met iemand erop die in de mond hangt, stampt en met een zweep slaat?
Ja, dat is OK, want dat kennen we, en dat is normaal. Ipv mensen van dierenmishandeling te beschuldigen, eerst even in eigen boezem kijken misschien.
@superpony : ik begrijp jouw standpunt, maar ik verheerlijk niemand, en loop niemand na, en ik praat het ook niet goed. Ik zeg gewoon dat je niet onnozel moet zijn en roepen dat een goede trainer dit nooit zou gebruiken. En dat het courant gebruikt wordt om jonge paarden zadelmak te maken. Niks meer.
@DD : in de laatste post volg ik je volledig. Een verreden paard breng je terug naar de basis op bosal of gewone snaffle. Niet met een nog scherpere optoming.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:10

Ik zeg alleen dat een trainer het inderdaad soms gebruikt als hij zo een verreden paard binnen krijgt. Zoals ik ook schreef, de betere methode, kost vaak meer tijd. Mensen die met probleem paarden aankomen, hebben vaak zelf lopen aanklooien, een ander laten aanklooien of een goedkoop paard gekocht en willen snel resultaat voor weinig geld. Dat is niet mijn keus, maar de praktijk.

Ik ken meerdere afgestompte paarden en die zijn braaf, kunnen een leuke show lopen, maar totaal niet als paard. Ik vind dat een stuk moeilijker werken.

Als ik nog dressuur ruiters lesgeef net zo goed. Paarden zijn bang voor de hand en bit. Blijven ine en krul lopen.

Mensen hebben zelf te weinig kennis en inzicht. Laten veel teveel bepalen door trainers en zien niet eens dat paarden presteren uit angst.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:14

Nee als ze op die manier gebruikt worden vind ik die net zo min oke.
Hoe kom je er bij dat ik dat wel zou vinden? Het zou prettig zijn dat ook niet in mijn mond te leggen.
En zoek maar op mijn berichten dan kom je dat ook tegen.

En inderdaad een pessoa of touwtje die bij elke stap rukken zie je mij ook niet gebruiken.
Net als dat ding dat nu zo in is dat over de schoft heen gaat en achter de ellebogen door wat zo lekker op die kwetsbare gedeeltes schuurt en trekt.

Zelf rij ik met een KK Ultra bit, geen rvs en niet dik, of als een paard at niet prettig vind ongeboken, dus nog meer dingen aannames van jou kant uit.

Boomloos doe ik ook al niet.

maneges heb ik ook al vaak genoeg commentaar op, kijk maar in mijn berichten, vooral als dat van die plaatsen zijn waar paarden niet buiten komen, heb ik ook bij andere stallen.
Of als ze juist in een modderpoel lopen. Want oh hij moet buiten.
Nee een paard moet fatsoenlijk buiten op een groot droog stuk. Anders cavia's gaan houden.

Een paard moet diervriendelijk gereden worden, anders gaan schaken.

En niet oh dat is nog slechter, dus dan praat dat mijn slechte gedrag wel goed.
Nee eerst zelf goed doen, dan verder praten.

Dus wat wil je nu zeggen???!! IPV allerlei aannames te doen die nergens op slaan
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 10-10-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:14

maar dan is het toch geen 'goede' trainer.. dan kan het een 'winnende' trainer zijn... :?

Dat het 'gebruikt wordt om jonge paarden zadelmak te maken" of waarschijnlijk tijdens het zadelmak maken is ronduit schokkend... ik kan me niet voorstellen waarom dat in hemelsnaam zou moeten...

Over de rest gaat het hier niet over.. maar daar is ook van alles mis mee..
het is niet zo dat omdat 'anderen' een neus dichtsnoeren dat een TW dan maar okee is, of minder erg.

Overigens komt het op mij wel over dat je het gebruik van een TW goedpraat, maar dat kan een interpretatie verschil zijn

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:14

Sevke, ik snap wat je bedoeld, maar ik ken echt niemand die het gebruikt om een jong paard in te rijden of te trainen. Ik ken ook weinig mensen die daar hun paard dan nog zouden laten trainen. Maar iedereen weet dat er veel gebeurt als je er niet bij bent.

Het is echter echt NOOIT nodig als je echt kan rijden en echt verstand hebt van paarden. Het is echt onkunde als je dit bit nodig hebt. Maar het kanw el tijdelijk het gevoel geven dat je iets fixt.

Persoonlijk vind ik dit bit levensgevaarlijk. Ik denk dat als ik het bij mn ene ruintje erin hang, ik echt alle hoeken vand e wereld ga zien en die rij ik met wat ik wil en bitloos en op halsring, ook in het bos. Maar dit bit gaat hij never nooit op een gewone manier accepteren.

Daar tegenover heb ik ook een paard staan waarvan de mond al jong kapot gereden is. Moeten mensen even naar komen kijken, kunnen ze zien hoe braaf paarden zijn en wat ze allemaal accepteren.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:16

superpony schreef:
Sevke, ik snap wat je bedoeld, maar ik ken echt niemand die het gebruikt om een jong paard in te rijden of te trainen..

Ik ken ze wel.. was laatst nog een topic over.. Titan heet dat paard :j

En de trainer waar ie nu staat, zal t ook wel gebruiken vermoed ik... maar dat weet ik niet zeker..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:18

Cer; de trainers die presteren vallen in de volksmond dan snel onder de betere/goede trainers. Persoonlijk kijk ik tegen niemand op en zijn er echt maar heel weinig waar ik echt respect voor heb. Ik was een grote liefhebber van de reining, maar dat is al een tijdje weg. Niet alleen door dergelijke trainers aan de zgn top, maar ook vooral door de mensen/klanten die het aanmoedigen.

Mensen doen echt alles om er maar 'bij'' te horen met hun paard in dat wereldje.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:20

Superpony, dat jij ze niet kent, wil niet zeggen dat ze er niet zijn... dat is wat ik bedoelde te zeggen. En als we het dan over mensen hebben die worldshows winnen, kunnen die moeilijk genegeerd worden alszijnde trainer. Aldanniet een goede....
maar nu gaat het wel heel erg offtopic :)

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:20

Een kijkje in de zadelkamer zegt al een hoop....
Of een beginnersles waar echte beginners met een shank op 2 handen rijden ...
En daar zitten 'grote namen' tussen, maar ook de 'manege om de hoek'.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:25

Ik ken behoorlijk wat mensen, maar die zouden het ook nooit accepteren. Dus dan is het in die groep mensen die ik niet eens wil kennen en bij de trainers die mijn fiets nog niet eens mogen lenen.

Alleen als je van zo iemand les hebt, heb je ervaring met een dergelijk bit. Wat ik dan wel een goede trainer vindt, zou het nooit aanraden. En die trainers en klanten doen het ook leuk en prima.

Overigens keek ik de laatste jaren alleen reining en heb ik nu weer 1 all round show gezien en draaide mijn maag om van de pleasure, trail etc ruiters, dus sluit die niet buiten, want dat was echt Raggen met de hoofdletter R. Helaas ook geaccepteerd, als je luistert naar de mensen langs de kant.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:31

SP, dat snap ik allemaal wel :j (en excuus voor het offtopic gaan) maar als de worldshow winnaars (dus de GROTE namen, niet de nederlandse of belgische sjakies op de hoek) die materialen gebruiken, kan je wel zeggen dat het geen goede trainers zijn, maar winnaarsgewijs gezien gaat die bewering dan wel een beetje mank.
Dan is het niet het niveautje 'leuk en prima' denk ik?

Dat is hetzelfde als zeggen dat een WK dressuurwinnaar niet kan rijden.. :')
Of iemand dat persoonlijk goed vind, staat los van winst.. denk ik?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:35

Volgens mensen die niet nadenken gaat dat mank. Met een beetje nadenken zie, voel je dat het niet is zoals het hoort.
Nu ken ik van de westernwereld geen namen.
Maar kijk ik naar de dressuur durf ik wel mijn kop boven het maaiveld uit te steken en te zeggen zoals Gal zijn paarden rijd dat ik vind dat hij niet kan rijden. Want daar heeft het niets meer mee te maken.
Dat heden ten dagen het beeld van dressuur zo kapot is gemaakt dat het goed gepunt word en iemand een winnaar kan worden met dat getrek en gepluk is wat anders.
Maar goed rijden nee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:39

Het is een soort pyramide. De grootste geven het voorbeeld en die wordt weer overgenomen door de grote daaronder en die geven het door aan hun klanten.

Hoe je traint is een beetje de manier die je volgt en wil volgen.

Een trainer die je paard eens flink aanpakt en je in geuren en kleuren verteld waarom hij dat doet en dan laat zien dat je paard daarna beter stopt kun je volgen of je tegen verzetten. Als zo een trainer vaak wint en mensen zitten in een bepaalde ''groep'' is het vaak volgen.

Mensen kunnen ook hun paard oppakken en verder zoeken naar een trainer die wel een fijne aanpak heeft en dat aanmoedigen.

Er zijn er al genoeg die openbaar al een stuk vriendelijker moeten zijn om ook in deze moderne tijd aan hun boterham te komen. Maar ik vergeet niks en weet de beelden van 20jr geleden bijv ook nog.

De trainer die goed presteert, krijgt vaak ook goede paarden te rijden. Brengen mensen hun goede paard naar een andere trainer, zal die wat meer kans krijgen om te winnen. Maar dan kost het misschien meer tijd om tot een zelfde prestatie te komen.

En eigenlijk vind ik ook niet echt dat elke WK winnaar zo goed kan rijden inderdaad. Ik wil inderdaad zien hoe iemand tot de prestaties komt en of iemand dat met meerdere paarden kan etc etc.

Dus dan krijg je weer; de trainer is dominant, want mensen/klanten missen zelf de kennis om goed te beoordelen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:41

Ergens hierboven werd een opmerking gemaakt over verzameling, dat het daarvoor nodig is om het paard 'van het bit af' te hebben, en dat daar zo'n twisten wire bit voor dient.
Dat je nastreeft dat het paard in zelfhouding loopt zonder steun te zoeken op het bit klopt, maar dat doe je heel nadrukkelijk niet door hem met een scherp bit te begrenzen ofwel negatief te conditioneren. Dat doe je door je training heel zorgvuldig op te bouwen, de balans van je paard te ontwikkelen en je paard op zit te rijden in combinatie met een paard dat fijn nageeflijk is in een lichte teugelverbinding. Het is namelijk niet een kwestie van gehoorzaamheid ('waag het eens om op het bit te leunen') maar van balans en lichaamsgebruik.
Als je echter een shortcut wil nemen naar een soort van schijnverzameling, dan zullen hulpmiddelen als dit twisted wire bit (twisted indeed ...) daar ongetwijfeld bij van pas komen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:46

Ik ken een paar western(wedstrijd)ruiters die ook les geven die deze bitten wel eens gebruiken. (en niet bepaald zachtzinnig) Dit zijn ook mensen die het heel normaal vinden met dressuurzweep hun paarden te trainen :? Ik rij zelf nu een kleine 20 jaar western en heb nog nooit een westernruiter/trainer met dressuurzweep hun paard zien trainen. Of er moet de afgelopen 10 jaar erg veel verandert zijn in trainingsmethoden.

Dubbeldun neem maar geen kijkje in een tuigenkamer van een professionele draverstal, nachtmerrie materiaal wat daar hangt. :r Dan is dit wire bitje nog heilig.

Cer toch komen deze grote trainers (ongeacht welke paardensport tak) steeds vaker in het nieuws om hun paardonvriendelijke trainingsmethodes, worden er onderzoeken naar gedaan en bestraft. Dus hoelang de grote namen het nog gaan volhouden met paardonvriendelijke trainingsmethodes is dan nog maar de vraag.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:49

@Bruintje en @SP, ja dat ben ik zeker met jullie eens :j

@Aikon: we mogen het wel hopen een keer...
maarre heb je nu wel of niet een westernruiter met een dressuurzweep zien trainen?

NB, over het algemeen heb je geen zweep nodig, want je hebt splitreins.. en die heb ik wel eens gebruikt zien worden :j Overlangs... ~~}> en dat komt aan hoor.. (nb, t is dat die smiley lacht, want grappig is het niet)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:23

Het probleem is dat alleen verandert wat je openbaar ziet en niet wat stiekem gebeurt.

Maar het is echt niet de schuld van de toppers/trainers. Het zijn de klanten die het volgen en aanmoedigen. Zonder klanten/fans/volgers ben je niet zoveel waard.

Ik ben niet echt bekend in het men wereldje, maar kwam bij menners op stal te staan en ben me rot geschrokken. Hadden volgen zeggen ook int niveau, dus tja.................

Waar ik dan ook weer op stal heb gestaan met mensen uit de drafsport die ik behoorlijk vriendelijk vond omgaan met hun paarden, ook naast de training.

Mensen zijn echt volgers. Ik zie nu ook alweer even een naam en manier groeien die ik 10x niks vind, maar het is nieuw, de marketing is goed en volgen doet volgen.

Toen ik jong was, zag ik veel barreren in de springsport en ik vond het toen deels al zielig, maar het was toch ook iets wat je gewoon zag en erbij hoorde. Het is enkele keren ook bij mij gedaan, maar ik vond het echt naar. Dan werd er gezegd; Als je wil winnen..................Aangezien wij met groot respect voor de trainer werden groot gebracht, deed je dat dan maar weer.
In de dressuur heb ik mn zweep weleens bovenhands moeten pakken en net zolang volop slaan tot mn pony ophield met verzet/slaan.
Voor mij resulteerde dit in stoppen met wedstrijden rijden. Mijn plezier was weg en van doel naar zonder doel was even een overgang.

Dat we zo weinig zijn ontwikkeld en de mensen die wel beter willen en ontwikkelen zo aan de kant worden geschoven of uitgelachen, naar beneden gehaald etc, is eigenlijk de omgekeerde wereld.

Maar zoals Georgina Verbaan vd week op tv zei; Je herkend beschaving aan hoe mensen omgaan met hun dieren.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:46

bruintje123 schreef:
Ik had van jou ook niet anders verwacht.....

dit dus.
Jij verwijt mij jou dingen in de mond te leggen. Dat doe ik toch helemaal niet? Ik vermeld juist enkele zaken die in de paardenwereld als gewoon normaal beschouwd worden door iedereen, die ik hier op de boktmarkt zie passeren, en die IK even erg, zo niet erger vind dan een tw.
Verder heb ik ook nergens in dit hele topic een waardeoordeel over de tw uitgesproken, dus gelieve mij ook geen zaken in de mond te leggen. De pot verwijt de ketel...

Het enige wat ik gezegd heb is dat een tw een heel gewone optoming is, die in ELKE tackbox van ELKE gerenommeerde/succesvolle/goede/whatever westerntrainer aanwezig is, en dat het heel normaal is voor hen om jonge paarden ermee op te leren. Eerder nog dan dat het een correctiemiddel is, wordt het gebruikt als basisoptoming. Daar hoef je niet onnozel over te doen, dat is de realiteit. Daarmee doe ik geen enkele uitspraak over de vriendelijkheid van het bit, ik zeg gewoon hoe het in zijn werk gaat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:55

Jij praat dit bit al het hele topic goed.
Vandaar dus mijn opmerking.

En ja dan leg jij mij in de mond dat ik aangesnoerde hoofdstellen wel goed zal vinden.
En zovoort.
Als ik dat nu ook maar ergens geschreven had was je opmerking terecht. Maar heb het er niet eens over gehad.
In tegenstelling van jou tegen over het tw bit en het goed praten van het gebruik. Waarop ik dan reageer.

Dus ja met een @ en mijn naam schuif je heel wat naar mij alsof IK dat maar gewoon zou vinden.
Dus nee geen pot en ketel.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:07

Waar praat ik dit goed? Ik vermeld alleen dat het een 'normale' optoming is in de sport, dat het courant gebruikt wordt, en dat het niet zo erg is als het eruit ziet MITS CORRECT GEBRUIKT. Dat is alles. En dat vind ik ook inderdaad. Is het een vriendelijke optoming ? nee, zeker niet. Kan het een nuttige optoming zijn? Ja, dat wel, mits in kundige handen.

En ik leg jou toch helemaal niet in de mond dat aangesnoerde hoofdstellen door jou OK gevonden worden? Waar schrijf ik dat? Ik zeg alleen dat IK (en ik spreek alleen voor mezelf) dat ook dieronvriendelijk vind, maar dat het gros van de paarden wereld dit WEL ok vindt.

Eerste blz op de boktmarkt :
- twee maal longeerhulp
-gogue
-bijzetteugels shet
-hackamore met grote scharen

hier valt toch ook allemaal wat over te zeggen, denk ik zo..., maar waar lezen jullie hier iets over? Nergens.
Dat was mijn hele punt. Een tw is geen zachte optoming, maar een gogue, bijzet en longeerhulp zijn dit evenmin. Toch staat niet heel bokt op zijn kop omdat iemand dit zoekt cq verkoopt. Daar wordt niet gereageerd met 'dierenmishandeling' en diens meer.
Dat is mijn hele punt. Ga niet zomaar wat roepen, maar lees je eerst in, en kijk in eigen boezem.
Dat jij dat allemaal niet gebruikt, fijn, dat is jouw keuze. Maar iedereen een mishandelaar noemen die een tw of aansnoerneusriem gebruikt, dat vind ik persoonlijk heel, heel erg kort door de bocht.

trouwens, en nu heb ik het wel specifiek tegen Bruintje123 : jij hoeft aan mij absoluut geen verantwoording af te leggen wat jij als optoming gebruikt. Net zoals ikzelf geen verantwoording wens af te leggen aan jullie wat ik als optoming gebruik bij mijn paarden. Ik had het over de algemene tendens in de sport. Dat iedereen moord en brand roept en schreeuwt als ze een westernbit zien waar ze geen verstand van hebben, maar dat er in hun eigen tak van de sport zeker evenveel dieronvriendelijk uitziende zaken als heel normaal beschouwd worden. En een zweep en sporen zijn daar nog de minste van.
Laatst bijgewerkt door sevke op 10-10-17 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:15

Ik kan nu niet goed kopiëren door gsm.
Maar de aparte vraagstelling als "die vind jij wél OK? "
Leg jij me wel dingen in de mond.
Of je moet voortaan maar geen @ meer gebruiken als je het zo algemeen bedoeld.

Ja iets wat een paard niet kan ontwijken zoals dit bit als dit is mishandeling. Want dit doet al pijn zonder ruiterhand. Puur door de vorm.
En over dit bit gaat dit topic.
Niet over die aangesnoerde neusriem die dat inderdaad ook is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:23

bruintje, dat is nu net het hele punt!! Ik stel de vraag : vinden jullie dit wél ok? niet jij alleen, gewoon iedereen die hier 'mishandeling' brult. Ik stel de vraag omdat ik benieuwd ben naar het antwoord, niet omdat ik veronderstel dat jullie dit ok vinden.

en twee, dat is ook net het punt : een tw, mits correct gebruik, kan perfect door een paard ontweken worden.
Daar gaat het juist over. Westernpaarden worden getraind om druk te vermijden/ontwijken. Als zo'n bit gewoon in de mond zit, doet het ook geen pijn. ER zit geen prikkeldraad op he, het is gewoon een gedraaid mondstuk. Dan heeft het dezelfde werking als een gewone snaffle. Pas als het paard het gaat vastpakken, ervaren ze dit als zijnde onaangenaam, en gaan ze dat vermijden. Als je eraan gaat zitten raggen, dan wordt het een pijnlijke zaak, en dit is dan ook iets wat je niet moet doen. Maar gerag aan een traditioneel bit is ook pijnlijk voor een paard. Daarom dat ik zeg : mits in kundige handen...
Wij rijden onze paarden met zo min mogelijk contact. In tegenstelling tot de klassieke sport. Vandaar dat dit bit in de klassieke sport onbruikbaar zou zijn. Je kunt een paard geen bit laten aannemen met een dergelijk mondstuk. Dat zou pas mishandeling zijn.