Toch maar een westernzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 21:58

Hallo!

Mijn Hannes is heel rond, dik, heeft een korte rug, en maakt nog wel eens een raar sprongetje. Normaal geen probleem, maar zijn zadel schuift, dus als hij een paar rare sprongen maakt, zakt het scheef, en lig ik er naast. Niet fijn. Hij heeft nu een 'normaal' engels dressuurzadel.

Ik heb er verschillende engelse zadelpassers naar laten kijken, en we komen niet echt tot een oplossing. Op het moment hebben we een Wintec wide (op een na breedste boom), en die is eigenlijk net iets te lang. We hebben een aantal andere zadels geprobeerd, maar tot nu toe nog geen een gevonden dat niet schuift. Mijn normale zadelpasser heeft heel eerlijk aangegeven dat een op maat gemaakt zadel waarschijnlijk ook schuift, omdat Hannes zo rond is.

Nu dacht ik zelf dat westernzadels over het algemeen langer waren dan gewone zadels, maar een collega vertelde mij dat westernpaarden allemaal van die bolle paarden met korte ruggen zijn. Dus dat een westernzadel best wel eens een goed idee kan zijn. Vandaar mijn vraag aan jullie:

Kan een westernzadel echt zoveel stabieler liggen op mijn ronde paard? En zo ja, waar haal ik een goed passend westernzadel voor hem vandaan? Ik heb zelf geen verstand van westernzadels, dus ik zoek dan een betrouwbaar (en liefst ook betaalbaar) adres van iemand die aan huis komt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:07

Ik denk dat een westernzadel wel interessant kan zijn inderdaad. Maar anders moet je eens beginnen met een 'roper' singel? Die zijn breed in het midden en smaller aan de kanten en die zorgen voor erg veel stabiliteit. Wellicht bestaat zo iets ook in de klassieke zadels. Western zadels zijn een pak duurder dan een klassiek zadel. Maar ik weet zelf (ik heb een ronde :p ) dat de singel erg veel uitmaakt. Ook de pad of dekje kan een verschil maken. Voor klassieke zadels bestaan er ook dekjes in puur vilt. Deze zijn vriendelijk voor de vacht, transporteren het zweet naar buiten toe en zijn ook erg goed als schokdempers. Bij westernzadels raad ik ook altijd een goeie vilten pad aan om mee te rijden.

Westernzadels zijn niet perce korter dan klassieke zadels omdat er meer leer aan hangt achter de boom en de drukpunten. Dan zou je al een roundskirt moeten gaan zoeken. Hoe groot is je paardje?

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:20

Inderdaad zijn de zadels niet perse korter, een en ander hangt ook af van de inchmaat van je zitting, oftewel de dikte van je achterwerk, je moet er natuurlijk wel in passen.

Een roundskirt is inderdaad het kortste en een goed aangemeten zadel en een goede pad een absolute must. Er zijn heel veel merken en maten en vormen bomen en zeker ook voor rondgeribte en korte paardjes.

Een merk en/of type noemen is geen optie, geen 2 paardenruggen zijn hetzelfde, kwestie van een goede zadelpasser zoeken en proberen maar.

Voorbeelden van zadelpassers zijn bijvoorbeeld country mill en evelien van Eurohorse, of arthurs westernstore.

Een kwalitatief goed westernzadel is wel prijzig, zelfs 2e hands, dus wel iets om mee te nemen.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:23

Ben wel benieuwd naar de foto van je paardje :p

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 22:31

Dank je wel voor jullie snelle reacties. Ik heb de roper singel even gegoogled, we hebben inderdaad zo'n soort singel geprobeerd, maar dat maakte geen merkbaar verschil. Een vilten dekje zou ik nog wel kunnen proberen.

Ik heb de sinds zijn 3e zijn stokmaat niet meer gemeten, maar ik schat hem zo tussen de 1.50 / 1.55 cm.

Hij heeft trouwens wel eens een westernzadel op gehad, zijn eerste echte buitenrit had ik uitbesteed aan iemand die graag zijn eigen zadel wilde gebruiken. Ik weet niet of jullie deze foto kunnen zien?

Afbeelding

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:46

Moet zeker doenbaar zijn hoor! Of een voorgevormde dressuur singel. Wanneer merk je het meest dat het zadel gaat schuiven?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:06

Op dieet zetten dan past je zadel straks gewoon weer. Ook beter voor je paard. Minder kans op hoefbevangen worden of EMS krijgen.

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 23:11

Het zadel schuift vooral bij het opstappen (als ik dat zonder krukje wil), of als hij rare sprongen maakt. Met gewoon rijden val het meestal wel mee. Tenzij ik hem vergeet na te singelen natuurlijk. :-) Ik word er een beetje moedeloos van, omdat ik best lang op zoek ben naar een goed liggend zadel. Vandaar dat ik ook richting western kijk.

Ik heb wel even de namen van Spekkie gegoogled, zo te zien komt alleen eurohorse aan huis met 2ehands zadels. Maar het prijsverschil tussen 2ehands en nieuw is niet zo heel groot, lijkt het.

Ja, op dieet is ie al. In de tijd van de foto had ik geen invloed op zijn voeding, inmiddels heb ik dat wel! :D

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:14

Al een Massimo geprobeerd? Ligt perfect op mijn ronde Connemaramerrie
( en die heeft echt een haast trekpaarden boommaat.....)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:17

Jeetje ik schrik wel van de foto qua gewicht. Daar krijg je misschien een passend zadel op maar mag hopen dat die zoveel afvalt dat je zadel straks niet meer past.

Je zou voor tijdelijk kunnen kijken naar een dekje wat grip geeft tegen het schuiven en bijvoorbeeld een Fairfax singel als je een zadel hebt welke verder qua boom en kussens past.

Ik rij zelf met een rond paard waarop veel schuift met een Trekker Luxus. Deze heeft een verstelbare voorkant die je zelf breder en smaller kan zetten wat je kan schelen als je paard gewicht verliest.

Nieuw zadel zou ik pas over een kilo of 50 a 100 aan denken en eerder niet. Zonde van je geld.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:23

Je hebt inderdaad eurohorse ook zij verkopen alleen de "betere" merken zadels daarom hebben hun tweedehands zadels ook een hoger prijskaartje omdat deze nieuw ook al duur zijn. Arthurs westernstore heeft ook (nieuwe) zadels in een meer betaalbare klasse. Ik heb bij hem ook m'n zadel weg en Ben er erg tevreden mee.

Wel zou ik alvorens je gaat kijken naar een ander zadel je paard flink op dieet zetten en dan pas kijken naar een ander zadel anders blijf je bezig met een ander zadel.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:24

Ja inderdaad vermageren is de beste optie, maar dan nog kan je 'problemen' hebben met de ronde rug.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:25

Hippe_Hannes schreef:
Het zadel schuift vooral bij het opstappen (als ik dat zonder krukje wil), of als hij rare sprongen maakt. Met gewoon rijden val het meestal wel mee. Tenzij ik hem vergeet na te singelen natuurlijk. :-) Ik word er een beetje moedeloos van, omdat ik best lang op zoek ben naar een goed liggend zadel. Vandaar dat ik ook richting western kijk.

Ik heb wel even de namen van Spekkie gegoogled, zo te zien komt alleen eurohorse aan huis met 2ehands zadels. Maar het prijsverschil tussen 2ehands en nieuw is niet zo heel groot, lijkt het.

Ja, op dieet is ie al. In de tijd van de foto had ik geen invloed op zijn voeding, inmiddels heb ik dat wel! :D

Ja snap ik, hoe stap je op?

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 23:26

Citaat:
Nieuw zadel zou ik pas over een kilo of 50 a 100 aan denken en eerder niet. Zonde van je geld.


Dank je wel, dat je me nog even met beide benen op de grond zet. Hier heb je zeker gelijk in!! Inmiddels is hij wel al afgevallen, ik kan zijn ribben weer een beetje voelen. Maar er mag zeker nog een beetje meer vanaf, voordat ik een duur 'nieuw' zadel koop.

Trekker Luxus is boomloos zie ik? Ik heb wel eens boomloos geprobeerd, maar dat werkte echt niet voor ons. Schuift jouw zadel niet?

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:52

Ghost boomloos heb ik ook erg goeie ervaring mee. Is betaalbaar en kan je in verschillende uitvoeringen hebben!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:38

Trekker Luxus is semi boomloos.
Zit een leren boom in heb ik mij laten vertellen.
Heb er zelfs korte kussens onder en verder een normaal dekje. Geen last van schuiven.

Mocht je in de buurt wonen dan pb maar. Kan je altijd even hem ophalen of dat ik er mee kom om te kijken of het je wat lijkt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:39

Hippe_Hannes schreef:
Trekker Luxus is boomloos zie ik? Ik heb wel eens boomloos geprobeerd, maar dat werkte echt niet voor ons. Schuift jouw zadel niet?


Het ene boomloos is het andere niet. Dat je één merk/uitvoering hebt geprobeerd en dan zeggen dat het niks is, is net zo gek als zeggen dat één boomzadel niet past dus dat boomzadels dan niks voor jou (of jouw paard) zijn.

Wat was het boomloze dat je hebt geprobeerd?

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 14:17

Citaat:
Het ene boomloos is het andere niet.


Nee, dat is waar, ik heb er een paar geprobeerd via kennissen, ik was er niet zo kapot van, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat alle zadels zo zijn. Ergens lijkt het me wel een goed idee, omdat hij nog een hoop gewicht kwijt moet.
Citaat:
Ja snap ik, hoe stap je op?


Eh... ene voet in de stijgbeugel, 1 hand manekam, ander hand... eh... tjee... denk ik nooit zo over na. :+ Ik probeer met opstappen wel mijn gewicht zo veel mogelijk recht boven hem te houden, en niet in de beugels te gaan hangen, anders ligt het zadel gelijk naast hem. Maar zoals gezegd, meestal gebruik ik een opstapje.

Citaat:
Al een Massimo geprobeerd?

Nog niet!! Ik zet hem op de lijst! :D


Wat overgewicht betreft.... hij staat bij een paard dat moeite heeft om op gewicht te blijven. Nu hebben we wel een systeem waarbij Hannes beduidend minder krijgt dan de andere paarden. Nog minder wordt moeilijk, dus ik zoek de oplossing in meer beweging. Maar ja, als je dan een jolig paard hebt, en een zadel dat schuift, dan is dat niet zo heel fijn rijden. Morgen ga ik in ieder geval even naar de paardenwinkel, vilten dekjes zoeken!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:47

Wat dacht je van een Silverado zadel? Worden volledig aangepast aan je paard, maar kunnen nog altijd daarna aangepast worden door andere fork, kussens etc. Zijn ook in extra korte maatjes, wat me ideaal lijkt voor je fjord ook. Ik heb nu zo'n zadel besteld en ben zelf reuze benieuwd. Zadels zijn semi-boomloos, hebben dus een lederen boom, maar doordat ze panelen hebben kunnen ze met gewone westernpads gebruikt worden. :) Het zadel is ook gewoon stevig, niet zo'n pannenkoek als de gewone boomloze zadels zoals Barefoot etc. Ik heb nu een Trekker (wat eerder ook vernoemd werd) en die zijn ook gewoon stevig, maar flexibel.
https://www.silverado.de/de/sattel/saettel

Een andere optie zijn de Freemax zadels. Die zijn wel 62 cm lang en dus te lang voor mijn Tinkers bijvoorbeeld. Dit zadel moet zich ook eerder mooi kunnen zetten 'rondom' je paard. Ik heb eentje van een vriendin op mijn Tinker mogen leggen en de helft van de skirt lag gewoon te zweven. Zadel lag echt 'op' ipv 'rond' paard. Daarom raad ik je sowieso aan om dan een nieuwe te kopen zodat die zich volledig kan 'zetten'.


Ik zou als ik jou was sowieso naar een westernzadel zoeken met enige aanpasbaarheid. Zeker als je Fjord nog moet vermageren. Iets in de aard van een Continental Equiflex zou ook nog kunnen denk ik. Dit zijn boomzadels.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:03

Barefoots zijn allang geen "pannenkoek" meer :P
We noemen het ook eigenlijk geen boomloze zadels meer sinds die tijd, maar flexibele zadels :)

Met het VPS-systeem er in zijn het flexibele zadels geworden die je echt niet meer helemaal dubbel kan vouwen, ze buigen nog door zoals een paardenrug door kan buigen maar dat is het :)

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:11

mijn ervaring is dat als er iets schuift op zo'n bolletje, dan is het een boomloos zadel wel. Heb zelf op die manier wel eens onder mijn paard gehangen :o
Zou je aanraden naar eurohorse te gaan en vooral te letten op het punt waar de singel op het zadel bevestigd is, als dat goed is en je hebt een mooi western boomzadel zit je als een huis, ook bij rare moves.
Succes!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:03

In mijn boomloze zadel zit ik met 180-graden-draai-wegsprint-acties in het bos nog steeds als een huis :j

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:30

Je paard is breed, en wat overbouwd. Mijn oversized Merens heeft dezelfde bouw. Zijn Massimo dressuurzadel maat 42 heb ik te koop staan, perfect voor korte brede ruggen. Schuift niet. Als je in de buurt van Hulshorst woont mag je die wel passen.

Wij rijden nu trouwens met een Continental equiflex westernzadel maat xxl. De zitting van deze zadels is semi-flexibel en vormt zich naar de rug zodra het warm wordt. Ligt heel goed en schuift ook totaal niet. Zoiets zou ook ideaal zijn voor jullie. Ik heb deze laten aanmeten bij de Countrymill.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Toch maar een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:32

Ben dan stiekem wel heel benieuwd hoe hij er nu uit ziet :)

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:19

mystery1980 schreef:
mijn ervaring is dat als er iets schuift op zo'n bolletje, dan is het een boomloos zadel wel. Heb zelf op die manier wel eens onder mijn paard gehangen :o
Zou je aanraden naar eurohorse te gaan en vooral te letten op het punt waar de singel op het zadel bevestigd is, als dat goed is en je hebt een mooi western boomzadel zit je als een huis, ook bij rare moves.
Succes!


Dat heb ik gelukkig nog nooit ervaren met mijn Freemax. Dat is gewoon een stevig zadel, dat fijn ligt. Ik heb overigens een ronde haflinger, waarbij ik tot nu toe nog maar 1x last heb gehad van een schuivend zadel en dat zadel paste niet goed. Vorm was niet passend op zijn ronde rug.
En inderdaad wel opstappen met een krukje, dat is al zoveel beter.

De equiflex is zeker ook een goed idee. Daar hoor ik ook pisitieve verhalen over.