Muildier zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
winnertje
Berichten: 92
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: halsteren

Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 10:01

Ik ben op zoek naar een western zadel voor een muildier. Hij is ongeveer 1,50m.

Kan iemand mij hieraan helpen of tips waar ik kan zoeken?

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:03

barefoot ?

Smaai
Berichten: 311
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:23

Arthur's Westernstore in Vorstenbosch. Arthur rijdt zelf ook op een muildier.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:31

Evenals paarden, zijn geen twee muildieren hetzelfde ;)

Zou je adviseren een goede zadelpasser te laten komen (bijvoorbeeld bovengenoemde) en een juist zadel OP je dier te zoeken.

Succes!

En ben benieuwd naar je muiltje :o
Heb je een foto?

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:22

Guichard zegt o.a. speciale muildier/muilezels-zadels te maken. (guichard-sellier.fr)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:24

Freemax western is misschien wat?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:45

Omdat je op zoek bent naar Western harnachement verplaats ik je topic naar [WN-TR] de Western Tackroom.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:27

Boomloos heeft vaak een grotere paskans. Muildieren hebben iig geen makkelijke rug.
Keek eens op silverado.de onder baumlos. Dat zijn westernzadels die kort tot zeer kort zijn en door de verwisselbare kussens en pommels een grote paskans geven.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:01


Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:31

Ja bij Arthurs Western store. Hij kan je vast wel helpen. Hij rijd al een paar jaar zelf op zijn muildier.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:39

Wat ik weet van Amerika is dat er daar veel met boomloos gereden wordt en vooral de Bob Marshal erg populair is.

Het hangt ook sterk af van het type rug van je muildier.

Er zijn inderdaad echte muildier zadels en dan vooral voor muildieren met ruggen die meer op ezels lijken .

Langoor hier op bokt gebruikt wel boomzadels maar ik weet even niet welk merk.
Zij heeft 4 muildieren waar ze mee rijdt.

Wist niet dat Arthur een muildier rijdt, jammer, had ik hem bij de kerstsale eens kunnen zien.

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:51

Ik zou zeker niet voor een boomloos gaan (beetje opletten want de amerikaanse muilen zijn dikwijls heel anders dan de Europese, zij fokken daar met heel andere ezels dan hier).... muildieren hebben geen gemakkelijke rug, en ik spreek uit ervaring, heb zelf 4 grote rijmuildieren.... wat bij alle 4 bij mij het probleem was is het naar voren schuiven van het zadel.... muildieren hebben meestal smalle ezelschouders waarachter een rechte doorgaans brede rug komt..... met mijn eerste muildier ben ik in samenspraak met een zeer "openminded" zadelmaker op zoek gegaan naar iets "engels" wat zou kunnen passen en daar zijn we na veel testen en passen uitgekomen op een ijslanderzadel wat ik met een smalle singel met enkele gesp aan de voorstoot gebruikte en een gewone dubbelgegespte sangel aan de 2 achterste stoten..... maar zelf zat ik helemaal niet zo goed op zo'n plat zadel, vond er maar niks aan....
Na veel zoeken en testen enz heb ik me dan op een 2de handsbeurs eens voor 80 euro een klein roundskirt westernzadeltje gekocht zonder horn en met de singelring meer naar achteren geplaatst. Na wat opzoekwerk bleek het hier om een western endurancezadeltje te gaan, speciaal ontwikkeld voor comfort voor paard en ruiter op de lange afstand en blijkbaar worden ze in de USA ook heel veel gebruikt op muilen..... ondertussen heb ik op alle 4 mijn muildieren een gelijkaardig zadeltje liggen, uiteraard wel in de gepaste maat.....wat vooral opvalt aan de zadeltjes is dat ze heel weinig schwung hebben dus eerder heel plat zijn, erg compact zijn en dat je singelstoot meer naar achteren geplaatst zit, nl onder je bil ipv onder je fork.... als je stoot onder je fork zit krijg je naar mijn ervaring bij alle 4 mijn muilen een zadel wat geklemd zit op de schoft en achteraan erg omhoog komt.....
Ik kan momenteel ff geeb foto vinden maar zal er als je wil morgen een paar nemen....
@Spatter, het zijn allemaal verschillende merken maar eigenlijk allemaal dezelfde ik heb zo'n vermoeden dat het ene al wat ouder is dan het andere en ze nu allemaal opgeslokt zijn door "American Saddlery"

iSuzz

Berichten: 93
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:46

@Langoor ik heb deze foto van afgelopen december, waar een zadel van jou (en de muildier achterhand van Aurore) op te zien is.
Afbeelding

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:02

Ha dankje isuzz moet ik niet zoeken

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:10

Zoiets lijkt op een stock zadel?
Misschien dat iets als podium of zaldi dan ook zou passen?

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Re: Muildier zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:39

Zou kunnen, misschien kan je hier of daar iets lenen om eens te proberen? Ik rij niet graag op een pdium, heb dat enkele jaren terug gehad en ik vind als je daar op zit dat je het gevoel hebt dat je op een torentje op je paard zit, lijkt echt "verhoogd" er bovenop, ik voel me daar echt niet goed op maar als het je ligt is het mss wel het proberen waard..... het is echt een beetje zoeken met de muilen.....