Is western iets voor mij ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:40

Nu zul je wel denken heb je weer zo'n muts die denkt dat western rijden alleen maar een ander zadel en kopstuk opgooien is ;)
nou dat denk je dus fout.

ik vraag me af of western rijden misschien wel bij mij past.

De reden hiervoor is :
ik ben zelf altijd vooral springruiter geweest .
nu heb ik 2 jaar geleden ongeveer een auto ongeluk gehad en een flinke wiplasch opgelopen.

sindsdien kan ik in geen enkel dressuurzadel meer pijnvrij zitten .

alleen mijn eigen spring zadel gaat nog maar die past niet goed meer en de kans is groot dat hij vervangen moet worden omdat de boom te breed is.

nu heb ik op verschillende western beleerde paarden mogen rijden en ik kwam daar altijd klachten vrij weer af.
Ook na intensieve ritten van 2.5 uur.

Ook staat de manier van trainen mij goed aan en sluit aan bij mijn eigen trainingwijze. rechtrichten op eigen benen lopen het staat me gewoon goed aan.

maar nu komt wel de vraag .

is het raar om ineens zo'n overstap te maken ?
en kan ik dan ook in alle western zadels pijnvrij zitten ?

ik hoef niet op wedstrijd springen lukt me toch niet meer als ik maar het paard goed in de bak recht kan richten en buiten kan rijden ben ik tevreden .

is bijvoorbeeld Arthurs betrouwbaar voor een goed zadel ?

hoop dat jullie mij kunnen helpen en of verder kunnen motiveren om deze stap te zetten.


Afbeelding

even foto bijgevoegd van paard lief. ivm de rug of er überhaupt wel eem western zadel op zou kunnen.

groetjes saskia

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:46

De overstap is niet zo groot als je misschien denkt. Wel fijn om een instructeur in te schakelen, anders rij je engels op een western zadel (ook niks mis mee :D )

Wat betreft of je last krijgt- goed teken dat je op de testpaardjes pijnvrij kwam! Dat zal per persoon verschillen. Fingers crossed dus!

Zadels kopen heb ik geen ervaring mee - denk wel dat het n kwestie van goedkoop is duurkoop is.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:34

Oké tnx.
ja wil niet te snel beslissen ook.
denk niet dat ik er spijt van krijg hoor maar wil niks overhaasten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:43

Arthur is een goede om een zadel te kopen, ik zie bij jou paard geen moeilijke rug zo gauw. De zadels zijn wel iets duurder dan de dressuurzadels over het algemeen.

Ik wil zelf ook over stappen dus ik ga binnekort eens wat lessen nemen op de western manege hier.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 21:06

dankje. volgend mij heeft ze inderdaad een vrij makkelijke rug.
geld maakt niet uit daar kan voor gespaard worden. kan ze nu toch alleen maar aan de hand en lijn trainen totdat de zadelmaker is geweest

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:43

@little_birdy: je zegt dat je op verschillende westernpaarden pijnvrij hebt kunnen rijden, maar heb je wel eens een westernzadel op je eigen paard gehad?? De gangen van een paard zijn nl ook behoorlijk bepalend bij lichamelijke ongemakken (om het even simpel te zeggen).

Door de grote verscheidenheid aan westernzadels met al hun kwaliteitsverschillen(en dus ook de prijs) en specifieke 'zit'belevingen kun je niet zeggen dat een westernzadel áltijd fijner zit. Dat is iets dat per zadel - in jouw geval- op een langere rit zal moeten blijken.

Arthur heeft een heleboel zadels op voorraad en door de jaren er best kijk op gekregen, máár hij heeft nog steeds geen röntgenogen ! Alleen met een juiste meetmethodiek (en dat is niet even een handje er onderdoor halen) óf de kale boom kom je er achter of een zadel echt goed past en daar schort het regelmatig aan. Inruilen is altijd mogelijk, maar je legt er elke keer wel op toe.

Ook kun je bij een goed doorgereden 2e hands zadel beter zien of het past en blijft passen!! dan met een nieuw zadel. Door de vervormingen van het leer kan een op het oog goed liggend zadel na een paar maanden ineens niet meer goed liggen nl.

Zelf ben ik erg blij met mijn Bob Marshall boomloze zadel en mocht je interesse hebben om die eens te proberen ben je altijd welkom.

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:52

zadel kopen bij Arthur is geen probleem, wel even met je paard daar naartoe dan vertel je je budget en wat je er mee wilt en hij wijst je zo enkele zadels aan die in aanmerking komen, die gaat hij op je op je paard passen, eventueel kan je ter plaatse in de bak daar een stukje er mee rijden, of je neemt hem op proef voor een periode mee naar huis, omruilen kan altijd, vergeet niet even de nummers te noteren van de zadels die je hebt gepast. Als jij zeg als voorbeeld zegt ik zoek een zadel tot 1000 euro, dan zijn de zadels die je aangeboden krijgt als je degene die je ingeruild hebt echt niet gelijk duurder als je terug komt.

Mijn tip is ook om daarna een zadelbontje te nemen speciaal voor een western zadel, dan zit je nog beter, westernzadels zijn vergeleken met dressuurzadels wat ruimer in de zit, en een bontje vult dat op.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:00

Als een westernzadel te groot is , is hij ook te breed en dan kun je beter een kleinere maat nemen ipv met een bontje te werken ;)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:03

speurneusc schreef:
zadel kopen bij Arthur is geen probleem, wel even met je paard daar naartoe dan vertel je je budget en wat je er mee wilt en hij wijst je zo enkele zadels aan die in aanmerking komen, die gaat hij op je op je paard passen, eventueel kan je ter plaatse in de bak daar een stukje er mee rijden, of je neemt hem op proef voor een periode mee naar huis, omruilen kan altijd, vergeet niet even de nummers te noteren van de zadels die je hebt gepast. Als jij zeg als voorbeeld zegt ik zoek een zadel tot 1000 euro, dan zijn de zadels die je aangeboden krijgt als je degene die je ingeruild hebt echt niet gelijk duurder als je terug komt.

Mijn tip is ook om daarna een zadelbontje te nemen speciaal voor een western zadel, dan zit je nog beter, westernzadels zijn vergeleken met dressuurzadels wat ruimer in de zit, en een bontje vult dat op.

Oké, dus Arthur heeft volgens jou wel röntgen ogen :j

Je punt over ruimer zitten in westernzadels klopt trouwens niet, dan is de zitting simpelweg te groot.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:34

Ik heb rugklachten door een ernstige val 5 jaar geleden, en kan in geen enkel dressuurzadel nog lekker zitten. Een diepere, meer gedwongen zit geeft me onmiddellijk heel erg veel pijn. En ik vermoed dat dat ook jouw probleem is, aangezien je op een springzadeltje nog wel kan zitten.

Op een westernzadel heb ik daarna nog wel een hele tijd lekker gezeten. Ik zou je wel aanraden om een reining/pleasure type zadel te nemen, en niet een zadel voor barrelrace of cutting. Reining of pleasure zadels hebben een vlakkere en vrijere zit, wat voor jou waarschijnlijk beter zal zijn.

Omdat ik echter weinig western lessen of evenementen had bij mij in de buurt heb ik besloten om toch weer wat dressuurmatig te gaan rijden. Het zadel waar ik nu mee rijd is een ijslanderzadel, eentje met dressuurzweetbladen en een hele vlakke zit. En dat gaat prima :)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:44

Eline91 schreef:
I... Ik zou je wel aanraden om een reining/pleasure type zadel te nemen, en niet een zadel voor barrelrace of cutting. Reining of pleasure zadels hebben een vlakkere en vrijere zit, wat voor jou waarschijnlijk beter zal zijn....

Een Barrelzadel heeft een diepe zit om iemand goed in het zadel te houden tijden de scherpe bochten.
Een Reiningzadel heeft een oplopende kom-zit om iemand tijdens een stop voldoende steun te geven.
Een Pleasurezadel heeft een diepe gedwongen zit om iemand in de juiste positie te 'dwingen'.
Een Cuttingzadel daarentegen is ALS ENIGE heel plat !!

http://www.bokt.nl/wiki/Zadel_(western)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:45

Bedankt voor de correctie DubbelDun, ik dacht het juist maar schreef het verkeerd op. Pleasure zadels kon ik niet lekker op zitten en cutting zadels wel.

Ik heb wel al op een aantal reiningzadels gezeten waar ik geen last mee had, maar ik vermoed dat dat dan toevallig de vlakkere modellen waren :)

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:51

Ik kan ook niet (meer) lekker zitten in de meeste dressuurzadels en ben uitgekomen op boomloze/flexibele (western) zadels, omdat deze makkelijk aan te passen zijn op mijn pony.

Daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken!

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:27

Wendy schreef:
speurneusc schreef:
zadel kopen bij Arthur is geen probleem, wel even met je paard daar naartoe dan vertel je je budget en wat je er mee wilt en hij wijst je zo enkele zadels aan die in aanmerking komen, die gaat hij op je op je paard passen, eventueel kan je ter plaatse in de bak daar een stukje er mee rijden, of je neemt hem op proef voor een periode mee naar huis, omruilen kan altijd, vergeet niet even de nummers te noteren van de zadels die je hebt gepast. Als jij zeg als voorbeeld zegt ik zoek een zadel tot 1000 euro, dan zijn de zadels die je aangeboden krijgt als je degene die je ingeruild hebt echt niet gelijk duurder als je terug komt.

Mijn tip is ook om daarna een zadelbontje te nemen speciaal voor een western zadel, dan zit je nog beter, westernzadels zijn vergeleken met dressuurzadels wat ruimer in de zit, en een bontje vult dat op.

Oké, dus Arthur heeft volgens jou wel röntgen ogen :j

Je punt over ruimer zitten in westernzadels klopt trouwens niet, dan is de zitting simpelweg te groot.


welke zadelpasser heeft dat wel dan?????

een bontje zit nu eenmaal prettiger en zit je nog dieper, strakker en zachter in het zadel als zonder bontje.

aangezien ieder kontje anders van maat is en er maar een paar zittingmaten van zadels zijn, kan het voorkomen dat een zadel niet helemaal 100% je maat is, dat kan je oplossen met een bontje.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:40

Ik heb laatst een klant gehad die ondanks haar enorme rugklachten een Freemax Western zadel heeft aangeschaft. Ze heeft hem eerst een poosje mogen testen zodat ze kon kijken of de rugklachten terug zouden komen.

callychanel

Berichten: 1587
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:41

Wat leuk dat je de overstap wil maken. ik rij zowel dressuurmatig als western en qua rechtrichten en buitenrijden kun je met beide zadels prima uit de voeten. Als ik alleen pijnvrij in een westernzadel zou kunnen zitten is de keuze dan ook snel gemaakt.
Arthur is fijn als je direct een zadel mee naar huis wil nemen. Mijn ervaring is wel dat zijn prijzen heel erg kunnen wisselen bij de persoon en hij toch duur blijft.
Mocht je iets meer tijd hebben zou ik evelien van Eurohorse aanraden.
Zij komt aan huis en heeft veel kale bomen van zadels in de vrachtwagen waardoor je een beter beeld kunt krijgen of het past. Ook neemt ze alle tijd voor je. Je bent zomaar 3 uur bezig. Mocht het zadel na verloop van tijd niet meer goed liggen is ze altijd bereid om mee te kijken en in oplossingen te denken.
Daarnaast heeft ze ook altijd tweedehandszadels mee. Keuze genoeg.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:02

speurneusc schreef:
...aangezien ieder kontje anders van maat is en er maar een paar zittingmaten van zadels zijn, kan het voorkomen dat een zadel niet helemaal 100% je maat is, dat kan je oplossen met een bontje.
Onzin... westernzadels lopen van kindermaat 8" per halve maat op tot zeer ruime volwassenmaat 20" . De meest gangbare maat in NL is de 16" , maar de 15,5 en 15 is zeker wel te krijgen.
Nogmaals een te breed/groot zadel los je niet simpel op met een bontje; iets wat te breed is maak je niet smaller door er iets op te leggen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:32

callychanel schreef:
Zij komt aan huis en heeft veel kale bomen van zadels in de vrachtwagen waardoor je een beter beeld kunt krijgen of het past. Ook neemt ze alle tijd voor je. Je bent zomaar 3 uur bezig. Mocht het zadel na verloop van tijd niet meer goed liggen is ze altijd bereid om mee te kijken en in oplossingen te denken.
Daarnaast heeft ze ook altijd tweedehandszadels mee. Keuze genoeg.


Evelien heeft alleen maar kale bomen van nieuwe zadels ;) De gebruikte worden met een zadelpasmal gecheckt, niet met een kale boom. Dan zou Evelien 3 vrachtauto's moeten hebben met alle bomen die er zijn :D :+
Maar ja ze is wel een goede zadelpasser en ze neemt de tijd en zal ook eerlijk zeggen als ze geen passend zadel voor je paard heeft. Imo ook een hoop waard.

En de Freemax zou ook een optie kunnen zijn. Vanwege boomloos past hij vrij veel paarden, of is aan te passen. En de zit is ook niet zo heel gedwongen.

Alleen moet het wel zo zijn dat je de beweging van je paard nog wel kan hebben kwa whiplash. Een westernpaard heeft over het algemeen toch minder beweging dan een warmbloed. En als je die niet kan hebben gaat ook een westernzadel je niet helpen. Voor je paard zou een zadel te vinden moeten zijn, zo apart of moeilijk vind ik die rug niet.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:30

speurneus


jij bedoelt een bontje op het zadel en niet eronder zeker ?



Arthur is duurder begrijp ik en evelien neemt meer tijd ?

denk dat ik ze dan beide even ga bellen en degene die goed voelt laat komen.

ik heb op verschillende paarden met een western zadel gezeten.
qaurters maar ook een pleaser gefokte die wel ruime gangen had.
een haflinger kwpner.

boomloos lijkt mij ook wel wat maar heb denk ik liever een boom ivm het bewegelijke van een boomloos zadel . en ik ben vrij lang . pas niet overal in

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:10

little_birdy schreef:
boomloos lijkt mij ook wel wat maar heb denk ik liever een boom ivm het bewegelijke van een boomloos zadel . en ik ben vrij lang . pas niet overal in


Verkijk je niet op de huidige generatie boomloos. Dat zijn niet meer de lapjes van vroeger ;)

Boomzadel of boomloos???
Afbeelding

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Is western iets voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 21:11

das een Billy Cook boomloos als ik me niet vergis :)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:24

Is het raar om ineens zo'n overstap te maken ?
Nee, of naja het is maar wat je raar vind, ik heb zelf na op te zijn gegroeid op een dressuur en springzadel 4 jaar geleden (gedeeltelijk onbewust, ik ging paarden bijrijden naast mn eigen kwpner en ben zo in de quarter, western wereld terecht gekomen) de overstap gemaakt, ik ben er erg over te spreken, in principe is je basis hetzelfde maar er zijn ook leuke aparte dingen zoals de trail.
Nu moet ik zeggen dat de dressuurmensen bij mij op stal vrolijk mee doen als ik weer eens een mikado aan balken in de bak leg. En je deze paarden soms direct soepeler ziet worden.
Ik vind de westernwereld een gezellige wereld en iedereen is bereid je te helpen, nu heb je dat bij het springen en dressuur ook maar dit was bij o.a. westernwedstrijden (zowel onderling als officieel) direct aan de sfeer te proeven.
Ook kan je met iedereen aan de kant een praatje maken, niemand is beroerd om je iets uit te leggen (of ik ben ze nog niet tegen gekomen)...


En kan ik dan ook in alle western zadels pijnvrij zitten ?
Ik denk niet dat alle zadels geschikt zijn, maar dit is een kwestie van passen, als eerste natuurlijk goed op je paard en daarna moet jij er zelf fijn in zitten.
Pas als dit beide goed is heb je denk ik een goed zadel.
Arthur heb ik kwa zadels geen ervaringen mee, zn overige spullen zijn wel altijd van kwaliteit. Ik heb goede ervaringen met EuroHorse, daar heb ik mijn beide zadels besteld (op maat laten maken in Amerika naar mijn wensen en paarden hun rug, maar ook die heeft 2de hands zadels en komt thuis passen).

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:24

little_birdy schreef:
das een Billy Cook boomloos als ik me niet vergis :)


Grinnik fout. Billy Cook heeft nog nooit een boomloze gemaakt. Dat gooi je door mekaar met Circle Y, die hebben de JBN (just B natural) gemaakt. Maar nee dit is een Freemax.

Dit is de Circle Y JBN. Die overigens niet meer in mijn bezit is.
Afbeelding

Maar de nieuwe generatie boomloos is echt een stuk anders dan vroeger met de BM en de BF. Ze hebben veel meer zitgevoel, net als in een normaal boomzadel, en ze zijn ook veel minder flexibel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:49

Iets compleet anders: zou een BUA zadel niet iets voor je zijn?
Het heeft een vrij vlakke zit maar die zitting is bovendien verend: de achterkant van de lepel kan omhoog en omlaag bewegen waardoor het zadel voor jou (en je paard) al een hoop schokken wegneemt en waardoor het voor jou misschien ook makkelijker wordt om de gangen van een warmbloed uit te zitten.
De basis van de BUA, de verende boom, is gevormd als een springzadel en dus vrij vlak, maar je kunt er ook dressuurbladen aan hangen en de beugels een gaatje naar achteren doen, dan heb je dus in feite een springboom met een dressuurlook. Het zadel is namelijk oorspronkelijk ontworpen als eventing zadel waarbij je de zweetbladen kunt wisselen van springen naar dressuur en de boom+padding voor het paard gelijk blijft.
Op hun homepage staat een filmpje, als je naar minuut 2 gaat dan zie je hoe de boom verend is gemaakt: http://www.buasaddles.com/

Dan kun je daar natuurlijk alsnog mee gaan western rijden 8-) .

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:30

ja ik bedoel een bontje op de zitting