[WN] Baby correctional

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyratp

Baby correctional

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 22:57

Hoihoi,

Wat vinden jullie nu een fijne baby correctional?
Ik heb nu deze en die kan links en rechts niet afhankelijk van elkaar bewegen.
Ik merk dat mijn paard dit bit niet een heel fijn vindt, vandaar deze vraag. Ik heb al op internet gezocht, maar veel kan ik er niet over vinden.

Afbeelding

cissy

Re: Baby correctional

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:04

Als je paard dit geen fijn bit vindt waarom probeer je dan niet een ander soort. Bitten genoeg. Waarom een correctional willen hebben, deze is vrij straf.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:26

Ik ken geen enkele correctional die individuel werkende scharen heeft. Kan ook bijna niet met dat mondstuk. Als je een short shank wilt met individueel werkende scharen kijk dan eens naar een Myler shortshank. Die hebben korte scharen en de tilted barrel heeft ook nog iets van een tongboog.
Dat was ook het bit waar ik mijn oude merrie mee reed. Maar die had ook geen moeite met een correctional :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:39

Of een Billy Allen shank. Deze heeft ook afzonderlijk werkende scharen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:42

Zelfde vraag als Cissy..
En alleen de naam al: 'correctional'.. ik vind het vrij pittige shanks.. waarom nodig?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:11

Amanda schreef:
Of een Billy Allen shank. Deze heeft ook afzonderlijk werkende scharen.

Maar geen tongboog ;) Dat is dus een heel ander mondstuk in vergelijk met een correctional.

Ben het overigens wel met Cissy en Cer eens, waarom rijd je ermee? Helemaal als paard aangeeft het geen fijn bit te vinden. Een correctional is een behoorlijk scherp bit, en gebruik je alleen maar als je je paard al dusdanig aan de hulpen hebt dat je vrijwel niet meer in hoeft te komen. Ik had zelf alleen maar de correctional erin vlak voor en tijdens wedstrijden, om nog lichter en minder hulpen te hoeven geven. Dit is imo dus ook geen trainingsbit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:12

Toch gek dat dat bit die naam heeft, maar dat is een ander verhaal.. ;-)
Dat als je paard heeeel goed aan de hulpen is, dat je dan een correctional nodig zou hebben.. Maar dat terzijde.

Om de vraag te beantwoorden, een poortbit met onafhankelijke scharen, ik denk ook dat het niet bestaat :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:40

Hihihi ja de naam van dat bit is imo ook niet echt goed. Dr zullen best ruiters zijn die vinden dat je daarmee kan trainen om een paard lichter te maken. Maar imo ben je dan niet rijtechnisch bezig :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:56

Een correctional (en zeker een baby-correctional met korte & gebogen schaar) is een veel vriendelijker bit dan de veelgebruikte 'shanksnaffle' (stangbit met gebroken mondstuk) :) Geen enkel (western) stangbit is bedoeld om er tweehandig mee te rijden, overigens.
Pas mee beginnen als een paard feilloos met neckrein te sturen is op bosal of snaffle, is mijn mening :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:32

Mijn instructrice zegt dat een gewone correctional minder invasive is dan een baby correctional. Dat baby heb ik ook nooit begrepen, net of je die bij jonge paarden kunt gebruiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:27

Toch blijf ik het een vreemde benaming vinden..
Overigens, de boog voor zgn tongvrijheid.. hoe werkt die eigenlijk? Nu we het er toch over hebben?
Ik heb toch het idee dat de uiteindes van de boog gewoon op de tong drukken? Of wurmt t paard zn tong ertussen? Zijn daar eigenlijk plaatjes van, om het te visualiseren zeg maar?
Ik zou dan eerder denken aan een hele lage, hele brede dubbelgebroken poort ding ofzo..?

(ff stiekum offtopic tussendoor 8-) )

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:20

Cissy klopt ook. de korte schaar is veel directer dan een lange. (het duurt langer voordat het bericht aankomt zeg maar :D )

De tongboog van de correctional geeft ook geen ruimte. Deze drukt op het gehemelte op het moment dat je de teugel oppakt (het bit kantelt dan naar voren toe). Een tongboog zoals in de Myler is breder en meer anatomisch, is ook veel minder hoog. Of die nou echt ruimte geeft voor de tong ???? Ik heb nog nooit in mijn paard dr mond gekeken als het bit erin hangt :+ maar hij kan lang niet zoveel druk uitoefenen op het gehemelte als deze correctional. Die werkt ook meer op de tong dan het gehemelte.
Een tongboog is er ook in heel veel verschillende soorten en breedtes te krijgen. Ik heb zelf de tilted forward barrel, en die geeft ook weer anders druk dan een rechte tongboog.
Daarom is het ook zoeken wat je paard prettig vind en wat niet :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:14

Vreemd dan dat je in de working equitation als 'beginner' wel met baby maar niet met gewone correctional mag starten....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:27

Ach ja er zijn meer vage/vreemde regels in de rulebooks te vinden :D

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:33

Ik rijd met de billy allen short shank, beide kanten kunnen afzonderlijk bewegen van elkaar.
Mijn paard reageerd hier best goed op, kan je geen lenen bij iemand uit je buurt om tezien hoe je paard er op reageerd?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:41

jongens waarom altwijd weer meteen dat 'waarom rijd je met zo'n scherp bit' gedoe... het is een BABY correctional...
en ja, het is heel gangbaar/normaal in de wereld buiten bokt dat deze bij jongen paarden (2-3 jarigen) gebruikt wordt... paar maandjes op snaffle en dan over op de baby correctional voordat je naar een normale correctional gaat...

niet altijd die paniek meteen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:48

quarterH schreef:
jongens waarom altwijd weer meteen dat 'waarom rijd je met zo'n scherp bit' gedoe... het is een BABY correctional...
en ja, het is heel gangbaar/normaal in de wereld buiten bokt dat deze bij jongen paarden (2-3 jarigen) gebruikt wordt... paar maandjes op snaffle en dan over op de baby correctional voordat je naar een normale correctional gaat...

niet altijd die paniek meteen

Werkelijk.... tunnelvisie much..
het feit dat je zonder blikken of blozen 2jarigen noemt met zo'n bit... :roll:
maar verdedig het vooral :j en wijs naar andere sporten (ook zo'n opendeur)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:28

waar wijs ik naar een andere sport dan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 00:14

Het beste is nieuwe bitten samen met je trainer uit te proberen. Meeste trainers hebben wel meerdere bitten en kunnen je laten zien en voelen wat de bedoeling is en meekijken of iets werkt.

Zelf gaan dokteren met bitten, zeker als die onbekend zijn voor je, is niet verstandig.

Een correctional op het goede moment in juiste handen is een prima bit. En zelfs bitloos is in verkeerde handen erg onvriendelijk.