Western blanket onder Engels zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 17:38

Hallo Bokkers
Misschien kan iemand me hier helpen, ik heb een soortgelijk topic gevonden maar dat was van 2011 en de linkjes deden het niet meer. He was ook niet helemaal wat ik zocht.
Ik ben dol op die prachtige patronen die je in de westernsport vaak ziet en ik kwam op het idee om zo'n blanket onder mijn zadel te leggen maar de afmetingen zijn een probleem. Mijn zadel is 54 cm ruglengte en 58cm bladlengte. Ik zou de blanket kunnen plooien maar ik weet niet of dat erg comfortabel is, iemand ideeën? Alvast bedankt!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:56

Daar zijn ze niet voor gemaakt, en dubbel plooien wordt wel erg dik voor onder je zadel. Bovendien zijn die blankets redelijk stijf en niet geschikt om rechtstreeks op de paardenrug te leggen. Ik denk dat dat knoeiwerk wordt. Zoek dan naar een leuk Engels dekje...

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:58

De showblankets zoals die overlegkleedjes zijn toch niet zo dik?

Uiteindelijk denk ik ook niet dat het heel mooi ligt, en met plooien al helemaal niet

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 11:04

Het was ook meer bedoeld als iets leuks voor over een dekje ;) en dat was mijn idee ook. Dat plooien niet ging werken. Maar ik dacht dat ik moeilijk de enige kon zijn die ooit met dat idee heeft rondgelopen dus wie weet was er iemand met een alternatief.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:07

tja ik deed het vroeger dus wel bij mijn pony , maar dat paste ook gewoon.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:11

Ik denk dat je Engels zadel dan eerder gaat schuiven. Ik vind die dekjes ook mooi maar ze zijn eigenlijk gemaakt voor onder een westernzadel.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 11:28

Ik weet het :) maar wie weet is hier iemand op Bokt met een fantastisch alternatief
Als het nadelig is voor mijn paard haar comfort komt het niet in huis ;) comfort is altijd belangrijker dan mooi

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:57

Cer schreef:
De showblankets zoals die overlegkleedjes zijn toch niet zo dik?

Uiteindelijk denk ik ook niet dat het heel mooi ligt, en met plooien al helemaal niet


Als je ze dubbel plooit worden ze toch redelijk dik. Een Engels zadel heeft zadelkussens, dat past niet meer als je daar dikke kleedjes gaat onder proppen.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:06

Zelfs het typen doet pijn, maar eventueel is de blanket korter knippen en terug laten naaien een optie?
Volgens mij wel een heel dure optie.. :+

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:09

Ik heb wel eens een blanket ingekort, mijn paard is gewoon heel klein. Maar ik zou nooit een blanket onder een engels zadel gebruiken.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 07:51

Als ik vragen mag, hoe heb je dat dan gedaan?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:14

Eerst natuurlijk bepaald hoe lang het moest worden en hoe dat uit zou komen met het patroon.

In de lengte moest er ongeveer een kwart af (standaard blanket en ik heb een IJslander :)) ). Het kwam bij mij zo uit dat de voorkant van de blanket goed als achterkant dienst zou kunnen doen, en dat ik dan van de achterkant nog een gekleurde streep over zou houden voor aan de voorkant. Het patroon aan de voorkant van de blanket, die nu dus de achterkant is, vond ik ook mooier dus dat kwam goed uit.

En daarna heb ik eerst dat koordje dat er aan achterkant tegenaan genaaid zat, en die ook de kwastjes vormen, eraf gehaald, blanket aan de achterkant losgehaald en dan gewoon wol uithalen tot de gewenste lengte. Daarna de draadjes (die van voor naar achter lopen, en waar de wol op geweven is) weer vastgemaakt, koordje er weer tegenaan en kláár. Volgens mij heb ik er nog wel foto's van, zal eens kijken.

Edit: de meeste foto's zijn verdwenen maar ik vond nog wel een tijdens-foto (die witte draadjes links op de foto is wat er in de lengte is af gegaan. Daar heb ik het weefwerk al uitgehaald)

Afbeelding

en een na-foto:

Afbeelding

Het "probleem" is dat het grootste gedeelte van het patroontje dus wel verdwenen is. Nou vond ik bij deze blanket het smallere patroontje aan de voorkant mooier dan het bredere patroontje aan de achterkant dus ik zit er niet mee maar als je specifiek een blanket wil vanwege het mooie weefwerkje is dat denk ik wel iets om bij stil te staan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-06-16 08:23, in het totaal 5 keer bewerkt

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:18

Zijn er geen dekjes te krijgen met een leuk westernprintje erop? :+

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:30

Ik weet niet of het mogelijk is hoor maar kan je niet een (oud) Engels dekje precies op maat maken van je zadel en dan de stukken die je er af hebt gehaald vervangen door een western print stof of dekje

Wranglerbutt

Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:40


Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Western blanket onder Engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:57

Misschien een optie om een stofje op te zoeken wat wel een mooi patroon heeft en daat een engels dekje van maken?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 00:16


Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 00:24

Oh wauw Koper :) wat netjes gedaan, en enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg, eens iemand zoeken die dat voor mij zou kunnen doen want dat kan ik toch niet :o
En ja er zijn dekjes te verkrijgen met een uniek printje erop maar ik dacht, eerst hier eens polsen in hoeverre het haalbaar is.
Wranglerbutt wauw <3 dat is leuk :) daar ga ik eens wat meer over opzoeken

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:22

superpony schreef:
Ow, wauw WB, te leuk :D _/-\o_ ;) :)) := _O- :o :o :o

My thoughts exactly :)) :o

Succes TS!

Wranglerbutt

Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:28

Citaat:
Ow, wauw WB, te leuk :D _/-\o_ ;) :)) := _O- :o :o :o
Ik ben dat paard later met bosal gaan rijden :D