[WN] Drukplek door pad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadira

Drukplek door pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 16:40

Hoi,

Ik heb een westernzadel laten aanpassen op mijn paard, en hierbij ook een nieuwe westernpad gekocht van Mayatex las cruzes woven contour pad)en een goedkopere van GVR.

Nu heb ik het probleem als ik een wandeling van enkele uren gedaan heb met de Mayatex pad, mijn paard na enkele uren een verdikking heeft waar de wolvilt van de pad eindigt.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Met de goedkope pad heb ik dit probleem niet, dus van het zadel kan het dan toch niet zijn.
Is het misschien een optie om een onderpad te nemen of zou dit dan veel te dik worden?

Graag had ik jullie meningen hierover geweten.

2a54z6e45r6r

Re: Drukplek door pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:00

Meestal wijst dit op een niet passend zadel.
Kan ook in lichte mate te maken hebben met de kwaliteit van het wolvilt. Hoe zuiverder de wol (virgin wool, geen hergebruikte wol => die is stugger) hoe zachter de pad en hoe minder kans op schuurplekken. Maar met een zadel die teveel naar achter kipt kan het zijn dat het zadel zorgt voor drukplekken en niet de pad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:22

Als het vilt van de pad buiten het zadel eindigt dan kan het haast niet aan het niet-passen van het zadel liggen.
Zit er iets van een stiknaad op de plek van de zwelling?
Het zou door hittestuwing van schuren kunnen komen.

Als je het met je andere pad niet hebt lijkt het me logisch dat je die dus gebruikt.

Kadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 21:00

Dank voor jullie antwoorden.
Klopt DubbelDun, met de goedkope pad geen probleem, dus ligt volgens mij niet aan een niet passend zadel.
Het is juist op die naad dat de verdikking zit en dit over bijna gehele lengte van de naad (waar het zadel ligt)
Ik begrijp niet waarom ze die pass maar tot die bepaalde lengte opvullen.
Op de foto zie je mooi dat de naad van de vilt samenvalt met de naad van het zadel.
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:49

In dat geval is de pad te klein/niet geschikt en zou ik het mooi bij die andere houden.