[WN] zadel voor oudere kwpn merrie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wsaddle

zadel voor oudere kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 12:14

Hallo,

Ik zit al enige tijd te denkem om met mijn oude merrie de overstap te maken naar een westernzadel.
Met mijn andere 2 paarden rijd ik al enige tijd western. En mijn kwpn merrie pakt de hulpen en basis super op. En gezien we veel gaan uitrijden lijkt het me heerlijk een lekker zadel te hebben.

Nu loop ik tegem een probleem aan.. Is een westernzadel met haar rug haalbaar?

Ze heeft een behoorlijk hoge schoft. En kuilen achter haat schouders.

Ze heeft nu een dressuurzadel. Een "gewone" rossner. Deze ligt goed achter haar schouders en haar schoft ligt vrij.

Zijn er meer mensen met een paard met hoge schoft en kuilen? Hoe hebben jullie je westernzadel gevonden? Hebben jullie aanpassongen moeten doen aan een zadel?
Hebben jullie miss fotos van rug en zadel?

Uiteraard ga ik niet zelf aanmodderen. Ik ga binnenkort het zadel van mijn ruin eens opleggen. Puur om te kijken. (Met dressuurzadels hebben ze exact dezelfde maat. Zegt natuurlijk niks maar misschien geeft zijn zadel een beeld of het uberhaupt mogelijk is?).

Mocht het een optie zijn dat ze inderdaad een zadel zou kunnen dragen dan ga ik naar een zadelpasser. Maar voor ik veel geld uitgeef hoor ik graag wat meningen em ervaringen! :D

troi

Re: zadel voor oudere kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:48

Heb je een foto van haar rug?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:55

Ik had van de zomer mijn bijrijdpaard mee naar een westernstal. Ik rijd western, maar paard heeft een dressuurzadel. De zadelpasser was toevallig op stal (Evelien, van Eurohorse. Zeker een aanrader!!) en een van de zadels van die stal paste goed op zijn rug. Hij heeft ook een hoge schoft. Maar hij heeft geen kuilen.

Maar het feit dat er van de 12 zadels die er daar liggen er al direct eentje goed paste, geeft toch hoop voor jouw merrie ;)

Even foto met en zonder zadel. Ik hoop dat je wat kan zien. Het is het linkse paard op de foto zonder zadel.

Afbeelding
Afbeelding

wsaddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 13:58

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:53

@PineApple: kun je wel 2 vingers op elkaar tussen pommel en schoft krijgen ??
@wsaddle: zo te zien wat spieratrofie op schouder en rug. Geen makkelijke kombi om een passend zadel te vinden. Ik zou iig niet beknibbelen op de juiste pad als je een zadel gevonden hebt.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:30

@dubbeldun: nu heeft hij zijn gewone dressuurzadel weer op omdat ik het westernzadel daar moest laten. Maar ik kon er toen inderdaad ruim 2 vingers op elkaar tussen krijgen. Pad was een contourpad wat er onder lag. Zadelpasser heeft toen gekeken en met dit pad paste het goed.

Wat dubbeldun zegt is wel waar. Niet beknibbelen op een goed pad. Ik had er niet meer aan gedacht, maar bij dit paard lag er geen gewoon pad onder maar een contourpad.

wsaddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:45

Ik heb tot nog toe altijd pads gehad met een gecontourde rug en ruggengraatvrijheid.
Maar indien ik een zadel koop vraag ik de passer ook welke pad het beste zou passen.

Indien jullie een optie weten hoor ik dat vast graag!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:15

Mijn oude KWPN/NRPS merrie reed ik de laatste jaren boomloos, Bob Marshall. Die heeft daarvoor ook verschillende western boomzadels gehad, dus ik denk dat er best wel wat te vinden is. Zo hoog vind ik haar schoft niet eens :D Imo wel zaak om er een goede zadelpasser bij te halen. Een westernzadel is kwa passen veel lastiger dan een engels zadel.

Haar rug zonder zadel (25 jaar oud op deze foto)
Afbeelding

Met een BM. (27 jaar oud)
Afbeelding

Ik had er boomloos een swaybackpad onder, of zoals in dit geval een air ride met extra vulling op het middendeel.
Mijn advies is wel je niet vast te pinnen op een bepaald merk. Er zijn zoveel mogelijkheden en boommaten, dat je zelfs kans hebt dat het zadel van een bepaald merk wat iemand aanraad op jou paard niet past, maar een ander merk wel. (daarom noem ik ook nooit merken wat de mijne gepast heeft ;) )

wsaddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 23:32

Dankje voor je reactie!

Ze heeft inderdaad geen extreem hoge schoft. Maar door de kuilen achter haar schouders was een passend dressuurzadel wel al moeilijker.

Nu is ze ook een periode ziek geweest. Koliek gehad. En daardoor fikse terugval gehad. Waardoor ze fiks spieren kwijt is wat ook niet bevorderd.

Ik ga volgend weekend waarschijnlijk het zadel van mijn ruin passen. Dan kan ik hulp erbij krijgen. Iemand die even meekijkt.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat boomloos voor mij afvalt! Ik heb verschillende boomloos merken gehad. En tot nog toe geen gevonden waar ik echt lekker in zat. (Ik ben hypermobiel en heb een slechte knie links. Waardoor steun en een smalle zot erg belangrijk is).
Een Bob Marshal heb ik nog niet geprobeerd. Maar eerlijk gezegt vind ik deze niet erg mooi. En het feit dat ik een westernzadel wil is bij haar puur voor het oog daar ze enlel nog buitenritjes doet. Het is niet dat ik er een nodig heb voor het echte rijden :+

Ik heb 2 westernzadels liggen. Een van mijn oude ruin. En een van mijn oude merrie.
Beide niet meer in gebruik. Eant mijn ruin is verkocht. En mijn andere oudje wil ik een barebackpad voor gaan aanschaffen en de zadels geheel weglaten. Zij loopt veel vrijer onder een barebackpad. Ondanks dat haar zadel goed past loopt ze hier veel minder vrij onder. Zij word ook al 27 dit jaar. En gaat enkel nog mee voor kleine ritjes. Ze heeft nu een simpele barebackpad. Maar ik wil een christ iberica aanschaffen zodat ze een perfecte vervanging heeft voor de drukverdeling.

Beide zadels zijn dus "over".

Ik heb ook zitten denken aan een barebackpad voor mn kwpner. Maar gezien zij 172 is en ik daar niet zo op spring. En ze niet zo braaf is langs een trapje :+

Ik ga dus volgende week eens kijken voor de westernzadels. Ik heb wel enkel en alleen gewone pads. Voorgevormd naar de rug en ruggegraatvrij. Vilt of wol. Allen goed ekwaliteit!
Is het slim om een extra vulling te gebruiken vanwege haar schouders? De kuilen erachter? Wat raden jullie hierbij aan?

Uiteraard ga ik er niet direct opzitten. Enkel kijken en voelen. En evt even aan de longe.
Ze geeft altijd goed aan of ze zih er goed bij voelt of niet. Dus ik zie gauw genoeg of ze er heil in heeft.

Mocht ze het allemaal prima vinden en ik heb het idee dat het zou kunnen passen ga ik naar een zadelpasser toe.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:48

wsaddle schreef:
Ze heeft inderdaad geen extreem hoge schoft. Maar door de kuilen achter haar schouders was een passend dressuurzadel wel al moeilijker.

wsaddle schreef:
Ik ga volgend weekend waarschijnlijk het zadel van mijn ruin passen. Dan kan ik hulp erbij krijgen. Iemand die even meekijkt.

Meekijken is niet genoeg. Als dan zul je sowieso een zadelpasmal erbij moeten pakken. Zonder die kan je het hoe dan ook niet zien of het goed ligt. En juist met kuilen achter de schoft is het passen een venijnig iets. Handje er onderdoor is een hele slechte manier van checken.

wsaddle schreef:
Nu is ze ook een periode ziek geweest. Koliek gehad. En daardoor fikse terugval gehad. Waardoor ze fiks spieren kwijt is wat ook niet bevorderd.

Juist ook om die reden tendeer ik meer naar een boomloze. En nee de BM zal jij niet prettig vinden zitten, die zit vrij breed. Maar er zijn meer boomlozen, en oa de Startrekk, Freeform en Colorado van Silverado (NIET de Colorado Springs!!!) zullen je verbaast laten staan. Die hebben echt heel veel zit, en de Startrekk zat uitermate smal (ik heb alle 3 getest). uiterlijk lijken ze veel meer boomzadel, maar het binnenwerk is boomloos wat denk ik voor jou merrie, die kwa rug en niet meer echt trainen wel zal veranderen, het makkelijkste. Ik heb het gezien bij de ouwe van mij, die veranderde de laatste jaren onwijs veel. Mede door het niet meer trainen. En je loopt dus een risico met een boomzadel dat deze met een jaar al niet meer 100% goed ligt.

Ik heb overigens zelf instabiele nek en rugwervels, maar rijd dus nog steeds boomloos. Boomloos zegt niet dat het niet geschikt is voor ons kreupele gevallen ;) Ik rijd mijn ene merrie met de BM maar de andere, dusdanig breed dat ik daar wel last kreeg, heeft nu een Freeform. En met dat zadel geen centje pijn voor mij.