[WN] Western pad wassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Western pad wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:50

Hoi!

Ik heb sinds kort een westernzadel en uiteraard een bijpassende pad. Dit is een Equine Classic pad met schapenvacht aan de onderkant.
Nu merk ik dat de pad langzaam wat vies begint te worden.

Hoe vaak wassen jullie je pads en wat voor materiaal is dit? Ik heb nu bontwasmiddel gekocht en kan m bij ons in de badkuip wassen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:51

Ik was alleen als er echt harde plekken op komen (om het jaar ongeveer) de kwaliteit van je pad gaat achteruit na elke wasbeurt namelijk. In de tussentijd borstel ik de onderkant regelmatig.

mrie

Re: Western pad wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:23

Eén keer per jaar gooi ik mijn pad een paar dagen in een cementkuip met water. Daarna sop ik hem in en ga er met een borstel overheen. Dan goed uitspoelen en een week of twee laten drogen. Het is geen dressuurdekje, ze mogen vies worden en passen niet in de wasmachine.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:43

Oke, dan ga ik hem nog niet wassen haha. Heb hem nu ruim twee maanden in gebruik. Kzal er met een borstel overheen gaan, hopelijk is hij dan weer schoon genoeg! Dankjewel.
Heb totaal geen idee hoevaak die inderdaad gewassen kunnen/mogen worden omdat ik mijn dressuurdekjes inderdaad gewoon in de wasmachine gooide als t nodig was.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:05

wassen word afgeraden.
goed uitborstelen, en de stofzuiger erover..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 08:10

Mooi, weet ik dat ook weer! En met wat voor borstel? Kan me voorstellen dat een metalen rosborstel misschien niet zo'n goed idee is met dat bont.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:05

schapenvacht kan je met dit type hondenborstel weer fluffy maken.
Afbeelding

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:06

Als je een compressor hebt, dan kun je hem daar ook heel goed mee schoon blazen. Ik borstel dan eerst met een zachte rubbberen rosborstel en blaas daarna het stof eruit met de compressor. Zo kan ik met mijn Mattes pads veel langer tussen de wasbeurten door doen.
En van een vriendin heb ik gehoord dat ze haar pad laatst een keer bij Zalda heeft laten reinigen met super resultaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:18

Ik gebruik daar de gewone zachte borstel voor die ik ook op mijn paard gebruik. Als paard er tegen kan kan pad het vast ook.