Ligt dit zadel goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:28

Je zegt het goed ; passend te maken doordat de harde delen zoals de pommels goed moeten passen !!!
Per definitie dus niet 100% boomloos.

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:31

Vergelijk je nu barefoot met ghost? Je vergeet nog trekker en startrekk.. En nee, je kan niet alle zadels 100% passend maken, maar goed.. dat geef je zelf ook toe (vrijwel altijd). Maar het is zo verschrikkelijk erin gesleten bij veel mensen dat het er lastig uit te krijgen is. het is ook helemaal niet goed om alles maar passend te willen maken met opvulling, ergens gaat het toch scheef zitten of trekken.

Vergeet niet, dat niet iedereen kan die informatie juist verwerken, of begrijpen. Je zadel passend maken via het internet? moet niet gekker worden. Daarbij zijn er zeker wel zadelmakers die het kunnen, dus dat excuus kunnen we ook in de prullenbak gooien. Het is dus vrij 'link' om te zeggen dat iedereen dat wel kan. Via het internet kun je ook leren bekappen, enten, inrijden, afschieten, slachten, en ga zo maar door. Niet iedereen begrijpt goed wanneer een zadel echt goed past, en wanneer niet. Ik vind het dan ook niet helemaal veilig mensen te laten denken dat zij het ook wel kunnen..

Edit; Grof maar goed voorbeeld van een paard waar niet een zadel op gaat passen, zelfs niet boomloos. (Foto kan als schokkend ervaren worden)
http://41.media.tumblr.com/e70a459df533 ... o1_500.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-12-15 13:59, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Foto in een linkje gezet

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:51

Wauw ik schrok me kapot, hoe is zoiets mogelijk :|?

juliaxtriti
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:52

het zadel is idd te lang wel jammer, het is een mooi zadel! een vraagje hoeveel inch is dit zadel? en hoe hoog is je pony?? :)

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:54

Miiej schreef:
Wauw ik schrok me kapot, hoe is zoiets mogelijk :|?


Al sla je me dood, paard is overigens uit zijn lijden verlost. Ik heb nog nooit zo'n ernstig geval gezien als deze. Kan er niet bij dat de eigenaren er niks aan hebben gedaan.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:59

Ga eens in de Counrty Store in Zonhoven langs, daar verkopen ze zat fatsoenlijke westernzadels.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:13

DubbelDun schreef:
Je zegt het goed ; passend te maken doordat de harde delen zoals de pommels goed moeten passen !!!
Per definitie dus niet 100% boomloos.


Een pommel is toch geen boom?

Maargoed, dan heb ik het over de 90% boomloze zadels die vaak wel passen :+


Benfan schreef:
Vergelijk je nu barefoot met ghost? Je vergeet nog trekker en startrekk.. En nee, je kan niet alle zadels 100% passend maken, maar goed.. dat geef je zelf ook toe (vrijwel altijd). Maar het is zo verschrikkelijk erin gesleten bij veel mensen dat het er lastig uit te krijgen is. het is ook helemaal niet goed om alles maar passend te willen maken met opvulling, ergens gaat het toch scheef zitten of trekken.

Vergeet niet, dat niet iedereen kan die informatie juist verwerken, of begrijpen. Je zadel passend maken via het internet? moet niet gekker worden. Daarbij zijn er zeker wel zadelmakers die het kunnen, dus dat excuus kunnen we ook in de prullenbak gooien. Het is dus vrij 'link' om te zeggen dat iedereen dat wel kan. Via het internet kun je ook leren bekappen, enten, inrijden, afschieten, slachten, en ga zo maar door. Niet iedereen begrijpt goed wanneer een zadel echt goed past, en wanneer niet. Ik vind het dan ook niet helemaal veilig mensen te laten denken dat zij het ook wel kunnen..

Edit; Grof maar goed voorbeeld van een paard waar niet een zadel op gaat passen, zelfs niet boomloos. [ Afbeelding ]


Ja, beide makkelijke zadels, die werken met vps/kussens en inlages. Alleen barefoot dan de pommel.
Trekker en startrekk hebben voornamelijk flexibele zadels geloof ik. Ondanks dat barefoot en ghost ook tegen semi-boomloos aan zitten vanwege de stevige basis, zijn ze (behalve de bf dressage) wel makkelijker omdat ze deels met inlages werken, en minder de vorm van een boomzadel hebben.

Naar mijn idee (naar wat ik heb gelezen en zelf heb ervaren) zijn zadelpassers die 'ook' boomloos passen, geen goede boomloze passers, vandaar.
De voorbeelden die je noemt vind ik nogal anders dan een boomloos zadel passen. Er komt gevoel bij kijken en die zijn constant aan verandering onderhevig. Ik snap wel wat je bedoelt, maar het is echt niet moeilijk zo'n zadel te passen, als je je maar goed inleest.

Arm paard overigens :n

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:21

Een boom in een westernzadel is een kombinatie van de 2 bars die op de rug liggen en die verbonden zijn door de pommel aan de voorkant en de cantle aan de achterkant.
Technisch is een zadel met een harde cantle en pommel maar met een 'losse' bar of geen bar nog steeds niet 100% boomloos.
Dat een zadel zonder (of met losse) bars makkelijker op een rug te passen zijn moge logisch zijn. Echter is een goed passend boomloos zadel van meer dingen afhankelijk dan alleen van flexibele bar-delen. Temeer daar er ook behoorlijk stugge bar-delen zijn die zich dus helemaal niet zo makkelijk aan passen.

Mogwai2009
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 12:23

geerke schreef:
zadel is te lang,en je pony te mager...ik zie de ruggegraat op de kont er boven uitsteken :7

Ze is inderdaad mager, dit beseffen we zelf ook,maar de dierenarts zegt dat ze gezond is dus het is puur van ouderdom en omdat ze al mager gebouwd is. Ze wordt ook bijgevoerd met speciale brok om bij te komen. Veel meer kunnen we niet doen denk ik.


Voor de rest bedankt voor alle reacties, ik begrijp dus dat ik best op zoek kan gaan naar een ander zadeltje?

Mogwai2009
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 12:27

s6801881 schreef:
Overigens heb je de singel ook niet goed vastgemaakt. Dit schiet vroeg of laat los. Google ff op hoe je een western singel wel dient aan te singelen. Kleine moeite.


Was gewoon even om te kijken of het paste en zodat het vastlag. Heb er nog niet echt mee gereden enkel eventjes op gezeten. Als ik er echt mee zou gaan rijden zou ik het wel eventjes checken, maar het past niet dus dat zal ook niet gebeuren.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:35

Mogwai2009 schreef:
geerke schreef:
zadel is te lang,en je pony te mager...ik zie de ruggegraat op de kont er boven uitsteken :7

Ze is inderdaad mager, dit beseffen we zelf ook,maar de dierenarts zegt dat ze gezond is dus het is puur van ouderdom en omdat ze al mager gebouwd is. Ze wordt ook bijgevoerd met speciale brok om bij te komen. Veel meer kunnen we niet doen denk ik.


Voor de rest bedankt voor alle reacties, ik begrijp dus dat ik best op zoek kan gaan naar een ander zadeltje?


Ik zou pas op zoek gaan (en rijden!) wanneer dit diertje in een wat betere conditie is!
Iets wat nu zou kunnen passen, zal totaal verkeerd liggen als ze weer wat vlees op haar botten heeft en spieren gaat ontwikkelen...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:44

heb je een foto van haar zonder zadel?Ik denk dat het zadel ook nogal veel bedekt,en dat ze inderdaad veel te mager is om op te rijden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:51

Ik zou een goed voerbeleid samenstellen voor dit paard.
En vervolgens les nemen in goed longeren of werken aan de hand en het diertje sterker maken, en eerst zorgen voor bespiering voor je erop stapt.
Ze ziet er enorm lief uit, dus ze verdient wel wat vertroeteling ;-)

En hoe oud is ze? Ik heel wat oudjes die nog steeds goed in het vlees zitten en veel lopen (27 jaar en ouder). Maar het is even puzzelen qua voer en correct opbouwen qua werk.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:55

Ts als je in belgisch limburg een passer zoekt ik heb hele fijne ervaring met mijne, pb me dan zoek ik ff de contactinfo voor je als je wilt :)

Mogwai2009
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:38

juliaxtriti schreef:
het zadel is idd te lang wel jammer, het is een mooi zadel! een vraagje hoeveel inch is dit zadel? en hoe hoog is je pony?? :)

Geen idee hoeveel inch het zadel is, ik heb het tweedehands gekocht. De pony is ongeveer 1m40-1m45 denk ik.