[WN] Ligt dit zadel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mogwai2009

Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 15:12

Ik heb een tweedehands zadeltje gekocht voor mijn merrie, er is iemand komen kijken die er veel van kent en die heeft gezegd dat het goed ligt. Er lag toen wel nog geen pad onder. Nu zijn we een pad gaan komen die vanvoor dikker is dan vanachter omdat ze dunne schouders zonder veel bespiering heeft en omdat die persoon die is komen kijken ons dat aangeraden had. Maar nu had ik het gevoel dat nadat we haar lieten rennen en ik er een stukje mee gereden had dat het zadel naar achteren schoof.
Deze foto's zijn van na het rennen en rijden. Ligt het echt te ver naar achteren of ligt het aan mij?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt! :)

Maureen95

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:14

Dit zadel ligt niet goed. De voorkant moet net iets hoger liggen dan de lepel. :) Ik zou hier NIET mee gaan rijden! Je krijgt er drukplekken van

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:20

Ik heb het idee dat dit zadel naar voren klapt.
Als ik jou was zou ik even een erkende zadelmaker laten komen.
Dan weet je in elk geval zeker of het past en kan je met een gerust gevoel gaan rijden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:22

Is het een boomloos zadel? Ik vind hem niet te ver naar achteren liggen, maar het geheel (en met name de pad) is wel wat aan de lange kant. Mede hierdoor gaat de achterzijde wat omhoog staan denk ik. Daarbij wordt dat (als ie idd boomloos is) versterkt doordat de singelophanging aan de voorzijde zit.

Als ie niet boomloos is, zou ik hier niet mee rijden ivm de lengte, maar ook dat hij achter omhoog komt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:24

heb je ook een foto van het zadel als het zonder pad op het paard ligt?

Mogwai2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 15:32

@Maureen95: ik kan morgen wel een foto maken van hoe het zadel zonder pad ligt :)

@darkadia: volgens de verkoper is het een boomloos zadel, maar in de paardenwinkel waar we eerst een singel wilden halen, vertelde ze ons dat het niet boomloos is, maar daar verkopen ze geen westernspullen dus ik ben niet zeker of het wel effectief geen boomloos is.

@icecrystal: misschien is dat een goed idee, dan be nik inderdaad zeker of het goed ligt :) ken jij toevallig ook iemand? iemand die ook in Belgisch Limburg zou komen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:36

Hoe flexibel is het, kun je het in meerdere richtingen buigen, of zit er wel een harde constructie in (behalve de fork). Ik denk als ik het zo zie op de foto's dat het geen boomzadel is.

We hebben Teteltee hier op bokt die wel veel kennis heeft van boomloze zadels en volgens mij ook in Belgie komt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:39

Het zadel is boomloos en een goedkope nep-Barefoot.
Ik vraag me zelfs af of het wel leer is ??

Hij ligt momenteel te ver op je paard zijn kont, maar als je hem naar voren haalt dan is de singelplaats te ver naar voren. Daarom zal het zadel ook altijd naar achteren schuiven.
Dit zadel is dus gewoon niet geschikt voor jouw paard.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:42

Welk merk is het zadel? Dan kan je meestal vrij snel achterhalen of het wel of niet boomloos is.
Boomloze zadels staan er om bekend dat ze nog wat in moeten dalen naar de vorm van het paard. Maar deze vind ik wel erg ver naar voren gekanteld liggen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:44

Ligt niet goed. De pommel is te breed Overigens heb je de singel ook niet goed vastgemaakt. Dit schiet vroeg of laat los. Google ff op hoe je een western singel wel dient aan te singelen. Kleine moeite.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:46

Het zadel is wat aan de lange kant voor dit paard.
het helt ook teveel naar voren.

Zelf zou ik het niet op dit paardje gebruiken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:39

De singelplek van dit zadel zit te ver naar voren voor jouw paard waardoor je zadel altijd naar achteren zal schuiven. Ik zou voor een ander zadel gaan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:42

Past niet goed. Is van voor te ruim en vind het zadel te lang.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:50

Te lang, van voor ligt hij ook niet lekker.. en daarbij.. als iemand is wezen kijken met verstand van zaken.. hoe verklaar je de singel? Niet slecht naar jou bedoelt hoor :P De eerste keer dat ik een westernzadel erop legde stond ik te kijken als een simpel schaap. Ik zou hem er niet meer opleggen. Het 'zit' gedeelte steekt ver over de laatste ribben heen.. deze gaat nooit passen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:50

Maak eens een foto met een ruiter erop. Een boomloos zadel zonder gewicht erop heeft wel vaker zo'n omhoogstaande achterkant. Denk dat het met ruiter erop aardig horizontaal ligt.

Zadel is wel erg lang. Als jij vooraan in het zadel zit op zich niet erg, maar ik denk dat je paard er wel schuurplekken van gaat krijgen.

Het ligt ook wel op de schoft. Kan je de pommel eruit halen? Die is misschien te breed. Zo niet, heb je sowieso een dikkere pad nodig.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:56

Paardje ziet er erg lief uit, zadel kan beter. Mijn ervaring is dat alleen beroepsmatige zadelmakers/passers kunnen zien of een zadel goed past. Het komt heel precies.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:45

Met een boomloos zadel niet, vanwege de flexibiliteit. Kan je prima zelf passen en passend maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:33

Een boomloos zadel moet nog net zo goed goed passen en vooral deze goedkope nepperds geven vaak drukplekken op singel- en beugelophangingen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:07

Is dat een reactie op mij DubbelDun? Dan snap ik die niet, tenzij als aanvulling. :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:55

Het zelf passend maken, en dat elk boomloos zadel op elk paard past is een hoax, een hardnekkige leugen die heel veel ruiters geloven. Veel paarden die daardoor een slecht passend zadel op de rug hebben, omdat veel mensen niet beseffen hoe belangrijk een goed passend zadel is. Neem daarbij dat mensen goedkoop uit willen zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:14

Nee hoor, genoeg informatie op internet om boomloze zadels passend te maken, heb je geen zadelmaker voor nodig. Sterker nog die bestaan er amper.
En omdat er geen boom in het zadel zit, komt het ook niet zo precies. Het hoeft niet precies horizontaal te liggen, het mag voorbij de 18e rib komen, er verder zijn er geen kussens of boom die aan moeten sluiten. Een boomloos zadel is bijna altijd wel passend te maken. Semi-boomloos/flexibel is wél wat moeilijker. Maar ook heel goed te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:15

@geryon: benfan heeft het al prima gezegd :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:16

@geryon: noem mij een merk 100% boomloos zadel :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:21

Torsion, barefoot, ghost en vergelijkbaar zijn het soort zadels waar ik het dan over heb. Vrijwel altijd wel passend te maken door middel van pommel en inlages/shims.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:28

zadel is te lang,en je pony te mager...ik zie de ruggegraat op de kont er boven uitsteken :7