Kan ik zomaar van bit wisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:02

Ik rijd met een aurigan dubbelgebroken watertrens Dat doen we al jaren, maar de laatste tijd rijd er ook iemand anders op mijn beest en is me opgevallen dat dit bit eigenlijk niet stil genoeg ligt. Ook is het ondanks de kinriem makkelijk door de muil te trekken.
Daarom ben ik me aan het orrienteren op een ander bit. Ik denk aan een trainingsbit. Dat betekent dan wel dat we overschakelen van een "engels" naar een westerbit. Bestaand deze laatste ook in een dubbelgebroken uitvoering. Want die heb ik tot nu toe nergens gevonden op een web-site...

Anoniem

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:09

Myler bitje proberen een idee?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:11

Dat kan, maar dan moet je wel met een argument komen...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:14

Wat is de reden dat je specifiek naar een dubbelgebroken western trainingsbit wil overstappen? Waarom niet, say, een ongebroken bustrens (om maar even een andere zijstraat te noemen)?

Anoniem

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:19


Qimm

Berichten: 15182
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:24

Je zou ook een kneveltrens kunnen pakken, die kun je niet 'makkelijk door de muil trekken'

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:27

Denk niet dat je aan de kneveltrens moet omdat je dan niet meer het bit 'door de muil kan trekken'. Ook nogal cru verwoord...

Heb je plannen om shows te gaan rijden? Want zo niet, dan kun je prima een Engels bitje blijven gebruiken. En wat is voor jou een 'trainingsbit'?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:31

@ Hillary: Dat dubbelgebroken is ook geen vereiste, maar omdat mijn paard het al jaren goed doet op dubbelgebroken dacht ik daarmee de overgang minder groot te maken voor hem. Een bustrens kan een D trens ook, er kan zoveel.
Ik wil graag scharen om wat meer te zeggen te hebben dat mag namelijk best en omdat ik dat ook gewoon mooi vind.
@vivlavida Ik zal nog eens gaan snuffelen in het myler assortiment

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:33

Als een gewoon bitje door de muil getrokken wordt moet je ver weg blijven van shanks. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:43

Oooh je wil shanks, dat had ik niet uit je bericht gehaald.
Myler heeft idd ook shankbitten, Maar ik zou om mee te beginnen niet voor een dubbelgebroken gaan maar juist een ongebroken shankbit. Ligt stiller in de mond en is minder 'scherp'.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:55

Ik heb zelf een dubbelgebroken Dtje, erg blij mee maar voor mijn jonge paard te los in de mond, ik ga ook naar een myler level 1 overstappen

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:55

WN-AM --> WN-TR

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:56

mrie schreef:
@ Hillary: Dat dubbelgebroken is ook geen vereiste, maar omdat mijn paard het al jaren goed doet op dubbelgebroken dacht ik daarmee de overgang minder groot te maken voor hem. Een bustrens kan een D trens ook, er kan zoveel.
Ik wil graag scharen om wat meer te zeggen te hebben dat mag namelijk best en omdat ik dat ook gewoon mooi vind.
@vivlavida Ik zal nog eens gaan snuffelen in het myler assortiment

Sommige paarden lopen beter op scharen door de balans van zo'n bit, maar het betekend wel dat er een gat in je basis zit waar je aan moet werken. Snaffle met shanks zijn er ook met 2 ringen voor teugels, zeker voor wat jij aangeeft de beste keuze. Gebroken mondstuk bij een bit met hevelwerking geeft veel ruis in je communicatie en daar heb je al een probleem. Kies een ongebroken of billy allen mondstuk, bv: http://www.agradi.nl/hkm-western-snaffl ... -115mm.htm

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 00:32

@ Tamary: Ruis in de communicatie... Daar had ik nou nog niet aan gedacht maar het klinkt volkomen logisch. Ik had al bedacht dat vast een reden was waarom ik die nergens tegenkom. Goed voorbeeld, zoiets bedoel ik

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kan ik zomaar van bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:14

Voor een goed passend bit, moet je de mond kunnen bekijken en dat kunnen we niet va i-net.

Wat voor soort bit hangt ook af van je training. Ook daar hebben we geen info over. Shank voor de mooi of om meer te vertellen, zijn geen redenen en gaan tegen je werken.

Er zijn zoveel bitten. Veel trainers kunnen je wel wat laten proberen en mee kijken in de mond. Een goed bit kost wat, dus is fijn om niet zomaar iets te doen.
Denk bij een snaffle aan een kinriempje, niet strak! En bij shank kan een riempje, maar is een ketting gebruikelijk, ook niet strak!