[WN] Westernzadel te zwaar voor pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bellehorses

Westernzadel te zwaar voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:22

Ik heb twee jaar geleden een westernzadel gekocht voor mijn pony bij Evelien van eurohorse, afgelopen zomer is zij nog een keer langs geweest om te checken of dit nog goed past en dat is het geval (gelukkig.. Zadel was errug duur :+ )

Maar ik vraag mij toch wat af... sinds dit jaar rij ik veel kilometers met haar. Ik rij ongeveer 3 a 4 keer per week. Het verschilt per week hoeveel, maar gemiddeld probeer ik toch wel 2 ritjes per week te doen van 15 á 20 km met op de andere dagen wat korte ritjes van 5 km.

Ik ben echt heel blij met het zadel en het zit als een huis maar de laatste tijd vraag ik mij af of dit niet allemaal wat zwaar word voor haar rug. Het zadel is zelf zo'n 13/14 kilo en ik weeg zelf zo'n 57 kilo. Ik merk niks aan haar met rijden maar toch maak ik me een beetje zorgen, of denk ik nou helemaal verkeerd?

Edit, het gaat om een pony van ong. 1.48 hoog

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Westernzadel te zwaar voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:32

Welnee joh, dat kan zat. 20 km is ook peanuts voor een paard met goede basisconditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:36

Wat heb jij een lekker licht westernzadeltje zeg :D westernzadels zijn vaak toch wel 20+ kg. En je bent zelf ook niet zo zwaar, dus je hoeft je er niet al te druk om te maken denk ik.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:39

Moet echt geen probleem zijn hoor, maak je geen zorgen! Een lichtgewicht zadel wat beroerd past is veel erger! Gaat om drukverdeling, pure natuurkunde.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:43

Ik rijd mijn paint van 147cm met een zadel van 20kg+ (oldtimerzadel) en ik weeg zelf 53. Nooit iets gemerkt aan hem. Maar hij is wel erg stevig gebouwd. Hangt veel van de bouw van je paard af. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat jij je druk moet maken :)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:44

Jullie reacties stellen me gerust haha.. Ik blijf lekker rondhobbelen met dit zadel :D

Ik rij ook wel vierdaagses etc. waarbij je dus meerdere dagen achter elkaar gemiddeld 30 km per dag rijd.. Ook dat maakt niks uit?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:47

bellehorses schreef:
Jullie reacties stellen me gerust haha.. Ik blijf lekker rondhobbelen met dit zadel :D

Ik rij ook wel vierdaagses etc. waarbij je dus meerdere dagen achter elkaar gemiddeld 30 km per dag rijd.. Ook dat maakt niks uit?

Joh dat zul je toch wel merken aan je pony als je ze goed genoeg kent. Kijk hoe de rug eruit ziet na het rijden en voel of er gevoelige plekken zijn. Als het al twee jaar zonder problemen gaat dan denk ik dat je je voor niets zorgen maakt.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:48

Dat is waar Willemina.. Ik heb tot nu toe niks aan haar gemerkt dus dan zal het wel goed zijn :)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:50

Niets verdeelt de druk en het gewicht van de ruiter beter dan een correct passend westernzadel met juiste pad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:58

Ik heb voor mijn paard een billy coock. Geen idee hoe zwaar het is, maar wel zwaarder als mijn veelzijdigheidzadel waar ik vroeger mee reed. Tijdens het passen keek hij destijds even raar op van het gewicht, maar zodra hij het gewend was, liep hij meer voorwaards. Ik denk dat zo'n zadel het gewicht veel beter verdeeld en het daardoor ook voor het paard veel fijner aan voelt.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:02

Ja klopt. En ik zie bijvoorbeeld ook aan mijn paard wat hij te zwaar vind. Als ik iemand van 80kg op z'n rug laat zitten (zonder zadel) zie ik al dat het hem niet zint. Ook met zadel is dit gewicht voor hem duidelijk te zwaar. (Was enkel in stilstand, iemand wou weten hoe mijn zadel zat).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:27

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:44

DubbelDun schreef:
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/
Ruitergewicht + gewicht zadel mag dus niet meer zijn dan 20% van het paardengewicht.

Dit kan wel een richtlijn zijn maar een 16 inch zadel dat 20 kg weegt is toch niet hetzelfde als een western zadel van hetzelfde gewicht?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:46

Een zadel van 20 kilo is 20 kilo :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:46

Waarom zou dit niet hetzelfde zijn?

Edit, gewicht is inderdaad relatief, maar neem dan ipv 20kg 196.13N (Newton, die is wel overal gelijk :+ )

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 08:16

Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat een westernzadel de druk beter zou verdelen. Ik ga me in ieder geval geen zorgen meer maken en lekker genieten van onze ritjes :D

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:50

Enjoy the ride!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:58

20 kilo is 20 kilo, die rekening kan ik ook maken :D maar het gewicht per vierkante cm bij een 16 inch zadel is toch anders dan bij een western zadel? Bij die laatste is druk toch meer verdeeld?
Wat niet wegneemt dat te zwaar te zwaar blijft natuurlijk!

@ bellehorses: indien je tot nu toe nog niks gemerkt hebt, lijkt me dat jouw paardje dit prima kan dragen hoor! Geniet van jullie tochten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:12

En met 16" bedoel je dan een engels zadel ??

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:44

DubbelDun schreef:
En met 16" bedoel je dan een engels zadel ??

Inderdaad DubbelDun! Sorry dat ik hierin niet duidelijker was!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:08

Een engelse 16" is te vergelijken met een 14" western. Deze kindermaat wordt op een kleinere boom gebouwd dan een 16" en dan is het dus logisch dat je een andere/grotere drukverdeling krijgt, maar daar zit ook meestal een groter/zwaarder persoon in. Dus ik denk dat het qua drukverdeling gelijk blijft.
Verder is een boom ook niet recht, dus ook de druk is niet gelijk verdeeld; het meeste zit in het midden waar je zit en dan aflopend naar voor en achter minder druk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:51

Mijn ruin is 1,42m. Mijn zadel weegt ruim 18kg en ik 59. Mijn msn weegt 10kg meer. Ruin heeft nergens last van. Onze merrie gaar rug was slechter en haar zadel is 16kg.

Wat ik zelf veel belangrijker vind is dat de rug sterk genoeg is. Als jij de op de juiste manier traint kan je paard het wel hebben met een goedliggend zadel. Is de rug en conditie niet goed, zit je belabberd etc is elke kilo teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:00

bellehorses schreef:
sinds dit jaar rij ik veel kilometers met haar. Ik rij ongeveer 3 a 4 keer per week. Het verschilt per week hoeveel, maar gemiddeld probeer ik toch wel 2 ritjes per week te doen van 15 á 20 km met op de andere dagen wat korte ritjes van 5 km.

In het 'ergste' geval rijd je dus 60 kilometer per WEEK met je paard, en je gewicht is keurig.
Enig idee vanaf welk niveau en aantal kilometers een paard 'echt werkt'?

Jouw paard is net aan warmgereden joh als je weer thuiskomt na een 'lange' rit, dus maak je niet ongerust. Offffffffffff je moet de ritjes van 20 km binnen 3 kwartier rijden, dán mag het een werkje heten. Anders is het een ritje.

Lekker rijden met je beestje, geniet ervan!