[WN] vraagje over bit .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindypony123

vraagje over bit .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 16:06

haai allemaal !!
ik zie soms mensen met zo een bit rijden en heb de vraag of dit puur sier is of dit ook nog echt een functie heeft ( de golf om het zo maar even te noemen)
Afbeelding
Afbeelding

en dan heb ik nog een vraag ik heb een bit liggen ( ik gebruik hem nooit cind het te scherp en rijd met snaffle bit. maar dat bit heeft een rechthoekig gleufje waar het bakstuk ook doorgeen zou kunnen (naast de circel) waarvoor is dit ?
Afbeelding

alvast heel erg bedankt !

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:17

Je laatste vraag: dat is bedoeld voor de kinriem.

De boog van de shanks, de scharen beter gezegd, zeggen iets over de kracht van de hefboomwerking.

Citaat:
Ook de vorm van de bomen beïnvloedt de mate van inwerking van de stang. Er zijn rechte, S-vormige, C-vormige en geknikte bomen. Hoe verder de boog of knik naar achteren doorloopt (ofwel hoe groter de ‘rock’), des te minder hefboomwerking gaat er van de stang uit . De kracht van de hefboom wordt nog minder als ook de bovenbomen naar achteren zijn gebogen. Dit komt omdat bij gebogen scharen het bit op een gegeven moment niet verder meer kan draaien en de hefboomwerking op dit punt niet meer vergroot wordt (het eindpunt is dan bereikt).
http://paardenbitten.nl/het-bit/hefboom ... renbitten/

Ik ben laatst een goed omschreven stuk hierover op Bokt tegen gekomen, die moet ik nog verwerken in mijn website. Maar dan heb je wel een globaal idee hierover iig.

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 09:47

magda_90 schreef:
Je laatste vraag: dat is bedoeld voor de kinriem.

De boog van de shanks, de scharen beter gezegd, zeggen iets over de kracht van de hefboomwerking.

Citaat:
Ook de vorm van de bomen beïnvloedt de mate van inwerking van de stang. Er zijn rechte, S-vormige, C-vormige en geknikte bomen. Hoe verder de boog of knik naar achteren doorloopt (ofwel hoe groter de ‘rock’), des te minder hefboomwerking gaat er van de stang uit . De kracht van de hefboom wordt nog minder als ook de bovenbomen naar achteren zijn gebogen. Dit komt omdat bij gebogen scharen het bit op een gegeven moment niet verder meer kan draaien en de hefboomwerking op dit punt niet meer vergroot wordt (het eindpunt is dan bereikt).
http://paardenbitten.nl/het-bit/hefboom ... renbitten/

Ik ben laatst een goed omschreven stuk hierover op Bokt tegen gekomen, die moet ik nog verwerken in mijn website. Maar dan heb je wel een globaal idee hierover iig.

hee erg bedankt !