Hoofdstel werkt te scherp in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:49

:wave:

Ik heb voor mijn 10-jarige ruin een sidepull, alleen is de neusriem met een soort van 'koord'. Ik rijd eigenlijk zo veel mogelijk met losse teugels, maar aangezien mijn paard een heethoofd is moet ik soms toch wat druk geven, bv. op het strand, op een grote open vlakte, etc.
Ik geef echt geen harde druk, maar toch merk ik soms dat mijn paard wat beschadigd is op zijn neus :n . Dit is een erg stugge koord, en ik vermoed dat mijn paard wat gevoelig is op de neus.
Waar kan ik een mooi kwalitatief western hoofdstel (sidepull) vinden ZONDER iets van koord op de neus?
Dit is het hoofdstel dat ik nu heb:
Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:52


2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:56


Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:56

eilleen333 schreef:
Het is wel een mooi hoofdstel. Wat je ook zou kunnen doen is een onderleg onder de neusriem maken? Die dingen zijn niet duur.
Zoiets als dit:
http://www.horsecheck.nl/media/catalog/ ... 101537.jpg

Dat wil ik wel even overwegen ja :), vind het alleen iets minder mooi zo :o :')

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:56


eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:57

Dat onderlegje is inderdaad ook niet zo mooi, haha! Het mooist is als je het bij een schoenmaker ofzo in de kleur van je hoofdstel kan laten maken.
Het leek me alleen een goedkopere oplossing dan een heel nieuw hoofdstel. Maar er zijn meer dan genoeg side pulls met een zachte neusriem.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 13:07

Zijn hier ook mensen met ervaring met een hackamore? Hoe werkt dat precies in? Is het mogelijk om daarmee zonder contact te rijden, en pas op te pakken als paard te heet wordt?

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:17

Noblesse_ schreef:
Zijn hier ook mensen met ervaring met een hackamore? Hoe werkt dat precies in? Is het mogelijk om daarmee zonder contact te rijden, en pas op te pakken als paard te heet wordt?

Jawel, maar een hackamore is vrij heftig, omdat je een hefboom werking hebt. Het is wat dat betreft niet te vergelijken met een sidepull. Een Hackamore kan je prima zonder contact rijden, maar als jij 'gaat trekken' aan de teugels als ze heet worden, dan gaat de hefboom werken. De neusriem wordt naar beneden gedrukt en het bandje onder de kin omhoog, en dat samen met een hefboom werking. Dat kan vrij heftig zijn, en moet je mee kunnen omgaan om er goed mee te rijden.
Het is vergelijkbaar met een stangbit, maar dan bitloos. Een beetje druk op de teugel wordt door het hefboomsysteem omgezet naar veel meer druk op het hoofd en dat moet je je goed realiseren.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:17

Ik rij met een californian hackamore, vind ik echt heerlijk!

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 13:29

eilleen333 schreef:
Noblesse_ schreef:
Zijn hier ook mensen met ervaring met een hackamore? Hoe werkt dat precies in? Is het mogelijk om daarmee zonder contact te rijden, en pas op te pakken als paard te heet wordt?

Jawel, maar een hackamore is vrij heftig, omdat je een hefboom werking hebt. Het is wat dat betreft niet te vergelijken met een sidepull. Een Hackamore kan je prima zonder contact rijden, maar als jij 'gaat trekken' aan de teugels als ze heet worden, dan gaat de hefboom werken. De neusriem wordt naar beneden gedrukt en het bandje onder de kin omhoog, en dat samen met een hefboom werking. Dat kan vrij heftig zijn, en moet je mee kunnen omgaan om er goed mee te rijden.
Het is vergelijkbaar met een stangbit, maar dan bitloos. Een beetje druk op de teugel wordt door het hefboomsysteem omgezet naar veel meer druk op het hoofd en dat moet je je goed realiseren.

Dat klinkt eigenlijk wel interessant, moet ik zeggen... zou blij zijn als ik mijn paard kan terugnemen met één ophouding die dan wat scherper inwerkt, dan een lange 'ophouding' met constante druk, tot hij stopt.
Of zie ik dit verkeerd :)?

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:37

Rolletje vetwrap kopen en er omheen doen. Als het vies is vervang je het gewoon.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:20

Noblesse_ schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="Noblesse_"
Zijn hier ook mensen met ervaring met een hackamore? Hoe werkt dat precies in? Is het mogelijk om daarmee zonder contact te rijden, en pas op te pakken als paard te heet wordt?
[/quote
Jawel, maar een hackamore is vrij heftig, omdat je een hefboom werking hebt. Het is wat dat betreft niet te vergelijken met een sidepull. Een Hackamore kan je prima zonder contact rijden, maar als jij 'gaat trekken' aan de teugels als ze heet worden, dan gaat de hefboom werken. De neusriem wordt naar beneden gedrukt en het bandje onder de kin omhoog, en dat samen met een hefboom werking. Dat kan vrij heftig zijn, en moet je mee kunnen omgaan om er goed mee te rijden.
Het is vergelijkbaar met een stangbit, maar dan bitloos. Een beetje druk op de teugel wordt door het hefboomsysteem omgezet naar veel meer druk op het hoofd en dat moet je je goed realiseren.

Dat klinkt eigenlijk wel interessant, moet ik zeggen... zou blij zijn als ik mijn paard kan terugnemen met één ophouding die dan wat scherper inwerkt, dan een lange 'ophouding' met constante druk, tot hij stopt.
Of zie ik dit verkeerd :)?


Op zich hoort een ophouding vanuit de zit te komen en niet uit de teugels.
Mijn paard reageerde totaal niet fijn op de druk die de hackamore maakt omdat de neus eigenlijk wordt samengedrukt. In het verleden had zij niet echt een rem, en ik trok in een reflex aan de teugels op de stoppen. Gevolg: een lekkere bokserie.

Dus ik heb besloten te werken aan de ophouding vanuit de zit, wel zo veilig en diervriendelijk;)

Er zijn genoeg paarden die het wel goed doen op een hackamore, maar besef wel dat het er vriendelijk uitziet, maar erg heftig kan doorkomen. Als je paard al een doordouwer is, en dus wat gebrek aan respect voor de ruiter, dan kan het ook wel eens een reden zijn voor het paard om te proberen zich van de ruiter te ontdoen;)
Doe hem in ieder geval niet laag op de neus en hou rekening met de punten waar de zenuwen uit de schedel treden, want op die plekken wil je per definitie gewoon niet veel druk maken.

Sunflower0
Berichten: 179
Geregistreerd: 05-11-15

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:52

Je kan er ook een bondje omheen doen? Dat verspreid de druk wat én schuurt niet zo.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:21

Dan bestel ik denk ik liever een ander hoofdstel... vind zo'n bontje namelijk niet zo mooi haha.

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:31

Hier een paardje wat goed reageert op de hackamore. Kan in stap en draf prima met los teugeltje rijden, maar in galop is ie soms nog wat te enthousiast. Idd wel belangrijk dat je hem correct bevestigd, en echt alleen gebruikt wanneer nodig. Degene die ik heb kunnen 2 teuges aan, waardoor je de hack ook als 2e teugel kunt pakken en verder gewoon rijden als sidepull. (hij is te koop overigens).

Maar idd, uiteindelijk moet het niet zo zijn dat je er constant druk op moet geven om te remmen, ook op een sidepull niet. hulp=reactie, zo niet, dan duidelijker zijn en ingrijpen. Voor mijne heeft het wel goed gewerkt enkele keer streng te corrigeren.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:28

Je zou ook een stuk zemenlap om je koord heen kunnen doen en dan vastnaaien, uiteraard de naad niet op zn neus maken.

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:47

Misschien is dit topic voor jou ook wel handig! Ik voorzag al van tevoren dat het touw niet erg prettig zou zijn, dus heb hier ook specifiek om sidepulls zonder touw gevraagd, staan een paar fijne tussen!

[HAR] De zoektocht naar de perfecte sidepull...

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:50

Ik heb zelf twee totaal verschillende hoofdstellen voor mijn tinker.

Mijn eerste is een touwhoofdstel. In feite een touwhalster alleen dan met een sidepull neusriem eraan. Moet zeggen dat mijn tinker zich daar weinig van aantrekt dus lijkt niet heel scherp in te werken bij haar.

Mijn tweede is een hackamore. Ideaal moet ik zeggen! Mijn tinker is super braaf buiten maar als ze in haar hypere bui is, kan ze ineens van dingen schrikken die er normaal niet toe doen. Dan is zij niet zo dat ze er vandoor sprint en zo maar ff terug gepakt kan worden. Als ze gaat, wordt het zwart voor haar ogen en gaat ze ook echt. Ik heb eerder een meroth hoofdstel gehad waar mijn andere paard heel goed op reageerde. Nou zij reageerde daar dus totaal niet op. En nu met die hackamore kan ik, als ze gaat, gewoon net dat beetje extra druk zetten en daar reageert ze erg duidelijk op.

1 ding: als je besluit voor een hack te gaan, zorg dan wel dat je een leren neemt!! Ik heb eerst namelijk een jaar met een kunststof hack gereden. Totdat ze er op buitenrit vandoor schoot en mijn hack blijkbaar versleten was en het riempje brak :\ Ik kan je vertellen, ik heb doodsangsten uitgestaan met zo'n lompe knol die in volle rengalop de weg op gerend komt :P

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:55

OOk leer kan breken bij slecht onderhoud. Tuig sowieso altijd regelmatig even controleren ;)
Maar kan me voorstellen dat je na zo'n ervaring geen kunststof meer wilt..pfff...

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:07

Ja tuurlijk kan dat inderdaad! Maar in ieder geval minder snel dan zo'n dun kunststof velletje :P

Haha ja we hebben al wat meegemaakt maar had toch wel ff het hart in m'n keel zitten toen. Was ik even blij dat ik net dat weekend mijn leren hack had gekocht. Die kon er gelijk aan..

Wranglerbutt

Berichten: 10391
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:34

:)* Wat ook heel goed helpt, als je paard een beetje te enthousiast, hyper, schrikachtig, drammerig of ronduit ongehoorzaam is?
Een gedegen training +:)+

Afbeelding

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:37

Kun je het koordje niet vervangen door een zachtere touwsoort? Dit ziet er een beetje uit als een stug koord, misschien werkt een superzacht stukje katoen beter. :)

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:10

Wranglerbutt schreef:
:)* Wat ook heel goed helpt, als je paard een beetje te enthousiast, hyper, schrikachtig, drammerig of ronduit ongehoorzaam is?
Een gedegen training +:)+

[ [url=m/ysdC2m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard kan stilstaan, stappen, draven en galopperen aan een losse teugel. Enkel als ik op het strand of op een open vlakte galoppeer, kan hij erg heet worden, om hem dan terug te nemen naar stap heb ik wel contact nodig, ja. Denk dat ik niet de enige ben :j

Wranglerbutt

Berichten: 10391
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:19

Noblesse_ schreef:
Wranglerbutt schreef:
:)* Wat ook heel goed helpt, als je paard een beetje te enthousiast, hyper, schrikachtig, drammerig of ronduit ongehoorzaam is?
Een gedegen training +:)+

[ [url=m/ysdC2m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard kan stilstaan, stappen, draven en galopperen aan een losse teugel. Enkel als ik op het strand of op een open vlakte galoppeer, kan hij erg heet worden, om hem dan terug te nemen naar stap heb ik wel contact nodig, ja. Denk dat ik niet de enige ben :j

Niks mis met contact, maar als je een steeds scherper inwerkende neusriem (of bit) nodig hebt dan kan je IMO beter investeren in het installeren van hulpen dan te moeten overstappen naar een straffere 'rem'.

Je kunt je paard bv leren om op lichte, eenzijdige druk te reageren (in te buigen) :)

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Hoofdstel werkt te scherp in

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:21

Ik vind het wel bijzonder dat je je huidige hoofdstel te scherp vind, maar wel een hackamore wil.

Zelf zou ik kiezen voor een leren sidepull of kingekruist systeem, met name sidepulls zijn echt overal te vinden in alle prijsklassen.