Maar met een westernzadel is dat toch een uitdaging.
Het probleem: een haflinger van 10 jaar type dik van lucht.
Begin van het weideseizoen komt hij aan en groeit langzaam de zomer door. Ik train me suf. Hij loopt 5/6 dagen in de week, waarvan training in de bak, maar ook lange ritten van minimaal 1,5 uur. Samen met de dierenarts heb ik naar een goed trainingsschema gekeken (intensieve training afgewisseld met lichte training voor herstel, maar wel km's maken). Qua voer krijgt hij in de zomer dus gras, maar met strookbegrazing. Een paar m2 's ochtends en 's avonds dat ze met 2/3 uurtjes kaal hebben, zoveel mogelijk in het zaad geschoten. Verder krijgen ze hooi. Omdat hij wel wat nodig heeft met die trainingen geef ik een vitaminebrokje (Vitalbix), met een handje muesli met verhoogd vitamine E en magnesium omdat hij wat lastiger herstelde van de trainingen, maar ook omdat daar medicijnen door moeten. Het moeilijke herstel is op zich logisch, want het schema is best intensief in de zomer. Hij zit overigens mooi in zijn spieren en heeft een berenconditie. Maar is nog steeds te dik. Niet moddervet, maar wel stevig.
In het voer kan ik weinig meer doen, de trainingen vind ik ook al behoorlijk. Toch merk ik verschil in zomer en winter. In de zomer komt hij toch aan, in de winter valt hij weer af naar een normaal gewicht. Verschil tussen piek en dal is denk ik zo'n 20-50 kilo. Dat is per jaar verschillend, afhankelijk van hoeveel ik kan doen in de zomer (als je niet in het gips belandt, vrij veel

Ik heb mijn huidige zadel vorig jaar gekocht omdat mijn andere wat te krap was geworden. Hij kreeg drukplekken. Dit zadel heeft hij het hele jaar goed mee kunnen doen. Van de zomer is hij dus weer wat aangekomen, maar ik heb het redelijk binnen de perken kunnen houden tov andere jaren. Niet zoals ik voor ogen had, omdat ik zelf in het gips belandde en een tijdje niet kon rijden. Hij is wel bereden, maar minder intensief dan de bedoeling was. En dus kwam hij aan. Hij is nu weer aan het afvallen en ik merk dat het zadel gaat schuiven en volgens mij iets voorover ligt. Hij is natuurlijk ook nog eens rondgeribt, wat ook niet helpt. Inmiddels heb ik door dit probleem al zo'n 7 zadels gehad (Engels en western bij elkaar).
Ik ben echt in staat om hem op te laden naar Country Mill en wéér voor een ander zadel te kijken. Maar budgettechnisch is dit echt niet grappig meer

Boomloos is geen optie vanwege mijn lichaamsbouw, ik heb echt een boomzadel nodig. Ik zou bijna een zomerzadel en een winterzadel kopen

Iemand dé gouden tip wat zadels betreft?