Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:15

Dit is een probleem waar ik eigenlijk elk jaar wel tegenaan loop. Met Engelse zadels was het makkelijk op te lossen met een zadelpasser, wolvulling en klaar.
Maar met een westernzadel is dat toch een uitdaging.

Het probleem: een haflinger van 10 jaar type dik van lucht.
Begin van het weideseizoen komt hij aan en groeit langzaam de zomer door. Ik train me suf. Hij loopt 5/6 dagen in de week, waarvan training in de bak, maar ook lange ritten van minimaal 1,5 uur. Samen met de dierenarts heb ik naar een goed trainingsschema gekeken (intensieve training afgewisseld met lichte training voor herstel, maar wel km's maken). Qua voer krijgt hij in de zomer dus gras, maar met strookbegrazing. Een paar m2 's ochtends en 's avonds dat ze met 2/3 uurtjes kaal hebben, zoveel mogelijk in het zaad geschoten. Verder krijgen ze hooi. Omdat hij wel wat nodig heeft met die trainingen geef ik een vitaminebrokje (Vitalbix), met een handje muesli met verhoogd vitamine E en magnesium omdat hij wat lastiger herstelde van de trainingen, maar ook omdat daar medicijnen door moeten. Het moeilijke herstel is op zich logisch, want het schema is best intensief in de zomer. Hij zit overigens mooi in zijn spieren en heeft een berenconditie. Maar is nog steeds te dik. Niet moddervet, maar wel stevig.
In het voer kan ik weinig meer doen, de trainingen vind ik ook al behoorlijk. Toch merk ik verschil in zomer en winter. In de zomer komt hij toch aan, in de winter valt hij weer af naar een normaal gewicht. Verschil tussen piek en dal is denk ik zo'n 20-50 kilo. Dat is per jaar verschillend, afhankelijk van hoeveel ik kan doen in de zomer (als je niet in het gips belandt, vrij veel :+ ).

Ik heb mijn huidige zadel vorig jaar gekocht omdat mijn andere wat te krap was geworden. Hij kreeg drukplekken. Dit zadel heeft hij het hele jaar goed mee kunnen doen. Van de zomer is hij dus weer wat aangekomen, maar ik heb het redelijk binnen de perken kunnen houden tov andere jaren. Niet zoals ik voor ogen had, omdat ik zelf in het gips belandde en een tijdje niet kon rijden. Hij is wel bereden, maar minder intensief dan de bedoeling was. En dus kwam hij aan. Hij is nu weer aan het afvallen en ik merk dat het zadel gaat schuiven en volgens mij iets voorover ligt. Hij is natuurlijk ook nog eens rondgeribt, wat ook niet helpt. Inmiddels heb ik door dit probleem al zo'n 7 zadels gehad (Engels en western bij elkaar).

Ik ben echt in staat om hem op te laden naar Country Mill en wéér voor een ander zadel te kijken. Maar budgettechnisch is dit echt niet grappig meer :n
Boomloos is geen optie vanwege mijn lichaamsbouw, ik heb echt een boomzadel nodig. Ik zou bijna een zomerzadel en een winterzadel kopen :=

Iemand dé gouden tip wat zadels betreft?

ManonGrr

Berichten: 1450
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:18

Waar loop je precies tegen aan met boomloos? Als ze te breed voor je zijn, kan je ook eens naar de Ghost zadels kijken. Die zitten erg smal. En anders een zadel met aanpasbare boom? of semi-boomloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:20

Mijn idee was inderdaad ook; zomerzadel en winterzadel.

Maar ik heb verder geen echt verstand van zadels :=

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:50

Manon: ik ben zelf ook niet de slankste en dat vind ik aan drukverdeling dan niet prettig.
Daarbij zit het inderdaad te breed en krijg ik last van mijn heupen.
Zijn er westernzadels met aanpasbare boom? Volgens mij niet. Daarbij is van een Engels zadel nooit heel de boom aanpasbaar, maar alleen het kopijzer.

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:52

Heb je gekeken naar semi-boomloos zoals de debra sibley of freemax?
Die vormt mooi naar je paard maar verdeeld wel een deel van de druk wardoor de wat wiebelige of zwaardere ruiter niet zo'n bezwaar is. Bij deze zadels is pasvorm door die drukverdeling wel weer een stapje lastiger dan bij de echte boomlozen zoals de barefoot. Daar wil je dus wel een expert bij hebben.

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:57

Wel van gehoord, maar niet in verdiept. Klinkt wel interessant, ik ga eens googlen.
Tips voor experts? Want ook dat vind ik wel een hele lastige bij westernzadels.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:01

Het breed zitten kun je loslaten hoor. Dat stamt uit een hele vroege tijd van de boomloosjes, maar is nu bij veel merken/modellen allang niet meer van toepassing. :) Althans, niet breder dan je paard is, daar start en eindigt het natuurlijk allemaal mee. :)) De rest kan ik je niet mee helpen, maar ik zou dan ook neiging naar DS waar Troi het over heeft.

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:08

Ja maar mijn paard is breed :+ :))

DS vind ik maar weinig over in Nederland op google. Maar wat ik lees is wel erg interessant inderdaad.
Freemax is meer over te vinden, maar is dit niet echt boomloos?
*gaat verder lezen*

Ook niet onbelangrijk overigens: ik wil er wel mee op show kunnen :j
Ben verder niet veeleisend. Moet vooral passen op mijn paard en bij mij. En dat is al lastig genoeg :+

Edit: wat wel weer grappig is, boomlooszadelpasservice.nl, die dealer is van Freemax zit bij mij in het dorp _O-
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 10-11-15 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:13

Amanda schreef:
Ja maar mijn paard is breed :+ :))


Weet ik. :Y) Maar het is niet per definitie zo dat je breder dan je paard hoeft te zitten. Das achterhaald.

Edit: wat me ineens te binnen schiet: een podium westernzadel...? Zijn die niet aanpaspaar? Ze kunnen iig op show als je er eentje hebt met knop.

petitparis

Berichten: 15993
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:15

bestaan er voor western ook geen pads met inlages?

breakthelaw

Berichten: 407
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: Home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:16

Helpt een build-up pad je niet om het verschil van breedte in de winter op te vangen?
Eventueel een handdoekje erbij als het niet genoeg vult bij zijn schouders.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:19

De DS zou ik nou juist niet doen. En dan idd vanwege het maar zeldzaam voorkomen in NL. Zon zadel zou je dan direct uit de USA moeten halen.

Maar Amanda ga kijken naar de Freemax ;) Weet zeker dat je erop kan zitten. Hij geeft nl gewoon een zadelgevoel en zit ook echt niet breed. En hij is showdeugdelijk :D

Mijn gepainte dame is precies als jou haf. Breed, breder, breedst en veranderlijk tussen zomer en winter. Heb de laatste jaren met een BM gereden, maar kreeg steeds meer last van mijn bekken. Ik heb een aantal weken geleden een verkoper hier gehad met verschillende boomlozen (de Freemax, de Colorado en de Startrekk) en ik heb op alle 3 gezeten en gereden (Troi overigens ook :D ) en heb uiteindelijk een Freemax gekocht voor die dikke van me.

De Freemax valt imo in de semi boomloos categorie. Er is een pommel en cantle, net als bij de BM, alleen zit er tussen de pommel en cantle een constructie van kunststof strippen (net als in de DS) die veel meer stabiliteit geven. Meer zadelgevoel en dat je niet in spagaat op je paard zit.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:21

Ik heb een thorrowgood zadel met een verwisselbaar kopijzer. Dat werkt voor mij erg goed omdat ik tijdens Mone's grote afvalrace zo het zadel mee kon vormen.
Nu is ze vrij stabiel qua gewicht en hoeft er veel minder vaak aangepast te worden, maar het kan dus wel met dat verwisselbare kopijzer.

Mijn zadel is dan kunststof (ook verkrijgbaar in leer) en ik dacht nieuw 500 euro.

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:22

Rije: Nee, dat weet ik. Maar Jim is wel breed van bouw en dat helpt niet. Mijn laatste dressuurzadel (met boom) was een zadel met brede zit. Dat ging met een uurtje rijden nog wel. Maar reed ik langer, dan kreeg ik erg last van mijn heupen, onderrug en uiteindelijk ook knieën en enkels. Nu heb ik een zadel met wat smallere zit en kan er echt uren op zitten. Vandaar dat ik daar dus wel voorzichtig mee ben.

Maar ik hoor graag ervaringen en merken die niet breed zitten. Ik sta overal voor open!
Ik beslis ook nog niks, wil eerst zeker weten dat mijn zadel inderdaad te wijd wordt/is, voor ik deze verkoop en een nieuwe koop. Iets met geld enzo :o

Freemax word ik overigens ook wel enthousiast van. Het klinkt goed, wat ik zo het eerste kwartier heb gegoogled. En zeker omdat dit wel heel simpel te realiseren is als er een dealer om de hoek woont. Ik kan haar het probleem ook zeker voorleggen.

Het enige waar ik nog wel wat mee worstel is mijn gewicht. Ben wel weer aan het afvallen, maar ik word nooit een lichtgewicht. Daarbij zit alles aan teveel gewicht op billen en benen. Ik wil wel dat de druk goed verdeeld wordt en dat hij daar geen problemen van krijgt.

Edit
petitparis en breakthelaw: zo'n pad heb ik, met 6 inlages (voor, midden en achter aan 2 kanten). Maar dit ligt alsnog niet fijn. Hij gaat er zelfs rotter onder lopen. Ik heb deze er speciaal voor gekocht, maar ik vind het niet prettig werken. Hij heeft ook niet alleen vet op de schouders, maar ook op de ribben en achter de schoft. Hij verandert echt wat in het hele model zeg maar. Terwijl hij achterop juist weer vrij vlak loopt (model bijzettafel zeg ik altijd :+ ).

rina: ik had al gehoopt dat jij zou reageren, gezien jouw ervaring met de DS. Maar je ervaring met de Freemax klinkt ook erg goed! Ik vind ze er inderdaad ook meer dan prima uitzien op de foto's :D

eilleen: het gaat om een westernzadel :)

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:33

Amanda schreef:
eilleen: het gaat om een westernzadel :)


Oh haha, Zie nu inderdaad pas dat het in de western tack room staat :P . Kwam op je topic via de hoofdpagina, vandaar.
Ik heb gezocht, maar volgens mij is er geen echt alternatief voor dit systeem in Western zadels. In het verleden heb ik ook een westernzadel gehad (voor een ander paard) en dat hebben we destijds inderdaad opgelost met een build up pad. Moet wel zeggen dat dat niet ideaal was, en toch zorgde voor wat verdrukking van de spieren bij de schoft en we dus uiteindelijk voor een engels zadel zijn gegaan omdat het voor dat paard erg lastig was om een goed passend westernzadel te vinden.

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:36

Haha, vandaar.
Ja, daar ben ik inderdaad ook bang voor. Dat is zomer en winter gewoon net wat makkelijker aan te passen. En met de build up heb ik het idee dat dat bij mijn haf ook gebeurt. Het ligt gewoon niet lekker.
Maar met de Freemax, DS en soortgelijk systeem zou western toch wel mogelijk moeten zijn...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:27

Er IS wel een systeem wat het aanpassen van het kopijzer toelaat :D
Deuber heeft een lijn waarbij je met een imbussleutel het zadel breder en smaller kan maken. De Flexfit vario is dat.

http://www.deuber.de/index.php/western/ ... 305-detail

Maar ik denk persoonlijk dat dat aanpassen niet zo makkelijk zal zijn. Als in dat je dat zelf kan doen. Ik heb zelf 2 engelse zadels van Deuber met dit systeem, en zoals je zelf al schreef een engels zadel is toch makkelijker aan te passen.


Amanda schreef:
(model bijzettafel zeg ik altijd :+ ).

Hier model eetkamertafel :+


Amanda schreef:
Het enige waar ik nog wel wat mee worstel is mijn gewicht. Ben wel weer aan het afvallen, maar ik word nooit een lichtgewicht. Daarbij zit alles aan teveel gewicht op billen en benen. Ik wil wel dat de druk goed verdeeld wordt en dat hij daar geen problemen van krijgt.


Nee ik ben een mugje :+ Niet zo bang voor zijn. De nieuwere generatie "boomlozen" zijn heel anders dan vroeger. En imo kan ook iemand met wat meer kilo's op de weegschaal gewoon daarmee rijden. Ze zijn veel steviger en geven ook veel meer drukverdeling dan vroeger. Laat gewoon die zadelpasser komen, test het en kijk dan of je het wat vindt :D ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:33

bekend probleem ik had'n verwisselbare boom ....of 2 zadels nemen het boomloos zou ook een optie kunnen zijn maar dat moet je zelf ook fijn vinden.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:00

Ik heb een Startrekk, ook semi boomloos. Als je wilt mag je hem wel proberen, misschien met hulp van Teteltee (boomlooszadelpasservice)? Die kan je nl meteen adviseren of het wel/niet goed ligt.

Zonder die hulp mag het ook hoor, maar ik zelf vind het heel moeilijk beoordelen of iets wel/niet goed ligt.

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zomer en winter model. Wat te doen met zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 09:20

kwita: het gaat om een westernzadel :)

Ja, zonder hulp vind ik ook lastig.
Ik laat van het weekend mijn instructeur nog even kijken naar mijn huidige zadel en als hij het met me eens is, ga ik contact opnemen met de zadelpasservice. Ik neem aan dat zij toch ook wel verschillende zadels heeft.

Hoe zit de Startrekk? Volgens mij is dat ook een brede zitting toch? Of eigenlijk, net zo breed als je paard?
Dat is echt niet te doen met mijn bijzettafel helaas :n

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:55

Amanda schreef:
kwita: het gaat om een westernzadel :)

Ja, zonder hulp vind ik ook lastig.
Ik laat van het weekend mijn instructeur nog even kijken naar mijn huidige zadel en als hij het met me eens is, ga ik contact opnemen met de zadelpasservice. Ik neem aan dat zij toch ook wel verschillende zadels heeft.

Hoe zit de Startrekk? Volgens mij is dat ook een brede zitting toch? Of eigenlijk, net zo breed als je paard?
Dat is echt niet te doen met mijn bijzettafel helaas :n


daarom heb ik de mijne verkocht!...het zadel dan ;)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:39

Amanda schreef:
Hoe zit de Startrekk? Volgens mij is dat ook een brede zitting toch? Of eigenlijk, net zo breed als je paard?
Dat is echt niet te doen met mijn bijzettafel helaas :n


Ik heb zowel (ooit) op de oude als het nieuwe 2015 model gezeten. En de nieuwe zit echt smal :j Vond overigens het oude model ook niet echt breed zitten.
Het nieuwe model is ook echt een mooi zadel om te zien. Alleen vond ik hem persoonlijk niet prettig zitten. Maar dat zal ook aan het paard gelegen hebben. De zadelpasser heeft aan dat zadel tijdens de rijtest nog een aantal keer wat veranderd, maar ze kon hem niet zo krijgen dat hij voor mij prettig te rijden was. Ik heb hem alleen maar op de eetkamertafel gehad :+ maar op een ander paard zou het best wel een fijn zadel kunnen zijn.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:36

Amanda schreef:
kwita: het gaat om een westernzadel :)


Hoe zit de Startrekk? Volgens mij is dat ook een brede zitting toch? Of eigenlijk, net zo breed als je paard?
Dat is echt niet te doen met mijn bijzettafel helaas :n


Ehh, ik durf het je eigenlijk niet te zeggen. Jack is niet zo breed, dus ik heb er geen last van. Hij zit in ieder geval veel smaller dan de Barefoot Arizona. Je kan altijd bij de clinic van Paulette even kijken, dan heb je een beter idee of het wat voor je is :)

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:26

Oude of nieuwe Arizona? Ik heb ze beide gehad,het model met VPS verdeelt de druk goed en zit ook een stuk minder breed.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:11

_Cindy schreef:
Oude of nieuwe Arizona? Ik heb ze beide gehad,het model met VPS verdeelt de druk goed en zit ook een stuk minder breed.


De 'nieuwe' Arizona. Wel met VPS, maar nog met de leren zitting ipv met de stroevere zitting die er nu in zit. Die vind ik ook niet super breed zitten, maar toch zeker breder dan de Startrekk.