Kale boom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:39

Met de zoekfunctie werd ik niet echt wijzer wat mijn vraag betreft, dus daarom een nieuw topic.
Vooraf:zelf rijd ik geen western (heb een Portugees zadel, had vroeger Spaanse Vaqueras), manlief wel. Hij heeft nu een aantal westernzadels gehad maar is helemaal weg van oldtimers. Nu zijn die tweede hands haast niet te krijgen.
Na spitten en inlezen hoort men overal dat het het beste is om een westernzadel via de kale boom te passen.
Lijkt mij op zich wel logisch.
Maar wat voor mij als leek minder logisch lijkt is met een kale boom op stilstaand paard te passen. In mijn ogen vind ik het hetzelfde zo belangrijk om de boom ook in beweging te zien.
Aangezien dat dit natuurlijk moelijk als niet onmogelijk is, is mijn vraag dus :

Past het zadel dan daadwerkelijk als de kale boom alleen maar op het stilstaande paard gepast wordt (en dan heb ik het niet erover dat even de hals gebuigd wordt of onder de buik gekriebeld )?

Dit ivm met een bijna aankoop van een custommade zadel.
Aangezien ons het risico te groot was om voor een hoop geld "alleen" maar een boom te kopen en niet 100% weten of dan ALLES past (voor paard EN ruiter )
Of hebben wij ons helemaal vergist en zal het zadel dan ook in alle bewegingen passen?

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:45

@sasja: leuke vraag :)
Om even op de kern van je vraag terug te komen...
sasja0705 schreef:
Past het zadel dan daadwerkelijk als de kale boom alleen maar op het stilstaande paard gepast wordt (en dan heb ik het niet erover dat even de hals gebuigd wordt of onder de buik gekriebeld ) ??

WYSIWYG ;) Dus op het stilstaande paard zal het zadel idd 'passen'. Doordat de hals wat gebogen wordt en de rug gelift kun je inschatten hoeveel ruimte een paard nodig heeft onder de boom als het verzameld gereden gaat worden.
Maar is die kennis aanwezig hoeveel daadwerkelijk nodig is en gáát de ruiter ook daadwerkelijk het paard op die manier laten werken of zal door een goede ruiter die lifting niet méér zijn als wanneer de buik gekriebeld wordt ??
Met andere woorden zit je straks misschien toch niet met een zadel wat licht bridged -of omgekeerd- juist toch de rug raakt.

Verder kan het leer wat naderhand om het zadel komt het paard wel degelijk in de weg (gaan) zitten als dat niet deskundig is aangebracht c.q. niet strookt met het gebruik door de ruiter.

Overigens is het wel degelijk mogelijk om een boom op een bewegend paard te zien. Je kunt er zelfs op rijden !!
Het enige wat je nodig hebt is een singel+bevestiging en een paar beugels :)
Al zul je dan voor de volledigheid ook een druktest moeten laten uitvoeren en een film die in slow-motion goed scherp kan weergeven wat de bewegingen van het zadel zijn, want ik vrees dat het menselijk oog dat niet registreert op real-time basis. Zie je het wel dan kun je je afvragen of de kale boom wel zo goed paste :D

Bovenstaande is niets nieuws. Toen ik 15 jaar geleden een Ortho-Flex kocht bood deze firma al de mogelijkheid om je nieuwe zadel als Bareback te testen voor het afgebouwd ging worden en ik kan me niet indenken dat zij dat wiel hebben uitgevonden :D

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:58

Wij laten, in sommige gevallen, daarom een paard met een kale boom een stukje stappen. Dat geeft heel wat informatie over hoe de boom zich op de paardenrug gedraagt.

Er zijn een aantal manieren om zeker te weten dat een zadel ,ook bij beweging, goed blijft liggen en een goede zadelpasser/ maker zal daar rekening mee houden met het inmeten.
Inmeten gaat vaak ook wel iets verder dan alleen maar een kale boom op een paardenrug leggen, wat soms gebeurt, er zal een mal gemaakt moeten worden en de maten van het paard worden genoteerd, zodat er altijd op die manier gecontroleerd kan worden of alles nog past.

Een zadel aanpassen is een vak apart waarbij met een aantal variabelen rekening moet worden gehouden, jammer genoeg zijn er weinig zadelpassers/ verkopers die daar echt rekening mee houden.

Het passen met een kale boom is wel essentieel omdat je nu eenmaal niet onder een western zadel kan kijken ( of er doorheen ;) ), zeker bij fabriekszadels waar de skirts niet zijn "geblokt" waardoor de zadelboom pas na verloop van tijd ( ca. 6 maanden) contact maakt met de paardenrug, dan blijkt vaak dat het zadel niet past en nooit gepast heeft maar omdat het op de skirts steunde leek het aardig goed te liggen.

Maar een ervaren zadelmaker/ passer zou ook bij een stilstaand paard dus moeten kunnen zien of het zadel in de beweging ( en met ruitergewicht) ook nog goed ligt; het is alleen erg moeilijk om te weten wie nu die goede passers/ makers/ verkopers zijn :( . Veel zadelpassers kunnen dan wel een boom aardig pas krijgen maar hebben bijv. weer geen notie van anatomie en waar het ruitergewicht in dat zadel op de paardenrug hoort te liggen of hoe lang dat zadel maximaal mag zijn. Ik zie zoveel paarden met westernzadels die veel te lang zijn met een ruiter die te ver naar achteren zit of zadels die letterlijk op de schouderbladen van een paard liggen met een ruiter te ver naar voren.


De ruiter zal ook "opgemeten" moeten worden, beenlengte en broekmaat, zijn van belang voor het aanmeten van de juiste seat en natuurlijk de voorkeur van de ruiter voor een soort seat ( diep, vlak, ruim, smal, etc, etc. )

gaucho

Berichten: 9540
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:01

Ik heb Evelien van eurohorse ook zo kale bomen op een bewegend paard zien passen. Alleen beugels en een singel er aan en dan zo op het paard. Dit dan vooral voor paarden die de rug extreem bol maken in de spin waardoor het zadel gaat schuiven.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:06

Bij een paard met een zeer afwijkende rugvorm wordt je, als zadelpasser, overigens teruggeworpen op het maken van een mal voor die paardenrug waarvan dan weer een boom wordt gemaakt, dan is er dus geen pasboom voorhanden. Het is dan ook wel weer aan te raden om die speciaal gemaakte boom ook nog op de paardenrug te passen om te zien of dat echt klopt ( dat gebeurt niet altijd).

sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:43

@ DD en ElCid,
dank jullie voor de uitleg en ik ben toch erg blij dat wij op ons gevoel afgegaan zijn en dus geen zadel besteld hebben :-)
Het is dus gewoon mogelijk om ook een kale boom in beweging met ruiter te passen ( is daar toevallig ergens een filmpje van , puur nieuwsgierigheid )
En het volgende : wat gebeurt, als je een 2ehands dan wil passen ?
Is het heel moeilijk om een zadel uit elkaar te bouwen en wat moet er gebeuren ? En dan heb ik het uiteraard over merkzadels.
Lijkt mij heel interessant om zoiets eens te zien.
Zelf hebben wij nu een Circle Y te koop ( oud maar wel heel erg fijn ) en nog de RS waar er nu mee gereden wordt. Zal leuk zijn om daar eens de verschillen te zien... maar aangezien ik dus van geen flauw idee heb hoe dat zou moeten... vind ik het net even te kostbaar om gewoon te "verprutsten" en ben bang te beschadigen..

gaucho

Berichten: 9540
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:46

2e handszadel uit elkaar halen zou je niet moeten willen. Je mag hopen dat de zadelpasser net toevallig de boom die in het zadel zit ook kaal heeft.

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:48

Tweedehands zadel passen kun je goed doen door te rijden met een drukpad. Daar rijdt je een 20 minuten mee en dan heb je een goed beeld van de ligging tijdens beweging. Kale bomen zijn voor die zadels vrijwel niet te krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:01

Een drukpad kun je huren, maar ook zelf maken (Carola-pad), wel heb je dan een gladde bak nodig en een ruiter die goed in balans kan rijden wil je de uitkomst niet negatief beïnvloeden.

Hier een voorbeeld van een Barebone saddle

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:17

sasja0705 schreef:
@ DD en ElCid,
dank jullie voor de uitleg en ik ben toch erg blij dat wij op ons gevoel afgegaan zijn en dus geen zadel besteld hebben :-)
Het is dus gewoon mogelijk om ook een kale boom in beweging met ruiter te passen ( is daar toevallig ergens een filmpje van , puur nieuwsgierigheid )
En het volgende : wat gebeurt, als je een 2ehands dan wil passen ?
Is het heel moeilijk om een zadel uit elkaar te bouwen en wat moet er gebeuren ? En dan heb ik het uiteraard over merkzadels.
Lijkt mij heel interessant om zoiets eens te zien.
Zelf hebben wij nu een Circle Y te koop ( oud maar wel heel erg fijn ) en nog de RS waar er nu mee gereden wordt. Zal leuk zijn om daar eens de verschillen te zien... maar aangezien ik dus van geen flauw idee heb hoe dat zou moeten... vind ik het net even te kostbaar om gewoon te "verprutsten" en ben bang te beschadigen..


Sommige zadels zijn goed uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten ( het belangrijkste!) sommige moet je dat dus echt niet bij doen. En ik zou het je afraden als je niet weer hoe een zadel in elkaar zit. We hebben een tijdje geleden een Circle Y uit elkaar gehaald, om de boom op het paard te kunnen passen en dat ging prima ( al was ik verbaasd over de kwaliteit van de boom die er in zat..........). Zadel is weer netjes in elkaar gezet en wordt weer gebruikt ( op een ander paard want het paste dus niet op het paard waar het voor bedoeld was).
Het hangt dus van het merk af of het weer in elkaar kan ( uit elkaar kan altijd ;) ).
Een 2e hands zadel passen is vaak "makkelijker" dan een gloednieuw ( fabrieks) zadel. Die 2e hands zadels zijn altijd ingereden en de boom ligt dan dus op de rug; een aantal factoren kan je uitsluiten, ( teveel rock bijv. maar bridging is ook bij een 2e hands zadel moeilijk/ niet te zien) en tot een bepaalde hoogte bepalen of het al dan niet past, maar 100% pasgarantie kan je niet geven, behalve als je dus de boom er uit haalt.
Overigens heb ik met 2e hands zadels betere ervaringen met al dan niet passen dan met gloednieuwe ( fabrieks) zadels. Daarbij loop je heel vaak ( als ze niet met de kale boom gepast zijn) tegen het probleem van de inzakkende skirts aan. Sommige A-merken blokken ook de fabriekszadels maar dan zit je vaak al op een prijs die hoger ligt dan een custom made.

Als je interesse hebt, wij gaan binnenkort weer custom made zadels leveren, o.a. met een innovatieve, aanpasbare, lichtgewicht boom die helemaal op maat gemaakt wordt per paard.

sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:34

Oh jeh... ik ga mij nu eerst even eens inlezen in al die termen (rock/blokken, enz) klinkt op moment nog even Chinees voor mij.. maar ik zal eens Circle Y gaan contacten
Hun waren tot nu toe heel erg behulpzaam. Misschien kunnen zij mij uitleg geven op wat ze letten

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:37

Circle Y heeft ook nummers op het zadel staan waaruit blijkt welke boom (breedte) gebruikt is.

sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 17:32

@Gaucho : waarom moet je een 2e hands (merk) zadel niet uit elkaar willen halen ?

@DD ... dankje voor die foto en dat met Carolapad.
Met Circle Y al een paar keer contact gehad en die hebben mij super geholpen. Alleen wat zij mij over het zadel en de maten vertelden is dus nog Chinees voor mij :-)

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:34

Als je het nummer voor me hebt kan ik nagaan wat het betekend, of je PB´t het ´chinees´ :D

sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 20:49

@DD... ik probeer zo hun gegevens van mijn zadel ze knippen en plakken (qua nummers en bouwjaar ben ik uit...das geen probleem. .. maar de rest,hihi)

sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 18:29

Haaa... volgende vraag: heb nu iemand die graag de Circle Y wil passen... dus uitelkaar bouwen is geen optie. Hoe kan dan wel gepast worden (geen idee of de interessent verstand heeft van zaken, maar ik wil dan dus ook niet zo maar verkopen )
Carola pad valt af,ben niet handig genoeg.
Maar hoe kan het dan wel?

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:37

Een niet al te schoon gepoetst paard en daar een luierachtige lap op leggen (dus licht van kleur en ong 80x80 cm). Dan zadel er op en even rijden op beide kanten. Dan zie je aan de vieze plekken waar het zadel niet goed ligt; schoon is geen raakvlak. Wat je wilt zien is een regelmatige vieze vorm van de bars waar die de rug en de schouders raken.
Als het zadel écht niet past dan zie je dat snel genoeg; ligt óp de schoft (geen 2 vingers ruimte) en de schouders zitten klem.

sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Kale boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:02

Super!dankjewel :-)