[WN] Nylon mecate, slobberbars met shanks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Nylon mecate, slobberbars met shanks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 20:13

Dag allemaal,

Ik zou graag op buitenrit met een nylon mecate rijden en dan liefst nog met slobber bars omdat ik dit mooi vind, maar ook minder metaal en bewegelijke teugels. Rij nu altijd met clips. Graag ook een volledig gesloten nylon mecate zodat ik altijd een leadrope bij de hand heb. Mocht er iemand een goed adres weten, let me know!

Ik rij momenteel op buitenrit met shanks, ik weet dus niet of deze combinatie aan te raden is? Wordt het dan te zwaar? We rijden ontspannen buiten met soms wat test momenten.

Mocht er iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag :)

SmartBH

Re: Nylon mecate, slobberbars met shanks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 20:55

Voor alle duidelijkheid ik zoek vraag me dus af of deze combinatie mag met een shank bit

Afbeelding

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:01

Wil je er wedstrijden mee rijden?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:03

Nee is enkel voor een buitenrit

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:05

Dat lijkt het mij geen probleem.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:18

Even uit nieuwsgierigheid hoe zit dat systeem met die teugels? Zie er een extra die aan de knop vast zit?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 10:42

Bestaat uit één touw die je dan vast knoopt aan de slobber bars of straps, het overschot van het touw kan je dan gebruiken als leadrope en die kan je rond de knop van je zadel doen. Vond het vooral praktisch na het zien van een vriendin van mij met haar bosal en mecate.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:19

Zolang het niet showlegal hoeft te zijn kun je met alles rijden wat jij wilt :D

Een nylon mecate is ook niet zwaar.
Als je een rondlopende teugels bedoeld dan heb je het over barrelreins. Die heb je in ekle- en meervoudige kleurtjes en kun je net zo krijgen als je ze hebben wilt. Veel mensen vlechten deze nl.
Je hebt ronde en platte.
https://www.google.nl/search?q=barrel+r ... 43&bih=529

Die van een bekend merk (Weaver) vind ik persoonlijk te dik en te glad.

Zelf rij ik al jaren met een rond gevlochten teugel van 3 mtr lengte en wil geen leren/platte meer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 19:47

Vond het in een western dressage reglement terug dat het niet mocht met shank. Dacht dus dat er hiervoor een specifieke reden zou zijn. Als ik in google dergelijk intik vind ik het ook enkel met een snaffle vandaar mijn twijfels...

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 05:24

Slobberstraps en mecate horen niet aan een shankbit. Geen specifieke reden voor: Doe je niet, het hoort gewoon niet, is fout, is taboe.

Maar je kunt natuurlijk rijden in wat je wil :) .

Ikzelf geef de voorkeur aan mecate gemaakt van parachutecord. Betaal hier (Cnd) rond de 140-150$ (wss nu meer ivm CND dollar zo slecht is). Nylon is waarschijnlijk half prijs.En dan nog paar tientjes voor slobberstraps, afhankelijk van kwaliteit en carving. Geen idee wie in NL goede kwaliteit verkoopt. Yves Hirshy in Zwitserland heeft denk ik wel wat liggen. (Waarschijnlijk betaal je in Europa 2x zoveel, zoals vaak het geval is met geimporteerde spullen.)

Leadrope kun je door je broekriem halen, van boven naar onder (mocht je eraf vallen, komt de rope iig uit je broeksriem).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:25

_Linda schreef:
Leadrope kun je door je broekriem halen, van boven naar onder (mocht je eraf vallen, komt de rope iig uit je broeksriem).

Kijk, iemand die weet hoe het hoort :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:55

Bedankt voor de info. Ik beschik over een snaffle bit. Omdat ik nog niet helemaal zeker ben buiten rij ik nog met een shank. Ik maak geen misbruik van het bit, het enige dat het als voordeel heeft is dat ik weinig zelf moet doen om gemakkelijker respons te krijgen. Hierdoor dus ook minder tijd nodig om een testmoment te doorstaan. De laatste tijd loopt het heel erg goed en kan ik gewoon zeer ontspannen op buitenrit gaan. Het is eigenlijk meer als een soort van veiligheid voor mezelf mentaal dan, dat ik net iets meer te zeggen heb.

Natuurlijk weet ik niet goed wat voor werking dan de slobber bars aan een snaffle bit geven. Ik vermoed door het gewicht dat er ook aan hangt, de zaken ook duidelijker overkomen bij het paard?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:06

Het kan wel, maar er zijn een paar dingen waar je wel aan moet denken.

1. Slobberstraps zijn in verhouding zwaar, zwaarder dan een gewone splitreins. En hun werking is ook anders. Bij het opnemen knikken eerst de slobbers voor er druk op je teugels komen. Je inwerking wordt dus heel anders, kan te heftig worden voor, en kan verwarring geven bij je paard bij gebruik met shanks.

2. Slobberstraps zijn redelijk breed. En je bent een behoorlijk groot oog nodig om ze door te kunnen halen. Kan je vertellen ik heb geen enkele shank die een oog heeft wat groot genoeg is om slobbers door te halen :D

Persoonlijk, ik zou het niet doen. Niet met shanks.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 10:50

@Linda, heb even de website bekeken van de persoon in kwestie. Wat een mooi materiaal! Vond op zijn website niet zoveel terug, zal vanavond eens zijn facebookpagina bekijken.

@Rina bedankt voor de info. Een heftige werking wil ik ten alle vermijden. Zal geen goede combinatie vormen voor buiten mits er wat spanning is van mijn kant. Hij zal dan misschien helemaal niet meer weten wat ik precies wil en daar ligt nu net ons succes. Hulpen worden duidelijker en daardoor minder onzekerheid en meer rust.

Mijn shanks hebben net zeer kleine "ogen", dan wordt het echt wel een no-go dan :)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:45

Slobber straps veranderen de werking van een snaffle niet.

Ze bieden een manier om mecate aan snaffle vast te maken, bieden bescherming zodat je mecate langer mee gaat (bijv Als paard drinkt, slobbert op het leer en niet je mecate. Zeker voorheen toen er nog geen nylon werd gebruikt maar altijd paardenhaar), en daarnaast geeft het gewicht aan je teugel wat een voordeel kan geven in je 'release'.

Misschien yves hirshy gewoon een mailtje sturen. Zijn engels is goed.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:51

Met shanks zou ik het idd niet gebruiken. Geeft veel meer onrust aan het bit vind ik.
Je moet ook al super kleine slobberbars hebben om ze door het oog te krijgen en dan is het 'mooie' ook weg.

Ik heb mijne destijds gehaald bij AVS Vorselaar. maar ook Country store heeft deze normaal liggen.