Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon_G

Berichten: 14
Geregistreerd: 06-10-15

Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:54

Hai! Ik heb net een nieuw paardje gekocht, quarter van zes, en hiervoor alleen KWPN'ers gereden met dressuur- en springzadels. Ik ga vrijwel alleen buiten rijden.

Wil nu voor het eerst een westernzadel kopen en heb ervoor gekozen om een Vaquero te laten maken. Morgen wordt alles opgemeten en wil ik ook beslissen over leer, kleuren, zitting, knop enzovoort. Het is alleen voor mij wel echt een beetje onoverzichtelijk al die keuzes :)

Ik wil het zadel zo licht mogelijk houden want in de zomer staat paard op de wei waar geen plek is voor spullen dus altijd meesjouwen.

Het wordt een Wade of een Visalia, dat weet ik wel. Ik vind de donkerdere leerkleuren mooier, wel naturel leer maar dan wat donkerder door olie of gebruik. Zitting in een andere kleur is mooi.

De twee zadels die ik mooi vind op de site van Vaquero zelf zijn deze twee:

Afbeelding


Afbeelding

Iemand tips over welke knop fijner/minder fijn is? Ik rijd vooral buiten en vind lichtrijden wel fijn.
Mening over wat voor zitting fijn is? Ik denk gewoon aan een hele padded seat.
Wat vinden jullie van wel/geen Cheyenne roll? Mijn idee is dat t zachter is als je er een keer op knalt?

En dan natuurlijk nog alle details qua knopjes en touwtjes en alles waar ik nog niet zoveel van weet :D

Alle tips zijn welkom!

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:57

Beeldschoon zijn de vaquero zadels maar bepaald licht zijn ze niet. Als ik me niet vergis doet Louis niet aan kunstof bomen maar aan hout en dat is behoorlijk zwaar. Een kilo of 15-20 zit je dan zo op. Als het gewicht echt belangrijk voor je is zou je ook naar boomloos kunnen kijken of naar zadels met een kunstof boom.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:03

Volgens mij bestaan er geen westerzadels met houten boom van minder dan 15 kilo. ;)
Dat hij op maat gemaakt is, maakt dus voor het gewicht niet uit. En laat een boomlooszadel nou eens 10 kilo minder wegen.(wat ik niet geloof) Ik vond het belangrijker om er zeker van te zijn dat het goed past en mijn gewicht beter / meer verdeelt en neem die paar extra kilo's dan voor lief. Ik heb jaren terug ook een zadel door Louis laten aanmeten en ben er nog steeds blij mee. Heb een roundskirt laten maken (scheelt ook iets gewicht) en verder geen overbodige poespas.

Manon_G

Berichten: 14
Geregistreerd: 06-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:03

troi schreef:
Beeldschoon zijn de vaquero zadels maar bepaald licht zijn ze niet. Als ik me niet vergis doet Louis niet aan kunstof bomen maar aan hout en dat is behoorlijk zwaar. Een kilo of 15-20 zit je dan zo op. Als het gewicht echt belangrijk voor je is zou je ook naar boomloos kunnen kijken of naar zadels met een kunstof boom.


Ik heb overlegd en rond 11 kilo is haalbaar als ik niet teveel metaal eraan hang :)

Ben daarom extra benieuwd naar welke accessoires echt nuttig zijn.

Anoniem

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:09

Ik denk dat hij je op zich prima kan informeren over wat je het beste wel en niet kan nemen. Kleuren en leer en versiering is vooral smaak...

Padded seat zou ik wel doen, uit praktisch oogpunt zeker. Als je meerdere uurtjes in een zadel door brengt is dat toch wel een stukje extra comfort. Al doet een wollen seatsaver ook wonderen trouwens. ;)

Knop heeft in mijn optiek niks met licht rijden te maken, althans, ik heb er nog nooit wat van gemerkt, ook springen kan ik prima met een western zadel.

Lederen strings (riempjes) er aan vind ik altijd prettig, wederom uit praktisch oogpunt. Super handig om een regenjas en andere bepakking mee vast te knopen. Laatst bleek het toch iets te warm te zijn voor mijn bodywarmer. Even prutsen en hij zat in no time aan de fork vastgebonden dankzij de strings.

En vooral goed lezen, wat zijn je opties, google het en/of vraag het morgen gewoon. :j

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:54

Het is wel degelijk mogelijk om een maatzadel op houten/ rawhide boom te laten maken van minder dan 15 kg. Minder leer, minder zwaar leer, etc.
Dan heb je misschien geen zadel wat 100+ jaar meegaat, maar niemand wordt zo oud en je paard al helemaal niet.
Een goed passende hard seat is net zo en soms zelfs comfortabeler dan een padded seat. Ik heb liever een goed passende hard seat, bijvoorbeeld.
Binnenkort laat ik ook weer een maatzadel maken, door een andere zadelmaker overigens; lichtgewicht max. 13 kg, hard seat, 15 inch seat, roundskirt en natuurlijk helemaal op maat voor mij en mijn paard en dan met afneembare knop, die is toch alleen ter versiering aangezien ik toch nooit zal gaan "ropen" .

Gewoon je eigen smaak volgen, er op letten dat het zadel niet te lang wordt voor je paard ( draagvlak niet voorbij de laatste rib en die omhoog volgen de 18e wervel, je eigen gewicht het liefst boven de 14e wervel en geen te grote seat!). 16 inch wordt altijd gezien als een "normale" maat maar is voor veel mensen te groot. Ik heb nu ook weer een 15 inch seat, een 16 inch is voor mij te groot ( en voor mijn paard te lang) en ik ben echt geen barbiepopje ;)

en nu maar afwachten......................

Manon_G

Berichten: 14
Geregistreerd: 06-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:31

Iedereen bedankt voor de input! Zadelmaker is geweest vandaag en alles uitgezocht, spannend!!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:52

Moderators hebben ervoor gezorgd dat ik terug kan op mijn oude account. Manon 2 dus weer. Kan helaas mijn berichten van nu niet meenemen dus daarom meld ik het even.

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:58

Ah, je hebt al wat uitgezocht. Het is heel goed mogelijk inderdaad om he zadel lichter te maken door de hoeveelheid leer aan het zadel beperkt te houden. Ik heb ook een Vaquero, nooit gewogen maar ik denk dat ie niet meer weegt dan een kilo of 11. Veel plezier met je zadel!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:30

leuk dat je een Vaquero laat maken , ik heb mijn 2de

ik had een Pleasure/Reining en nu een Wade

moest erg wennen aan de andere zit maar vind het heerlijk
heb gekozen [ ook vanwege de euro`s ;) ] voor een sober zadel maar ben er helemaal weg van
ik heb Coffee kleur genomen omdat het mooi bij mijn paard staat

ben erg benieuwd naar jouw zadel straks :j

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:52

Ik krijg ook een Wade, dat was de boom die perfect paste op CJ. Heb gekozen voor naturel leer wat ik dan snel wat donkerder wil maken door in te vetten enzo. Heb het ook vrij eenvoudig gehouden, paar bloemetjes erop om het toch nog een beetje te personaliseren. Zadel lijkt op Californian Rose zadel wat op z'n site staat, maar dan met bruine zitting in plaats van wit en nog wat andere details. Ik kan niet wachten maar moet echt nog een tijd wachten.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:21

Ik heb een Vaquero Wade en een Vaquero Reining zadel (Reiner M op de website). De beste beslissingen die ik ooit gemaakt heb, zowel voor mijn paarden als voor mezelf. Cheyenne roll maakt niks uit, daar zit je niet, dat is de keuze van afwerking die je maakt. Ook een natuurlijk licht zadel zal wat donkerder worden door het gebruik en het licht. Het zal dus niet natuurlijk licht blijven. Persoonlijk vindt ik dat mooi, het mag er gebruikt uit zien.
Mijn Wade heeft een erg grote knop en dat vindt ik niet zo handig met licht rijden. De fork zit niet in de weg, maar de grote knop soms wel, dus zou niet een super grote knop nemen.
Je kunt je zadel zo simpel of bewerkelijk maken als je wilt. Een paar strings eraan (voor en/of achter) is ideaal als je veel buiten rijdt. Licht padded is dan ook fijn, maar een bontje op een hard seat werkt ook prima.
Verder kan ik alleen maar zeggen: goede keuze, Vaquero!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:46

Cheyenne roll heb ik idd, paar strings ook, heb een grote knop, die zat nu eenmaal aan de boom dus geen keuze. Ik vind het ook mooi als het niet licht blijft, vind juist dat donker geworden naturel leer zo mooi. En heb ook een padded zitting inderdaad.

Al die terminologie is even wennen voor mij (alleen maar dressuur- en springzadels gehad).

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:54

Manon 2 schreef:
Cheyenne roll heb ik idd, paar strings ook, heb een grote knop, die zat nu eenmaal aan de boom dus geen keuze. Ik vind het ook mooi als het niet licht blijft, vind juist dat donker geworden naturel leer zo mooi. En heb ook een padded zitting inderdaad.

Al die terminologie is even wennen voor mij (alleen maar dressuur- en springzadels gehad).

je had een kleine knop kunnen nemen hoor, heb ik ook gedaan
zo`n grote wilde ik ook niet
als je hem belt kan dat vast veranderd worden :j

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:07

Thanks voor de tip, ik dacht dat boom en knop één geheel waren. Weer wat geleerd!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:15

Manon 2 schreef:
Thanks voor de tip, ik dacht dat boom en knop één geheel waren. Weer wat geleerd!

mijn boom is op maat gemaakt ,er was geen standaard boom voor hem maar Louis zal je vast alles vertellen
ik ben erg blij met mijn smalle knop deze kan ik goed vastpakken met op en afstijgen :D

er staat een foto in mijn profiel van paard gezadeld zonder ruiter.....

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Tips voor aanschaf 1e Westernzadel (Vaquero)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:26

Knop kun je idd kiezen hoor. Ik heb toen gewoon voor een erge grote gekozen, niet voor een gewone grote.
Doet trouwens niks af aan het comfort van t zadel. Mijn R.I.P. paard kon ik gewoon niet goed op doorzitten. Paard wat ik nu nog heb wel, dus daar is het totaal geen issue.