[WN] Westernstijgbeugelriemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jarmo

Westernstijgbeugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:39

Hallo allemaal!

Sinds Juli ben ik in het bezit van een prachtig westernzadel, maar helaas
ben ik na een keer de beugels op een ander gaatje gedaan te hebben er
achter gekomen dat het leer bij de beugelriemen helemaal versleten is.
Dus als ik in mijn beugels sta gaat de beugelriem los/gaan naar beneden. Ik baal
er erg van en vind dit niet leuk. Het is aan beide stijgbeugelriemen

Weten jullie welke zadelmaker dit kan maken?
Graag in Noord Oost Friesland en het liefst niet te duur.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:48

Zijn de gaten door en door gescheurd, of is het alleen het donkere leer wat het niet meer doet?
Zit de schuif wel goed over het leer heen, op de foto zit het er boven.
Heb je de sluiting nou onderaan zitten??
Laatst bijgewerkt door mrie op 30-09-15 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jarmo

Re: Westernstijgbeugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:50

Het donkere leer zit op het gewone leer, dat is niet gescheurd maar de randen van die gaten zijn schuin zegmaar, niet meer recht

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:54

Dus de pennen van de sluiting glijden naar beneden, schuinen het lichte leer af en scheuren het donkere leer... Hoe kan het dat de sluiting zoveel ruimte heeft dat hij kan gaan glijden. Bij mij zit de schuif zo strak dat dat echt niet kan, Gaat de schuif soms mee naar beneden.?

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:59

Ik vind het ook heel raar, maar hij zit wel vast genoeg maar het leer gaat tussen die twee ijzertjes zitten en gaan zo los. Ik heb ook heel vaak dat ijzertje dichter proberen te maken met een tang maar het gaat dan even later weer los.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:42

Je hebt dus een nieuwe slide nodig voor over de blevins buckles, en je wilt de beschadigde fenders gerepareerd hebben.
Waar komt dit zadel vandaan, is er mogelijk nog garantie?

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:20

Ik heb hem tweedehands gekocht helaas en bij aankoop daar niet op gelet! Kan dit niet worden gemaakt bij de zadelmaker?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:46

Merkwaardig! Bij de meeste ( kwaliteits) zadels zitten de gaten voor de buckles door het onderste fender leer heen en niet in een apart reepje leer, ik ben wel benieuwd naar het zadel, wat voor merk is het?
Ik weet misschien wel iemand die het voor je kan repareren, maar dat heeft alleen zin als het leer van goede kwaliteit is. Nieuwe fenders kosten al gauw rond de 200,-/ 250,- .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:52

Jeetje dit heb ik ook nog nooit gezien, mijn zadel is nu een jaar of 14 oud en als het gat waar de beugels standaard inzitten een mm is uitgerekt is het veel! Terwijl de rest van je zadel (of de stukjes die ik op de foto zie) er een stuk netter uit zien dan die van mij.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 05:32

Ik weet helaas niet wat voor merk het is, ik had hem gekocht om recreatief mee te rijden en heb er niet op gelet! Er zit nergens een naamplaatje van een merk of iets dergelijke

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 06:45

Dan zal het waarschijnlijk ook niet van goede kwaliteit zijn, wat dit natuurlijk verklaart. Zijn er geen leerbewerkers bij jou in de buurt? Nieuwe fenders zal waarschijnlijk niet uit kunnen voor dit zadel, ook omdat je er dan 2 moeten laten maken ivm kleurverschil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:51

Als ik het goed zie dan is het dikke leer niet uitgescheurd, maar alleen het donkere strookje wat er voor genaaid zit.
Áls dit het geval is dan gaan de pennetjes niet diep genoeg om stevig in het dikkere leer te 'hangen'.
Je zou 2 dingen kunnen proberen:
1. het strookje dun/donker leer verwijderen zodat de pennetjes wél in het dikke leer hangen
2. de strook met de gaatjes een slag draaien zodat de pennetjes in het dikkere leer komen te hangen.
Dit laatste levert je een iets gedraaide beugel op, maar dat zit alleen maar lekkerder mits je hem wel de juiste kant op draait :D

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:09

Maar als ik dat eerste probeer is het leer niet dik genoeg om de pennetjes te houden en gaat hij nog steeds zakken. die randen van die gaten door het dikke leer zijn veel dunner dan diegene die nog nooit gebruikt zijn zegmaar. Zou een schoenmaker dit ook kunnen maken of zou ik echt naar een zadelmaker moeten?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:14

moet je aan de schoenmaker vragen, ik denk dat een zadelmaker de hele streng afsnijd en er een nieuw uiteinde aannaait.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:32

het lijkt op wat dubbeldun ook aangeeft dat de pennen niet diep genoeg in het leer grijpen.
ik zou aan de achterkant een strook leer laten zetten zodat de pennen dieper in de stijgbeugelriem worden gedrukt.
iemand met een leernaaimachine kan dat doen, de stof mag ook nepleer zijn omdat het alleen bedoeld is ter opvulling om de pen goed in het stijgbeugelleer zelf te krijgen.

een schoenmaker kan dat ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:05

Als je aan de juiste dikte leer kunt komen (oude leren schooltassen bijv). dan kun je het met lijm voor leer ook makkelijk zelf doen.